ontwormen, wie doet het nog preventief

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: ontwormen, wie doet het nog preventief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:18

Ik wil het, maar door steeds de discussies met mijn DA ben ik een stuk minder gaan ontwormen. Laats toevallig een mestonderzoek laten doen omdat het in de aanbieding was. Toen was ze schoon... Maar vind het toch niet fijn. Ik wil gewoon ontwormen, iig 2x per jaar; in het voor en najaar. Vind het alleen nu zo'n enorm gedoe.... Kijk weer op tegen het najaar als ik ze weer moet ophalen (horzellarven wil ik perse tegen ontwormen ook)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:36

Jij woont toch vlak bij mij? De Raaphorst doet over de voor en najaars ontworming totaal niet moeilijk. Moet je er wel klant zijn natuurlijk..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 06:52

igor001 schreef:
Tinky12 schreef:
Ik gebruik standaard de tabletten omdat dit voor mij voordeliger is ( is nl voor 800kg,elke tablet is voor 100kg)

Ik doe er 4 in een emmer en lardeer het geheel met appelstroop :o Eventueel wat rulle zemelen erbij en ze likken nog net de bodem er niet uit.

Sommige paarden eten ze ook zo als "snoep" uit de hand maar ik heb er een die het wel zo eet en een niet.Dus lekker appelstroop,dat is iets wat ze anders nooit krijgen :)

Kun je hier meet informatie over geven? Zoals merk? En waar het te verkrijgen is?

Er zijn meerdere die ze verkopen maar ik haal ze momenteel bij vetuk.com

Het gaat om Eraquell (nu voor E8,83)
en de Equimax (nu voor E17,87)

Dit zijn momenteel de enige 2 die in tabletvorm verkrijgbaar zijn.Bijkomend voordeel is ook dat de tabletten na aanbreken van de verpakking nog een jaar goed zijn,in tegenstelling tot de pasta dat is maar 6 maanden.

Ik ontworm ook met deze 2...breedspectum en de Equimax is ook tegen lintworm.

Ik las net ergens dat een DA weigert om een wormkuur te geven als de mest schoon is,dit vind ik dus russisch roulette.Mestonderzoek moet frequent gebeuren om een goed beeld te krijgen...niet na 1x een oordeel geven.
Ik vind het geldklopperij dit hele princiepe...tenminste de manier waarop het nu gedaan wordt.

Als door pech (omdat er toevallig niets in de mest te zien was die ene keer) er toch blijkt dater een vergevorderde wormbesmetting is bij het paard.Regeld de DA dan ook de boel om het te herstellen? Ja op jouw eigen kosten...ik vind het niets :n

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 07:09

Ik ben benieuwd naar het bestel in buitenland topic. Waar kan ik die vinden :). Ik ontworm twe. Keer per jaar uitgebreid omdat ze grotendeels op zand staan .

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 07:26

Ik ontworm 4 keer per jaar en volg een schema van de DA en krijg bij elke keer een andere worm kuur mee , dit wordt afgewisseld met een lichte en zware wk. . Maandag wordt er een mestonderzoek gedaan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 07:42

smurffie schreef:
Jij woont toch vlak bij mij? De Raaphorst doet over de voor en najaars ontworming totaal niet moeilijk. Moet je er wel klant zijn natuurlijk..

Kijk, dat is een goede tip! Ik ben sinds kort (helaas) klant daar. Als ik over een paar weken weer terug moet, zal ik gelijk naar ontworming vragen!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:37

vencedor schreef:
Ik ben benieuwd naar het bestel in buitenland topic. Waar kan ik die vinden :). Ik ontworm twe. Keer per jaar uitgebreid omdat ze grotendeels op zand staan .

[VSW] Wormenkuur uit het buitenland?

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:35

Caira schreef:
Martinedd schreef:
Al 3 jaar geen ontworming meer gegeven *\o/*

wel mest/bloed onderzoek

En hoe weet je dat je paard wormvrij is?

Door regelmatig mestonderzoek te doen, en tevens eenmaal per jaar bloedonderzoek.

Een paard is sowieso nooit worm vrij

Hoe weet jij dat je paard wormvrij is?

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:37

Ik doe regelmatig (zelf) mestonderzoek, dit liet ik eerder 3 x per jaar bij het Woud doen. In december/januari, in ieder geval na de eerste flinke nachtvorst, ontworm ik jaarlijks preventief met Equest Pramox. Voornaamste reden is om lintworm te bestrijden. Mijn dierenarts doet niet moeilijk over de jaarlijkse preventieve ontworming! :)