Mijn paard had ook een keer een wond die gehecht had moeten worden maar niet meer kon. Wond was ongeveer 2x3 cm dus een stuk kleiner en op de zijkant net boven de kogel. Kleinere wond minder vervelende plek. Bij mijn paard ging er wild vlees vormen. Ik ben de wond toen op aanraden van de da gaan deppen met gaasjes gedrenkt in waterstofperoxide. Waterstofperoxide brand dat wildvlees een klein beetje weg. Heeft echt prima gewerkt toen en kost maar een paar euro. Ontsmet ook meteen goed en droogt de wond wat uit. Heeft ongeveer een maand geduurd en nadat er weer vacht overheen was gegroeid voelde, zag je er niks meer van. Mijn paard voelde er overigens niks van.
Wij hebben een paard gehad die Door de muur is gesprongen van de manege en er dus dwars dOor heen ging en bleef in het gat hangen. alleen al bij o s aan de manege werden zo snel mogelijk hechtingen aan gebracht hij al er al meer dan 500 gedaan en was nog te weinig dus moest na de kliniek.en in de trailer is er ook van alles los geknapt Door de spanning op de wonden. in zijn schouder miste hij gewoon een heel stuk vlees.waar je wel een klomp in kon leggen. Alle benen had hij kapot leek net dat ze met een dikke kaasschaaf zo het vel weg hadden gesneden op de schenen. En knie lag ook helemaal open. maar paard is behandeld in de kliniek en heeft hier 6 weken gestaan hij kreeg om de paar dagen nieuw verband. En op de wond werd eerst zalf gesmeerd en dan een vet gaasje erop en dan zo dikke plak watten op de benen en daarom wat verband. Hij herstelde wonderbaarlijk. en als de wond er mooi droog uitziet moest het verband er af om hem te laten luchten en zo te laten genezen. paard heeft alleen een dikkere knie over gehouden. en nog geen 1 wit haartje. jaren geleden zag ik dit paard op bokt en loopt gewoon in de dressuur.
Zo hee, wat een verhalen ook. Waterstofperoxide klinkt wel wat eng en pijnlijk. Dan toch liever een zalfje, al is dat wat duurder. Eerst eens zonder proberen, want de meesten beweren toch dat onder verband het beste is. Morgen verwisselen, ik ben zo benieuwd! Ik hou jullie op de hoogte.
_manuela_
Geplaatst: 08-03-14 23:10
Voor ik het op mijn paard ging gebruiken heb ik het op een eigen wondje gedaan zodat ik ook de reactie van mijn paard kon inschatten. Voelde ik helemaal niks van en mijn paard reageerde er dus ook niet op. Heb het ook gebruikt om bv rotstraal eerst schoon te maken. Bruist nl. al het vuil eruit en droogt uit. Ik gebruikte trouwens 3% waterstofperoxide op aanraden van mijn da. Voor ik het ging gebruiken puilde het wild vlees over de wond heen. Na een tijdje was het glad. Je kan daarna altijd nog verband doen en later bv. groene leem. Dat beschermt tegen vuil maar is ook ademend. In honing komt trouwens ook waterstofperoxide voor volgens Wikipedia.
velvie
Geplaatst: 08-03-14 23:36
Niet opgeven je bent al zo ver!! Laat aub de dierenarts de controles doen, ik weet het kost allemaal geld maar als het straks toch niet goed gaat en toch mer wildvlees gaat vormen ben je verder van huis en is die 1000 euro allemaal voor niks geweest! Overleg gewoon met je dierenarts over eventueel een betalingsregeling. De meeste willen daar best aan meewerken en hebben daar begrip voor. Dit soort dingen hebben echt deskundigheid nodig en goede begeleiding daar hoort ook regelmatige controle bij. Succes!
Wanderers
Geplaatst: 09-03-14 14:35
Wil je even een hart onder de riem steken
Onze Merona heeft zo'n 2 jaar geleden alle twee haar voor knieën tot op het bot open gehad (gestruikeld op het asfalt ) en stapt, draaft en galoppeert inmiddels weer als vanouds. Ja, bij haar zijn het zichtbaar aanwezige plekken en met enige regelmaat smeer ik ze in om soepel te houden + Bowen therapie om inwendig weefsel soepel te houden ... maar ze 'doet' het er goed mee!
Wij hebben overigens Vetramil honingzalf gebruikt, bij De Paardendrogist hebben ze hiervan 180 ml. potten, ging bij ons nogal wat doorheen èn een tip om wonden te beschermen .. ook zonder verband, lekker luchtig en toch beschermd!, : de pijpen van een lange onderbroek vast spelden aan een (vliegen)deken, hiervoor wel de luier veiligheidsspelden gebruiken ivm. ongewenst open springen en dus verwondingen.
Overigens doen wij niet aan stalrust: elke dag aan het handje het land in, ik als anker om te voorkomen dat mevrouw een spurtje kon trekken
Nb., weet niet of dat al ergens als advies vermeld staat, maar ter bescherming tegen wondvocht (dat de huid kan aantasten!) vaseline smeren op de huid onder de wond.
Wanderers, wat een nare wonden ook!!! En wat een goede oplossing, die lange onderbroekpijpen. Waar haal je zoiets trouwens? Whahaha, ik wist niet dat ze zoiets nog verkochten. Maar ik heb vandaag het wondje weer gezien, na de laatste verschoning voor de kliniek niet meer in het echt gezien, het is echt veel kleiner dan het lijkt op de fotoos!!! Toen ik zelf de foto had gemaakt zag ik dat het echt anders lijkt dan in het echt. Dus dit gaat prima zo, we verschonen donderdag weer en als het dan weer zonder complicaties dichter is gegroeid, houden we het bij deze behandeling. Arnie liet zich prima behandelen, stond keurig stil, niks geen gekke dingen. Op aanraden van de DA met zijn 3en om hem heen, maar de twee "helpers" stonden zowat niks te doen. Beter zo dan anders! Ik had een lekkere mix gemaakt voor Arnie met wortels, appels, brood en biks en daar stond hij heerlijk an te smullen. Ik zal de foto toevoegen aan de rij foto's op pagina 1.
Ohja, het is nog wel wat dik op de plaats van de wond, dat is amper te zien op de foto's. DA hoopt dat dit na dichtgroeien over is. Hij lijkt geen last te hebben van de zwelling. Afwachten maar.
Ik ben weer positiever, fijn! En ik geef niet op, hoor. De DA van de kliniek heeft beloofd mijn foto's te beoordelen, die mag ik doormailen. En dan kan ze bijsturen als dat nodig is. Ik ga haar nu dus mailen.
Bedankt allemaal weer en tot de volgende verschoning
Yessekles
Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-14 22:18
Ohja, zo was dat...ik krijg niks meer toegevoegd aan mijn eerste bericht op pagina 1. Moet dat wel kunnen???
Hier de foto van vandaag. Ik zal de volgende keer weer een duimstok regelen.
cyclo86
Geplaatst: 09-03-14 23:20
ziet er prima uit gewoon voortdoen zoals je bezig bent
Ziet er wederom netjes uit, gewoon op deze manier verder gaan. En je kunt beter twee helpers hebben die niets staan te doen, als alleen aan het klooien zijn en hulp nodig hebben terwijl er niemand in de buurt is. Ook fijn dat de dierenarts ook de foto's voor je beoordeeld, is altijd fijn als je op die manier weer terugkoppeling krijgt en evt. als nodig bijsturing.
Mesitran gel is besteld, wond wordt nog steeds kleiner. Sinds woensdag zit er om de wond met foamverband en pleister een elastische steunkous. Arnie zit er nu niet meer aan te plukken, dat deed hij vorige week aan het verband opeens. Al het verband is er nu lekker af, vandaag 10 minuten buiten geweest, even genieten van het mooie weer. Hij hield zich vrij rustig (met daarna een explosie in de stal ahum).
Lief dat je het vraagt, het gaat heel goed! Wond bijna dicht, ik kijk er vanavond weer even naar. Hij loopt sinds gister weer 24/7 op de wei met inloopstal, heerlijk! Ik hou jullie op de hoogte.