Een liggende operatie aan huis na enorme hoofdwond. Tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Re: Een liggende operatie aan huis na enorme hoofdwond. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 07:51

VVDD > MD

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 08:01

:(:) wat zul je geschrokken zijn.
Vliegen weghouden is nu wel belangrijk. Ik denk dat je het beste de kap van rambo kan bestellen, daarbij is het hoofd vrij van schuren.

Afbeelding

*edit ik zie dat al meer bokkers op het idee zijn gekomen

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 08:11

@leonie: jeetje... ik schrik me kapot van je topic en de fotos!! ;(
Wat verschrikkelijk heftig. Ik hoop dat alles goed herstelt. Ik zie dat hier al veel goede tips gegeven zijn.
Ik heb hier een heel fijn groot rambo vliegenmasker( staat wijd uit op hoofd dus raakt hoofd amper) liggen wat je zou mogen hebben maar ik neem aan dat je een dezer dagen niet in nl bent?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 08:13

Ik heb idd ook die rambo. Die is echt heel erg fijn!

Mijn paard is er niet van onder de indruk en kan er makkelijk doorheen zien. (zelf geprobeerd)

Verder kan ik idd ook mesitran aanraden bij wondes, wel even overleggen met de Da!

denisewinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 08:33

Jeetje meid wat zal Jin geschrokken zijn. Wat een plek zeg. Ik ken een paard die dit ook gehad heeft. Is heel mooi genezen. Zij smeerde er honing zalf op en was met een paar weekje dicht en super mooi genezen. Zelf heb ik een paard met wond op been. Wond was tot het bot. Ook honingzalf gebruikt ( iom dierenarts) en wond was met 3/4 weken dicht. Sterkte.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 10:34

Leonie, hopelijk heb je toch een leuke verjaardag. Proficiat meid!! Hopelijk ga je vandaag nog iets leuks doen.
Hoe gaat het met Empaier?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:01

Jeetje flink wond zeg, maar netjes gehecht.

Ik zou zeer zeker ook een vliegenkap gebruiken, kleine tip neem er eentje die ook geschikt is om mee te rijden. Met deze kappen zien ze meer.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:17

Tjeempie wat zul jij geschrokken zijn! Dierenarts heeft het mooi gedicht.
Ik raad je de Rambo vliegenkap ook aan, staat mooi beetje van het hoofd af.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 15:49

Bedankt allemaal voor de tips,

Ja Pien, het is nogal een rare dag zo...

Ik kan er echt niet aankomen dus zalf smeren is voorlopig geen optie tot mijn grote spijt. Sparyen gaat soms wel soms niet, en dan zijn we nu met 3 man.

Misschien zou je hem willen opsturen Tamara? Krijg je hem eind september van me terug, dan ben ik weer in nederland normaal gezien?

Vandaag toch ondanks alles hem mee genomen voor een wandeling en hij heeft even in een paddock mogen scheuren. Dat vond ie toch wel erg leuk dus de energie zit wel goed. Hij heeft alleen onwijze jeuk en schuurt aan mijn andere paard en zijn hooitnet. Zacht materiaal en heel voorzichtig dus daar ben ik wel blij mee.
Verder is het hopen dat er geen infectie op komt en dat de hechtingen blijven houden.

2 plekken zijn toch wat open en daar komt wat troep uit, maar beter eruit dan erin. De zwelling is wel helemaal weg al, dus dat lijkt me een goed teken...

Thoirio, kan ik dat gewoon bij de dierenarts bestellen hier? Dat zou wel makkelijker zijn dan vanuit nederland idd. Als ik er dan bij kan komen... En dan weet de arts ook wat ik aan het doen ben. Wel zo fijn.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:53

@Leonie: iig, ondanks alles, toch een heel fijne verjaardag :j *\o/* .
Jammer dat je er niet aan kunt komen. Gelukkig is hij verder wel fit en gaat de wond verder goed, pfff, gelukkig doet hij voorzichtig, is ook echt niet fijn, zo'n jeuk. Heel veel sterkte en een goede genezing!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:57

In ieder geval Van harte gefeliciteerd.....
Fijn dat hij levendig genoeg is, geeft goede hoop op een goede genezing....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:18

Leonie hoe is het nu met Empaier?

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:01

Wat moet dat schrikken geweest zijn!
Jullie hebben goed gehandeld.

Ik stond (na open kaakbeenbreuk met grote diepe wonde tot op het bot) zo versteld van het tempo waarin een hoofdwonde geneest! Op 3 weken was alles volledig dicht (de laatste week was het echt mini).
Het is inderdaad beter dat wat ontstekingsvocht eruit kan... dat kan je helaas niet vermijden. Paardenstallen en weide / paddock kan niemand steriel houden.
Misschien kan je verzorgen als ie wat lekkers te eten krijgt?

Ik wens je paardje een snel herstel toe en veel succes en moed voor jullie!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 15:29

Vandaag is hij wat traag en loom. Hij eet vooral snachts heel veel en overdag rust hij meer. Wel gaat hij snachts in stal altijd liggen en dat doet hij nu nog steeds.

Het ziet er echt al netjes uit! Vandaag vond ik de wond eigenlijk ook al erg droog en mooi ogen.
Dit is de laatste dag van pijnstilling en antibiotica, dus we gaan kijken hoe hij zich morgen voelt.
Natuurlijk moet er nog heel veel genezen voor het echt goed is, maar de hechtingen lijken het gewoon goed te houden. Nu die infectie nog buiten houden als de antibiotica stopt...

Mijn wedstrijd (die ik dus alleen nog maar aanwezig hoefde te zijn om de landfinale te mogen rijden) heb ik afgezegd. Ook al hersteld hij snel, ik wil nu gewoon niet gaan trainen met alle risicos van dien en dan ook nog eens zo ver weg voor concours. Heel jammer, 5 jaar is ie 1 maar 1 keer natuurlijk. Maar ja, zijn gezondheid gaat echt echt voor.

Wel hebben we een paar hele mooie fotos kunnen maken met hem aangezien Juliette hier nu is. Daar ben ik wel heel blij mee!

Even morgen afwachten dus maar weer...

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 15:35

Jeetje wat een wond! Heel veel sterkte!

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:09

Heb je trouwens ook een foto hoe de wond er nu uitziet?

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:22

Mooi dat de wond goed lijkt te genezen. :j Het is nogal een flinke jaap natuurlijk.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 10:45

Na wat mailen met Rambo heb ik in samenspraak met de dierenarts besloten zijn voorpluk er voor te hangen als vliegen verjager. Een foto van de wond maken is dus heel lastig nu. MIisschien dat er gisteren met de shoot een tussen zat waar zijn wond goed opte zien is, ik zal vanavond even kijken.
Er komt geen pus meer uit, de zwelling is weg en het ziet er echt gewoon netjes uit eigenlijk.
Hopen dat het gewoon zo voortzet en dat hij over maandje al een heel op weg is naar genezing!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:51

Dat hij daarvoor plat moest. Ik heb een paard gehad met een soortgelijke wond, geheel over de breedte van het voorhoofd. De huid hing naar beneden, ik kon zo tegen het bot aankijken. Ik ben naar de kliniek gegaan en daar is hij gesedeerd en is de wond onder sedatie gehecht. Is heel mooi genezen, na een tijdje zie je er niks meer van.

Youri1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:31

Jeutje :oo Wat een wond zeg. Kan me voorstellen dat je zo geschrokken bent.
Enige tip die ik kan geven is met Mesitran gaan behandelen. En heel veel beterschap toegewenst.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:44

Pfft, zo wil je ook je paard niet aantreffen %) , wel netjes gehecht hoor, je hebt eigenlijk nog geluk dat daar niets vitaals loopt als pezen of zo...

Beterschap voor je paard!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:53

Mijn merrie heeft ook zo'n wond gehad, maar dan in de vorm van een draaikolk, dus moeilijk te hechten. Precies zo gevonden in stal. Het geluk dat ik in de nacht ging kijken.

Het is goed en snel mooi geworden. Let wel goed op met die vliegen.

Alleen als ze heel kort in de vacht staat zag je een donker lijntje. Maar ze heeft een mooie voorpluk. Niemand ziet het.

1x hecten en 1x nazorg. Geen rare wondranden ofzo, geen middeltjes op gesmeerd.

Dus haal diep adem, er is nu niets meer aan te veranderen. Ik denk dat dit mooi opknapt!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 12:25

Nou Nikka dat leek me echt geen optie in dit geval. Deze dierenarts ging echt niet het risico nemen dat hij in een oog of oor terecht zou komen of het gewoon niet fatsoenlijk kon hechten. Daarbij zat er een gat in het midden dat hij ook moest behandelen.
Wel goed te horen dat het bij jou mooi genezen is. Ik krijg zelf ook al steeds meer hoop nu ik zie hoe snel het hersteld.

Dankjewel weer allemaal.

Gisteren was hij lekker vrolijk op zijn eerste antibitica vrije dag. Ik mag steeds meer overal aankomen alleen bij zijn oren en de wond zelf zijn nog verboden terrein (tussen zijn oren kroelen is normaal zijn favo plekje).
Ik ga vandaag proberen een foto te maken zodat jullie kunnen zien hoe mooi het al is geworden!

Tessavosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:35

Wauw zoiets heb ik nog nooit gezien, maar zo te horen gaat het al weer steeds beter!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 19:24

Even een update.

Ik probeer steeds een foto te maken maar meneer denk daar anders over...
Ik kan het aanraken nu maar zodra ik een camera, zalf of spray in mijn handen heb, is hij verdwenen... Morgen weer een poging.

Een deel van zijn voorpluk is toch in de wond terecht gekomen en er een beetje ingegroeid... IEmand hier tips voor om dat was los te weken?

Donderdag had ik even aan de longe gekeken en ik kon er helemaal niks aan zien kwa lopen en hij was heel blij dat hij wat mocht doen.
Vandaag ben ik er even opgekropen en ik voelde er zo niet direct iets aan. Ook heb ik niet het idee dat het hoofdstel hem in de weg zit. De frontriem is er af en ik haal het gewoon helemaal uit elkaar zodat ik het niet over zijn hoofd hoef te trekken en dat gaat prima.
Dus we zijn op weg naar een goed herstel! Zoals sommige zeiden, veel sneller dan ik dacht!