[Info] alternatieve behandelingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:41

Jannepauli schreef:
Kala schreef:
MAAR! Het is wel zo dat veel natuurlijke dingen niet van die vieze bijwerkingen hebben, wat chemische medicijnen wel hebben. Veel chemische medicijnen zorgen voor nog 3 klachten extra, waar je ook weer medicatie voor krijgt... Desalniettemin moet je er wel goed in begeleid worden. Een aantal dingen kunnen inderdaad geen kwaad, maar sommige wel degelijk!

Dat ben ik maar ten dele met je eens. Bijna alles wat je in het lijf stopt, geeft reactie- het is maar zelden dat een medicatie (regulier of alternatief) alleen maar op de 'target area' werkt. Neem het relatief onschuldige curcuma ( eigenlijk zouden we moeten spreken over curcumin want dat is de werkzame stof in dit poeder) - daar zijn wel degelijk contra-indicaties.
Zoals ik hierboven al schreef: in hoge dosis mag je dat niet geven aan een paard met maagzweren, ook al staat er op de internetsites 100 keer dat het tegen maag- en darmklachten werkt.
En curcuma mag ook niet tegelijkertijd gegeven worden met reguliere pijnstillers en ontstekingsremmers.

en wat houd een hoge dosering in dan?

Ik heb het trouwens meer dan eens meegemaakt dat but niets deed,tenminste waar het voor gegeven werd.
Je wilt niet weten hoeveel dierenartsen het langdurig voorschrijven zonder de nierfunctie te checken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:45

[***] schreef:
Is dat op die manier te koop? Yea-Sacc 1026? Of zit dat in een bepaald supplement? Zo ja, weet je een merknaam o.i.d?

Thanks!

Yea-sacc 1026 is een product van Dodson & Horrell; je kunt dat in Nederland in ieder geval bestellen bij René Wielens: http://www.rwdh.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:48

Ja precies, maar je geeft dus alleen buut bij hevige pijn bv en kurkuma heeft een bewezen werking tegen zoveel meer zaken en kan dus wel mits je niet overdoseert natuurlijk, wel als onderhoudsdosis worden gegeven.
Ik vond de vergelijking van Geerke mbt tot buut en kurkuma niet opgaan eigenlijk...
En even heel bruut gesteld; denk ik dat Dimple serieus wat meer onderzoek zou moeten gaan doen, voordat zij zomaar allerlei producten gaat geven, vooral wat gewenste hoeveelheden betreft...

geerke

Re: Centraal alternatief medisch topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:49

is yea sacc niet gewoon biergist?
Soms een kuurtje van 10 dagen is goed,maar niet steeds geven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:55

ohjajoh6 schreef:
Ja precies, maar je geeft dus alleen buut bij hevige pijn bv en kurkuma heeft een bewezen werking tegen zoveel meer zaken en kan dus wel mits je niet overdoseert natuurlijk, wel als onderhoudsdosis worden gegeven.
Ik vond de vergelijking van Geerke mbt tot buut en kurkuma niet opgaan eigenlijk...
En even heel bruut gesteld; denk ik dat Dimple serieus wat meer onderzoek zou moeten gaan doen, voordat zij zomaar allerlei producten gaat geven, vooral wat gewenste hoeveelheden betreft...

even over de vergelijking kurkuma/phenylbutazone ;)
http://www.traininghorses-naturally.com ... lbutazone/

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:57

geerke schreef:
en wat houd een hoge dosering in dan?

Ik heb het trouwens meer dan eens meegemaakt dat but niets deed,tenminste waar het voor gegeven werd.
Je wilt niet weten hoeveel dierenartsen het langdurig voorschrijven zonder de nierfunctie te checken.

Ik vind het moeilijk om daar een uitspraak over te doen Geerke - als ik hier een bepaalde dosis ga noemen dan bestaat het risico dat iemand denkt dat alles wat eronder zit, wel veilig zal zijn. Dat kan niet de bedoeling van dit topic zijn. Daarbij moet opgemerkt worden dat er nog te weinig onderzoek geweest is naar het gebruik van curcuma bij paarden dat er met zekerheid iets over te zeggen valt.
Eén ding kan ik er wel over zeggen: als je een paard curcuma geeft en het dier krijgt na een aantal dagen dunne of erg losse mest, dan stoppen.

Wat betreft de nierfunctie problemen: tja, het is iedere arts bekend dat buut op termijn ook nierproblemen kan geven. Maar nogmaals, het is een pijnstiller voor acute gevallen en op de korte termijn geven die niet onmiddellijk problemen. (Tenzij deze problemen in het paard bekend zijn en dan wordt daar echt wel rekening mee gehouden).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:04

Citaat:
is yea sacc niet gewoon biergist?
Soms een kuurtje van 10 dagen is goed,maar niet steeds geven.

Yea-sacc is op basis van biergist maar met toevoeging van de juiste bacteriestam 1026. Niet te vergelijken met een biergistkuurtje.

Wat betreft je link curcuma/phenylbutazone: is het je opgevallen dat het a) geen wetenschappelijk artikel is, geschreven door iemand die er 'verstand' van heeft en b) dat alle referenties uitsluitend over mensen patienten gaan? Niet alles wat een persoon zonder enigszins bekende achtergrond op het internet kwakt is sluitend bewijs of de juiste aanbeveling.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 11:34

Wat betreft de Kurkuma heb ik zelf het gevoel dat we daar alles wel over gezegd hebben. Ik vond het leerzaam en bedank Geerke en andere posters voor dat wat ik ervan geleerd heb. Ik denk als we daar nog verder op in gaan dat het wel erg onveilig wordt om nog meer concreet in te brengen wat mensen geven aan hun paarden. Mensen kunnen dan het gevoel krijgen dat ze of de medicatie negatief "gefileerd" worden en dat is niet de bedoeling van dit topic.
ohjajoh6 spijtig dat bij jou de alternatieve medicatie niet heeft geholpen. Als je moeite hebt met dit topic dan is er altijd nog de mogelijkheid om niet te lezen of te posten.
Ik loop zelf al lange tijd mee in de (alternatieve) medische wereld. En ik heb zowel bij reguliere artsen als bij alternatieve therapieën gezien dat het niet altijd werkt of dat er fouten worden gemaakt. Dat laatste is eigen aan mensen, het eerste is eigen aan ziekten.
Het blijft altijd een geheim waarom twee vriendinnen van mij met exact de zelfde kanker diagnose en zelfde vechtlust, de ene al na drie maanden overleden was en de ander nu nog twintig jaar later leeft en kanker vrij is. Dat zijn geheimen waar niemand antwoord op kan geven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:46

ik denk ook dat het ene mens/dier anders reageert op hetzelfde middel.Of het nu regulier is of natuurlijk.Je kunt wat kruiden betreft dan ook niet steevast zeggen dat iets werkt.Het zal ook een kwestie zijn van uitproberen.
Het ene paard heeft baat bij glucosamine het andere niet.
Mijn vriendin heeft erg veel baat bij duivelsklauw,bij mij doet het niets.Maar dan ga ik niet roepen dat het niet werkt.Bij mij werkt het niet ;)

Voordat ik iets ga geven aan mijn paard verdiep ik mij er wel in....niet als Audevard dat al heeft gedaan. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:07

Again pien_2010; wat versta jij dus onder alternatief eigenlijk? Want ik denk dat je daar dan eerst het onderscheid in zult moeten maken.
Ik persoonlijk geloof dus wel in fytotherapie en gebruik dit dus ook dagelijks en werkt dus ook prima. Maar ik kan simpelweg niet geloven in homeopathie en zal dit dus ook nooit gebruiken op mijzelf of mijn dieren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 12:14

Zwerte schreef:
Ik heb geen ervaring met alternatief bij paarden maar ben wel altijd geinteresseerd in deze onderwerpen dus lees hier mee. Maar 1 ding valt me hier op wat ik toch even wil aanstippen: zoals altijd, wordt alternatief al snel verweven met natuurlijk. Die twee hoeven niks met elkaar te maken te hebben! Alternatief is niks anders dan alles wat niet onder regulier valt. En regulier is weer alles wat volgens wetenschappelijke principes een bewezen werking heeft. Zo is er dus een heel deel van de fytotherapie wat keurig onder regulier valt. Het heeft dus geen bal te maken met chemisch vs natuurlijk, maar alles met bewijsvoering. Alternatief bevat dus therapieen die best werkzaam zijn maar gewoon nog niet bewezen, maar ook al het gezweef waar geen touw aan vast te knopen is.

Is het antwoord op jouw vraag ohjajoh6. Dit vond ik een hele goede post. Ik ga niet precies een opsomming geven van wat nu wel en wat niet bewezen is, want 1. daar is geen beginnen aan en 2. dat zou ik dus ook niet weten en 3. dat is ook niet de bedoeling van dit topic.

In alle vrijheid mogen en kunnen mensen die ook alternatief naar oplossingen zoeken of alleen alternatief doen hun ervaringen neer pennen. Dit topic heeft op geen enkele manier de pretentie een wetenschappelijk onderbouwd topic te zijn. Het is een ervaringstopic vandaar ook de regels wat wel en niet mag in openingspost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:18

Dank je wel, dan weet ik inderdaad genoeg en zal hier niet meer meelezen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:19

pien_2010 schreef:
Wat betreft de Kurkuma heb ik zelf het gevoel dat we daar alles wel over gezegd hebben. Ik vond het leerzaam en bedank Geerke en andere posters voor dat wat ik ervan geleerd heb. Ik denk als we daar nog verder op in gaan dat het wel erg onveilig wordt om nog meer concreet in te brengen wat mensen geven aan hun paarden. Mensen kunnen dan het gevoel krijgen dat ze of de medicatie negatief "gefileerd" worden en dat is niet de bedoeling van dit topic.
ohjajoh6 spijtig dat bij jou de alternatieve medicatie niet heeft geholpen. Als je moeite hebt met dit topic dan is er altijd nog de mogelijkheid om niet te lezen of te posten.

Ik hoop dat je dit nu niet als aanvallend gaat beschouwen maar ik vind het bovenstaande toch een beetje 'raar'.. :) Jij bent weliswaar topic starter maar dat betekent toch niet dat jij bepaald wanneer er genoeg gezegd is over een bepaald onderwerp of wie er meepost. Ik vind het juist héél erg van belang dat een onderwerp goed besproken wordt en dat lezers ook op de niet zo haleluja-kant van bepaalde therapieën op de hoogte kunnen geraken.
Ik heb al eerder aangegeven dat, op het moment dat je beslissingen neemt voor een ander levend wezen, buiten jezelf, je voorzichtig moet zijn. Eerder reageerde je daar al wat geprikkeld op door te zeggen dat mensen geen suffertjes meer zijn ( wat ik ook nimmer beweerde) omdat er tegenwoordig genoeg op het internet te vinden is. Dat laatste is zeker waar, maar veel op het internet is commercieel, niet wetenschappelijk en ten dienste van de producent óf het is medisch zo ingewikkeld dat veel lezers al meteen afhaken als ze onderzoeksrapporten zouden moeten doorploegen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:35

Gaat weer lekker hier en volgens mij was dit hele gebeuren van de laatste 2 pagina's niet de insteek van TS.

Ik waardeer een ieder zijn mening, maar het is niet zo dat als je niet tot in den treure weet te verwoorden hoe je over bepaalde dingen denkt, hoe alles is onderbouwd etc etc, dat je maar naief bent.

JP en OJJ6, ik vind jullie echt soms op het irritant betweterig overkomen. Ik heb ook in het Cushing topic veel aan jullie tips en dat waardeer ik vreselijk, maar soms vind ik het echt vervelend.

OJJ6, even ter verdediging van mijzelf, ik prop NOOIT zomaar dingen in mijn paard. Net wat ik hierboven eerder schreef.............ik plemp niet alles op Bokt over wat ik lees etc. Ik ben iemand die tot in den treure dingen uitzoekt om er het beste voor mijn paard uit te halen. Dus wees voorzichtig om dingen over mij te beweren waarvan je geen weet kan hebben.

Zo, nu weer On Topic. Alternatief medisch............

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:57

En om even terug te komen op Bio-R.......het heeft voor mij persoonlijk heel veel goede dingen gedaan.

Mijn merrie bleef verkouden, kortademig, was het bloed verder goed, maar was er niks te vinden. Achteraf bleek ze cushing te hebben, maar de verkoudheid die ze toen had, was veel erger geweest als mijn vriendin haar niet had behandeld met Bio-R.

Zelf heb ik er ook goede ervaringen mee. Sterker zelfs..........ik ben al een aantal weken niet geweest en merk aan mijn lijf heel goed het verschil. Ik had vreselijke maag/darm klachten. Alle onderzoeken gehad incl slang inslikken :r maar er was niks te vinden.
Via de Bio-R kwam er toch een bacterie en schimmel uit en na 4x behandelen voelde ik me zoveel beter. Alles functioneerde beter, ik viel af, voelde me fit en ga zo maar door.

Als er regulier niks te vinden valt (want dat doe ik als eerste) dan ga ik daar zeker weer heen! Zonder twijfel.

Trouwens, iemand bekend/ervaringen met mesologie?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:12

Moderatoropmerking:
Uit de openingspost:

Wat mag niet:

1. Geen anti alternatief topic er van maken. Daar zijn andere topics voor zoals regulier versus alternatief.
2. Niet rellen. Als je niets hebt met alternatief blijf dan weg en post niet;
4. Als je niets hebt met een bepaalde alternatieve stroming dan mag je dat onderbouwd weergeven en dan stop. Niet rellen.

Hierbij dan ook het vriendelijke verzoek om er geen discussie alternatief vs regulair van te maken. Hier zijn andere topics voor.

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:20

Marga schreef:
Uit de openingspost:

Wat mag niet:

1. Geen anti alternatief topic er van maken. Daar zijn andere topics voor zoals regulier versus alternatief.
2. Niet rellen. Als je niets hebt met alternatief blijf dan weg en post niet;
4. Als je niets hebt met een bepaalde alternatieve stroming dan mag je dat onderbouwd weergeven en dan stop. Niet rellen.

Hierbij dan ook het vriendelijke verzoek om er geen discussie alternatief vs regulair van te maken. Hier zijn andere topics voor.

Gevaarlijke post dit. Vanwege de redenen die door andere users al duidelijk zijn verwoord:

Zwerte schreef:
Ik heb geen ervaring met alternatief bij paarden maar ben wel altijd geinteresseerd in deze onderwerpen dus lees hier mee. Maar 1 ding valt me hier op wat ik toch even wil aanstippen: zoals altijd, wordt alternatief al snel verweven met natuurlijk. Die twee hoeven niks met elkaar te maken te hebben! Alternatief is niks anders dan alles wat niet onder regulier valt. En regulier is weer alles wat volgens wetenschappelijke principes een bewezen werking heeft. Zo is er dus een heel deel van de fytotherapie wat keurig onder regulier valt. Het heeft dus geen bal te maken met chemisch vs natuurlijk, maar alles met bewijsvoering. Alternatief bevat dus therapieen die best werkzaam zijn maar gewoon nog niet bewezen, maar ook al het gezweef waar geen touw aan vast te knopen is.
Ik weet dat het topic niet bedoeld is om te discussieren over dit soort zaken, maar het lijkt me dat het wel een beetje correct moet blijven en dat begint met wat alternatief nou precies is.

Gelukkig geeft TS in haar laatste post mn andere ergenis aan: alternatief MAG geen diagnoses stellen.

Ik ben helemaal voor aanvullend werken en wil nog even zeggen dat ik het mooi vind om te lezen dat dit in de praktijk soms ook goed werkt! Vaak willen de werelden niet samenwerken, terwijl ze zo mooi elkaar zouden kunnen aanvullen!

Mist schreef:
Ik heb bij voorbaat al een probleem met dit topic. De reden is omdat ik het heel gevaarlijk vind om op een openbaar forum dit soort dingen aan te prijzen. En al helemaal als dit van tevoren afgesproken is dat je er niet tegenin mag gaan! als er gezegd wordt " regulier versus alternatief" mag niet uitgelicht worden, dan wordt de wetenschap de mond gesnoerd, en dat vind ik niet kunnen, al helemaal niet op bokt.

edit; deze toevoeging; als alternatief zie ik alles wat niet wetenschappelijk bewezen is zoals homeopathie( het geheugen van water ) , bionesirantie of hoe je dat ook schrijft.....natuur geneeskunde dus helende werking van kruiden is een heel ander verhaal, dat is meetbaar !

"By definition, Alternative Medicine has either not been proved to work, or been proved not to work.
Do you know what they call "alternative medicine" that's been proved to work?
Medicine."

Misschien kan het topic dan beter omgetoverd worden in een "natuurlijk medisch topic". Er is een goede reden dat onze overheid het niet langer toestaat om medicatie zonder werking (Zoals homeopathie) aan een ziektebeeld of werking te koppelen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:21

Dat is vast de reden, niet dat het reguliere ze bakken geld op levert...... :P

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:23

Kentaro schreef:
Dat is vast de reden, niet dat het reguliere ze bakken geld op levert...... :P

Homeopathie levert nog veel meer geld op, aangezien de ontwikkeling niets kost.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:25

Mijn gedachte! :D

Trouwens, kijk even hier http://www.academie-mesologie.nl/

Hier wordt 'natuurlijk' gecombineerd met regulier. Echt interessant!

Iemand daar persoonlijk ervaring mee? Ik heb alleen resultaten bij mijn tante gezien die vreselijk is opgeknapt, maar ben benieuwd of iemand er zelf ervaring mee heeft.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 13:26

Dimple met mesologie heb ik geen ervaring.

Ook niet met bioresonantie. Jij dus wel. Hoe werkt het en wat doet het? Over deze methodiek zijn de meningen nogal verdeeld weet ik zowel van zeer positieve als zeer negatieve ervaringen. Werkt het via energie banen hoe ziet het uit als je paard behandeld wordt bijvoorbeeld?

LHO de bedoeling is om eens uit te wisselen met elkaar wat er nu allemaal is op alternatief gebied. Ongeacht of dit nu wel of niet wetenschappelijk bewezen is dat dit wel of niet werkt. Daar zijn andere instanties voor zoals bijvoorbeeld de overheid.

Daarnaast zijn verschillende wetenschappers in het verleden letterlijk omgebracht vanwege hun "ketterse" uitspraken die niet waar konden zijn. Dus wie weet wat vandaag niet bewezen is wordt wellicht in de toekomst wel bewezen. Vind dat zelf altijd een behoorlijk nuchter gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:42

Jannepauli schreef:
[***] schreef:
Is dat op die manier te koop? Yea-Sacc 1026? Of zit dat in een bepaald supplement? Zo ja, weet je een merknaam o.i.d?

Thanks!

Yea-sacc 1026 is een product van Dodson & Horrell; je kunt dat in Nederland in ieder geval bestellen bij René Wielens: http://www.rwdh.nl/

Ik heb je een pb gestuurd.

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:42

pien_2010 schreef:
Dimple met mesologie heb ik geen ervaring.

Ook niet met bioresonantie. Jij dus wel. Hoe werkt het en wat doet het? Over deze methodiek zijn de meningen nogal verdeeld weet ik zowel van zeer positieve als zeer negatieve ervaringen. Werkt het via energie banen hoe ziet het uit als je paard behandeld wordt bijvoorbeeld?

LHO de bedoeling is om eens uit te wisselen met elkaar wat er nu allemaal is op alternatief gebied. Ongeacht of dit nu wel of niet wetenschappelijk bewezen is dat dit wel of niet werkt. Daar zijn andere instanties voor zoals bijvoorbeeld de overheid.

Daarnaast zijn verschillende wetenschappers in het verleden letterlijk omgebracht vanwege hun "ketterse" uitspraken die niet waar konden zijn. Dus wie weet wat vandaag niet bewezen is wordt wellicht in de toekomst wel bewezen. Vind dat zelf altijd een behoorlijk nuchter gegeven.

Van sommige dingen is nou eenmaal bewezen dat het niet werkt. Homeopathie is daar wel het sterkste voorbeeld van. De overheid geeft dus ook aan, dat een homeopatischmiddel niet meer 'tegen griep' of iets dergelijks mag bevatten. Het is erg gevaarlijk om bij ziekten dergelijke middeltjes -waarmee je enkel de zakken van de homeopatische industrie vult- aan te bevelen.

Er zijn zat natuurlijke (!) middelen die wel werken. Denk aan aspirine, cannabis, noem maar op.

En mijn comment ging er vooral over dat de mod-mededeling erg gevaarlijk is; als je de discussie monddood maakt, creëer je een zeer gevaarlijke situatie.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:50

Maar dit topic gaat niet om de discussie tussen beide werelden, het gaat om ervaringen van mensen die ervaringen hebben met alternatieve dingen. Zodat misschien anderen daar iets mee kunnen, vooral wanneer ze er in het reguliere niet uit komen.
Als iemand meldt dat paracetamol zo goed heeft geholpen, hoeven toch ook niet alle nadelen van dit middel genoemd te worden?!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:55

Als jullie een discussie willen over alternatief vs regulier mogen jullie daar zelf een topic voor openen. In dit topic is dit gewoon niet de bedoeling.
Het zou vervelend zijn als er berichten verwijderd moeten gaan worden dus graag de moderatoropmerking niet negeren.