kapot gereden paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LuckyBoy1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 12:54

chocobroodje schreef:
Aangezien je paard nog zo jong is verwacht ik eerder dat de schade door een trauma is veroorzaakt dan door verkeerd rijden.. Dan moet je wel extreem grof te werk gaan wil je in een jaar tijd een haflinger kapot rijden, compleet met artrose. Ofwel dier is erfelijk belast met iets, ofwel er is een ongeluk(je) geweest (kan in de wei of iets gebeurt zijn) en dat laatste lijkt me het meest aanemelijk.

Om dus zomaar te concluderen dat het dier kapot is gereden lijkt mij erg kort door de bocht.. Het zal eerder een combinatie van factoren zijn, waarbij oa een sterk karakter meespeelt maar wellicht ook pijn. Een zwakke achterhand kan erg pijnlijk zijn, denk maar eens aan een hond met HD. Zelf zou ik eerst willen weten in hoeverre de artrose hem beperkt in zijn bewegen. Wellicht eens een weekje op pijnmedicatie. Eerst een week zonder op de wei en wandelen en dan een week met. Als je echt duidelijk verschil ziet weet je dat hij pijn heeft en dat het staken dus geen karakter ding is.

Het is niet zomaar concluderen dat het dier kapot is gereden, ben ver gaan graven tot aan de plek waar hij geboren is. Vandaag ook de nodige mensen gesproken die allemaal met deze pony te maken hebben gehad, en daar ben ik heel veel wijzer van geworden. Alles is er al geprobeerd ook de pijnstillers (metacam) maar daar werd ie niet minder stijf van wel minder gevoelig.

Wij zijn met de Lingehoeve bezig en ik volg natuurlijk ook al hun adviezen op. Zeer fijne kliniek!!
iig bedankt met het meedenken

LuckyBoy1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 13:16

Joolien schreef:
Ik ga idd mee met chocobroodje, het kan ook zijn dat door pijn zijn gedrag ongewenst is. Zowel onder het zadel als aan de hand. Is er al eens gekeken of hij atactisch is?
Ik zou je niet te druk maken over hoe dit is gekomen, maar gaan kijken wat je er aan kunt doen. Ik vraag me ook al af waarom je dit paard in de eerste instantie gekocht hebt? (gewoon oprechte vraag)

Hij is het afgelopen jaar verschillende keren nagekeken door de veearts maar altijd was het die achterhand die moest aansterken. Dus ja Veeartsen zijn er niet voor niets en neem je dat maar aan die weten het wel daar ging ik ook vanuit.

Wij gingen voor paardje op pad en kwamen bij deze terecht mijn dochter ging er op proefrijden en dat ging wel, beetje vreemd maar dat is altijd toen is ie bij ons op proef gekomen en er wat mee bezig geweest zoals de meeste paarden proberen ze je uit in begin dus zo ook deze maar is niet erg hoort erbij. Na de proeftijd hebben we m klinisch laten keuren en werd voor ons gebruikt (recreatie en dressuur) goedgekeurd, de zwakke achterhand zou wel met trainen sterker worden.
Zo is ie ook bij ons gebleven.

hwn

Re: kapot gereden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:37

Bepaalde beenderen van een paard gaan maar echt "verbenen" aan de leeftijd van 5 jaar, ik geloof dat het heiligbeen daar één van is. Als een paard dus voor zijn 5de ingereden wordt, dan kan er heel makkelijk iets foutlopen, zeker als het paard niet correct gereden wordt.

Hoe het in Nederland zit, weet ik niet, maar op het vlak van rug-/bekkenproblemen heb ik weinig vertrouwen in traditionele dierenartsen, daarvoor ga ik sneller te rade bij osteo of fysio.

Misschien kan je je paardje een tijd in revalidatietraining zetten? Er zijn wel een aantal goede adressen in Nederland, en die zijn niet allemaal pokkeduur. Ik weet niet van welke regio je bent? Zoveel ken ik er niet, ben zelf Belgisch, maar ik ken er toch wel enkele, dus mss kan ik je wel aan een adresje helpen (per pb).

Wat karakter/heropvoeding betreft, is natuurlijk altijd veilig als je je paard kan heropvoeden, maar sommige paarden worden dan wel veilig, maar introvert, en verbergen hun pijn. De mijne is nu ook zo: na zwaar verleden van agressie en rugproblemen is haar vertrouwen in mij nu zo groot dat ze nauwelijks reageert als ik op een pijnplek druk. Bij anderen reageert ze dan wel. Waar ze vroeger ging steigeren en zo, heeft ze onlangs nauwelijks iets laten merken, terwijl ze toch met 3 geblokkeerde ruggenwervels rondliep! Gelukkig ken ik haar door en door, en heb ik het tijdig gemerkt en osteo ingeschakeld, maar zelfs mijn lesgever wou me niet geloven.

Maar om rechtstreeks op je vraag terug te komen: ja, het kan natuurlijk, maar het lijkt me beter om nu naar de toekomst te kijken ipv het verleden, een zondebok zoeken heeft geen zin.

LuckyBoy1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 17:59

hwn schreef:
Bepaalde beenderen van een paard gaan maar echt "verbenen" aan de leeftijd van 5 jaar, ik geloof dat het heiligbeen daar één van is. Als een paard dus voor zijn 5de ingereden wordt, dan kan er heel makkelijk iets foutlopen, zeker als het paard niet correct gereden wordt.

Hoe het in Nederland zit, weet ik niet, maar op het vlak van rug-/bekkenproblemen heb ik weinig vertrouwen in traditionele dierenartsen, daarvoor ga ik sneller te rade bij osteo of fysio.

Misschien kan je je paardje een tijd in revalidatietraining zetten? Er zijn wel een aantal goede adressen in Nederland, en die zijn niet allemaal pokkeduur. Ik weet niet van welke regio je bent? Zoveel ken ik er niet, ben zelf Belgisch, maar ik ken er toch wel enkele, dus mss kan ik je wel aan een adresje helpen (per pb).

Wat karakter/heropvoeding betreft, is natuurlijk altijd veilig als je je paard kan heropvoeden, maar sommige paarden worden dan wel veilig, maar introvert, en verbergen hun pijn. De mijne is nu ook zo: na zwaar verleden van agressie en rugproblemen is haar vertrouwen in mij nu zo groot dat ze nauwelijks reageert als ik op een pijnplek druk. Bij anderen reageert ze dan wel. Waar ze vroeger ging steigeren en zo, heeft ze onlangs nauwelijks iets laten merken, terwijl ze toch met 3 geblokkeerde ruggenwervels rondliep! Gelukkig ken ik haar door en door, en heb ik het tijdig gemerkt en osteo ingeschakeld, maar zelfs mijn lesgever wou me niet geloven.

Maar om rechtstreeks op je vraag terug te komen: ja, het kan natuurlijk, maar het lijkt me beter om nu naar de toekomst te kijken ipv het verleden, een zondebok zoeken heeft geen zin.

heb vandaag ook contact gehad met die stal waar hij als 3 jarige is ingereden en die zeiden eigenlijk hetzelfde als jij. Mensen die jaren verkeerd lopen die kunnen daardoor ook met slijtage te maken krijgen, zo kan dat ook met paarden gaan. En met de juiste behandeling en op goede manier trainen kan erger voorkomen worden, zonder een hoop getrek en gedram wat haat ik dit.

Ik wacht eerst of deze behandeling heeft geholpen en doen ook netjes wat de lingehoeve heeft geadviseerd. En eind volgende week moet ik ze bellen om verslag te doen. Als er weinig verbetering dan adviseert lingehoeve dat er ook een fysiotherapeut bij moet komen en dat doen we dan ook. Lingehoeve is een hele fijn kliniek. Maar als je wil mag je me best een pb sturen met het adresje wat jij heb.

Dat is echt balen he als je maar elke keer te horen moet krijgen dat er niks aan de hand is ik weet niet hoeveel kosten we hebben gemaakt aan de veearts in dat dikke jaar dat wij hem hebben. Osteopaat, tandarts zijn ook voorbij gekomen tussendoor. Aantal zeiden ook dat ie aan het uitproberen was een ander zei weer de puberteit en haflingerstreken. Zo sta je dan eigenlijk min of meer klem want je merkt gewoon dat iets niet lekker zit maar je weet gewoon niet meer wat je moet doen en zo ben je dan snel een jaar verder.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 01:05

Het fijne van mesotherapie is dat je met een schone lei kunt beginnen. De rugzenuwen worden tijdelijk plat gelegd zodat je zeker weet dat daar de eerstkomende weken geen pijnreactie van kunt verwachten en je kunt beginnen met desensibiliseren van het probleem.

In het geval van mijn merrie is dat gelukt. Die is bij de Bosdreef vanwege extreme reacties onder het zadel helemaal doorgelicht dmv rontgen en scintigrafie. Zij is op een niet zo'n vriendelijke manier zadelmak gemaakt waardoor zij gelukkig geen afwijkingen had in de wervels, maar wel een extreme vorm van singeldwang had ontwikkeld. Zij is ook behandeld met meso en het heeft uiteindelijk een jaar geduurd voor ik zelf weer in het zadel zat maar zij doet het tot op heden super.

Je moet dus denk ik wel weten te achterhalen wat de oorzaak is van het (ingesleten) gedrag wat je paard vertoont voor je met die meso aan de gang gaat. Ik denk dat het het beste is als je vanaf nul begint. Ik heb bij Noor Tanger (mindfields hier op bokt) geleerd hoe ik met dubbellonge moest werken, heb dit getraind mbv de meso en het zadel. Verder met zadel op veel ernaast gewandeld en op een gegeven moment ben ik weer opgestapt.

Ik weet dus niet wat bij jouw paard de problemen precies veroorzaakt heeft maar mbv die mesotherapie kun je weer aan de slag zodat je paard merkt dat dit geen negatief gevolg hoeft te hebben in de vorm van pijnervaring oid.

Is die artrose in het bekken ook ingespoten? Kan me voorstellen dat pijn vanuit het bekken ook negatieve associaties met zich mee kan brengen.

LuckyBoy1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 18:52

Wij begiinen ook met flink wat stappen terug want ik wil ook precies de adviezen opvolgen. En we gaan ook opbouwend verder. Ik hoop ook echt dat het helpt, net als bij jou merrie. Anders nog fysio erbij. We hadden ook deze pony terug kunnen brengen voordat het half jaar na aankoop d om was maar je heb eenmaal met een dier te maken dus dat wilde we niet, hou er niet zo van om de makkelijkste weg te kiezen.

Ik weet nu alles voor zover alles is verteld is en wat ik gevonden heb over deze pony.
Zo zielig voor hem. Mesotherapie is al gedaan en zijn nu aan het werken aan de hand van het schema wat wij hebben meegekregen van de Lingehoeve.

En het verhaal ga ik ook meenemen naar de Lingehoeve, kan misschien allemaal helpen voor zijn herstel, en om erger te voorkomen. Wij hadden dit nooit goed kunnen krijgen zonder medische hulp.

De bekken zijn ook ingespoten arm paard haha aan 2 kanten met 2 lange naalden. Hoe het heet weet ik zo niet. Allles is in medische termen in verslag geschreven waar ik niks van snap haha ik word denk morgen nog wel gebeld anders bel ik zelf

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 08:09

Ik ben benieuwd of je hier nog verder mee bent gekomen, en wat de status nu is?!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 08:19

Volgens mij ben je goed bezig door het advies op te volgen van de Lingehoeve..wat ik me nog af vraag. Vaak hebben jonge paarden slappe kniebanden waardoor ze zwak zijn achter? is daar ook naar gekeken?

Ik denk dat het goed is om op te bouwen dmv werken aan de hand en eventueel longeerwerk als dat straks weer mag.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:40

Ik zie dat dit topic weer naar boven is gekomen en ik zie ook dat ik er eerder in heb gereageerd.

De reden dat ik destijds gereageerd heb is dat ik zo'n zelfde geval aan de hand heb (gehad). Paard gekocht, paard deed raar, ben op onderzoek gegaan, in contact gekomen met oud-stalgenoot van vorige eigenaar, met de fokker, met mensen die z'n ouders kenden, met mensen die een broer of zus van 'm hebben.

Paard bleek fysiek en mentaal/emotioneel kapot.

Peuten en paten er bij.

Paard zit nu lekker in z'n vel en ik kan er mee werken, vaak ook erg harmonieus tegenwoordig.

Dit even als achtergrond bij waarom ik reageer. Paard is overigens supernetjes ingereden, als jong paard verkocht en daar verreden en mentaal zijn er dingen verkeerd gegaan daar.

LuckyBoy1983 schreef:
Koper ik snap jou vraag en gedachte volledig

Weet je wat het is in begin had ik zoiets van hij is nog jong en daarbij horen streken en bij nieuwe eigenaar uitproberen. Het is aan ons wat wij wel of niet pikken van een paard. En dat hebben we gewoon normaal aangepakt. De eerste maanden hebben we veel ellende met hem gehad. Aan de hand, op poetsplaats, stal met rijden alles wat je maar kunt bedenken.
We hebben m echt moeten opvoeden hoor want dat was echt niet best.
Het ging al stukken beter alleen met rijden duurde het wat langer. Veel hebben we met m gedaan longeren was steigeren voor je neus, wegrennen maar ook daar hebben we aangewerkt ohz precies hetzelfde maar nog altijd het idee dat ie gewoon zo verwend was. We konden m ook nog niet. Veel tijd en aandacht in gestoken en geobserveerd in zijn gedrag op de wei.
Alles en iedereen riep dat ie ons aan het uitproberen was en dat deed ie ook. Ik heb foto,s gezien hoe hij werd geredenen dat wil je echt niet zien want dat is echt te gek voor woorden en ben bang dat daar veel fout is gegaan. Ook staat er veel op bokt wat ik sinds kort ook allemaal heb gelezen en als je dat leest pfffff als ik dat van te voren had geweten.

Instructrice van mij heeft ons zeer goed geholpen met het rijden want op den duur was ie echt wel stuk braver en werkwilliger hij deed ook echt zijn best er was echt een stijgende lijn hij liet meer los in zijn lijf

Waar ik nog steeds nieuwsgierig naar ben:

- WAT doet dat paard dan precies op de poetsplaats en aan de hand.
- En hoe reageer jij daar op. Wat doe jij. Loop je naar 'm toe, negeer je 'm, geef je 'm een aai, enz enz. Dus wat doet het paard en wat doe jij.
-Je hebt hem geobserveerd in de wei. Dat is mooi. Maar wat zag je dan??
- Je hebt info over hem gevonden over vroeger. Nogmaals: wat?? Want jij weet nu wat er gebeurd is maar wij niet dus 't wordt een beetje lastig meedenken zo.
- Instructrice helpt je, top. Maar wat voor oefeningen laat ze je dan doen? En waarom die? Voert het paard die goed uit, of twijfelt hij? Zijn er oefeningen die hij weigert of niet snapt, hoe is zijn ademhaling (ademt hij bij voorbeeld wel eens diep uit in de les) enz enz enz.

Ik weet nog steeds eigenlijk niks :')