Staartpyodermie, hoe kom je er aan en hoe kom je er weer af?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Raineri
Berichten: 6367
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 01:13

geerke schreef:
Seltje schreef:
Staphylococcen? Dan zou ik eerst 100% zeker willen zijn dat die allemaal weg zijn voor ik andere behandelingen zou proberen. Welk breedspectrum AB heeft ze al gekregen? Wat kwam er uit het antibiogram? En is er een nieuwe cultuur opgezet na de behandeling? In België ken ik wel wat microbiologen als je contactgegevens wilt.



dit zijn bacterieen die zo goed als resistent zijn voor zo ongveer alle antibiotica


Dat was dus ook mijn gedachte. Een lastige bacterie is dat. Ik geloof dat er voor mensen ook geen medicijn voor is.. Hoewel je wel veel verschillende staphylococcen hebt. Volgensmij kun je dit niet genezen, alleen stabiliseren. Denk een microbioloog een hele goede optie is.

Heel erg veeel sterkte en beterschap! Hoop dat het snel goed komt met je paardje :(:)

mystery1980
Berichten: 4256
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 06:38

Ik zou zeggen dat t toch in de voeding zit,zou zeker geen muesli geven en geen snoep wortel of appel geen gras meer en dat zeker een aantal maanden volhouden. Ook geen kuil of voordroog maar ouderwets droog hooi. Het kan dat ze dan even bultjes of ontstekinkjes krijgt want de troep moet eruit. Je kunt haar helpen met wat gedroogde brandnetel maar verder heel sober voeden helpt erg goed tegen jeuk en ontsteking. Succes met je paardje

Flowerbomb

Berichten: 1433
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Staartpyodermie, hoe kom je er aan en hoe kom je er weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 06:48

Misschien helpt lavendelolie. Dit verzacht en ontsmet, gebruiken ze ook in brandwondencentra om de huid te kalmeren en herstellen.

hverburg
Berichten: 70
Geregistreerd: 10-10-09

Re: Staartpyodermie, hoe kom je er aan en hoe kom je er weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 08:40

misschien nog een tip om het van binnenuit te helpen haar lijf wat minder jeukerig te krijgen: pepermuntolie over haar voer. Onze newforestmerrie is daardoor een stuk minder jeukerig en het werkt zuiverend. En evt. voorlopig van het gras af? Of is dat geen mogelijkheid? Zodat ze niet extra eiwitten etc binnen krijgt?
Ontzettend veel sterkte, lijkt me heel erg moeilijk om je paard zo te zien.

Anne.

Berichten: 5143
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Staartpyodermie, hoe kom je er aan en hoe kom je er weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 10:36

Mystery1980; ik heb al diverse malen aangegeven wat ik doe met de voeding. Ze krijgt een dieetvoer speciaal geselecteerd voor haar problemen door de DA, verder krijgt ze niks. Geen appels, wortels of snoep. Niet op het gras hebben we geprobeerd, ging prima, maar nu met een consequente strookbeweiding op uitgebloeid grofstengelig gras, gaat het net zo goed als wanneer ze op de paddock staat met (gedoseerd) hooi.

Lavendelolie klinkt best goed, zouden daar niet veel vliegen op afkomen?

Ook naar de pepermuntolie ga ik even zoeken, dat klinkt ook goed :)

Flowerbomb

Berichten: 1433
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Staartpyodermie, hoe kom je er aan en hoe kom je er weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:09

Nee lavendel werkt juist anti vlieg.

Annekexxx

Berichten: 720
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Staartpyodermie, hoe kom je er aan en hoe kom je er weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:15

Och jee, wat ziet dat er zielig uit zeg, je zou d'r zo een dikke knuffel willen geven!
Hopelijk heeft je paardje snel opnieuw een gezonde staart!

Anne.

Berichten: 5143
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 21:30

Het is alweer twee maanden terug dat ik een berichtje plaatste in dit topic, dus bij deze een korte nieuwe update!

De staart gaat goed! Hij lijkt onder controle en ik ga binnenkort beginnen met het uitproberen van een nieuwe behandelmethode voor SME, hopelijk reageert de staart daar ook goed op! (Ik klop natuurlijk wel alles driedubbel en dwars af..)
Ik blijf natuurlijk nogsteeds erg op mijn hoede, de ontsteking is nog niet helemaal weg maar hij is zéker een stuk verbeterd ten opzichte van toen ik dit topic opende! :)

Hier een foto van afgelopen week
Afbeelding

En ter vergelijking een foto van een jaar terug (21/08/2013) *KLIK*

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Staartpyodermie, hoe kom je er aan en hoe kom je er weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 21:33

dat ziet er zeker een stuk beter uit!Fijn hoor!
Hoe heb je het behandelt?

Anoniem

Re: Staartpyodermie, hoe kom je er aan en hoe kom je er weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 21:36

Wauw de vliegen kan ze weer meppen , ziet er goed uit joh!

Mloes

Berichten: 5178
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Staartpyodermie, hoe kom je er aan en hoe kom je er weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 21:45

Wat fijn dat het goed gaat! Je zegt dat het nog niet weg is, wat maakt dat het een stuk beter gaat?
Vind het een interessant topic, ik heb zelf een haflinger met zomereczeem dus wie weet haal ik hier nog tips weg :D

In ieder geval succes en hopelijk blijft het goed gaan!

Els1984

Berichten: 461
Geregistreerd: 23-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 21:51

Wauw dat ziet er een stuk beter uit!!! Wat fijn.

Mijn reactie is misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar toen ik de eerste pagina las, moest ik hier toch even aan denken; Je gaf aan dat het met de behandeling van prednison beter ging. Dan lijkt het me toch dat het door de SME (of een andere allergische reactie) komt. Mocht het weer voor komen misschien smeren met een zalf met een cortico, bijvoorbeeld hydrocortiderm/vetaderm/dermapet?

Maar zolang het goed gaat: +:)+ Hartstikke fijn!

lailapriJarig

Berichten: 22153
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 22:05

Ik heb destijds ook een pony gehad met erge pyodermie. Ik deed groene leem mengen met een lading honingzalf en silverlinde jeukstop en dit twee keer per dag erop smeren (wel eerst oude verwijderen met washandje met lauw water) binnen enkele dagen zo enorm veel verbetering. Alternatief was zes weken AB bij 36 jarige met chronische diarree.

Ik ben ook wel erg benieuwd hoe je dit precies behandelt hebt.
Laatst bijgewerkt door lailapri op 19-08-14 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne.

Berichten: 5143
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 22:05

Op de een of andere manier raak ik altijd een beetje geïrriteerd wanneer er gezegd word dat het SME is. Neem dat vooral niet persoonlijk hoor, dat ligt meer aan mij dan aan wie dan ook.

Natuurlijk is het voor jullie lastig in te schatten hoe het verloop is geweest, maar we hebben hier absoluut niet te maken met "gewoon" SME. Mijn paard schuurde namelijk niet, zij heeft nooit open plekken gehad, ook niet op haar staart. Ze had wel jeuk, maar kale plekken heb ik bij haar nooit niet gezien (totdat de haren door de folliculitis uit begonnen te vallen ;) ) . De ontsteking is van binnenuit gekomen, niet vanuit een bestaande wond. En dát is wat het zo lastig maakt..

Els, Toen mijn DA toentertijd voor de eerste zichtbare plek kwam, heeft zijn Vetaderm voorgeschreven. Daar heb ik welgeteld 3 flesjes van opgemaakt, maar steeds als ik plek A behandelde, kwamen de plekken weer op een andere plaats (op haar staart) tevoorschijn.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Staartpyodermie, hoe kom je er aan en hoe kom je er weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 22:06

wat is SME?

Anne.

Berichten: 5143
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Staartpyodermie, hoe kom je er aan en hoe kom je er weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 22:07

Staart & Manen Eczeem :)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Staartpyodermie, hoe kom je er aan en hoe kom je er weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 22:09

ohh...dat heeft mijn fries ook....maar jouw paard niet hoor,het lijkt er niet op.(was maar waar...dekentje er op, klaar)

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Staartpyodermie, hoe kom je er aan en hoe kom je er weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 23:02

Wat een verschil!!!! :wow:

Indi_Vito

Berichten: 2746
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Staartpyodermie, hoe kom je er aan en hoe kom je er weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 23:19

Mag ik je alsjeblieft monique baan adviseren, zei kan lever waardes maag waardes alles opmeten, ze doet echt van alles en ik denk dat zei de oorzaak van het probleem wel kan vinden!

Mijn ruin had altijd hele slechte spieropbouw dit kwam Door slechte vertering in de darmen, dierenartsen en alles konden niks vinden en binnen 20 minuten wist ik al wat het was dankzij haar.

Probeer het aub!

hverburg
Berichten: 70
Geregistreerd: 10-10-09

Re: Staartpyodermie, hoe kom je er aan en hoe kom je er weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 10:21

wat fijn dat er weer haar op zit. Aanhouder wint. Ze zal zich denk ik ook een stuk beter voelen.

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 10:50

TS: ik brgijp je irritatie enorm!!!
ms handig als jullie het hele topic lezen en niet alleen de openingspost... :7

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Staartpyodermie, hoe kom je er aan en hoe kom je er weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:11

Wow, wat een verschil! Maar is de oorzaak nu duidelijk dan, heb je die kunnen vinden? Misschien iets geks, maar ik geef mijn tinker tegen de mok echineaforce tabletjes (gewoon voor mensen) 2 stuks per dag. Weerstand verhogend en bij tinkerlief tot nu toe nog geen mok kunnen ontdekken! Misschien dat dat werkt omdat het van binnen uit komt? Succes verder!

Yontheke

Berichten: 4446
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:17

Anne. schreef:
Oh, Esmeralda.. Je moest eens weten hoe vaak ik daar aan heb gedacht.. Maarja, ze heeft iets nodig om de vliegen weg te slaan.. Dat ding zit er helaas niet voor niks.. :(


Mijn instructrice heeft pas een arabisch jaarling hengstje gekocht die geboren is zonder staart. Beestje is perfect gelukkig. Ziet er wat raar uit als je recht achter hem staat maar anders let je er niet eens op.

Hij staat in de zomer inderdaad altijd onder een goed vliegendeken..

Lees nu pas je laatste post.
Gelukkig heb je nu iets gevonden wat lijkt te werken. De staart ziet er goed uit.

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:40

Anne. schreef:
Op de een of andere manier raak ik altijd een beetje geïrriteerd wanneer er gezegd word dat het SME is. Neem dat vooral niet persoonlijk hoor, dat ligt meer aan mij dan aan wie dan ook.

Natuurlijk is het voor jullie lastig in te schatten hoe het verloop is geweest, maar we hebben hier absoluut niet te maken met "gewoon" SME. Mijn paard schuurde namelijk niet, zij heeft nooit open plekken gehad, ook niet op haar staart. Ze had wel jeuk, maar kale plekken heb ik bij haar nooit niet gezien (totdat de haren door de folliculitis uit begonnen te vallen ;) ) . De ontsteking is van binnenuit gekomen, niet vanuit een bestaande wond. En dát is wat het zo lastig maakt..

Els, Toen mijn DA toentertijd voor de eerste zichtbare plek kwam, heeft zijn Vetaderm voorgeschreven. Daar heb ik welgeteld 3 flesjes van opgemaakt, maar steeds als ik plek A behandelde, kwamen de plekken weer op een andere plaats (op haar staart) tevoorschijn.


Fijn dat ze zo opgeknapt is joh.
Tja kan best dat SME de onderliggende oorzaak is. Een wondje, een beetje minder weerstand en een stafylococ bacterie of E coli bacterie bij de hand en je hebt een langdurig probleem. En elk dier (en mens trouwens ook) heeft nu eenmaal dit soort bacterien op de huid, daar ontkom je niet aan.
Weet je trouwens al welke bacteriestam er precies zit?
Het enige dat je verder nog zou kunnen doen (om ervoor te zorgen dat het niet weer erger wordt) om de weerstand te verhogen en factoren weg te nemen die de weerstand onder druk zetten.
Bijvoorbeeld aanpassing in het dieet van je paard (heb je al gedaan).
Dan kom je al snel in de alternatieve hoek terecht. Je zou nog eens navraag kunnen doen bij een holistisch veearts (bijvoorbeeld Den Hoek), mochten de problemen weer toenemen.

Een kennis van mij heeft ook een paard met een "naar binnen geslagen" staph bacterie. Dat uit zich regelmatig in een soort puisten op de huid die zich over het hele lichaam (maar voornamelijk op de romp) voordoen. Het komt en gaat en als het weer heel erg is, staat ie ook op de prednisolon. Enorm bewerkelijk en moeilijk te behandelen.

opnieuw62
Berichten: 14
Geregistreerd: 03-03-11

Re: Staartpyodermie, hoe kom je er aan en hoe kom je er weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:06

Fijn dat je paard het nu een stuk beter lijkt te doen!
Wat mij is aan geraden bij een paard met bacterie in de hoef is Badedas, die groene classic met kastanje. Is goed ontsmettend, verzachtend, goedkoop en het werkt echt heel goed. Ga het maar eens googlen.
Zelf hou ik niet zo van het eindeloos toedienen van allerlei medicatie, liever wat natuurlijker.