Hengst houden of ruinen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:24

Cassidy schreef:
manonnevot schreef:
Van mij hoefde hij niet perse hengst te blijven hoor,het was vooral een keuze van mijn ouders en zij vonden dat wij al goed genoeg met de paarden om konden gaan om hem hengst te houden.

Tot het een keertje goed mis gaat. Enfin, keuze van je ouders, en niet van jouw. Ik hoop voor je ouders, en voor jou, dat ze daar nooit echt spijt van hoeven te hebben.

Een echte aanvaring van een hengst kan dodelijk uitpakken. Een keer knipperen met je ogen en het kan gebeuren....

Het kan ja,

Maar op me 9e reedt ik al op d hengsten...
En je hebt ook hengsten die zich goed gedragen door een opvoeding..
Een hengst is toch ook een paard? als die je aanvalt kan het toch net zo zijn als een ruin?

Je kan hem ook met 3 jaar laten ruinen dan heeft ie ze breedte en heeft ie nog even tijd om uittegroeien

Kortom: TS mag kiezen :j

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:25

Cassidy schreef:
[
En wat doet de merrie als je zelf met haar bezig gaat?

Ik ga er alleszins niet met mijn hoofd onder hangen. :+ (Uit veiligheidsoverwegingen is ze trouwens al jaren niet meer bekapt.)

Weet je wat trouwens véél gevaarlijker is dan een hengst?
.... een merrie met een jong veulen. Of een hoogdrachtige merrie.
Liever een hengst dan hoor!
(Probleem met bovenstaande merrie is trouwens pas ook echt uit de hand gelopen op de moment dat ze een jong veulen aan de voet had.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:26

Urielle schreef:
De ene hengst is de andere ook niet, maar de ene ruin is de andere ook niet en de ene merrie de andere ook niet. Je moet altijd het kaliber paard kiezen wat bij je kaliber als ruiter en verzorger past, wat voor geslacht het dier ook heeft. TS heeft al aangegeven dat ze eerder hengsten in handen heeft gehad en het dier is nog steeds braaf dus dat moet geen punt zijn om te beslissen wanneer het paard geruind wordt.
Er is ook geen enkele reden om elke hengst maar te stigmatiseren als staatsgevaarlijke rotzak want er zijn legio brave hengsten te vinden. Ik heb een paar jaar geleden, toen Dev nog dekte, zelfs aan een lange teugel losgestapt al kletsend met een andere ruiter en we waren minstens een kwartier aan het stappen geweest toen we erachter kwamen dat het allebei dekhengsten waren. De grootste rotzak bij mij op stal is mijn ruin en die is al jaren gesneden. Geen haar op mijn hoofd die erover denkt om daar zonder zadel op te kruipen of lekker een buitenritje mee te gaan maken.

Ik heb hier ook nog maar een keer een stal getroffen waar geen hengsten gehouden mogen worden en ik heb al op veel stallen gestaan. Bovendien heeft TS nu een plek voor het dier en hangen er nu ook al ballen aan. Dus voor dat jaar of die twee jaar extra maakt het ook niet uit.

Ik denk dat je met dat zinnetje wel de kern pakt. Als je een geschikte situatie hebt voor een hengst, zodat dit dier sociaal kan leven en zelf een geschikt paardenhouder bent om ook de mindere trekjes van hengsten prima onder controle kan houden en het kan opvoeden tot een evenwichtig dier, dan zie ik echt geen probleem met een hengst. Helaas hebben velen zo'n situatie niet, maar vinden zichzelf onterecht wel geschikt om een hengst te houden, met de gevolgen vandien, als er een een merrie voorbij komt. Als je ziet hoe mensen zich soms al omver laten lopen door een shetlander of ander braaf paard, hoeveel mensen tolereren van een paard, dan denk ik, begin dan niet aan een hengst. Want imo ogen is een brave hengst een goed, consequent opgevoed dier.

Hier in het noorden kun je amper met een hengst terecht op een pensionstal, vaak omdat er meerdere eigenaren staan van merries en dat alleen maar gedonder geeft. Zij het niet tussen de paarden dan wel tussen de eigenaren, verder moet je als pensionstal ook wel goed uitgerust zijn om een hengst te houden en niet dat zo'n dier dan achteraf in een stalletje of weitje wordt geplempt, om de merries om de hoek maar rustig te houden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:27

Dus ervaring met een hengst. Duidelijk. Ik zie er meer langskomen. Die niet allemaal zo braaf zijn. Die zelfs met masker naar de bok geleid moesten worden bij KI dekken. Die op 5 benen hun box uitkwamen. Die geen weidegang kenden. Geen contact met soortgenoten. Smid het ziekenhuis in mepten. Frustraties van het puntje van hun oren tot hun staart. Noem jij dat een paardwaardig bestaan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:28

Luckystory schreef:
Cassidy schreef:
[
En wat doet de merrie als je zelf met haar bezig gaat?

Ik ga er alleszins niet met mijn hoofd onder hangen. :+ (Uit veiligheidsoverwegingen is ze trouwens al jaren niet meer bekapt.)

Weet je wat trouwens véél gevaarlijker is dan een hengst?
.... een merrie met een jong veulen. Of een hoogdrachtige merrie.
Liever een hengst dan hoor!
(Probleem met bovenstaande merrie is trouwens pas ook echt uit de hand gelopen op de moment dat ze een jong veulen aan de voet had.)

Aha, merrie spoort niet. Vraag me af waarom er dan nog lekker mee wordt gefokt?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:28

Ook bij hengsten heb je een karakter dat meespeelt. Hier een hengst gehad die twee jaar keurig alle merries dekte, maar je kon er alles mee doen en nadat hij geruind is was het hengstengedrag gewoon over. Maar ik ken ook verhalen over ruinen die het bestijgen nooit meer afleerden en jaren nadat ze waren geruind nog niet bij merries konden staan.

Wat betreft dat ruinen groter worden dan hengsten: dat is zover ik heb begrepen alleen zo als je ruint voor ze anderhalf zijn die leeftijd ben je al voorbij.

Persoonlijk zou ik hem gewoon dit voorjaar ruinen en lekker naar buiten gooien om zwelling te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:30

Kennissen hadden ook een merrie, mooie tuigerhengst laten komen. Dier hoorde je al aankomen op de vrachtwagen, sodeju. De man haalde het paard eraf en werd er achteraan gesleept tot aan de merrie. De beste man had helemaal niets in te brengen.

Oja, de merrie was goed opgevoed, met veulen aan de voet, accepteerde alleen haar eigenaar, de rest van de mensen kon geen toenadering zoeken. Je kon wel een ander paard uit de wei halen, maar niet bij haar in de buurt. Wat dat betreft kunnen merries er sowieso ook wat van, die van mij heeft als bijnaam Draakje :') Ook haar moet ik veel consequenter aanpakken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-12-13 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:32

Cassidy schreef:
Dus ervaring met een hengst. Duidelijk.

Tegen mij? Ik reed mijn eerste hengst op mijn 12e. Heb er legio zadelmak gemaakt, heb er legio verder doorgereden, heb hengstenshows gereden of klaargemaakt voor, heb ook als groom veel hengsten in handen gehad oa door een tijdje hengsten recht van de wei klaar te maken voor de hengstenkeuringen.
Maar Dev is de enige hengst die ik echt jaren rij en in handen heb gehad en bovendien staat hij er nu nog, daarom praat ik over hem.
Genoeg CV?

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:33

Mindim schreef:
Kennissen hadden ook een merrie, mooie tuigerhengst laten komen. Dier hoorde je al aankomen op de vrachtwagen, sodeju. De man haalde het paard eraf en werd er achteraan gesleept tot aan de merrie. De beste man had helemaal niets in te brengen.

Oja, de merrie was goed opgevoed, met veulen aan de voet, accepteerde alleen haar eigenaar, de rest van de mensen kon geen toenadering zoeken. Je kon wel een ander paard uit de wei halen, maar niet bij haar in de buurt.

Ieder paard is anders...
Dit heeft ook met opvoeding temaken..dus niet goed opgevoed...

Luckystory

Cassidy schreef:
Aha, merrie spoort niet. Vraag me af waarom er dan nog lekker mee wordt gefokt?

Omdat het een hele lieve merrie is. ;) (Kom alleen niet aan haar achterbenen... Want dan heeft ze je. := )

Los daarvan, een andere merrie van ons (die echt héél erg braaf is, er rijden kleine kinderen mee.) was ook echt een tijger naar vreemden toen haar veulen nog jong was. Daar bleef je ook beter uit de buurt...

Cassidy

Genoeg cv, en dus maar een hengst die je jaren rijdt en in handen hebt gehad.

PH_Jump

Re: Hengst houden of ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:37

Maar gaan we nou gewoon zover totdat we gewonnen hebben?!

Iedere hengst is anders in de omgang.
En de eigenaar kent het paard het beste en geeft aan dat ze weet wat ze doet...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:40

hengel25 schreef:
Maar gaan we nou gewoon zover totdat we gewonnen hebben?!

Iedere hengst is anders in de omgang.
En de eigenaar kent het paard het beste en geeft aan dat ze weet wat ze doet...

De vraag is, in hoeverre weet de eigenaar dat hij weet wat hij of zij doet?
Ervaringen op Bokt tonen aan dat dit toch schrikbarend weinig voorstelt.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:40

Hengsten hebben gewoon snel last van hun hormonen, en tja, 600 kilo hitsig paard ziet nou eenmaal zijn baasjelief over het hoofd. Dus dan moet je erg direct zijn! Ik heb een volwassen hengst en ik merk bij hem ook wat brutale fratsen, vooral los in de paddock. Maar het ligt zo ontzettend aan het karakter, hij is bijvoorbeeld erg gevoelig en dat is fijn, dan hoeft het niet direct een halve slachtpartij te worden als je hem op zijn plaats wilt zetten. Dat is zo gepiept, daarbij heeft hij vanzelf een ontzettend vriendelijk karakter.

Er moet echter niet overdreven worden, in Spanje zijn het allemaal hengsten, echter worden ze daar vaak door kerels gehouden, wat meestal beter verloopt. De gemiddelde penny moet je inderdaad geen hengst geven, maar eigenlijk ook geen merrie of ruin.

Wat jij hierboven benoemt Cassidy, is het gevolg van verkeerd hengst houden. Geen grenzen aangeven, de beesten niet hun speeltijd op de wei gunnen.. Ook hengsten moeten naar buiten kunnen, en dat is op veel pensionstallen vaak het probleem, en daarom is het beter ze te ruinen.

En natuurlijk zijn er ook een hoop hengsten die rotzakken zijn, die van elk naderend paard (ruin of merrie) al op 5 benen staat en baasjelief daarbij omver sleuren en dus niet opkijken van een goed gemikte lel. Tja, die moet je lekker ruinen, of je moet heeeel goed opletten en streng zijn.

Het enige voordeel van een hengst is gewoon dat ze er beter uitzien. Mooie kap er op, brede kaken en een mooi hengstenkoppie. Ik heb ze aan huis en hij staat samen met een ruin. Zo te lezen is dat bij TS ook het geval. Ik zal hem daarom ook wat langer hengst laten, groeien doet hij sowieso waarschijnlijk nog wel, maar zou ook mooi zijn als hij nog wat in de breedte zou groeien :) En dat doen ze wel als je ze iets langer hengst laat.

Daarbij vind ik trouwens ook dat een voorwaarde van het houden van een hengst is, dat de desbtreffende hengst in zijn normale leven (dus thuis, op stal en in de wei) niet constant verleid moet worden. Dus er moet ook geen merrie in de buurt staan of de hengst moet van die merrie weten dat ze écht niet gedekt wil worden (of al gedekt is haha). Anders is dat gewoon dieptriest.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:41

Cassidy schreef:

Klopt. De rest max. een half jaar. Probleem?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:44

Urielle schreef:
Cassidy schreef:

Klopt. De rest max. een half jaar. Probleem?

In mijn ogen niet helemaal representatief voor wat een hengst inhoudt. Dier zadelmak maken of doorrijden: vaak zijn het hengsten die 3 jaar zijn of een beetje meer. De echte confrontaties komen later pas, niet op die puppieleeftijd. En niet alleen met rijden, maar ook aan de hand.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:48

Ik heb hier een bijna 3 jarige hengst staan. Is nog aan het bekomen van een flinke wormbesmetting wat bijna zijn dood werd.
Hij is nu super braaf. Staat naast mijn merrie op stal (open stallen met tralies) en staat met twee ruinen op de wei. Hij heeft wel wat intresse in de vrouwtjes maar dat is goed hanteerbaar. Mocht hij dalijk toch echt te veel hengst worden is een afspraak met de kliniek ook zo gebeurd. Ik zie nu geen enkele reden om hem te ruinen.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:51

Nou Cassidy, volgens mij is geen enkele hengstenervaring genoeg volgens jou..
Je bent te veel opzoek naar voorbeelden van hengsten die gevaarlijk zijn.
Maar het valt meestal allemaal wel mee.. Ja en als ze een keer brullen of maaien met het voorbeen, dan is het meestal na een strenge correctie al wel weer eventjes klaar. Niet alle hengsten sleuren je gelijk richting merrie.. Genoeg hengsten op concours gezien, ook veel volwassen hengsten. Maar heb er nog nooit een gek zien doen..

En als er een keer eentje bokt of gek doet, is het gelijk een probleem omdat het een hengst is. Als het ruinen of merries zijn, zijn het gewone rotstreken.

En zoals felicity al zegt, de ballen zijn er zo af hoor haha. Hakkietakkie!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:53

Cassidy schreef:
In mijn ogen niet helemaal representatief voor wat een hengst inhoudt. Dier zadelmak maken of doorrijden: vaak zijn het hengsten die 3 jaar zijn of een beetje meer. De echte confrontaties komen later pas, niet op die puppieleeftijd. En niet alleen met rijden, maar ook aan de hand.

Geloof me maar dat je met van die driejarige rouwdouwers net van de wei die in geen jaren iemand anders gezien hebben dan een hoefsmid en een DA voor de entingen wel wat in handen hebt om ze klaar te maken voor de HK. Die moeten gewoon mee in het systeem, echt geen tijd voor rare fratsen van hen of koetsjiekoetsjie van jou. En voor de hengstenshows gaat het om hengsten die al goedgekeurd zijn he, die dekken al een paar jaar. Maar ik heb er dus geen verstand van en zal mijn mond verder houden, ik kan alleen brave paardjuhs zadelmak maken blijkbaar, weet ik dat ook weer :Y)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:56

Hey ik ben westernruiter, niks geen koetjiekoetjie. Ik kan kneiterhard inkomen als het nodig is, maar ik moet toegeven, ga er van uit dat menig Pennyruiter hier op Bokt steil achteroverslaat als ik aangeef dat ze ongewenst gedrag desnoods uit het paard moeten meppen. :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:56

essie_blue schreef:
Nou Cassidy, volgens mij is geen enkele hengstenervaring genoeg volgens jou..
Je bent te veel opzoek naar voorbeelden van hengsten die gevaarlijk zijn.
Maar het valt meestal allemaal wel mee.. Ja en als ze een keer brullen of maaien met het voorbeen, dan is het meestal na een strenge correctie al wel weer eventjes klaar. Niet alle hengsten sleuren je gelijk richting merrie.. Genoeg hengsten op concours gezien, ook veel volwassen hengsten. Maar heb er nog nooit een gek zien doen..

En als er een keer eentje bokt of gek doet, is het gelijk een probleem omdat het een hengst is. Als het ruinen of merries zijn, zijn het gewone rotstreken.

En zoals felicity al zegt, de ballen zijn er zo af hoor haha. Hakkietakkie!!

Idd Hakkietakkie, voordat er problemen zijn.
En genoeg hengsten gek zien doen, VOORDAT ze op concours kwamen. Want neem maar van mij aan, wat niet spoort zie je daar niet verschijnen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:05

Cassidy schreef:
Hey ik ben westernruiter, niks geen koetjiekoetjie. Ik kan kneiterhard inkomen als het nodig is, maar ik moet toegeven, ga er van uit dat menig Pennyruiter hier op Bokt steil achteroverslaat als ik aangeef dat ze ongewenst gedrag desnoods uit het paard moeten meppen. :D

Ik zeg ook niet dat jij koetsjiekoetsjie doet. Ik zeg alleen dat ik ook wel anders heb geleerd en gedaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:10

Volgens mij is iedereen hier het spoor bijster. De vraag is niet óf, maar wanneer. Paard wordt sowieso geruind, vraag is of dat nu al kan/moet, of dat het wijzer is het dier eerst nog wat te laten uitdijen.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:14

Nou precies, die ruin je dan toch. En als ze braaf zijn en ze hebben een fokwaarde, of je wilt dat ze wat mooier uitgroeien, dan laat je ze toch lekker hengst.. Ik snap je probleem niet Cassidy..

Je wilt hier blijkbaar zeggen dat hengsten levensgevaarlijk zijn, dat ze allemaal problemen krijgen.
Dat is NIET zo, genoeg hengsten die zich wel kunnen gedragen.

En ik denk dat als je jonge hengsten zadelmak hebt gemaakt en hengsten meeneemt naar keuringen, dat je echt wel genoeg hengst ervaring hebt.. Dus denk dat de mening van Urielle hier weldegelijk van waarde is..

Wat voor een ervaring heb jij dan met hengsten? Ben je nou echt zo'n pechvogel dat je alleen maar gevaarlijke hengsten hebt gekend ?

Heb trouwens ook nog een tijdje gewerkt op een springstal, waar ze ook een aantal hengsten hadden staan. Zolang je ze correct behandeld en de problemen ook niet opzoekt, komt het helemaal goed hoor.. Maar dat geldt voor elk paard..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:14

In dit geval is het idd wanneer en niet of.
Ga maar even zoeken op Bokt, en kijk even hoevaak er wordt gevraagd naar of, en niet wanneer.