Speknek weg trainen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 00:46

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 08:28

@mnkortleve, dan zal die likit niet lang houdbaar zijn!

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 08:32

Marcella schreef:
Tja wat versta jij onder een dikke speknek.

Dit 24/7 zonder grasmasker op kleigrond.
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-NHMQCIB8.jpg
Of dit 24/7 met grasmasker op kleigrond en 7 dagen vol aan het werk.
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-EHYEZSNK.jpg
Of dit 24/7 zonder grasmasker op zand kleigrond en gewoon perfect op gewicht en ribben voelbaar na jaren spoorloos geweest te zijn.
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-ZZSUOFIU.jpg

Helaas geen recente rijfoto's. En ja de mijne heeft een lichtte onderhals, maar dit zou littekenweefsel zijn volgens da. ;)

Het mooiste is eigenlijk als je de foto's onder elkaar zichtbaar zet, maar wil je topic niet vol spammen. :o Maar dan kan heel goed ook de verschillen zien.

Jeetje, wat een verschil! :wow:
Nooit geweten dat klei of zandgrond zó veel verschil zou maken.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 08:52

No_No schreef:
mnkortleve schreef:

Sorry maar deze liksteen bevat minsten 33% suiker. Melasse is suiker.

Senna, dat is al een aantal keer gezegd ;)

Ik zou zeggen google gewoon zelf even het ging mij er om dat er wel degelijk likstenen zijn waar vitamine in zitten. ;)

Sardis schreef:
@mnkortleve, dan zal die likit niet lang houdbaar zijn!

En waarom niet dan, gewone vitamine korrels heb je toch ook en die zijn toch ook best lang houdbaar?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:10

Sardis schreef:
Marcella schreef:

Of dit 24/7 zonder grasmasker op zand kleigrond en gewoon perfect op gewicht en ribben voelbaar na jaren spoorloos geweest te zijn.

Helaas geen recente rijfoto's. En ja de mijne heeft een lichtte onderhals, maar dit zou littekenweefsel zijn volgens da. ;)

Het mooiste is eigenlijk als je de foto's onder elkaar zichtbaar zet, maar wil je topic niet vol spammen. :o Maar dan kan heel goed ook de verschillen zien.

Ik ook niet maar door te blijven zoeken naar de oplossing eindelijk gevonden, maar heeft wel als nadeel dat ik ruim 1 uur onderweg ben op scooter naar paard. Voordeel wat in deze omgeving onmogelijk is gehele jaar door weidegang.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:35

Sardis schreef:
Marcella schreef:

Hier wil ik toch graag op reageren.
1ste foto paard vind ik risicovol te dik;
2de foto paard is goed
3de foto paard is sport paard zoals top sporters helemaal afgetraind.

Dus ik vind 3 wel goed MAAR niet de norm! Ik schrijf dit om te voorkomen dat mensen hun paarden nu zo weinig eten gaan geven dat er sprake gaat zijn van vervetting want dat is heel erg gevaarlijk. Dit paard is zo afgetraind vanwege het werk zoals de jongste bij ons ook is. Maar een paard wat een beetje recreatief gereden wordt, mag zeker als het een fjord, haflinger of merens is, zijn zoals de middelste foto, net als onze oudste die af en toe nog gereden wordt. Het zijn immers geen volbloed paardjes die niet dik te krijgen zijn en waar je altijd de ribben van ziet. Paardjes mogen ook wel een leuk leven hebben met elke dag paar uurtjes op een grote wei.

No_No

Re: Speknek weg trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:39

Daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Ook bij een koudbloed hoor je de ribben te kunnen voelen en flanken te zien. Paarden worden tegenwoordig vaak te dik gehouden.
Juist als paarden te dik gehouden worden heb je kans op vervetting als je ze plotseling op een ernstig dieet zet, dat is waarschijnlijk wat jij bedoeld.
Ik zie ze liever te slank dan te dik! Heeft niets met uithongeren te maken maar wel met een juist voer beleid in combinatie met beweging.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:42

xxxnawelxxx schreef:
Het zo best kunnen dat ze tegen hoefbevangenheid aan loopt want ze heeft ook een hele harde nek maar wat kan je daar dan tegen doen ?

Magnesium bij gaan voeren dat is in ieder geval een goede hulp bij de suikerverwerking en vetverdeling op lijf.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:45

Zoals de middelste foto stond die van mij regelmatig nog spierbevangen en ribben waren nog spoorloos. Dus dat koudbloeden wel wat dikker mogen zijn is flauwekul en een totaal verkeert beeld met gezondheids risico. En afgetraind val ook wel mee, want dat gaat nogal lastig met mijn gezondheid.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:57

Ik kan op de foto de nek niet goed zien, maar ik vind dat er hier vrij luchtig wordt gedaan over de 'alarmbel' dikke nek met vetbulten die erg hard is.
Zo'n harde nek met vetbulten en voor de rest niet al te dik is meestal juist een enorme alarmbel voor hoefbevangenheid.
Stijf lopen ook. Voordat iedereen gaat aanraden om dit paard vol in training te zetten, lijkt het mij verstandig dat TS snel een dierenarts bij haar paard laat komen (of de eigenaresse) om te checken of dit paard hoefbevangen is of er tegenaan zit. Als dit zo is, moet met de DA goed besproken worden wat het traject is hoe dit aan te pakken. Paarden die hoefbevangen zijn hebben pijn en moeten zeker niet vol in training. Dit doet de TS gelukkig ook niet momenteel.

pien_2010 ik ben het ook niet met jou eens. De meeste haflingers, fjorden, tinkers etc. in Nederland zijn veel en veel te dik. Op keuringen werken ze hier ook nog eens aan mee, door het 'mooi' te vinden. Kijk maar eens naar de welshjes op keuringen, daar worden ze gewaardeerd als ze zo vet als wat zijn, gewoon echt niet gezond.
Ik heb zelf een kruising haflinger x groninger die van de lucht nog dik wordt. Zij is Z2 dressuur en ik merk enorm aan haar wanneer ze te dik is. Buigen gaat niet goed, ze is slomer en niet lekker los.
Je moet rekening houden met hun bouw, maar dit neemt niet weg dat ze gewoon net als andere paarden beter in hun vel zitten als ze mooi slank zijn.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:35

mnkortleve schreef:
Oliiviia schreef:
Niemand heeft ook gezegd dat het paard niets meer hoeft te krijgen.
Als het gras op is, voer je uiteraard wat hooi bij.
Ik zou persoonlijk geen krachtvoer meer geven (dan wel stilaan afbouwen uiteraard)
Mijn pony was ook IR waardoor ze hoefbevangen werd, uiteindelijk is er ook nog Cushing bijgekomen.
Ze staat nu op een paddok en krijgt enkel hooi en soms eens wat worteltjes (en een klein handje onderhoud omdat ze anders haar pilletje niet opeet).
Dus zeker en vast minderen met eten.

Als ze traag is, kan het al goed zijn dat ze hoefbevangen is, aangezien paarden dan slomer worden door de pijn. Loopt ze wat stijf?

Op niets kunnen ze niet leven, maar je moet ze de kost geven die denken dat een paard met een klein stukje er bij elke dag voldoende heeft en het voor de rest wel uit zoekt. ;)
Hooi bijvoeren is fijn, maar ook dan moet je weten wat je voer anders heeft die strookbegrazing ook weinig nut.
Paard kan ook traag of stijf zijn door verkeerde training of gewoon omdat het nu warm is.

.

Ik begrijp je reactie niet echt :+
Maar voor paarden met IR is het gewoon het beste om ze niet op gras te zetten, zeker niet op kort gras of jong gras. En gewoon oud hooi geven.
Dat heeft hier het beste geholpen alleszins.
Ik heb in het wild nog niet zo vaak paarden op lekker mals gras zien staan, zij overleven ook gewoon op dorre struiken/planten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:53

OK in een discussie forum mogen mensen een afwijkende mening hebben. Ik vind persoonlijk een groot verschil tussen barokke- en modern gefokte paarden. Haflinger, merens, fjord etc. vallen bij mij onder de "barokke" paarden. Ik zie ze graag zoals de Lippizaner paarden van de Weense rijschool https://www.google.fr/search?q=weense+r ... 80&bih=917 . Ik hoop dat de link het doet want dan zien jullie wat ik bedoel.
Barokke paarden waarbij je de ribben ziet zoals bij arabiertjes, welshes etc. vind ik zelf echt niet prettig, laat staan de norm.
Wel ben ik het eens met wat hierboven geschreven staat dat paarden op keuringen vaak als te dik worden voorgesteld. Daarnaast vind ik het ook nog belangrijk welk jaargetijde het is. Zoals nu in de zomer, te veel hitte, dus vakantie voor de paarden, zijn ze gewoon wat te dik, kijk naar foto twee om een beeld te hebben. Als ze uit de winter komen zijn ze vaak als foto drie (vind ik dus te dun). Het fijnste vind ik als ze getraind zijn en tussen 3 en 2 in zitten.
Ik ben het ook eens als je voelt met rijden dat er niet goed ingebogen kan worden of conditioneel zijn paarden te sloom dat het vaak kan zijn dat ze te dik zijn. Meer rijden is dan geboden. Grasbuikje of hooi buikje vind ik dan weer niet zo erg als het bovenop het paard maar goed zit.
Nek hoort aan te voelen als "vrouwenborsten". Ze moeten zacht zijn en zonder vet plakkaten. Dan ben je eigenlijk al te laat.
Paard dat tegen hoefbevangenheid aanzit hoort niet thuis op het gras, hoort geen brokken te krijgen maar regelmatig wat (arm) hooi aangeboden zodat hij wat heeft om te knabbelen, geen honger heeft etc.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:56

Foto drie vind ik ook iets te dun trouwens, omdat je de ribben ziet.
Liever tussen drie en twee in.

edit: het is trouwens ook erg moeilijk om je sobere paard slank te houden.
Als ik kijk naar mijn eigen pony... die traint toch best wel heel pittig en dan nog moeten we erg goed opletten op wat ze eet.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:48

Ik ben het op zich wel met pien_2010 eens, hoewel ik de fjord er op de 3e foto ook prima vind uitzien, heeft zo te zien aan het gras, geen gebrek aan eten, maar gewoon minder vet gras. Waar al die sobere rassen leven is gewoon erg weinig eten te vinden, daar hebben ze zich dus ook op aangepast, maar hier in NL worden ze moddervet van dat gras, daarom raken wij gewend aan te dikke sobere paarden.
Ik vind het ook altijd zo'n stomme opmerking als mensen zeggen dat Shetlander dik "horen" te zijn.

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 18:16

Ik ga nu naar paard toe en ga het dan meteen met de eigenaren over hebben en dan maak ik ook fotos van haar nek en haar lichaam maar op stal of iets anders dat kan niet want ze staat 24/7 op t land

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 18:20

Op de wei kun je ook met een graaskorf werken of strookbegrazing. Als er echt geen mogelijkheid is om van het gras af te gaan.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:48

Marcella schreef:

Ik viel hier bijna van mijn stoel, Marcella ! :D Ik heb hier ook zandgrond...de echte, onvervalste :+ Maar zonder strikte strookbegrazing ( lees 10cm per dag ) hou ik ze echt niet zoals jouwe op foto 3.
2 paarden van de 3 mogen hier 4 of 5x per week flink aan de bak, maar toch moet ik die strookbegrazing blijven doen of het wordt weer tonnetje rond :Y)
Dus...ik ben echt jaloers op jouw foto3 met 24/7 zonder strookbegrazing ! :')

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 20:05

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 20:10

Ik heb met de eigenaren nouja dochter van eigenaar over gehad en zij wil wachten tot haar ouders terug Zijn ? De eigenaren zijn op vakantie en komen volgende week woensdag weer terug dan komt de veearts erbij

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 20:23

Wat vinden van jullie van haar nek ?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:41

xxxnawelxxx schreef:

Niet alleen die nek is spek het hele paard is spek.
Ik zou in ieder geval voorstellen aan die dochter of hij tot haar ouders terug zijn geen graasmasker om mag dan word hij in ieder geval alvast wat beperkt in het eten.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:44

xxxnawelxxx schreef:

ik denk nog steeds dat Insuline resistentie is. Ik zou er maar zo snel mogelijk een DA bij halen want dit is wel héél erg.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:46

Deze nek is niet zacht. Dit is te vet en te riskant. Ga mee met Sardis als het gaat om de dierenarts. INsuline resistentie weet ik niet want als ik mijn paarden de hele dag op het gras zet zijn ze ook zo vet.

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 20:50

Moet ik er dan graskorf om doen ?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:51

Boh en ik dacht dat mijn fjord een speknek had.. Hier moet echt iets aan gedaan worden.

Ja en veel beweging.