Zeer ernstige hoefzweer, van begin tot aan nu (Fototopic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 07:09

Mickyl schreef:
@Germie; ik vind dat een beetje raar om te zeggen. Er zijn genoeg redenen waarom een paard wel echt in de kliniek moet blijven. Het gaat niet alleen om verband wisselen en medicijnen toedienen. Mijn paard heeft al 3 keer langdurig in Utrecht gestaan en ik was daar super tevreden. Hij werd enorm goed verzorgd en kreeg bijna onbeperkt hooi. Ook krijgen ze gewoon krachtvoer en komen ze in de paddock of stapmolen als ze dat mogen. Maar 4kg krachtvoer voor een paard met boxrust lijkt me nogal overdreven en ook niet bepaald gezond.
En dat jij een slechte ervaring hebt gehad hoeft toch niet te betekenen dat alle klinieken slecht zijn,of omdat jouw paard thuis behandeld kon worden, dat alle paarden thuis behandeld kunnen worden met wat voor aandoening dan ook...
Maar goed, ik wil niet teveel offtopic gaan, maar dit wilde ik even kwijt, want ik begrijp je post niet helemaal...

@ts; sta jij bij Pronk? Ik dacht het te herkennen van de foto's. Ik zag dat je in Almere woont. Was Utrecht ook niet dichterbij geweest voor jou? Ik woon zelf namelijk ook in Almere :)
Een ijzer lijkt me ook een goede oplossing. Dan wordt de zool wat meer ontlast. Misschien mag ze dan idd ook wat meer lopen. :)

Nou, die 4kg horen ze echt te hebben als je 25 euro per nacht betaalt. Ja, het is misschien wat veel, maar we hebben het hier wel over een hele hoge prijs waarvoor je eigenlijk gewoon training mag verwachten. 1kg voor de nacht, 2 in de ochtend en 1 bij de lunch. Lijkt me niet te veel bij een dier wat van slag is omdat het niet thuis staat en mogelijk pijn heeft aan z'n kaak (pijn heeft ie nooit laten merken overigens) En mijn ruintje is NIETS mee gedaan, die hebben ze gewoon op stal laten staan, nog niet eens laten rollen. Zodra een paard weer mag eten verwacht ik dat ze er eerst voer in stoppen. Ja, ook biks als dat mag. In dit geval is dat niet gebeurd. Zeer slecht, ze hebben hem ook niet laten rollen of mee gewandeld. Als ik 10 euro moest betalen voor een nachtje had ik er niet zo'n punt van gemaakt, ja, dan had ik genoegen genomen met 2kg biks en niets gezegd over het niet even uit de stal halen, omdat het maar om 1 nachtje ging. Maar voor dit bedrag, ja, dan verwacht ik een superverzorging wat mijn dier niet gehad heeft. Ik zat dus thuis met een paard dat uitgehongerd was en die had wel koliek kunnen krijgen toen hij aanviel op z'n brok en hooi. Dus nee, mijn paard komt nooit weer in een kliniek.
Dit komt op mij over als gemakzucht van het wordt toch opgehaald straks, dus laat maar staan.

Tuurlijk zal het vast wel op andere plaatsen wel goed zijn, maar ik geloof er gewoon niet meer in, komt op mij over als lekker geld vangen.

DaisyHope

Re: Zeer ernstige hoefzweer, van begin tot aan nu (Fototopic)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 09:42

Heb net de DA geappt met de vraag of er een rond ijzer onder kan. Ben benieuwd wat hij zegt..

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 09:52

Ik citeer: 'Het lastige met deze verhalen is dat het eigenlijk nooit te vergelijken is. Bij jouw paard is de gehele zool eraf geweest. Dus ook de verbinding tussen de zool en de wand. Deze verbinding heet de witte lijn en daarin moet ook genageld worden. Deze verbinding is nu aan het ontstaan en nog niet stevig genoeg om ijzers in vast te nagelen. Nog even geduld en dan is dat de volgende stap.'

Klinkt logisch toch?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:03

Wat een lange weg hebben jullie al afgelegd TS, en wat ziet het er al beter uit!

Wb ijzers zou ik ook niet doen, je verzwakt door het nagelen idd de witte lijn verbinding en als die al zo zwak is .... :n nog even geduld houden, ik snap dat het zwaar is :(:)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:24

Lijmen van beslag kan soms ook

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:35

DaisyHope schreef:
Ik citeer: 'Het lastige met deze verhalen is dat het eigenlijk nooit te vergelijken is. Bij jouw paard is de gehele zool eraf geweest. Dus ook de verbinding tussen de zool en de wand. Deze verbinding heet de witte lijn en daarin moet ook genageld worden. Deze verbinding is nu aan het ontstaan en nog niet stevig genoeg om ijzers in vast te nagelen. Nog even geduld en dan is dat de volgende stap.'

Klinkt logisch toch?

Nee. Klinkt niet logisch.
Sinds wanneer nagel je alleen in de witte lijn? De nagels gaan daar doorheen en buiten de hoefwand word de nagel krom geslagen om het ijzer op zijn plek te houden. De witte lijn hoeft niet stevig genoeg te zijn om een ijzer te dragen, doet de hoefwand. De witte lijn is juist zacht, bij elk paard. Verdiep je maar eens in hoe hoeven opgebouwd zijn en hoe die functioneert en wat ijzers doen.

Snap niks van de DA uitleg :n Vind het niet bepaald getuigen van kennis van de hoef. Door de hoefwand te begrenzen qua beweging, door een ijzer, voorkom je dat de witte lijn verder verslechtert en het hoefbeen gaat kantelen.

Bij die van mij lagen beide voor zolen er ook helemaal af. Je zag gewoon de banden die het hoefbeen op zijn plek moest houden. En puntje hoefbeen. En de verbinding tussen zool en wand was ook voor 70% los.

Echt, ik zou geen genoegen nemen met dit argument van de DA. Deze DA zou in dit geval voor het laatst mijn paard zien. Ik ben wat dat betreft een haaibaai met haar op der tanden. (heb wel vaker mot gehad met DA's)
Het spijt me zeer TS, maar deze DA heeft je echt onnodig veel geld gekost. Ik wens je veel sterkte/beterschap met de verdere genezing van je paard :(:)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:44

Aikon, dat klinkt wel heel aannemelijk.
Ik vond het ook al een vreemd verhaal en daarbij heb ik een hele slechte ervaring met de smid van deze kliniek.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:57

Ik ken deze kliniek n smid niet persoonlijk, heb wel eens wat gehoord positief als negatief. Maar in dit geval sta ik niet achter deze DA/smid met manier van werken en uitleg.

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 15:25

Hoe we het ook wenden of keren. Bij elke DA of smid zijn er zowel positieve als negatieve ervaringen. Ik ben weliswaar een grote smak geld kwijt maar daar is nu niets meer aan te doen. Het belangrijkste voor mij is nu dat ik mijn paard terug heb en ze weer beter wordt. Op wat voor manier dan ook.

Ik ben ieder geval blij dat jullie je ervaringen met mij delen en met andere methodes komen. Deze kan ik dan voorleggen aan mijn DA. En ik hoop dat Saar dr hoef zodanig snel hersteld dat er een ijzer onder kan en ze weer wat naar buiten kan.

Net ben ik nog even langs dr geweest en ze stond lekker rustig te eten. Toen ik weg ging was het nog een beetje gillen maar dat was snel weer over. Vanavond weer terug om verband te wisselen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:29

Heeft de DA nog nooit gehoord van plakbeslag? Juist in deze fase kan een ijzer ondersteunen. Je nagelt bovendien ook niet alleen in de witte lijn, die overigens bij elk paard zacht is...

Juist door een ijzertje kan het paard nu goed ondersteunt worden :j wellicht een idee om je paard naar van Nassau te doen?

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 15:42

Misschien een stomme vraag maar is van Nassau een smid of ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:46

Ja en ze werken samen met kliniek visdonk... google maar eens...

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 15:48

Thanks ga ik doen, heb ook alles doorgestuurd naar mijn hoefsmid die ik normaal gesproken heb. Even kijken wat zij erover zegt.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 17:18

Succes met jouw paard! De mijne had gelukkig een lichte vorm en dat vond ik al zo zielig ;( sterkte . Ik heb als paardenarts altijd iemand van visdonk te roosendaal en ben reuze tevreden met hun hulp en goede adviezen!

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 19:26

Visdonk/ Van Nassau is ontzettend ver rijden vanaf Almere. Nogmaals, ik heb zeer goede ervaringen met de smid van de kliniek in Utrecht. Mijn paard is daar al sinds begin mei onder behandeling en ik ben heel erg tevreden. En ook niet belachelijk duur.

Sachavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 19:49

Ohh jeetje, maar goed dat ze die foto's hebben genomen anders wist je misschien nu log niet wat er aan de hand was. Ben blij dat het toch an wat beter is, hoop voor je dat alles in orde komt!!

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 09:20

Mickyl, ik zal Utrecht ook eens om advies vragen. Van van Nassau heb ik nog niks terug. Ben wel benieuwd wat verschillende smeden/ artsen erover zeggen.

Gisteren voor het eerst zelf het verband verwisseld. Saar had erg last van de vliegen waardoor ze steeds met haar been zwaaide, dus ik was op de helft met wisselen en toen zakte ze door haar benen en moest ik wel loslaten _-:(

3 x is scheepsrecht en bij de derde poging bleef ze netjes staan en is het gelukt. Het zweet stond op mijn rug en ik heb me toch een partij spierpijn van het gebogen staan hahaha.

Hier de foto's:

Ik zag 1 puntje waar wat vocht uitkwam, kon niet zeggen of dit pus of wondvocht was zo klein was het.
Afbeelding
Afbeelding

Toen we klaar waren had ik het idee dat ik niet genoeg over de hoefbal had verbonden dus zelf nog een extra stukje aangelegd.

Grote smurfenvoet:
Afbeelding

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 12:40

Weer even een update, gisteren weer gewisseld en nu ziet het er zo uit. Deze week komt de DA om haar op de foto te zetten om te kijken of het hoefbeen goed zit en of er nog holtes in de hoef zitten.

Afbeelding

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:06

wat een verschil al zeg! Ben benieuwd naar de uitslag van de DA. Naar de gebr. van Nassau kun je trouwens ook foto's mailen en hun mening vragen. Dan ben je misschien alweer een stukje wijzer.
Chapeau voor je inzet hoor! Ik hoop dat hierna de kissing spines nog in die mate meevallen dat je idd lekker een bosritje met haar kunt maken, dat verdienen jullie beide!!

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 11:05

Donderdag middag komt de DA voor de foto, ik zal proberen om daar een foto van te maken. En of hij de eerste foto ook bij zich heeft waarop de holtes goed te zien zijn. Is erg interessant om te zien!

Gisteren trouwens alleen het verband gewisseld, afgelopen vrijdag was ze zo vervelend dat we met 3 personen aan haar been stonden te trekken. Ik moet er even handigheid in krijgen en geef haar nu hooi, doe de vliegendeken om en zorg voor zo veel mogelijk rust en dan gaat het prima!! :D

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:33

De hoef hierboven gaat er steeds beter uit zien, gelukkig maar! Nu hopen op goed nieuws morgen :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:52

Wow, wat een verhaal. Nog veel succes met de revalidatie!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:02

De Vallei?! Ja die verwijzen je maar als te graag door naar hun eigen revalidatiekliniek en daar kunnen ze een paard voor een hele lange periode zoet houden.... :roll: Ze zijn daar zeker kundig, maar houdt het inderdaad wel in de gaten. Sommige behandelingen zijn gewoon niet of minder lang nodig

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 09:07

Rontgenfotos!

Op de eerste foto zie je van bovenaf dat er in de punt van het hoefbeen 2 holtes zitten.

Afbeelding

Zij aanzicht, hier zie je dat het erg rommelig is. Een aantal zwarte holtes waar het pus zit:

Afbeelding

En zo is het nu vanaf de zijkant, een stuk beter als de foto hierboven. Vanaf de rode pijl is de hoefwand nog los. DA gaf aan dat het met ongeveer 1 cm per maand groeit en dat ie met 3 maanden al helemaal over het hoefbeen is gegroeid tot aan de grond. Dus nog even geduld.... Van voren zijn de holtes ook weer mooi aan het bijtrekken. Er zit wel bot maar het kalk is er weg dus je ziet het niet zo goed op de rontgenfoto. In ieder geval wel vooruitgang.

Afbeelding

De DA was erg tevreden met hoe het eruit zag en hij gaat de foto's bespreken met de smid. In de toekomst zou ze een bepaalde hoefschoen (easyboot?) aan mogen die ik dan dichtplak. Dit scheelt een hoop geklooi met verband wisselen etc.

Ik had niet al te hoge verwachtingen omdat ik al vaker op goed nieuws had gehoopt en dit niet kreeg. Nu ik hoorde dat het allemaal in orde was en goed aan het helen was viel er weer een last van mijn schouders.

Verband wisselen doe ik nu trouwens alleen!! Ik zorg dat ze wat te eten heeft, vliegendeken om en probeer zoveel mogelijk rust te creëren. Dit gaat gelukkig prima.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 09:20

Ik ben het hele topic aan het volgen zo interessant en leerzaam.
Natuurlijk heb ook ik er wel mee te maken gehad maar ik merk nu dat je nooit te oud bent om te leren.
Dat een hoefzweer zo veel schade aan kan richten had ik nooit gedacht.
Ik hoop dat de genezing voorspoedig gaat en je paardje er helemaal bovenop komt want na zo veel investeren mag dat toch wel de beloning zijn.