Ondanks 2 x ontwormen,tóch wormen.Welk middel moet ik hebben

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 18:47

Dat restant is voor 200 kilo.
Paard is ongeveer 1.58m/1.60m en vrij slank gebouwd.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 18:49

Ho. Moxidectine mag niet ruig overgedoseerd worden. Als enige middel trouwens. 50kg extra is zat.

Aarsmaden bestrijd je met panacur oftewel, fenbendazol.

Moxidectine bestrijdt hetzelfde als ivermectine, en heeft dezelfde resistentie. Het enige wat het extra doodt is de ingekapselde bloedwormen.

Maar je hebt inderdaad waarschijnlijk ondergedoseerd. Ga maar uit van 600kg. Het laatste restje moet je er nu niet bij geven, altijd een volledige dosering geven. Nu die 200kg geven maakt de kans op resistentie alleen maar groter.

gohya

Re: Ondanks 2 x ontwormen,tóch wormen.Welk middel moet ik hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 18:50

Moet ik haar dan nog voor 100 kilo bijgeven?

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 18:51

Mizora schreef:
Ho. Moxidectine mag niet ruig overgedoseerd worden. Als enige middel trouwens. 50kg extra is zat.

Moxidectine bestrijdt hetzelfde als ivermectine, en heeft dezelfde resistentie. Het enige wat het extra doodt is de ingekapselde bloedwormen.

Maar je hebt inderdaad waarschijnlijk ondergedoseerd. Ga maar uit van 600kg. Het laatste restje moet je er nu niet bij geven, altijd een volledige dosering geven. Nu die 200kg geven maakt de kans op resistentie alleen maar groter.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:00

Mizora schreef:

bij overdosering gaat men uit van 3x de toegestane hoeveelheid....en dan nog bij jonge dieren.Dat is gevaarlijk.Bij een volwassen paard valt voor 200 kilo meer geven niet onder overdoseren.Vaak wegen paarden meer dan de eigenaar denkt.Dus vaak word er stelselmatig ondergedoseerd.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 19:35

Dank je Geerke,ik kan haar dus gewoon dat laatste beetje nog geven.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:01

Zou ik niet doen Gohya. Ik zou de volledige dosis in 1 keer geven, dus binnen x aantal tijd een spuit voor 700kg erin.
Dat laatste restje voor 200kg heeft denk ik geen uitwerking op een paard van 500 of meer kg.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:06

En Door onderdoseren worden de wormen en eitjes resistent voor de kuren. Ik doseer ook altijd over en ik ontwormt preventief en nooit geen wormen gehad, en ik ontworm ook gewoon met ivermectine. Yvonne ik denk dat het nu dus geen nut heeft om het restant te geven, je hebt al hoogstwaarschijnlijk onder gedoseerd en als je het restant geef geef je weer te weinig waardoor er meer wormen resistentie opbouwen. Alleen de zwakke en jongere wormen gaan nu dood en de sterkere wormen bouwen resistentie op, dit heeft een dierenarts mij ooit uitgelegd als je voor te weinig kilo's een kuur geeft.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:51

gohya schreef:
Dank je Geerke,ik kan haar dus gewoon dat laatste beetje nog geven.

Zo werk je alleen resistentie in de hand. Geerke bedoeld dat je in 1x wel meer kan geven

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:52

Moxidectine is het enige ontwormingsmiddel dat gevaarlijk is bij overdosering. Er zijn al gevallen bekend van 1.5x het gewicht. 3x het gewicht bij moxidectine is serieus spelen met het leven van je paard.

In tegenstelling tot bijv. ivermectine, waar 10x overdosering geen probleem is, fenbendazol waar 5 dagen achter elkaar 4x overdoseren zelfs een specifieke behandelmethode is en pyrantel waarbij overdosering ook geen probleem is, dubbel doseren is zelfs juist de methode voor lintworm.

Maar moxidectine is de enige waarbij dit dus niet op gaat. Om die reden ontworm ik shetten en jonge dieren ook liever niet met moxidectine.

Dat laatste restje kan voor je paard nu inderdaad geen kwaad, want onderdosering. Het gaat alleen helemaal niks anders doen dan de wormen resistent maken voor moxidectine. Aangezien dat het laatste is dat je, als het goed is, wilt. Is het dus onverstandig om dit nu te geven.

Wel kan je, mocht je dit middel nogmaals willen gebruiken, een tube van 575kg kopen en daarna er nog 75 of 100kg bij geven. Dan zit je op 650-675kg. Meer zou ik je paard zeker niet voor ontwormen indien met moxidectine.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 20:54

Oke ik snap hem! thnx. voor de duidelijke uitleg. Wanneer kan ik haar de 2de kuur geven dan? hoeveel tijd moet daar tussen zitten? En dan gewoon de gehele kuur geven,van 700 kilo of toch maar 600 kilo?

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 23:14

je kan ook www.paardenweegschaal een x laten komen voor een groepje paarden op stal, dan weet je het meteen voor de volgende keer :) kost 10 euro per paard en wordt meteen ook digitaal de schofthoogte gemeten.

bij ons waren alle paarden lichter gedacht 9de weegschaal klopte want ben er zelf ook maar eventjes op gaan staan) Zo was mijn Jaarling van 1.58 normaal gebouwd reeds 495 kilo en de fjord van vriendin van 1.49 al 640 kilo. zo zie je maar hoe snel je je kan vergissen

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 00:12

Thnx. voor de tip hoofvision!

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 03:21

Je kan bij Het Woud een mestkit bestellen dan onderzoeken hun de mest op wormen en krijg je een passend advies over welk middel je moet gebruiken.

Als je mest op bijvoorbeeld maandag op de post doet heb je dinsdag aan einde van de dag al de uitslag!

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 07:46

Waarom word er nou geen dierenarts bijgehaald? Dit duurt toch al Veel te lang?
Helemaal met een opvang zou je dit soort problemen toch echt niet willen.
Je hebt steeds veel vragen die je veel beter aan een dierenarts kunt stellen.
Neem aan dat ie daar gewoon een potje voor hebt?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 09:31

Ik heb de D.A. allang gebelt en die gaf me advies met welke kuur ik moest ontwormen.Waarom moet hij persé langs komen? hij kan echt niet door de buik heen kijken hoor.
De reden van dit topic was puur de vraag:welk wormenmiddel moet ik hebben.
Paard heeft verder geen problemen,eet goed,word niet mager,heeft geen jeuk.
Ik laat bijna altijd een D.A. komen,maar als die man het door de tel. ook kan zeggen? waarom niet.

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 09:46

Da's mogen niet zomaar meer ontworming uitgeven zonder recept ect.. Veel willen dus langs komen om de besmetting te zien.

Als je nu via het woud doet krijg je via hun de ontworimg als je paard inderdaad positief is getest op wormen. Hun hoeven dus niet langs te komen.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 10:50

gohya schreef:
Ik heb de D.A. allang gebelt en die gaf me advies met welke kuur ik moest ontwormen.Waarom moet hij persé langs komen? hij kan echt niet door de buik heen kijken hoor.
Ik laat bijna altijd een D.A. komen,maar als die man het door de tel. ook kan zeggen? waarom niet.

Misschien omdat ondanks je al vaak hebt ontwormt en het nog steeds niet heeft geholpen?
Je zegt zelf dat je door de tel hebt verteld welke wormen het zijn. En hier vraag je welke het zijn.
Je weet het dus niet zeker, lijkt mij een kleine moeite om even met wat mest langs te gaan en goed advies te krijgen.

Ik zal wel té graag een DA willen vragen om advies. En misschien dring ik teveel aan. In het verleden is mijn verzorgpaarden vaak medische zorg ook niet geboden. Hopelijk komt het goed met je paard.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 10:56

gohya schreef:
MarlindeRooz schreef:
TS zoals al meerdere keren gezegd is waarom preventief ontwormen en geen mestonderzoek???

Omdat een onafhankelijke D.A. tegen mij heeft gezegd dat ik het zo goed doe.Het weiland word elke dag mestvrij gemaakt en ik ontworm 1 x per jaar, en dat was goed zei ze.

Toevallig krijg ik nu een paard binnen dat wormen heeft.

Wauw!! Doe mij ook zo'n DA die mij 100% kan garanderen dat mijn paard geen wormen kan krijgen!!

Wat een kul, elk paard kan wormen krijgen.. Heel simpel, verzamel wat mest, liefst beetje van verschillende hopen en breng dat naar je da.. Dan weet je vanzelf wat voor worm t is en waarmee je moet gaan ontwormen..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 11:15

nine1987 er staat helemaal niet dat een D.A. mij voor 100% garandeerde dat mijn paarden geen wormen kunnen krijgen! er staat dat ik het goed doe,elke dag mesten en 1 x per jaar ontwormen.
Mijn paarden krijgen elk jaar spoelwormen,meestal in Okt. en dan worden ze allemaal ontwormt.

branka16 ik zal geen enkel paard de nodige zorg onthouden,D.A. word altijd gebelt bij twijfel en bij vermoeden van Koliek komt hij altijd gelijk langs.Geld speelt geen rol.
De kleine witte wormen heb ik nooit gehad bij een van mijn paarden,vandaar de vraag op bokt,welke wormen het kunnen zijn.Om zo te weten te komen wélke kuur ik dat moet nemen,omdat Ivermectine niet werkt.Op bokt zijn genoeg kenners die veel weten over wormen.Daarbij meer mensen weten meer dan 1 mens.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 12:06

als je paarden elk jaar spoelwormen krijgen is er wel wat mis, bedoel je geen bloedwormen?? spoelwormen komen toch niet zo heel vaak tegen als je geen erg jonge paarden hebt, de paarden die ouder zijn bouwen meestal een resistentie op tegen deze worm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 12:07

branka16 schreef:
gohya schreef:

Misschien omdat ondanks je al vaak hebt ontwormt en het nog steeds niet heeft geholpen?
Je zegt zelf dat je door de tel hebt verteld welke wormen het zijn. En hier vraag je welke het zijn.
Je weet het dus niet zeker, lijkt mij een kleine moeite om even met wat mest langs te gaan en goed advies te krijgen.

Ik zal wel té graag een DA willen vragen om advies. En misschien dring ik teveel aan. In het verleden is mijn verzorgpaarden vaak medische zorg ook niet geboden. Hopelijk komt het goed met je paard.

Aanvulling: en omdat een dierenarts je kan uitleggen hoe je juist doseert. Want blijkbaar wist je dat dus ook niet. -O-

Kom op meid, je hebt een paardenopvang. Dieren komen bij jou terecht om een beter leven te hebben. Dan zorg je toch ook voor een goede behandeling van zo'n wormeninfectie en klooi je niet zomaar wat aan? Je weet nu niet eens met zekerheid welke wormen het zijn. Er zijn hier al minstens drie verschillende soorten genoemd, maar wat is het nou? Of zijn het meerdere soorten? Weet jij het? Je weet dus ook niet zeker of je het juiste middel gebruikt. En dan doseer je ook nog verkeerd. Als je het zelf niet meer weet of niet snapt, vraag dan je veearts om meer advies en begeleiding.

Misschien een mooi voornemen voor 2015? ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 12:08

Nee het zijn geen bloedwormen,zijn echt spoelwormen.Nou ja,wormen,het is áltijd maar 1 enkele spoelworm die ik dan tegen kom in de mest.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 12:36

dan gebruik je OF een verkeerd middel OF te weinig, OF maar 1 x en daarna niet meer? met jouw management zou je ze toch moeten kunnen kwijt raken (mits goed ontwormd)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 12:43

Ze is 2 x ontwormt met Ivermectine en daarna dus met dat andere middel wat de D.A. mij aanrade en voorschreef.
Na die laatste kuur lagen er veel wormen in de mest.Das toch een teken dat de kuur zijn werk doet.