paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 18:25

Ik heb een paard gehad met slokdarmverlamming. Die kreeg ook vaak verstoppingen. Ik zou het paard nu niet voeren omdat het al gelijk mis gaat. Zou het nog even een paar uren aankijken en rustig beginnen met eventueel wat slobber dat gaat makkelijker erdoor dan hooi. Maar zolang je vermoed dat er nog een verstopping zit zou ik geen eten geven. Ik masseerde zelf de slokdarm wel om het los te krijgen dat hielp ook wel goed.
Sterkte!

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 18:32

Mijn ervaring is dat de verstopping soms ook met een aantal uren toch opgelost wordt. Maar vaak is de slokdarm beschadigd/geirriteerd waardoor paarden weinig willen of kunnen eten.
Dan is het misschien een optie om pijnstiling te geven. En minstens een week alles vloeibaar geven zodat het vanbinnen echt kan helen. Ik voerde dan slobber (brok/zemelen) met olie en veel water. En evt. gras. Maar geen hooi.


Maar ik zou het eerst ook nog een aantal uren aankijken. Masseren en rust geven. Eten pas aanbieden als je het gevoel hebt dat de verstopping weg is. Het paard gestopt is met flemen en slijm opgeven.

Maar rot hoor, want het is echt een naar gezicht zoiets.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 24-12-13 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 18:34

Zoals ik al een aantal keer eerder heb gezegd, is de verstopping weg. Dit is ook door DA verklaard. Ze heeft nu koorts en fleemt heel veel. Kan niet eten en drinken doet ze ook niet.

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 18:38

Dan is er grote kans dat er een ontsteking zit. Ik had niet alle pagina's doorgelezen dus zag niet dat de DA had bevestigd dat de verstopping weg was dus mijn excuses daarvoor. Misschien toch even overleggen nog met de DA voor pijnstilling en AB?
Anders zou ik toch naar de kliniek gaan voor een scoop als het niet snel verbeterd.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 18:39

Paard heeft AB gekregen, gisteravond om 22.:00 en vanmiddag.. pff ben ten einde raad en begin me nu ook wel zorgen te maken.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 18:40

paard heeft pijn,heb je nog buscopan gespoten?(ik heb niet alles gelezen)
De verstopping is weg maar haar slokdarm doet nu zon pijn dat ze niet kan eten.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 18:41

Giolli schreef:
Zoals ik al een aantal keer eerder heb gezegd, is de verstopping weg. Dit is ook door DA verklaard. Ze heeft nu koorts en fleemt heel veel. Kan niet eten en drinken doet ze ook niet.


Maar als ze fleemt zou ik denken dat ze denkt dat er toch nog iets dwars zit of ze pijn heeft. En bij pijn eet en drinkt ze ook niet. Ik zou je aanraden de DA om pijnstilling te vragen om te kijken of ze dan weer wil eten.

kijk ook eens in dit topic;


[MD] Ed, 29 jaar oude engelse volbloed, wil niet meer eten.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 18:42

Ik heb zelf nog behoorlijk wat pijnstillers staan. Voreen, Metacam, poeders, pilletjes. Van alles. Zal straks een bellen wat ik mag geven
Ik mag ook spuiten. (Althans, ik mis. Niet, maar mijn vader wel.) Spieren spuiten kan ik, dus ik denk dat ik wat voreen moet geven.
Metacam gaat in de mond, maar als ze niet slikt houd dat ook al op.

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 18:43

Ik vind het wel erg lang duren. Mijn paard had het soms ook wel heel erg maar dat knapte na een paar uur wel op en ging dan weer eten en drinken. Als jullie het niet vertrouwen zou ik toch even met een kliniek bellen en de situatie uitleggen. Die kunnen je adviseren en eventueel als ze het nodig vinden het paard bekijken van binnen.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 18:48

Giolli schreef:
Ik heb zelf nog behoorlijk wat pijnstillers staan. Voreen, Metacam, poeders, pilletjes. Van alles. Zal straks een bellen wat ik mag geven
Ik mag ook spuiten. (Althans, ik mis. Niet, maar mijn vader wel.) Spieren spuiten kan ik, dus ik denk dat ik wat voreen moet geven.
Metacam gaat in de mond, maar als ze niet slikt houd dat ook al op.


Ja, zou dit eerst even proberen. Er is ook een middel om de slokdarm te ontspannen, las ik in dat andere topic. Daar at het paard een week (!) niet, na slokdarmverstopping,ontsteking. Zelfde verhaal.

fienenbambi
Berichten: 45
Geregistreerd: 18-04-13

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 19:38

Geen hooi gras of wat dan ook voeren.
lekkere dunne slobber maken met een klein scheutje olie.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 19:48

Uhm, slobber zo niet in huis. Kan ik iets anders verzinnen? Ben momenteel alleen. Eigenaresse komt vanavond nog wel langs, maar kan ik vast iets voeren?
Alle winkels zijn nu natuurlijk dicht.

Cioccolato

Berichten: 6692
Geregistreerd: 13-12-11

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 19:52

Wat biks met water dan? Wordt ook zachte smurrie. Weet anders ook niks wat je snel kkan verzinnen

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 19:54

Mijn merrie heeft ook heel vaak slokdarm verstopping gehad, masseren, en bewegen was uiteindelijk haar redding.
Een keer stikte ze bijna en zat ze er 1,5 uur in. Ik zou echt doorgaan tot ze eruit is.
De slokdam kan heftig beschadiggen, ik heb daar nu gevolgen van

Myca

Berichten: 6267
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:03

Giolli schreef:
Ik heb zelf nog behoorlijk wat pijnstillers staan. Voreen, Metacam, poeders, pilletjes. Van alles. Zal straks een bellen wat ik mag geven
Ik mag ook spuiten. (Althans, ik mis. Niet, maar mijn vader wel.) Spieren spuiten kan ik, dus ik denk dat ik wat voreen moet geven.
Metacam gaat in de mond, maar als ze niet slikt houd dat ook al op.


Ik zou wel uitkijken met NSAID's zoals Metacam. Dat werkt pijnstillend en ontstekingremmend, maar is zeker niet vrij van bijwerkingen.

Ik begrijp ook niet dat dit paard zo snel na een oesophagus verstopping weer mag eten. Probeer de DA overal naar te vragen.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:07

Giolli schreef:
Uhm, slobber zo niet in huis. Kan ik iets anders verzinnen? Ben momenteel alleen. Eigenaresse komt vanavond nog wel langs, maar kan ik vast iets voeren?
Alle winkels zijn nu natuurlijk dicht.


Brok evt. oplossen in water. En een scheut olie. Of ergens op een andere stal/manege vragen om slobber met hoge energiewaarde.
Met warm/gekookt water gaat het sneller, en misschien is het zelfs warm (afgekoeld uiteraard) prettiger voor je paard.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:11

Myca schreef:
Giolli schreef:
Ik heb zelf nog behoorlijk wat pijnstillers staan. Voreen, Metacam, poeders, pilletjes. Van alles. Zal straks een bellen wat ik mag geven
Ik mag ook spuiten. (Althans, ik mis. Niet, maar mijn vader wel.) Spieren spuiten kan ik, dus ik denk dat ik wat voreen moet geven.
Metacam gaat in de mond, maar als ze niet slikt houd dat ook al op.


Ik zou wel uitkijken met NSAID's zoals Metacam. Dat werkt pijnstillend en ontstekingremmend, maar is zeker niet vrij van bijwerkingen.

Ik begrijp ook niet dat dit paard zo snel na een oesophagus verstopping weer mag eten. Probeer de DA overal naar te vragen.



buscopan heeft dezelfde bijwerking.Vooral als het paard niet goed eet is het erg slecht voor de maag.
TS inderdaad biks weken in warm water,tot pap.
En op boeghoogte laten eten,niet van de grond.

Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:19

Mijn andere paard (draver) had ook een slokdarmverstopping door te snel teveel hooi tegelijk te eten, stond op het land maar was verzot op het hooi en toen hij een bergje hooi zag in de gang van stal, waar ik hem ging poetsen, ging hij er gulzig van eten.

Ging hij ineens slijmen en met de hals gestrekt en ineens zweten, direct de dierenarts erbij gehaald en die heeft het heel netjes opgelost door met de sonde te gaan spoelen. Paard was erg braaf en werkte super mee, de dierenarts was zeer ervaren en kundig, ondanks dat er meerdere keren de sonde erin ging en eruit, kwam er geen spatje bloed bij kijken.

Toen mocht hij een paar dagen 2 x per dag aan de pijnstillers en 3 dagen geen hooi en stro eten, zelfs de 1e dag helemaal niets eten en daarna alleen nog maar slobber en na 3 dagen weer de wei op, want het was nog weidemaanden, hij is er heel erg goed vanaf gekomen.

Maar als ik het zo lees, zit er nog steeds iets niet goed bij deze pensionpaard en is het mogelijk dat er iets beschadigd is en of een verdikking waardoor het eten en of drinken niet meer gaat. Waarom zo lang aankijken en afwachten? Het is duidelijk dat er iets niet goed is en moet er meer onderzocht worden wat er precies aan de hand is.

En waarom moet jij het allemaal doen en oplossen, de eigenaar kan ook wat meer betrokken zijn, dat lees ik hier niet echt.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 20:29

De eigenaresse moest vandaag gewoon werken. Zij heeft vannacht opgelet zodat ik kon slapen. :)

Ik wacht af omdat de beslissing bij de eigenaresse ligt en niet bij mij.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 24-12-13 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:29

Eigenaar heeft ook gereageerd.

Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:30

Fijn dat de eigenaar wel is betrokken, want dat las ik hier niet echt.

Myca

Berichten: 6267
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:59

Ragdollcat schreef:
Fijn dat de eigenaar wel is betrokken, want dat las ik hier niet echt.

Volgens mij is Bokker lovelygirly de eigenaresse van dit paard.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 21:29

Klopt, Lovelygirly is de eigenaresse.

Paard nu 38°



Afbeelding

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:40

Het lijkt mij dat de koorts komt door de ontsteking? En dat het moet gaan zakken met de antibiotica werking. (hoe lang staat daar voor?) Heeft de DA daar iets over gezegd?

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 21:42

Welke ontsteking? Dat is het dus. DA heeft ons niets verteld over dat er een ontsteking was. De AB word standaard gegeven bij zoiets voor mogelijke longontsteking. Maar waar komt die koorts nou toch vandaan? Betekend dat dat ze dus een longontsteking heeft?