Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsu

Re: Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 08:03

Maden heb ik gelukkig nog niet gehad !!! Ooit wel maden IN de hoef van mijn tinker gehad ... Bah bah !
Wat me ook opvalt is de omgeving waar ze staan wel effect heeft op de Cpl. Bvb op zijn vorige weide was het erger. Veel vliegen doordat er een vijver dichtbij was , en veel vandie speciaal soortjes die constant bijten. Daardoor konden zijn benen niet genezen.
Nu staat hij waar geen vijver in de buurt is , wel bomen maar die speciaal vliegjes zie ik niet meer. Natuurlijk wel de nodige dosis dazen en muggen , maar van zijn benen blijven ze zo goed als af. Hier voelt hij zich ook zichtbaar beter en sinds hij in een actieve kudde staat met jonge paarden beweegt hij ook meer.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 08:10

Bewegen doen ze hier gelukkig wel. Dat scheelt al, ondanks dat de kudde de jongste niet meer is.
Maden in de hoef hebben we gelukkig nog niet gehad. Tinkerlief heeft ook wel flinke huidplooien waardoor de maden meer kans hebben. Ik ben heel blij dat ik heel vaak haar benen controleer (minimaal 1x per dag) waardoor ik er hopelijk op tijd bij was. VA bevestigde vanochtend ook dat ik het goed aangepakt heb. Gelukkig maar.

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 15:45

Mijn Tinker merrie van 10 heeft helaas ook al enkele jaren cpl…
Ik probeer het vooral in de zomer als het warm word goed kort te houden en regelmatig te wassen door de viezigheid voor vliegen en maden…

ik vind het zo verschrikkelijk om te zien soms, ik vraag me dan vaak af, of die plooien en alles wat er om heen zit veel pijn doen? Is daar ooit een onderzoek oid naar gedaan?

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 18:33

Mijn merrie laat namelijk nooit goed zien of ze pijn heeft, vandaar de vraag!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 20:01

Zelfde vraag hier hoor. Hier ook nooit een teken van pijn. Mag overal aanzitten en nooit een gekke reactie. Alleen als ze maden heeft stampt ze, maar dat is na schoonmaken en neocidol ook over.

Ik vraag het mijn ook regelmatig af, mijn VA zegt dat ze er geen last van hebben.

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 20:42

Ik denk dat ze er pas last van hebben als het echt erg word en zo harde dikke korsten.. daarom dat ze stroef gaan lopen dan

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 22:49

Ik moet bij die van mij de inhammen echt insmeren. Als ze goed schoon en droog zijn (zoals het hoort) loopt ze heel stijf. Dan moet de boel echt even geolied worden.
Verder lijkt ze aan de plooien op zich geen pijn of groot ongemak te hebben. Natuurlijk op de wonden na die ze soms heeft.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 23:04

Ze loopt hier wel moeilijker wanneer haar benen vies zijn, dan klitten haar haren aan elkaar. Sowieso maak ik elke dag schoon. Doe ik dat niet hebben we weer maden. Nu had ik de pech een weekend weg te zijn geweest.

Overigens is dat ook lastig, want Neocidol moet je op de 1e,7e en 21ste dag gebruiken. Maar tussendoor moet ik wel haar benen schoon houden. Dan was ik de neocidol er toch weer af?

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 23:32

Ik heb mn merrie nooit moeilijker ofzo zien lopen als der benen vies waren, maar herken veel van de verhalen hier zoals de maden enzo..

@ Loving Tweety Waarmee maak je elke dag schoon? alleen met water en shampoo? of gebruik je iets anders? :)

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 06:25

Denk dat die neocidol snel genoeg de beestjes dood

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 07:37

Och. Ze zijn wel dood ja. Maar nieuwe zitten er natuurlijk zo.

Ik moet elke dag wassen omdat haar benen echt gaan stinken en ze op een kinderboerderij staat.

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 06:24

Staan er schapen in haar buurt op de boerderij ?

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 07:14

Jeetje Kitsu wat is hij nog jong voor zulke benen.
Wat goed ben je bezig met behandelen!
Ziet er al echt een heel stuk beter uit.
Je kunt nadat je z'n benen hebt gewassen en goed laten drogen er droogzetters op doen.
Bijv avoluxil of delvomast, werkt echt goed! Moet je m alleen paar dagen nadat je het erop hebt gedaan m niet weer wassen.
Veel succes met behandelen!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 07:37

Ja er staan 2 schapen, maar ze had het ook al voor de schapen. Haar problemen zijn een gigantisch probleem, gelukkig heeft ze er zelf geen last van.

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 07:53

Marjotje , die droogzetters ken ik niet :p zal ze eens opzoeken.
Ja hij is nog jong , maar hopelijk kan ik het onder controle houden.

@Tweety , toen mijn jongen bij schapen stond was het erger. Omdat zij vaak ook die chiorptesmijten dragen. Nuja als ze het al had voor ze erbij stond maakt het niet uit denk ik

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 09:03

De da bij ons zei dat we niet teveel moesten gaan prutsen er aan, lichaam moet ook de tijd krijgen om een en ander te verwerken enzo.
Zo hadden we een pony met mok en daar waren we ook iedere dag mee aan het wassen en smeren. Ging niet weg en werd zelfs soms wat erger. Op advies van de da minder gaan wassen en smeren en toen ging t wel weg.
Nu is mok geen CPL, maar ik was absoluut niet iedere dag! En die van mij heeft t toch echt.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 09:46

Ik heb alles al geprobeerd, van 1x per week wassen tot dagelijks. Niets helpt. Dan hou ik het liever goed schoon. Haar benen zijn gewoon een probleem.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 10:40

Even een vraagje, we zitten namelijk allemaal in hetzelfde schuitje. Mocht je 'CPL paard' overlijden, zou je dan weer een sokkenpaard kopen?
Voor mij is het resoluut nee(, maar je weet natuurlijk nooit waar je verliefd op wordt) en ik heb ook definitief besloten om niet met mijn merrie te fokken.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 10:54

Jaan heb je helemaal gelijk in, niet teveel wassen! Krijgt t anders ook geen kans on te drogen.

@pippaa; d'r zijn ook trekpaarden zonder mok en cpl. Je moet wel goed zoeken.
Heb er een van 8 en 17 en hoef aan geen van beiden iets te doen. Hebben gelukkig allebei super goede en droge benen.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 16:56

Ik begin absoluut niet meer aan een tinker of soortgelijken. Ik hou gigantisch veel van haar, maar zou een tinker niet meer aandurven.

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 17:20

Ik vind het juist weer verbazingwekkend hoe weinig gevallen van cpl er bekend zijn bij tinkers! ik hoor het nooit eigenlijk!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 17:23

Ik ken maar heel weinig tinkers met problemen, de meeste zijn juist enorm makkelijk in onderhoud.
Als je tinker op een kinderboerderij staat, kan het voer dan niet gewoon het probleem zijn. Die van mij krijgt ook flinke problemen als mensen hem suikerklontjes zouden voeren, maar met goed voer vind je geen gezonder paard..

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 17:46

Mo had het ook al ruim voordat ze hier überhaupt stond. Dit is helaas niet bij ons ontstaan.

Ik denk dat het bij tinkers vaker voorkomt maar je er gewoon weinig over hoort.

Overigens is dit geen gewone openbare kinderboerderij, maar een kinderboerderij van een jeugd instelling. Kinderen komen er dus alleen onder begeleiding dus snoepgoed krijgen ze niet. Gewoon ruwvoer. Geen brokken oid.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 18:31

Ik denk, nee weet zeker dat er veel friezen, tinkers en andere sokkenpaarden het hebben. De een noemt t mok, sommige rasp, of anders. Maar het word gewoon onderkent! Hoeveel mensen graaien in sokken.. ze halen er een borstel over en klaar is kees.. En hoeveel dierenartsen herkennen zoiets?? nee smeerseltje zus, of smeerseltje zo.. een spuitje.. klaar maar weer. Ik heb Penny, mijn "opknap" project ook vandaag weer behandeld met sebacil. Ze loopt dan al stappend en schurend en dat is vast niet de enigste knol. Als ze dit vertonen is er iets aan de hand. Hoeft niet ernstig te zijn, maar heeft wel aandacht nodig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 18:51

Veel tinkers hebben mijt ja, de mijne ook.. maar echt de vergroeiingen die je bij CPL hebt ben ik nooit bij een tinker tegen gekomen, en ik ken er toch heel veel. Ik heb die van mij al 10 jaar, en heb in die tijd heel veel mensen leren kennen in de tinkerwereld.. wel kom ik af en toe tinkers met 'mok' tegen, maar dat zijn eigenlijk bijna altijd de tinkers die op maneges gestald staan en volop krachtvoer en kuil krijgen.
Ook genoeg mensen die de sokken van hun tinkers scheren, maar ik heb nooit gezien dat er verdikkingen of knobbels onder vandaan komen.
Misschien heeft het er ook wel mee te maken dat tinkers meer beweging krijgen, en dat ze toch vaak wat soberder in het voer staan.. (als ik zag wat mijn belg bij de vorige eigenaar kreeg.. vier kilo haver en nog een hoop kilo's krachtvoer en dan op een volle wei..)