Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
kamille schreef:Ik vind hem echt veel te dun. Je hoort de ribben schuin van achteren net te kunnen zien. Bovendien horen ze een gevulde buik te hebben doordat ze veel ruwvoer krijgen. Let wel, dat is dus iets anders dan vet, ik heb het over gevulde darmen. Krijgt hij wel voldoende ruwvoer? En ten derde hoort een paard niet in korte tijd veel af te vallen, dat is gevaarlijk omdat er dan vetdeeltjes in de bloedbaan kunnen komen ( dit heet volgens mij hypoglycemie?) en bovendien kan het een teken van ziekte of overbelasting zijn. Als je paard in training is gegaan hoor je hem zodanig bij te voeren dat hij ongeveer op hetzelfde gewicht blijft. Dit ziet er vrij ernstig uit. Heeft hij nog wel energie of is hij erg rustig? Ik zou hem veel meer ruwvoer gaan geven. Mocht je krachtvoer op willen bouwen, doe dat dan in stapjes. Maar eerst en vooral ruwvoer. Er is een flinke kans dat hij maagzweren heeft, omdat hij te weinig tijd etend doorbrengt over de dag heen.
kamille schreef:Ik vind hem echt veel te dun. Je hoort de ribben schuin van achteren net te kunnen zien. Bovendien horen ze een gevulde buik te hebben doordat ze veel ruwvoer krijgen. Let wel, dat is dus iets anders dan vet, ik heb het over gevulde darmen. Krijgt hij wel voldoende ruwvoer? En ten derde hoort een paard niet in korte tijd veel af te vallen, dat is gevaarlijk omdat er dan vetdeeltjes in de bloedbaan kunnen komen ( dit heet volgens mij hypoglycemie?) en bovendien kan het een teken van ziekte of overbelasting zijn. Als je paard in training is gegaan hoor je hem zodanig bij te voeren dat hij ongeveer op hetzelfde gewicht blijft. Dit ziet er vrij ernstig uit. Heeft hij nog wel energie of is hij erg rustig? Ik zou hem veel meer ruwvoer gaan geven. Mocht je krachtvoer op willen bouwen, doe dat dan in stapjes. Maar eerst en vooral ruwvoer. Er is een flinke kans dat hij maagzweren heeft, omdat hij te weinig tijd etend doorbrengt over de dag heen.

Wwijk23 schreef:maar jongens waarom zijn jullie allemaal voor eiwitten bij voeren? dit is een jong paard en net aan het werk. zijn onderbespiering is dus logisch en niks mis mee. je kan ook gewoon aan het werk gaan en dan ziet hij er vanzelf met een half jaar al een stuk beter uit. paarden maken op een natuurlijke manier spieren aan dus waarom dit proces versnellen door eiwitten te voeren? muscleforte vind ik helemaal onzin voor zon jong paard dat onderbespierd door dat hij zen hele leven nog niks gedaan heeft. zoiets geef je na mijn idee aan paarden die al wat verder zijn maar ben er zowiso geen voorstander van want je kweekt iets dat inzakt zodra je stopt met voeren. daarbij reageren ook niet alle paarden even goed op eiwitten. geduld is een schone zaak zeggen ze dan altijd. ik zou een simpele suikerarme brok of muesli bij voeren maar dit gebeurd al dus dan zou ik zeggen, onbeperkt hooi en ga zo door. gewoon even in de gaten houden. er is verder niks mis met hoe dit paard er uit ziet want buiten het feit om dat je iets zijn ribbetjes ziet, zit hij goed in zijn vacht en oogt hij op de foto's ook niet ongezond of zwak. dus ik zou dat hele bijvoeren van eiwitten echt afraden. vaak doe je er met jonge paarden die net aan het werk zijn niks goeds mee. spier opbouw moet gewoon vanzelf gaan door te werken. als je in deze periode eiwitten of muscleforte gaat voeren kan je ook niet over een half jaar zien of hij lichamelijke vooruitgang boekt van zichzelf en dus ook niet eerlijk beoordelen of alles gezond werkt.
Jeroenschot schreef:Ik haal het topic even omhoog. Hij is iets dikker geweest maar is nu zo (geschoren)
[ [url=m/z09o0T.jpg]Afbeelding[/url] ]
Jeroenschot schreef:Hijs nu een maandje goed zadelmak en is nu 5. Train hem 4x pw ongeveer. Hij krijgt onbeperkt hooi, voordroog of kuil. Hij hoeft vaak gewoon niet meer, maar krijgr zat. 1kg brok, halve meusli en een hele buts luzerne 2x per dag. Meer krachtvoer wil ik niet eigenlijk, dit zal voldoende moeten zijn toch?

) Ik ben naar een lezing van deze mensen geweest en vond het klinken als een heel fijn product. Het is wel vrij prijzig, maar wat ik tot nu toe ook van andere mensen hoor is dat ze het een super product vinden. Er zijn 2 soorten, 1 voor paarden in training (daar zit geloof ik extra magnesium bij) en 1 voor paarden die wat minder werken. Misschien iets om te overwegen
Ik ga er iig weer mee beginnen en wil je best mijn ervaring ermee pb'en? Jeroenschot schreef:Omdat hij dan veel te veel energie binnenkrijgt. Dan wordt ie knetergek. Ik ga hem dan liever ander krachtvoer voeren. hij krijgt nu ook 3 kilo per dag he!
Ik vind persoonlijk die van jou weer te vol
Paard staat nog niet in het werk. Als ie in het werk gaat gaat het puppyvet er vanzelf af. Als ze geen puppyvet hebben worden ze te mager (zoals die van jou) en krijg je het er nog maar moeilijk bij. Ze moeten voldoende energie binnenkrijgen om spieren te kweken zonder dat ze terugvallen. Blijkbaar is het ruwvoer niet voldoende voor hem om aan te zetten. Babootje schreef:Mijn puppy te dik? Meen je niet.Paard staat nog niet in het werk. Als ie in het werk gaat gaat het puppyvet er vanzelf af. Als ze geen puppyvet hebben worden ze te mager (zoals die van jou) en krijg je het er nog maar moeilijk bij. Ze moeten voldoende energie binnenkrijgen om spieren te kweken zonder dat ze terugvallen. Blijkbaar is het ruwvoer niet voldoende voor hem om aan te zetten.
En wat bedoel je met knettergek. Een jong paard is natuurlijk wat springerig. Als je dat eng vind dan moet je zowiezo niet aan jonge beesten beginnen. Te weinig energie voeren om ze mak te houden is natuurlijk niet de bedoeling.
) dat je niet domweg veel moet voeren, maar de hoeveelheid af moet stemmen op hoeveel ze nodig hebben op dat moment. Voeren met het oog van de meester en niet de routine van Jan met de pet. Als ze een groeispurt doormaken, voer je veel en als ze weinig groeien, voer je minder. Gewoon een goede brok en goed hooi. Dan worden ze niet te dik en blijven ze mooi groeien.