Mijn pony viel tijdens de sprong. Wat nu ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 00:10

Punz schreef:
TS... je bedoelt het vast niet zo... maar het komt op mij toch wel heel egoistisch over dat je je paard niet wil verhuizen omdat je bang bent voor een karakter verandering. Je laat je paard toch niet staan in een rotsituatie ( en elke week 2 complete dagen op stal IS een rotsituatie)... omdat jíj niet wil dat zijn karakter veranderd? ( áls dat al zo zou zijn.......)

En voor 200 euro per maand kun je een knappe andere pensionstalling vinden hoor.... Eentje met gewoon een bak waar je kunt rijden wanneer je wilt, en je paard gewoon elke dag naar buiten komt... en jij elke dag bij je paard kunt... En je paard daar waarschijnlijk een stuk relaxter van wordt...

Vind dit écht te zot voor woorden....

Omdat ik al eens ergens anders in een privéstalling ging horen en ze het zwaar hadden afgeraden, omdat ik dan een pony ga zien die ik niet ken en dit onverantwoord zou zijn met mijn beperkte ervaring. Ze wilden het niet op hun geweten hebben dat ik me daar gebrekkig val.

Yinthee
Amadeus <3

Re: Mijn pony viel tijdens de sprong. Wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 00:11

Dat is dus dikke onzin want je pony verandert niet ineens in een monster wanneer je hem verhuist hoor :=

Waarom wil je niet vertellen waar deze stal is/welke stal het is?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 00:16

Stel je voor dat je ineens een vrolijk paard krijgt...
Wat een onzin.
Gewoon een stal zoeken waar je goede begeleiding krijgt, en je paardje weinig krachtvoer en veel weidegang. dan moet je paardje misschien even een paar weken wennen, en is het dier in het allerslechtste geval misschien een weekje druk omdat het moet wennen..

Maar denk jij nu echt werkelijk dat een paard dat door de week niet al te ruim buiten komt, en in het weekend 48 uur opgehokt staat... dat zo'n paard vervelender wordt als hij op een plek komt waar er wel voldoende, dagelijkse weidegang is? Dat geloof je toch niet echt????

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 00:17

Wie had je dat afgeraden dan? De mensen van de manege waar je nu staat denk ik zo? Die willen die 300 euro niet mislopen natuurlijk.
Een goede pensionstalling heeft net zo goed de kennis in huis om jou alles te leren en je te helpen. Dus laat je door dat soort onzin echt niet tegenhouden.

edit; kwam net ook je andere topic tegen (die over het aantal uren rijden per week) en echt dat topic in combinatie met deze; ik ga het ook gewoon rond uit zeggen ook; meid die mensen waar je nu staat belazeren je. Echt, vergeet al hun mooie praatjes om je daar te houden, want ze belazeren je.

Ga op zoek naar andere stalling. En als je dan niet wil zeggen waar je nu staat...zeg dan op zn minst in welke regio je zoekt, zodat bokkers in Belgie je misschien wel kunnen helpen met vinden van andere stalling. Want jij en je pony moeten daar gewoon weg.

Geloof me; je gaat je pony niet meer terug kennen als die eenmaal lekker naar buiten kan en niet opgehokt wordt 24/7 hele jaar door. Maar dan wel ten goede.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 00:30

xxCYNNxx schreef:
Wie had je dat afgeraden dan? De mensen van de manege waar je nu staat denk ik zo? Die willen die 300 euro niet mislopen natuurlijk.
Een goede pensionstalling heeft net zo goed de kennis in huis om jou alles te leren en je te helpen. Dus laat je door dat soort onzin echt niet tegenhouden.

edit; kwam net ook je andere topic tegen (die over het aantal uren rijden per week) en echt dat topic in combinatie met deze; ik ga het ook gewoon rond uit zeggen ook; meid die mensen waar je nu staat belazeren je. Echt, vergeet al hun mooie praatjes om je daar te houden, want ze belazeren je.

Ga op zoek naar andere stalling. En als je dan niet wil zeggen waar je nu staat...zeg dan op zn minst in welke regio je zoekt, zodat bokkers in Belgie je misschien wel kunnen helpen met vinden van andere stalling. Want jij en je pony moeten daar gewoon weg.

Geloof me; je gaat je pony niet meer terug kennen als die eenmaal lekker naar buiten kan en niet opgehokt wordt 24/7 hele jaar door. Maar dan wel ten goede.

Ik reageer in beide topics, maar had nog niet gezien dat het dezelfde TS was.
Echt, ga op zoek naar een andere stalling! Vraag of je rond mag kijken en ga in gesprek met de mensen die daar met hun paard staan.

Grote kans dat je paard gaat veranderen, het wordt een vrolijk dier die beweging krijgt en contact heeft met andere paarden en daardoor alleen maar fijner wordt om mee te werken! Zoek een instructrice die goed bij jullie passen en dan komt het echt wel goed.

Daarnaast zou ik van te voren niet aankondigen dat jullie weg gaan. Ik zie ze er nog voor aan om het hek op slot te doen of andere praatjes te houden.

cadansje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:37

Het eerste wat ik zou doen is mijn paard daar weg halen!
ik vind het gewoon dierenmishandeling om een paard 48 uur lang op stal te laten staan zonder beweging. En als je dan wel wilt rijden moet je verplicht les nemen?! Dan kun je net zo goed geen eigen paard rijden en een manege paard zoeken.
en ook nog 200 euro daarvoor betalen? volgens mij word je daar gewoon opgelicht waar je bij staat. |o

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:40

kippetje2007 schreef:
Punz schreef:
TS... je bedoelt het vast niet zo... maar het komt op mij toch wel heel egoistisch over dat je je paard niet wil verhuizen omdat je bang bent voor een karakter verandering. Je laat je paard toch niet staan in een rotsituatie ( en elke week 2 complete dagen op stal IS een rotsituatie)... omdat jíj niet wil dat zijn karakter veranderd? ( áls dat al zo zou zijn.......)

En voor 200 euro per maand kun je een knappe andere pensionstalling vinden hoor.... Eentje met gewoon een bak waar je kunt rijden wanneer je wilt, en je paard gewoon elke dag naar buiten komt... en jij elke dag bij je paard kunt... En je paard daar waarschijnlijk een stuk relaxter van wordt...

Vind dit écht te zot voor woorden....

Omdat ik al eens ergens anders in een privéstalling ging horen en ze het zwaar hadden afgeraden, omdat ik dan een pony ga zien die ik niet ken en dit onverantwoord zou zijn met mijn beperkte ervaring. Ze wilden het niet op hun geweten hebben dat ik me daar gebrekkig val.

En hebben zij jou geadviseerd om je paard te keuren voordat je het koopt?

CoolCorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:17

Heb je het paard geleast, of gekocht?
Als je hem gekocht hebt, wat let je dan om op zaterdag de maneges in jouw buurt af te gaan, en te vragen naar de stallingsmogelijkheden, enz.
Je kan dan rustig de lessen bekijken, met pensionruiters kletsen, enz, enz.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:22

Ik denk dat er een wereld voor je opengaat als je naar een andere stal gaat.
Dit is echt heel vreemd.

Succes met je beslissing.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:27

Ik was gelijk omgekeerd als bij een bezichtiging van een stalplek gebleken is dat er dagen zijn dat ik niet komen mag...........om mijn eigen paard te kunnen verzorgen........

Je wist het tevoren, dat er dagen zijn dat je er niet komen kan/ mag van de stalling.
Dus nu kan je niet daarover gaan zeuren.
Je had zelf voor deze stalling gekozen.

Gewoon op zoek gaan naar een ander stalling.

Maar als je hoe dan ook hier wilt blijven, tja dan moet je het accepteren.

Eerlijk gezegd vind ik het een dierenmishandeling om 2 dagen achtereen opgesloten te staan en niks te doen op een stal, dan dat je gaat kijken naar een betere geschikte stallen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 07-10-14 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:28

Ragdollcat schreef:
Ik was gelijk omgekeerd als bij een bezichtiging van een stalplek gebleken is dat er dagen zijn dat ik niet komen mag...........om mijn eigen paard te kunnen verzorgen........

Je wist het tevoren, dat er dagen zijn dat je er niet komen kan/ mag van de stalling.
Dus nu kan je niet daarover gaan zeuren.
Je had zelf voor deze stalling gekozen.

Gewoon op zoek gaan naar een ander stalling.

Ze reed al op deze manege en heeft daar ook een pony gekocht vanuit deze situatie dus opzoek naar een betere plek.

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:31

wowie wat een situatie zeg!

Maargoed TS heeft blijkbaar niet zo vele ervaring (ze zegt zelf vanwege mijn beperkte ervaring) en dit is misschien haar eerste paard. Dan weet ze op dit moment niet beter en is het (hoe erg de situatie ook is) voor haar een vertrouwde omgeving.

Kop op TS je kan zoveel meer van je paardje genieten in een andere stallingsmogelijkheid! Het zal even wennen zijn met allemaal nieuwe mensen. Maar er komt vast een nieuwe instructie op je pad waar je denk ik misschien nog wel meer gaat leren dan nu. Ik krijg nu het gevoel dat ze je echt een beetje van de domme houden.

Heb je vrienden/vriendinnen in de paardenwereld die je op weg kunnen helpen naar andere stallen?

Succes en veel plezier met je paardje! zo te horen valt de blessure in ieder geval mee daar heb je geluk mee!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:36

Wow wat een vreemde bedoeling en regels zijn er op die stal zeg.
Ik zou voor die 300 euro in de maand heel snel een andere stal zoeken waarbij je pony meer naar buiten kan en waarbij je gewoon elke dag bij je pony mag.
Er zijn voldoende stallen waarbij je pony veel beter staat.
En gedragsveranderingen... ben je mal, hij zal even een paar dagen moeten wennen aan de nieuwe geluiden, geuren en een nieuwe kudde.
Maar binnen een week zijn ze weer helemaal in hun nopjes hoor! En als hij dan van de zomer lekker op het land gestaan heeft herken je je eigen pony niet meer terug, daar knappen ze mentaal zo van op!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:48

TS hoe lang heb je die pony al? Nog niet zo lang denk ik want je komt vrij onervaren over (dat is niet erg).

Vergeet die gedragsverandering, vergeet alles wat ze je daar zeggen en geloof ons nou maar:
het kan ZOVEEL beter!!

De normale pensionstallingen zijn 7 dagen per week open zeker tot een uur of 22.00 of 23.00!!
Ik heb in ieder geval nog nooit anders meegemaakt.

Zijn er mensen die wedstrijden rijden op die stalling? Nee, denk ik want ze kunnen dus nooit op zondag bij het paard als je op wedstrijd moet?

Geloof ons nou maar, je hebt echt de RAARSTE stalling allertijden getroffen en het kan zo ontzettend veel beter (en goedkoper!)

SNEL gaan rondkijken zou ik zo zeggen!

Wellicht kun je eens een oproepje op bokt plaatsen of mensen een geschikte stalling in jouw buurt weten?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:49

kippetje2007 schreef:

Wat een onzin!! Ik heb echt met de grootste verbazing dit topic gelezen.. Ik vind je verschrikkelijk egoïstisch, en je klinkt ook echt niet als een volwassen persoon. Een kind van 12 jaar weet nog beter.
Is de dierenbescherming nog nooit gebeld voor die stal?
Hoe kan het dat het jou niet uitmaakt wat hij voor eten krijgt die dagen dat jij niet mag komen? Je kan toch werkelijk niet denken dat een paard alleen op "korrels" kan overleven?
Als je te weinig ervaring hebt voor een paard moet je er geen kopen..

(Ik snap het trouwens ook niet helemaal hoor, eerst zeg je dat je paard twee dagen lang niet buiten komt, vervolgens heb je het erover dat je de pensionstaleigenaar hebt gevraagd je paard niet met de rest van de paarden mee los te jagen oid? Komt je paard nou wel of niet buiten die dagen? En hoelang staat hij buiten op de dagen dat je wel mag komen?)

Je paard zal vast veranderen als hij op een andere stal komt te staan. Maar hou je niet meer van hem als hij veranderd? Wat een onzin!! Daarnaast denk ik dat hij alleen maar in positieve zin veranderd, een paard wat zoveel op stal staat zonder fatsoenlijk eten is doodongelukkig. Hij zal blijer zijn, wie weet ook wat rustiger, hij kan immers vaker z'n energie kwijt (of hij is nu zo braaf omdat hij compleet hersendood gemaakt is door jullie, maarja wil je dat zou houden dan?). Hij zal beter in z'n bespiering komen, ik neem aan dat hij dat nu niet is met alleen maar op stal en korrels...

Echt.. Open je ogen en doe er wat aan. Het is jouw verantwoordelijkheid, denk zelf na en loop niet de rest van de mensen op je stal achterna die er ook niets aan doen..

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:08

Ts heeft in haar andere topic aangegeven te kijken naar een andere stalling.

Maar wees eerlijk, als je zelf weinig tot geen ervaring hebt en niet beter weet dan wat er op je stal gebeurt en wat jou daar wordt verteld, zal je ook heilig geloven dat dit de juiste manier is.

Heel vervelend dat ze zo gemanipuleerd wordt Door haar stal eigenaresse.

Hoe is het afgelopen met je pony ts, liep hij nog onregelmatig of was er uiteindelijk niks aan de hand?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:19

In plaats van de TS af te vallen heeft ze meer aan goede tips.
Wie weet zijn er Bokkers in de buurt die haar aan een betere plek kunnen helpen?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:23

Monster schreef:
Ts heeft in haar andere topic aangegeven te kijken naar een andere stalling.

Maar wees eerlijk, als je zelf weinig tot geen ervaring hebt en niet beter weet dan wat er op je stal gebeurt en wat jou daar wordt verteld, zal je ook heilig geloven dat dit de juiste manier is.

Heel vervelend dat ze zo gemanipuleerd wordt Door haar stal eigenaresse.

Hoe is het afgelopen met je pony ts, liep hij nog onregelmatig of was er uiteindelijk niks aan de hand?

precies...vind het dan ook erg sneu voor ts (vind het voor de pony nog veel en veel erger btw), vooral toen ik in het andere topic las dat juist ts ervoor had gekozen om bij deze manege een pony te kopen omdat ze zo bang was opgelicht te worden vanwege haar gebrek aan kennis. En nu heeft ze juist een pony gekocht bij mensen die dr continue aan het bedonderen zijn. En dr maar vage verhalen vertellen om dr te manipuleren daar te blijven.

Maar dr ogen zijn aan het open gaan; ze opent niet voor niks topics waarin toch duidelijk naar voren komt dat ze vraagtekens aan het zetten is bij wat dr nu wordt verteld daar.
Nu doorgaan ts en op zoek gaan naar andere stalling. Een goede pensionstalling is echt niet te beroerd om jou te onderwijzen en te helpen ts.
Kom op meid; kom op voor je pony en jezelf.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 07-10-14 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:25

Oke dat wist ik niet, goed dat ze opzoek is naar iets anders :) Ik heb niet haar hele berichtenverleden doorgespit. Ik had niet het idee dat ze al inzag dat er echt iets moest veranderen, aangezien ze aangeeft dat ze dat niet durft omdat haar paard dan misschien veranderd.
Maar dan heb ik niets gezegd :) Dan hoop ik alleen maar voor het paardje dat er heeel snel verandering in komt.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:38

Arme TS! Is het goed afgelopen met je pony?

Trek je alsjeblieft niks aan van de opmerking dat je paard zou veranderen in negatieve zin. Ook ik ben meermaals verhuisd en mijn paarden blijven gewoon hetzelfde. Nouja, mijn grote vriendelijke reus vond 24/7 wel echt heel fijn in plaats van maar een paar uur buiten :) Dus veranderingen zul je wel zien, maar niet in negatieve zin.

Helaas ben ik niet bekend ik België, maar ik wil je wel heel veel succes wensen met het zoeken van een fijne plek!

Als mijn stallen zo zouden zijn dan kan ik niet eens paarden houden met mijn fulltime baan, dat kan niet de bedoeling zijn :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:42

Ik weet niet waar je in België zit, maar in de buurt van Limburg weet ik wel een paar te noemen :)
En ook ik ben meerdere keren verhuisd met de paardjes, nooit verschil gemerkt.
Als ik jou was zou ik een nieuwe stal zoeken, lijkt me niet een fijne stal om te rijden. Maar dat is natuurlijk wat ik zou doen :)

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:01

Als ik zou weten in welke omgeving TS zit, zou ik haar misschien ook een paar adressen in belgie kunnen geven.

Wij verhuizen onze paarden zelfs regelmatig. Dan op een wei in het ene dorp, dan in een ander dorp. En hun karakter wordt er alleen maar rustiger op.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:06

Ik ben ook zeer benieuwd!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:30

Monster schreef:

Dat geloof ik als ze een jaar of 14 zou zijn ja, maar ze is 23! Dan moet je onder een wel hele grote steen gelegen hebben als je niet beter weet dan dit...

Ts gaat echt niet zeggen welke stal dit is en waar de stal zich bevind. En terecht ook, want dan zou die stal overspoeld worden met telefoontjes/mailtjes van ons boze bokkers denk ik, haha!
Met een beetje speurwerk is bokt er namelijk zo achter welke stal het is als ze de regio noemt.

Ts, ik hoop dat je voor je paardje echt een andere stalling gaat zoeken, want zoals je begrijpt is dit niet paard-vriendelijk. Niet verantwoord. Voor die bult met geld die je elke maand kwijt bent, kun je een hoop andere stallen voor betalen, waar je paard wel dagelijks buiten komt, en je gewoon kunt rijden wanneer het jou uitkomt. Oh, en je kunt ook les nemen van diegene van wie jij wil als je op een andere stal staat!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:38

itsmi schreef:
Monster schreef:

Dat geloof ik als ze een jaar of 14 zou zijn ja, maar ze is 23! Dan moet je onder een wel hele grote steen gelegen hebben als je niet beter weet dan dit...

Ts gaat echt niet zeggen welke stal dit is en waar de stal zich bevind. En terecht ook, want dan zou die stal overspoeld worden met telefoontjes/mailtjes van ons boze bokkers denk ik, haha!
Met een beetje speurwerk is bokt er namelijk zo achter welke stal het is als ze de regio noemt.

Ts, ik hoop dat je voor je paardje echt een andere stalling gaat zoeken, want zoals je begrijpt is dit niet paard-vriendelijk. Niet verantwoord. Voor die bult met geld die je elke maand kwijt bent, kun je een hoop andere stallen voor betalen, waar je paard wel dagelijks buiten komt, en je gewoon kunt rijden wanneer het jou uitkomt. Oh, en je kunt ook les nemen van diegene van wie jij wil als je op een andere stal staat!

Als je geen ervaring hebt met paarden en je bent alleen in aanraking geweest met deze stal waarbij ze je allerlei leugens vertellen weet je toch niet beter.. Er zijn genoeg verhalen waarbij een paard wel degelijk veranderd van karakter. Een afgestompte manegepony die 4 uur op een dag gaat rijden heeft waarschijnlijk heel wat meer pit als de pony een uurtje per dag wordt gereden door dezelfde persoon.
In dit geval krijgt het paard alleen maar meer beweging doordat hij buiten komt te staan. En met de juiste begeleiding wordt het paard er alleen maar fijner op!

Lijkt me ook niet netjes als bokt gaat zoeken welke manege het is, daar krijgt TS alleen maar problemen mee..