chocobroodje schreef:Aangezien je paard nog zo jong is verwacht ik eerder dat de schade door een trauma is veroorzaakt dan door verkeerd rijden.. Dan moet je wel extreem grof te werk gaan wil je in een jaar tijd een haflinger kapot rijden, compleet met artrose. Ofwel dier is erfelijk belast met iets, ofwel er is een ongeluk(je) geweest (kan in de wei of iets gebeurt zijn) en dat laatste lijkt me het meest aanemelijk.
Om dus zomaar te concluderen dat het dier kapot is gereden lijkt mij erg kort door de bocht.. Het zal eerder een combinatie van factoren zijn, waarbij oa een sterk karakter meespeelt maar wellicht ook pijn. Een zwakke achterhand kan erg pijnlijk zijn, denk maar eens aan een hond met HD. Zelf zou ik eerst willen weten in hoeverre de artrose hem beperkt in zijn bewegen. Wellicht eens een weekje op pijnmedicatie. Eerst een week zonder op de wei en wandelen en dan een week met. Als je echt duidelijk verschil ziet weet je dat hij pijn heeft en dat het staken dus geen karakter ding is.
Het is niet zomaar concluderen dat het dier kapot is gereden, ben ver gaan graven tot aan de plek waar hij geboren is. Vandaag ook de nodige mensen gesproken die allemaal met deze pony te maken hebben gehad, en daar ben ik heel veel wijzer van geworden. Alles is er al geprobeerd ook de pijnstillers (metacam) maar daar werd ie niet minder stijf van wel minder gevoelig.
Wij zijn met de Lingehoeve bezig en ik volg natuurlijk ook al hun adviezen op. Zeer fijne kliniek!!
iig bedankt met het meedenken