Is mijn paard te dun?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 21:58

Ik vind hem in de verste verte niet "spierloos".
Het is geen dikbespierde krachtpatser, maar ik zie een mooi ruim omspierde wervelkolom en bekken.

Er is dus niets medisch aan de hand 'hij is zijn spieren aan het verteren!'

Wil je er extra spieren op 'kweken', dan kan beperkt (!) extra eiwit qua voeding zin hebben, naast een verstandige opbouw van de training - maar ik zie paarden liever een klein beetje schraal dan te dik.

Kabouter123

Re: Is mijn paard te dun?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 22:11

Ik vind het een leuk dier, maar iets te dun. Hij ziet er wat te pezig uit.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 22:22

Ik vind hem echt veel te dun. Je hoort de ribben schuin van achteren net te kunnen zien. Bovendien horen ze een gevulde buik te hebben doordat ze veel ruwvoer krijgen. Let wel, dat is dus iets anders dan vet, ik heb het over gevulde darmen. Krijgt hij wel voldoende ruwvoer? En ten derde hoort een paard niet in korte tijd veel af te vallen, dat is gevaarlijk omdat er dan vetdeeltjes in de bloedbaan kunnen komen ( dit heet volgens mij hypoglycemie?) en bovendien kan het een teken van ziekte of overbelasting zijn. Als je paard in training is gegaan hoor je hem zodanig bij te voeren dat hij ongeveer op hetzelfde gewicht blijft. Dit ziet er vrij ernstig uit. Heeft hij nog wel energie of is hij erg rustig? Ik zou hem veel meer ruwvoer gaan geven. Mocht je krachtvoer op willen bouwen, doe dat dan in stapjes. Maar eerst en vooral ruwvoer. Er is een flinke kans dat hij maagzweren heeft, omdat hij te weinig tijd etend doorbrengt over de dag heen.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 22:28

Hij heeft de hele dag ruwvoer tot zijn beschikking, dat heb ik al een paar x benoemd

Hij is vol energie, levendig en ziet er verder prima uit. Glimt, zit goed in zijn vacht en is vrolijk

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:12

kamille schreef:
Ik vind hem echt veel te dun. Je hoort de ribben schuin van achteren net te kunnen zien. Bovendien horen ze een gevulde buik te hebben doordat ze veel ruwvoer krijgen. Let wel, dat is dus iets anders dan vet, ik heb het over gevulde darmen. Krijgt hij wel voldoende ruwvoer? En ten derde hoort een paard niet in korte tijd veel af te vallen, dat is gevaarlijk omdat er dan vetdeeltjes in de bloedbaan kunnen komen ( dit heet volgens mij hypoglycemie?) en bovendien kan het een teken van ziekte of overbelasting zijn. Als je paard in training is gegaan hoor je hem zodanig bij te voeren dat hij ongeveer op hetzelfde gewicht blijft. Dit ziet er vrij ernstig uit. Heeft hij nog wel energie of is hij erg rustig? Ik zou hem veel meer ruwvoer gaan geven. Mocht je krachtvoer op willen bouwen, doe dat dan in stapjes. Maar eerst en vooral ruwvoer. Er is een flinke kans dat hij maagzweren heeft, omdat hij te weinig tijd etend doorbrengt over de dag heen.

wow meen jij dit serieus? heb je het topic wel gelezen? het gaat hier om een jong paar dat nog nooit aan het werk is geweest en nu in training staat. daarbij geeft jeroenschot meerdere malen aan dat het paard onbeperkt ruwvoer heeft. bij mij op stal hebben ze ook onbeperkt maar eten niet 24-7 aan een stuk door. als je dit veeeeel te dun vind vraag ik me af wanneer jij het pas dik vind dan. bij maagzweren gedraagt een paard zich wel anders hoor en maagzweren kunnen voorkomen wanneer een paard te weinig gevoerd krijgt, bijvoorbeeld 1x per dag een kruiwagentje. door dat ze langere tijd een lege buik hebben kunnen ze maag zweren krijgen. paarden die onbeperkt ruwvoer hebben zorgen er zelf voor dat de vulling op pijl blijft, ook wanneer ze dus niet de godganse dag staan te bikken. trouwens misschien moet je ook eens het topic volgen wat jeroenschot aangaf op de vorige pagina. daar staan meerdere foto's en dan denk ik dat je er snel op terug komt dat hij veel te dun is. het enige wat zou kunnen is dat het paard wat wormen heeft. maar zo ernstig als jij het wel niet vind....sorry

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 08:34

kamille schreef:

Overdrijven is ook een vak :+

Ik vind hem niks te dun, er mag nog wat spier bij maar ook wat dat betreft vind ik hem eruit zien als een gezond jong paard. Daarbij glimt hij als een spiegel en oogt hij fris, dus lijkt mij stug dat hij niet lekker in zijn vel zou zitten qua voedingsstoffen. Wanneer hij meer aan het werk gaat inderdaad even opletten dat hij niet terugvalt. Enige wat ik zie is de buikvulling op die foto onder het zadel wat in het topic staat, hij oogt wat "leeg". Beetje extra ruwvoer kan geen kwaad, zijn darmen moeten wel bijna 24/7 wat te doen hebben. Maar ik zie hier zeker geen maagzweer-alarmbuikje.

Tegenwoordig vindt men gemiddeld gezien blijkbaar alles waar geen dikke vetkam op zit te mager, en alles wat een netjes gevulde ruwvoerbuik te vet want dat zou dan een vetpens zijn. Ik vind het juist fijn om een jong paard zo netjes op gewicht te zien als deze, blij te lezen dat ik daar niet de enige in ben :)

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 09:55

Ik haal het topic even omhoog. Hij is iets dikker geweest maar is nu zo (geschoren)

Afbeelding

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:13

Ik zou hem toch graag wat voller zien.
Hij kan in mijn ogen ook alleen spiervorming opbouwen als hij wat extra's te verteren heeft.
Anders pleegt hij roofbouw op zijn lijf en gestel.
Het is een jong paard en nog in het begin van de training, dus zie ik dit absoluut niet als iets schokkends, maar zoals ik het nu zie is hij nog niet helemaal goed ingesteld in zijn groei-trainingsschema qua voer.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:24

Hoe vaak een vriendin van mij die jury lid is op de protocol zet overconditie.....de meeste paarden zijn te vet. Vet zorgt niet voor spieropbouw dat doen eiwitten, vet zorgt voor langzaam vrijkomen van energie. Ik zie ook een jong dier dat nog gaat uitzwaren. Wat iemand anders al zei, schep luzerne erbij, gezonde eiwitten en ze kauwen langer op hun brok. Zoals je al aangeeft krijg die onbeperkt ruwvoer en daar doet het gemiddelde htkp het prima op. Mooi paard.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:38

Wwijk23 schreef:
maar jongens waarom zijn jullie allemaal voor eiwitten bij voeren? dit is een jong paard en net aan het werk. zijn onderbespiering is dus logisch en niks mis mee. je kan ook gewoon aan het werk gaan en dan ziet hij er vanzelf met een half jaar al een stuk beter uit. paarden maken op een natuurlijke manier spieren aan dus waarom dit proces versnellen door eiwitten te voeren? muscleforte vind ik helemaal onzin voor zon jong paard dat onderbespierd door dat hij zen hele leven nog niks gedaan heeft. zoiets geef je na mijn idee aan paarden die al wat verder zijn maar ben er zowiso geen voorstander van want je kweekt iets dat inzakt zodra je stopt met voeren. daarbij reageren ook niet alle paarden even goed op eiwitten. geduld is een schone zaak zeggen ze dan altijd. ik zou een simpele suikerarme brok of muesli bij voeren maar dit gebeurd al dus dan zou ik zeggen, onbeperkt hooi en ga zo door. gewoon even in de gaten houden. er is verder niks mis met hoe dit paard er uit ziet want buiten het feit om dat je iets zijn ribbetjes ziet, zit hij goed in zijn vacht en oogt hij op de foto's ook niet ongezond of zwak. dus ik zou dat hele bijvoeren van eiwitten echt afraden. vaak doe je er met jonge paarden die net aan het werk zijn niks goeds mee. spier opbouw moet gewoon vanzelf gaan door te werken. als je in deze periode eiwitten of muscleforte gaat voeren kan je ook niet over een half jaar zien of hij lichamelijke vooruitgang boekt van zichzelf en dus ook niet eerlijk beoordelen of alles gezond werkt.

Als je hem niets wil bijvoeren dan moet je er ook niet op gaan zitten, je kunt niet verwachten van een dier dat volop in het de groei is, niets bijgevoerd wordt (eiwitten zijn nu eenmaal een belangrijk element in de voeding) en dan ook nog eens aan het werk moet. Dan zie je bij die paarden dat ze hun reserves opgebruiken en vervolgens hun spieren.
1/4 muesli vind ik erg weinig voor een jong groeiend paard in training. Geef hem gewoon de goede mueslisoort, haver heeft hij blijkbaar niet nodig, zat mueslisoorten zonder haver. Lucerne bevat veel eiwit en is ook nog eens goed opneembaar.

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:46

Zo zag die van mij er ook tot vorig jaar er zo uit. Alleen in de zomer was ze wat steviger.

Wat wij hebben gedaan is een hooibak maken (slowfeeder) met een rek erop zodat ze het hooi niet verspillen en je daadwerkelijk goed ziet hoeveel ze binnen krijgen, altijd als er ben doe ik hem met vaste plakken hooi vol.

Verder hebben we haar deze winter op een enorm grote wei mogen zetten waar zomers de koeien op staan. Ben hier enorm dankbaar voor want heb een totaal ander paard, enorm dik zal ze nooit worden maar mager / schraal is ze ook zeker niet!!

Verder krijgt ze in de avond en ochtend een emmer lucerne erbij met wortels, soms met handje muslie en brok erbij.

Dit is voor mijn sensibele enorm hete merrie precies goed. Ze krijgt precies alles genoeg binnen en heb haar eindelijk na 4 jaar redelijke rond en dat zonder kilo's brok erin! Krijg alleen maar complimenten hoe goed ze eruit ziet.

Ik zou vooral zo'n slowfeeder proberen en lucerne. echt geloof me, bij de mijne heeft het echt enorm geholpen (in combi met de weide uiteraard) en ze is niks te heet, staal volop in training.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:55

Ik zou hem zeker nog bijvoeren.
heb net naar de foto's van oktober of november gekeken en er is geen verschil.
Dat had ik wel verwacht als je er een topic van maakt en als het merendeel van oordeel is dat het paard 'te dun' is.

Het is winter (ookal geen temperaturen voor), hij is geschoren en dan aan het werk (als jong paard).
Dus hij verbrandt veel meer dan normaal in de zomer, door het werk maar ook om zijn lichaam op temperatuur te houden.

Wat voor ruwvoer krijgt hij? grof stengelig hooi of voordroog of kuil zelfs?
Want in hooi zit minder dan in voordroog of kuil.

Als ik jou was zou ik hem of minder aan het werk zetten of degelijk beginnen bijvoeren (geregeld slobber) en een voldoende hoeveelheid muesli (wat is 1.5kg voor zo'n groot paard, onze welsh A krijgt evenveel muesli binnen op een dag en die staat goed voor de winter) met luzerne.

Ook desnoods even contact nemen met je vaste dierenarts om zijn mening te vragen. Die kent je paard beter en kan met een meter meten of je paard effectief te weinig gewicht heeft of op het randje van goed zit.
Eens vragen of hij op pension wel degelijk krijgt wat jij denkt (valt geregeld voor, spreek van ondervinding).

In mijn ogen zou het tegen eind januari toch moeten bijgekomen zijn.
Niet alleen de ribben moeten weg, maar ook meer spieren (werk).
Als er geen spieren bijkomen weet je dat de reden te weinig voer is.

(Wij hebben fjorden en een welsh. Niet de evidente rassen om op een mooi en degelijk gewicht te houden, maar in de winter heb ik mijn paarden graag net op het randje naar te dik omdat ze dan extra reserves hebben tegen de koude. Tegen het voorjaar is dat er weer af, zonder echt paarden op dieet gehad te hebben.)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:03

Jeroenschot schreef:
Ik haal het topic even omhoog. Hij is iets dikker geweest maar is nu zo (geschoren)

[ [url=m/z09o0T.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind hem gewoon prima als ik eerlijk ben. Vind de bespiering ook niet heel erg slecht. Misschien niet veel maar hij is gewoon prima. Qua vet hoeft het echt niet meer, zou ik altahs zonde vinden. Kan wel meer op ja qua spieren. Maar dat komt vanzelf wel. Zou me er niet druk over maken. Tijd en goed voeren doet zijn werk hier wel.

Knap dier trouwens!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:06

ik vind het wel verbeterd hoor, blijven voeren en het komt echt in orde!

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 11:41

Hijs nu een maandje goed zadelmak en is nu 5. Train hem 4x pw ongeveer. Hij krijgt onbeperkt hooi, voordroog of kuil. Hij hoeft vaak gewoon niet meer, maar krijgr zat. 1kg brok, halve meusli en een hele buts luzerne 2x per dag. Meer krachtvoer wil ik niet eigenlijk, dit zal voldoende moeten zijn toch?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:35

Jeroenschot schreef:
Hijs nu een maandje goed zadelmak en is nu 5. Train hem 4x pw ongeveer. Hij krijgt onbeperkt hooi, voordroog of kuil. Hij hoeft vaak gewoon niet meer, maar krijgr zat. 1kg brok, halve meusli en een hele buts luzerne 2x per dag. Meer krachtvoer wil ik niet eigenlijk, dit zal voldoende moeten zijn toch?

Nee dat is echt niet voldoende voor een paard dat in de groei is en beleerd wordt.
Mijn 2,5 jarige (stm 1.55) krijgt nu 2 kg krachtvoer en ruim hooi. En doet nog niks behalve een beetje longeren paar x per week gedurende 10 min. Hij ziet er idd vol uit nu, maar niet te vet.
Zo ongeveer:
Afbeelding

De fokker waar ik hem van heb gekocht (en dat zijn hele ervaren mensen in de hengstenhouderij en de sport) zijn van mening dat als je minder geeft terwijl ze in de groei zijn, ze in het werk zoveel terugvallen dat je het er nooit meer aankrijgt en ze tekorten krijgen.
1 kg brok voor zo'n paard als jij hebt vind ik echt te weinig. Ook vanwege de vitamine/mineralen verhouding die juist in de brok goed in verhouding is. Van t hooi, luzerne etc weet je nooit precies hoe die verhoudingen liggen. Ik zou zeggen, minimaal 1 kg brok erbij, en als dat niet voldoende is om aan te zetten nog een kilo erbij. Ze moeten iets te verbranden hebben om te groeien en spieren te kweken.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 06-01-15 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:37

Waarom wil je eigenlijk niet meer krachtvoer geven?

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 12:44

Omdat hij dan veel te veel energie binnenkrijgt. Dan wordt ie knetergek. Ik ga hem dan liever ander krachtvoer voeren. hij krijgt nu ook 3 kilo per dag he!
Ik vind persoonlijk die van jou weer te vol

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:51

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik wil graag eventjes inhaken op het krachtvoer. Ik snap dat TS paard niet te veel krachtvoer wil geven. Krachtvoer moet niet ervoor zorgen dat het paard op gewicht blijft dat zou ruwvoer moeten doen.

TS, heb je misschien gedacht aan een supplement? Ik heb laatst een zakje lifeforce voor mijn paard gekocht, eventjes mee begonnen daarna gestopt maar wil het toch weer oppakken. Je ziet veel goede veranderingen in het paard door lifeforce. Mijn paard is ook moeilijk op gewicht te krijgen en vind hem vaak iets te schraal, dit supplement helpt je paard in meerdere opzichten (moet je maar even googlen voor meer info ;) ) Ik ben naar een lezing van deze mensen geweest en vond het klinken als een heel fijn product. Het is wel vrij prijzig, maar wat ik tot nu toe ook van andere mensen hoor is dat ze het een super product vinden. Er zijn 2 soorten, 1 voor paarden in training (daar zit geloof ik extra magnesium bij) en 1 voor paarden die wat minder werken. Misschien iets om te overwegen ;) Ik ga er iig weer mee beginnen en wil je best mijn ervaring ermee pb'en?

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:48

Je zou hem eventueel olie bij kunnen voeren , worden ze in ieder geval niet heet van. heb zelf een HTK paard, merrie waar 6 dagen in de week wat mee gedaan wordt, 24/7 buiten met schuilhok geen deken op, staat op onbeperkt hooi , twee keer per dag speedibeet en beetje slobber om de suplementen doorheen te kunnen doen, vitamine e en selenium, en emmertje luzerne om wat te rommelen te hebben. Ze is er best aan. Als ik daar nog een kilo fastfood in zou gooien zou ze vet worden en waarschijnlijk niet te hanteren zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:03

Jeroenschot schreef:
Omdat hij dan veel te veel energie binnenkrijgt. Dan wordt ie knetergek. Ik ga hem dan liever ander krachtvoer voeren. hij krijgt nu ook 3 kilo per dag he!
Ik vind persoonlijk die van jou weer te vol

Bedoelde je dat hij 1 kg per voerbeurt krijgt? Dus in totaal 3kg krachtvoer? Dat las ik niet uit jouw bericht niet
Mijn puppy te dik? Meen je niet. _O- Paard staat nog niet in het werk. Als ie in het werk gaat gaat het puppyvet er vanzelf af. Als ze geen puppyvet hebben worden ze te mager (zoals die van jou) en krijg je het er nog maar moeilijk bij. Ze moeten voldoende energie binnenkrijgen om spieren te kweken zonder dat ze terugvallen. Blijkbaar is het ruwvoer niet voldoende voor hem om aan te zetten.
En wat bedoel je met knettergek. Een jong paard is natuurlijk wat springerig. Als je dat eng vind dan moet je zowiezo niet aan jonge beesten beginnen. Te weinig energie voeren om ze mak te houden is natuurlijk niet de bedoeling.

Kun je zelf je brok bepalen? Dan zou het geven van een merrie/veulenbrok (hoger eiwit/vetgehalte, minder suikers) nog een oplossing kunnen zijn.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:05

Je zou hem van basisbrok over kunnen zetten naar een merriebrok of jonge paarden brok. Worden ze niet heter van, maar zit wel meer in en zet vaak goed aan.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:08

Babootje schreef:
Mijn puppy te dik? Meen je niet. _O- Paard staat nog niet in het werk. Als ie in het werk gaat gaat het puppyvet er vanzelf af. Als ze geen puppyvet hebben worden ze te mager (zoals die van jou) en krijg je het er nog maar moeilijk bij. Ze moeten voldoende energie binnenkrijgen om spieren te kweken zonder dat ze terugvallen. Blijkbaar is het ruwvoer niet voldoende voor hem om aan te zetten.
En wat bedoel je met knettergek. Een jong paard is natuurlijk wat springerig. Als je dat eng vind dan moet je zowiezo niet aan jonge beesten beginnen. Te weinig energie voeren om ze mak te houden is natuurlijk niet de bedoeling.

Een jong paard hoeft niet springerig te zijn. Als je het aanbied wat het nodig heeft (dus de energie die ze nodig hebben om te werken en voldoende werk wat ze kunnen verwerken) is er niks springerigs aan.

Puppyvet is niet altijd goed, ik heb mijn jonge paard ook altijd richting schraal gehouden op advies van experts. Al dat extra gewicht komt wel op de gewrichten. Mager is het andere uiterste, maar ik wil ten alle tijden op een normale manier de ribben kunnen voelen.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 14:11

Ik ben niet bang voor springerige paarden, ik stap op alle paarden en maak zadelmak. Ik hou wel van karakter, maar niet van paarden die zoveel erin krijgen dat ze alleen maar gek willen doen ipv werken. Dat is imo niet nodig. Voor supplementen sta ik wel in. Ook kan ik zelf kiezen wat hij krijgt, dus jonge paardenbrok zou natuurlijk wel kunnen

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:23

Kennelijk zijn we zo gewend aan (veel te) dikke paarden dat we dit (overigens heel fijne dier) van Jeroen te arm bespierd, te dun of zelfs mager vinden. Dit dier heeft nog jeugd en ziet er prima uit. Massa komt vanzelf door het uitgegroeid zijn en getraind worden. Meer brok geven zou ik zeker niet doen. Eerder minder, maar dan hoogwaardiger. Ik zou kiezen voor een hoge kwaliteit voordroog of hooi en hooguit 2x 1 schep sportbrok. Met brok voer je er geen spieren aan, daarvoor hebben ze eiwitten nodig (luzerne bijvoorbeeld, maar hooi van goed grasland is nog beter). Van brok worden ze mooi droog, maar de basis van goede voeding is ruwvoer, geen brok of supplementen.

Het jonge dier op de foto van Babootje vind ik een dikkiedik: heeft flink vet achter de schouder en spek naast de staartwortel. Manenkam kan ik vanaf de foto niet beoordelen maar daar zit vast een paar cm tussen halswervel en manenkam (hengstennek heet dat dan maar het is natuurlijk gewoon een opslag van vet). Zonde van een 2,5 jarige en nog veel erger dat dit als gezond gewicht wordt beoordeeld.

Ik ben van mening (en weet er ook wel wat van :D ) dat je niet domweg veel moet voeren, maar de hoeveelheid af moet stemmen op hoeveel ze nodig hebben op dat moment. Voeren met het oog van de meester en niet de routine van Jan met de pet. Als ze een groeispurt doormaken, voer je veel en als ze weinig groeien, voer je minder. Gewoon een goede brok en goed hooi. Dan worden ze niet te dik en blijven ze mooi groeien.