Beschadigde meniscus

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Beschadigde meniscus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:04

Tja, wie zal het zeggen. 's Avonds was er niks aan de hand. In de ochtend heb ik mijn vader aan de telefoon, die vraagt hoe het met gem gaat. "Heel goed", roep ik nog blij. Een paar uur later wil ik met hem gaan wandelen en hij kan er echt niet op lopen. Ben de hele tijd buiten geweest. Niks raars gezien.

Ik kan hem geen pijnstillers geven vanwege de maagzweer. Vind dat zo lastig. Dus dan geef ik hem weer een week waarin het in ieder geval goed moet opknappen. Want hoe lang laat je een paard er zo bij staan.

Ook precies als de hoefsmid komt, weer. Was vorige x ook al zo... |o . Kan bet niet al te lang meer uitstellen, maar zó kan hij in ieder geval niet bekapt worden. Nou ja, we zien wel. Zaterdag komt de smid, dus dan zien we wel weer verder.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:25

Fabster schreef:
Gaat het 2 weken lang echt super. Mocht dus gaan wandelen. Staat ie vanaf gisteren ineens weer op 3 benen. Ik snap daar niks van! %)

Dat is het typische beeld van een meniscus. Ze hoeven maar 1 misstap te doen en dan is het weer mis. Daarom is de prognose dus altijd zo slecht.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:26

Maar die meniscus ziet er op echo weer goed uit. Er blijft alleen zoveel vocht in die knie. Dus er moet nog meer schade zijn, die we niet op echo of foto hebben kunnen zien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:18

Fabster schreef:
Maar die meniscus ziet er op echo weer goed uit. Er blijft alleen zoveel vocht in die knie. Dus er moet nog meer schade zijn, die we niet op echo of foto hebben kunnen zien.

Kan, die van mij had een scheur in het kraakbeen die we bij de echo bij mijn veearts niet hebben kunnen vinden. Wel in utrecht.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:24

Ja, dat zal je net zien. Hoe is het met jouw paard afgelopen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:51

Niet goed. ingeslapen. hij was pas 4. maar 4 8 of 12 maakt in zo'n geval niet uit. een scheur in kraakbeen heelt niet, dus het probleem komt altijd weer terug.

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 00:37

Ach Fabster wat is dat enorm knudde zeg. Als ondersteuning tegen de pijn zou je duivelsklauw kunnen geven (heeft ook ontstekingsremmende werking).
Die van ons heeft overigens alleen toen hij de blessure heeft opgelopen op drie benen gelopen, maar daarna ondanks allerlei rare capriolen nooit meer. Hij zette dat been echter steeds vaker op rust als hij stil stond.

Je zou toch zeggen dat als er eerst wel schade te zien is en later niet (op de dezelfde apparatuur), er echt wel herstel is opgetreden. Ik heb begrepen dat het herstellend vermogen van een jong paard (net als bij mensen) beter is dan bij een ouder paard (vanwege snellere celdeling).

Wat ga je nu doen? Wel weer da raadplegen?

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 00:40

Babootje, wat sneu van je paard en dan nog zo'n jong dier zeg :(

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 07:39

Ik wacht het eerst maar weer een week af. Zijn knie is ook weer dik, dus kan nu toch geen echo maken. Als het daarna niet aanzienlijk is verbeterd, haal ik de DA er weer bij. Maar dan moeten er inderdaad wel keuzes gemaakt worden.

Steeds zo n enorme terugval is wel raar, toch?

Waar haal je duivelsklauw?

Vreselijk, Babootje. Die van mij is ook nog geen 5.

StarbreezeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:31

hoe komt je paard aan deze blessure? Is er een mogelijkheid dat er verder in het kniegewricht iets niet in orde is? Je zegt dat zijn knie geëchoot is, maar met een echo kun je niet helemaal in het gewricht kijken. Wij hebben toen een CT scan laten doen bij de Lingehoeve.

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 09:49

Ik heb de duivelsklauw bij de reformwinkel gekocht. Bij die winkel hadden ze het niet op voorraad en moesten ze bestellen. Misschien dat een reformwinkel bij jou in de buurt het wel direct voorradig heeft.

Bij Pit&Pit zie ik dat ze het ook hebben (hebben ze het in poedervorm, ik had echt de grove stukjes).

Misschien is het maar net wat er beschadigd is aan de knie. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat als er wat bandjes zijn uitgerekt en de knie minder stabiel is deze makkelijker opnieuw verdraaid wordt. Beetje wat je kunt hebben met een verzwikte enkel. Maar ons paard had dat niet, van die plotselinge terugvallen. Ligt misschien ook aan hoe het trauma is onstaan. Of het door verdraaiing komt of bijvoorbeeld een trap.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:04

Ik weet niet hoe hij aan deze blesdure is gekomen. 's Avonds had hij niks en 's moegens liep hij op 3 benen. Hij stond in een kudde in een paddock paradise. Ik denk verdraaid, want hij had geen tekenen van een trap. Maar dat zegt niet alles, natuurlijk.

Weet jij nog wat die ct scan kostte?

StarbreezeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:21

Oef dat weet ik niet meer precies, het was niet goedkoop, maar dan weet je wel waar je aan toen bent waarschijnlijk. Er zat een compleet kreupelheidsonderzoek bij en kosten omdat hij daar is blijven staan voor een paar dagen. Ter plaatse werd toen besloten om danwel een Scintigrafie of een CT te maken en dat laatste is het geworden. Die opnamen zijn door een Americaanse arts beoordeeld (sturen ze door). Neem anders even contact met de Lingehoeve zodat je niet voor onverwachte kosten komt te staan.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:25

Ga ik doen, ja. Probleem is dat ik zó niet met hem kan reizen

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 14:51

Staat ie al 3 dagen krom van de pijn. Kan echt bijna niet bewegen. Vanmorgen was hij zó slecht, dat ik toch maar de DA heb gebeld. zó wilde ik het weekend niet in gaan. Die snapt er ook niks van, want die ontstekingsremmer zit nog in zijn knie.

Zij had 2 scenario's:

Of toch een infectie door het prikken (maar dan zou hij eigenlijk koorts moeten hebben en dat heeft hij niet),

Of toch zoveel schade aan het kraakbeen etc, dat de ontstekingsreactie niet onder controle te krijgen valt.

In beide gevallen is het slecht nieuws en is het einde oefening. DA zou eind vd middag komen om vocht af te nemen en te kijken naar de ontstekingscellen. Foto kan pas na het weekend.

Dus ik was me al aan het voorbereiden op het einde. Ik heb hem dus maar het gras op gegooid. Als het toch het einde is, dan maar een happy end, niet waar? Een half uur later lijkt het iets beter te worden. Maar ik dacht natuurlijk wishfull thinking. Ga ik tussen de middag kijken, loopt hij weer bijna normaal %) Zijn knie ook veel minder dik....

Wie snapt hier nog iets van? Ik in ieder geval niet en de DA ook niet. Na het weekend kijk ik of hij goed genoeg is om op te laden. Dan gaan we naar de kliniek voor nieuwe foto's etc. (Eerder was dat allemaal aan huis gedaan en op de kliniek zijn er even meer mogelijkheden).

Wat een toestand.....

StarbreezeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:51

Heel erg die onzekerheid!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 18:37

Vreselijk. Maar de bovenstaande scenario's zijn het in ieder geval niet. Want dat is niet ineens weg. Dus dat scheelt. Schiet er waarschijnlijk toch iets klem, of scheef of op de verkeerde plek.

StarbreezeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:49

Ja als het zo wisselend is zou je zoiets gaan vermoeden idd. Succes alvast bij de DA.

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 17:52

Fabster, hoe gaat het nu met Beau?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:27

Vanaf vrijdag ging het ineens weer prima. Ik ben weer rustig aan met hem gaan wandelen. Vanmorgen was hij ineens weer kreupel. Niet zo erg als vorige week, maar toch wel flink. Ik heb het weiland weer open gegooid en nu gaat het weer beter. Nog niet helemaal rad, maar echt flink verbeterd. Als hij in zijn eigen tempo kan wandelen, knapt het op.

Er zijn nog wat nare scenario's (botcystes, rondzwervend kraakbeen), maar ik laat het even zo. Ben terug bij Plan A, zal ik maar zeggen: eind mei foto's maken. Als er cystes zitten, moet je dat op de foto kunnen zien. Volgens mijn reguliere DA is dat een heel slecht scenario. Volgens mijn homeopatisch DA hebben ze spul waar ze hele goede resultaten mee hebben behaald. En anders kan het nog weer ingespoten worden met ontstekingsremmer.

Volgens de reguliere DA moet er geopereerd worden en de cystes uitgeboord. Maar dat weet ik nog niet.

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 22:46

Wat jammer dat hij vandaag weer een terugval had.

Lijkt dan toch echt iets wat verkeerd schiet als het er zo ineens is en ook zo snel weer verbetert.

Lastig dat je ook niet weet of hij misschien een gekke beweging heeft gemaakt waardoor hij dan ineens weer kreupel is.

Hopelijk wordt hij weer steeds wat stabieler. Sterkte, ik duim voor jullie!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 23:09

Er is geen peil op te trekken. De redt vd dag ging het wel weer goed. Had hem op het weiland gezet. Ik zet m weer op de paddock, ligt veel, zweet in zijn nek en weer op 3 benen. Zucht...

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 18:25

Zou het nog zo kunnen zijn dat het weiland een hardere grond is dan de paddock en het daardoor makkelijker loopt voor hem?

Dat vele liggen deed mijn paard niet. Bedoel je met op 3 benen staan dat hij zijn geblesseerde been op rust zet of tilt hij hem echt op?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 18:38

De grond is wel harder ja, maar het lijkt er ook op dat beweging de zaak beter maakt dan als hij rust neemt. 's Nachts wordt het weer minder goed en in de liop van de dag knapt het weer op. Heel raar. De DA's vinden get ook een heel vreemd beeld. Hij staat nu 24/7 op de wei.

Hij zet zijn been altijd op rust. Maar met 3 benen bedoel ik dat hij hem echt niet belast met lopen. Dan loopt hij dus echt vreselijk kreupel.

Het is in de loop vd dag weer beter geworden. Gisteren eind vd dag was hij zelfs aan het bokken ;) . Eerst kreeg ik daar bijna een hartaanval van, maar nu last ik m maar. Klein zetten werkt voor hem ook niet en er zit dan in ieder geval nog levenslust in. Vanavond trok hij ook nog weer even ern sprintje naar de hond := . Voelt ie zich weer lekker, denk ik. Ik heb nu groene leem op die knie. Of t veel gaat doen, betwijfel ik eigenlijk. Morgenochtend kan ik een afspraak maken voor de foto's. Ga het toch maar versneld doen.

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 18:56

Beweging helpt bij het afvoeren van het vocht. Als er veel vocht in zit loopt het ook niet echt lekker.

Van 3 benen in zo'n korte tijd naar zelfs bokken is toch wel apart.

Hopelijk krijg je snel meer duidelijkheid.