Ben ik gek???? Ik kan het beest toch niet laten slachten....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:07

Schoentje schreef:
Als ik het goed begrijp, dan heb je het verhaal al afgewerkt bij de handelaar. Achteraf denk ik dat je sterker in je recht had gestaan, maar ik weet niet of je dat nu nog kan en/of wilt terugdraaien.
Het paard is nu van jou, dus wat nu?

Je hebt een half jaar de tijd om een paard dat via de handelaar is gekocht weer terug te brengen. Ik zou hier toch echt werk van maken en het paard terugbrengen. Een paard aanhouden dat niet aan je eisen voldoet, waar je nog niet mee aan het werk bent geweest en waar je vervolgens nog 2000 Euro (als je dat daarmee al redt) in moet stoppen met twijfelachtige uitkomst, is een serieuze kapitaalvernietiging, en je kunt er nog niet mee wat je eigenlijk wilt. Ook het dier aanhouden en op een landje zetten kost geld. En ook dan heb je nog geen dier waar je mee aan de slag kunt.

Schoentje

Re: Ben ik gek???? Ik kan het beest toch niet laten slachten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:18

De vraag is dus, of ts dat wel wil.
Bovendien is ze nu akkoord gegaan met geld teruggave en het houden van het ongezonde paard. Hoe dat juridisch zit weet ik niet, maar ik kan me voorstellen, dat als je samen op deze manier tot een akkoord komt, je niet meer zo sterk staat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:26

Schoentje schreef:
De vraag is dus, of ts dat wel wil.
Bovendien is ze nu akkoord gegaan met geld teruggave en het houden van het ongezonde paard. Hoe dat juridisch zit weet ik niet, maar ik kan me voorstellen, dat als je samen op deze manier tot een akkoord komt, je niet meer zo sterk staat.

Ik zou even contact opnemen met een advocaat die vaker met dergelijke gevallen te maken heeft gehad. Volgens mij is hier iemand op Bokt die dit kan doen. Zal het even voor je opzoeken.

Nogmaals, paard aankopen, gedeelte van het aankoopbedrag terugkrijgen en vervolgens een operatie en revalidatietraject ingaan met twijfelachtige afloopt is de snelste kapitaalvernietiging die je je kunt voorstellen.

Ik hoop voor ts dat ze rechtsbijstandsverzekering heeft. Ik zou er werk van maken.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 23-02-14 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:26

Moedige beslissing ts, sterkte!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:27

Juul08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:31

Schoentje schreef:
Als ik het goed begrijp, dan heb je het verhaal al afgewerkt bij de handelaar. Achteraf denk ik dat je sterker in je recht had gestaan, maar ik weet niet of je dat nu nog kan en/of wilt terugdraaien.
Het paard is nu van jou, dus wat nu?

Zoals ik het lees heb je de keuze al gemaakt om de operatie aan te gaan en de afspraak heb je al staan. Dus hier met z'n allen blijven herhalen dat dat geen goede keuze is, lijkt me zinloos en ook vervelend voor ts.

Die straalbenen hoeft geen probleem te zijn, ik zou wel jaarlijks een dmv een röntgen controleren of het niet te snel achteruit gaat, maar bij veel paarden blijven die foto's hetzelfde zo lang als ze leven. Het is wel belangrijk dat dit paard correct gereden wordt en dus niet met te veel gewicht op de voorhand gaat lopen, waardoor door de minder mooie straalbenen icm overbelasting eerder hoefkatrolontsteking zou kunnen ontstaan.

Ook zou is het belangrijk dat je zo'n paard goed medisch blijft begeleiden zodra hij aan het werk gaat. Regelmatig controleren door een dierenarts en zelf dit paard kritisch blijven aankijken, door hem regelmatig (1x pw) rechtuit en op de volte op het harde te laten draven. Zo kun je een pijntje snel aan zien komen en actie ondernemen.
Hou dus ook een spaarpotje achter de hand voor dit paard. Deze heeft nou eenmaal een grotere kans op medische kosten en er zal geen verzekering zijn die dit dekt.

De boxrust zou ik altijd doen met sociaal contact. Dit maatje moet natuurlijk zelf wel rustig zijn.
Zorg dat dit paard geen krachtvoer, maar wel volop ruwvoer krijgt. Het liefste voordroog of kuilgras, omdat dat wat beter laxerend werkt en het paard dat stilstaat sneller kans heeft op verstoppingen.
Ook kun je een paddock ten grote van een stal maken, zodat je paard buiten kan staan en wat andere paarden om hem heen kan hebben. Geef dit paard ook voldoende aandacht en doe er van alles aan om verveling te voorkomen.
Merk je dat, ondanks alles, je paard te wild wordt in de stal of tijdens het stappen, vraag dan wat langwerkende kalmeringsmiddelen aan je dierenarts. Hoe vervelend dit ook klinkt, is het toch beter voor je paard hem een beetje suffig te hebben, dan dat hij zich gek maakt in het hoofd en zich daardoor blesseert en de operatie voor niets heeft gemaakt. het is tenslotte maar voor 6 weken in totaal.

Ik wens je heel erg veel succes met je zorgenkindje!

Precies wat schoentje zegt! Zo zou ik het ook aanpakken. Alle reacties over wel niet in laten slapen enz zou ik lekker negeren. Wat een gezeur zeg. Is toch geen antwoord op de vraag van TS.

Heel veel succes met deze moedige stap om dit paard een fijn leven te geven. Echt respect!!
Ik wens jou en je paard het allerbeste toe!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:35

Wat ik verder van de keuze van ts vind laat ik wel even in het midden hè ;)
Ik probeer haar alleen verder te helpen met haar vragen die ze, omtrent haar keuze, heeft.

NardoLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:36

ik zal dan toch een spuitje geven en mijn paard was ook afgekeurd (hij heeft links voor artrose) en hij zou alleen nog maar gezeldschapspaard kunnen zijn maar we hebben hem vitamine gegeven omdat hij erg dun was :( En daar reageert hij zo goed op dat we weer zijn begonnen met rijden :D we zijn nu L1 aan het trainen en we zijn B start klaar natuurlijk nu nog wedstrijden :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:37

Schoentje schreef:
Ik probeer haar alleen verder te helpen met haar vragen die ze, omtrent haar keuze, heeft.

Ik denk dat er ook nog een ouderlijk huis aan vasthangt, als 14 jarige betwijfel ik of ze de middelen heeft om deze operatie te betalen.

@ts, wat zeggen je ouders ervan?

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:39

Mijn inziens kun je zo'n paard beter laten slachten of inslapen. Kans op herstel is klein en als hij ouder wordt komen de andere gebreken (straalbenen) aan het licht.

Soms is de harde optie de beste!

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:40

Ik zou ook voor box met sociaal contact gaan indien het sociale contact heel vriendelijk en rustig verloopt. Zelf heb ik een paard op box rust echt weg zien kwijnen. Van dat eens zo vrolijke paard bleef erg weinig over. Ik zelf zal hier dus echt niet snel voor kiezen. Ze had enorm veel pijn maar, mocht geen pijnstillers omdat juist die pijn ervoor zorgde dat het paard geen dingen deed die het herstel in de weg kon staan.
Het was hartverscheurend en gelukkig hebben de eigenaren zelf ook ingezien dat dit niet was wat je een paard gunt.
Houd er rekening mee dat je met de operatie kosten zelf nog lang niet alle kosten hebt gehad. De revalidatie en de middelen daarbij nodig zullen zeker niet goedkoop zijn en veel tijd kosten.
Ik vind het dapper dat je deze optie wilt proberen.
Mijn keuze was het niet geweest.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:40

Uit je verhaal maak ik op dat je een aantal keuzes al gemaakt hebt; je houdt het paard (tegen de slachtprijs), hij gaat dus niet terug naar de handelaar, en je bent van plan de operaties aan te gaan.

Wat bij mij de eerste vraag zou zijn die opkomt; hoe komt een 3/4-jarige paard al aan zulke ernstige gewrichtsproblemen? Is het paard volledig op de foto gegaan of alleen de benen? En als de operatie slaagt, is er dan een kans dat deze problematiek opnieuw gaat optreden?

In zo'n geval wordt het natuurlijk wel een heel duur paard, als je er geld in moet blijven stoppen. Daarnaast is het dan maar de vraag of het eerlijk is een dier met zulke problemen, en dus pijn, steeds maar weer te behandelen. Je wilt er een dressuurpaard van maken maar wat ik ervan begrijp is op dit moment het oordeel dat zelfs een recreatiepaard niet mogelijk is; dan is het maar zeer de vraag of na zo'n operatie je er plots wel een dressuurpaard aan overhoudt. Zou je het ook prima vinden als, gesteld dat de operatie slaagt, je verder er een leuk recreatiepaard aan overhoudt waar je echter nooit echt 'verder' de dressuur mee in kan?

Kortom; houd bij jezelf in je achterhoofd wat je hiervan verwacht, gewoon om teleurstelling bij jezelf naderhand te voorkomen. Het is een hele investering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:44

Ts, ik heb zelf een merrie en een (afgespeend) veulen wat mij een kapitaal aan stalgeld kost en de merrie die afgelopen 2 jaar meer stilgestaan heeft dan iets anders. Bedenk heel goed wat je wilt, mijn merrie is al iets ouder en wil haar niet meer de handel insturen, dan lig ik maar krom. Maar dit is een jong dier met al een hoop problemen. Als je het er financieel voor over hebt kun je het overwegen. Dan zou ik persoonlijk kiezen voor contact met je merrie.

Vond de tip van geerke ook een goede, als je paard nog meer problemen blijkt te hebben is het echt het beste om de beste keuze voor je paard te maken..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:45

Hanmar schreef:
In zo'n geval wordt het natuurlijk wel een heel duur paard, als je er geld in moet blijven stoppen. Daarnaast is het dan maar de vraag of het eerlijk is een dier met zulke problemen, en dus pijn, steeds maar weer te behandelen. Je wilt er een dressuurpaard van maken maar wat ik ervan begrijp is op dit moment het oordeel dat zelfs een recreatiepaard niet mogelijk is; dan is het maar zeer de vraag of na zo'n operatie je er plots wel een dressuurpaard aan overhoudt. Zou je het ook prima vinden als, gesteld dat de operatie slaagt, je verder er een leuk recreatiepaard aan overhoudt waar je echter nooit echt 'verder' de dressuur mee in kan?

Kortom; houd bij jezelf in je achterhoofd wat je hiervan verwacht, gewoon om teleurstelling bij jezelf naderhand te voorkomen. Het is een hele investering.

Hier ben ik het mee eens. Het paard is onbeleerd, wie weet wanneer het ooit zodanig pijnvrij is dat het het toelaat om beleerd te worden... en of die dag ooit komt. Laat staan dat het ooit een dressuurpaard wordt. De wonderen zijn de wereld nog niet uit, maar ik denk dat je voor het geld dat je daaraan zou besteden ook wel een kant en klare dressuurcrack kunt kopen.

Terug de handel is voor jou geen optie TS; daar heb ik respect voor. Maar je moet je afvragen wat je met je toekomst wilt, want als je maar 1 paard kunt aanhouden is het dit paard (en jouw toekomst een toekomst van zorgen voor een relatief pijnvrij leven voor een -hooguit- recreatiepaard) of een ander paard (en jouw toekomst er één van opbouw, ambitie en eventueel wedstrijden)
Laatst bijgewerkt door sallandval op 23-02-14 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

madelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:47

_Izabelle schreef:
Wat een flauwe reacties allemaal, ik denk dat TS precies weet dat dit een hele risico volle operatie is en dat zo'n lange revalidatie ook niet heel leuk zal zijn voor het paard. Maar ik denk dat het paard TS heel dankbaar is als hij over een jaartje goed kan lopen ipv dat hij in iemands bord beland. Persoonlijk ts zou ik hem in de grotere stal laten. Hij zou maar net een trap krijgen van de merrie. :)

Mee eens, TS heeft het zelf besloten, als ze het wil en het er voor ober heeft, waarom dan niet?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:48

Nammie schreef:
Dat verschil is makkelijk uit te leggen
Een hond is een jager , een paard is een prooidier.
Verdiep je eens in dit verschil...

Daarbij komt een hond vaak op pijnstillers, hoeft die geen 9 weken weg van soortgenootjes en hebben ze manieren om de pijn wat minder te maken (liggen bijvoorbeeld).

Een paard met een operatie aan de benen staat (in geval van TS) 9 weken (!!!) op 3 benen op stal. Fijn, hartstikke fijn is dat. -O-

Ik liet hem persoonlijk inslapen/slachten (gna, ik kocht hem niet eens).

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:49

Cassidy schreef:
Schoentje schreef:

Ik denk dat er ook nog een ouderlijk huis aan vasthangt, als 14 jarige betwijfel ik of ze de middelen heeft om deze operatie te betalen.

@ts, wat zeggen je ouders ervan?

TS is 27 volgens haar profiel?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:51

Excuus, verkeerd gekeken. Dan heeft ts idd zeggenschap over wat ze doet.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 23-02-14 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:51

Misschien heb je hier wat aan om je keuze te maken. Het is niet makkelijk meningen van anderen hierover te horen, of ze het nu wel of niet met je keuze eens zijn. Dit kun je alleen zelf beslissen aan de hand van onderstaande:

De mate van welzijn van een dier kan worden beoordeeld aan de hand van de vijf vrijheden. Een dier moet vrij zijn:

- van dorst, honger en onjuiste voeding;
- van fysiek en fysiologisch ongerief;
- van pijn, verwondingen en ziektes;
- van angst en chronische stress;
- om het natuurlijke (soorteigen) gedrag te vertonen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-14 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

NardoLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:52

madelaine schreef:
_Izabelle schreef:
Wat een flauwe reacties allemaal, ik denk dat TS precies weet dat dit een hele risico volle operatie is en dat zo'n lange revalidatie ook niet heel leuk zal zijn voor het paard. Maar ik denk dat het paard TS heel dankbaar is als hij over een jaartje goed kan lopen ipv dat hij in iemands bord beland. Persoonlijk ts zou ik hem in de grotere stal laten. Hij zou maar net een trap krijgen van de merrie. :)

Mee eens, TS heeft het zelf besloten, als ze het wil en het er voor ober heeft, waarom dan niet?

Ik ben het hier ook helemaal mee eens mij verklaren ze ook voor gek omdat mijn paard ook duur is want die moet elke 2/3 maanden weer een nieuwe pot vitamine van 30,- en hij moet ook goudkorrels (kleine ingreep van ong 3000,- euro's) dus ik sta helemaal achter TS en al haar steunen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:53

Vraag aan Nardolove: hoe lang heb jij je paard al, heb je ooit met je paard kunnen doen wat je wilde? Kun je nu nog doen wat je wilt of heb je je eisen aangepast?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:55

xSlvna schreef:
Een paard met een operatie aan de benen staat (in geval van TS) 9 weken (!!!) op 3 benen op stal. Fijn, hartstikke fijn is dat. -O-

Een paard staat na zo'n operatie echt niet op 3 benen op stal. Sterker nog, ze hebben er weinig pijn aan. Ze mogen alleen niet bewegen, omdat het gewricht door al het gerommel daarbinnen, moet herstellen. Ts paard hoeft ook maar 3 weken op stal te staan, daarna mag hij stappen. Dat houd dus ook in dat ze hem lang mag laten grazen aan de hand, naar de poetsplaats mag brengen om hem te poetsen en vertroetelen, etc.

Natuurlijk is die boxrust niet fijn voor het paard, maar het is tijdelijk. En dan is het aan ts om die (korte) periode zo dragelijk mogelijk te maken voor het paard, zodat hij daarna (hopelijk) weer in volle vrijheid kan leven.

Weten jullie hoeveel (goede sport)paarden al zo'n operatie, een koliekoperatie of andere operatie hebben gehad, waarna een tijdelijke boxrust nodig is? Zou toch raar zijn als al die paarden voor die paar weken iets minder fijn leven, waarna weer een normaal leven volgt, geslacht of ingeslapen zouden moeten worden!

Kortom, het is maar tijdelijk. Er is veel erger dierenleed, ook onder paarden, dan die ene keer 3 weken boxrust!
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 23-02-14 13:02, in het totaal 3 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:57

Nogmaals de vraag voor wie doe je zo een operatie...?? voor jezelf of voor het dier...

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:57

Beide stallingsopties vind ik in dit geval niet diervriendelijk. Inslapen lijkt mij hier het meest diervriendelijke. Probeer je te realiseren dat zo'n operatie en daarna de boxrust echt stressvol is voor je paard. Je doet hem hier geen plezier mee en daarbij denk ik, ook gezien de rest van de uitkomsten van de keuring, dat je hier geen fijn dressuurpaard aan over houdt maar dit wil je wel. Tevens zou ik zijn hals en rug ook op de foto zetten als je gaat opereren. Grote kans dat hier nog meer uitkomt.
Maar goed jij hebt de keuze gemaakt om verder te gaan met dit paard dus dan zou ik voor de stal gaan die kleiner is maar met sociaal contact.
In ieder geval veel sterkte!

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:01

Nogmaals de vraag...
Jullie vergeten bijna allemaal de vraag van TS. En dat is de enige vraag die er toe doet.

Zij laat opereren en vraagt zich af welke stal voor boxrust het best geschikt is.
Geef daar antwoord op of hou je mond.
Snap niet dat modjes hier niet ingrijpen, gaat volledig offtopic hier.

Ik zou kiezen voor de kleinere stal met het sociale contact. En onbeperkt ruwvoer.
Succes.