[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:35

Hai bel91, nu weet ik niet wat je verwachtingen zijn van de magnesium , maar hou het wel in het redelijke. Er kunnen echt maanden overheen gaan voordat je verschil gaat bemerken en dit zal dan ook alleen lukken in samenwerking met dieet... Lees anders het artikel eens wat in de OP bij de magnesium staat, daar word (mits je engels spreekt) goed begrijpelijk het e.e.a. uitgelegd, wat jouw problemen betreft, succes!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-11-13 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

dookia

Berichten: 606
Geregistreerd: 31-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:42

tantesam schreef:
dookia schreef:



Duivelsklauw geef ik niet. Wel ooit gegeven aan een ander paard. Dat is toch een natuurlijke pijnstiller?
Hij heeft inmiddels, voor de cushing, corticosteroïden/hyaluron gehad. Tijdens de cushing acp of iwrap, dat weet ik niet meer :o hij deed het daar even heel goed op.
Hij heeft artrose in zijn sprong, heeft ook een enorm dik spronggewricht


Duivelsklauw is idd een natuurlijke pijnstiller heel erg van toepassing voor oudere paarden met gewrichtsproblemen zoals arthrose. Shamrock heeft geen arthrose maar eerder peesproblemen. maar voor hem helpt het heel erg.

Wat raar dat jou DA jou corticosteroiden geeft. Dit mag Shamrock van zijn leven neit meer hebben van mij gezien hij net omdat cushing heeft.

Prascend (pergolide) doet net de cortisol gehalte zakken en dan ga je weer cortisone geven. Bizare redenering van jou DA
Laatst bijgewerkt door dookia op 08-11-13 23:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:42

tantesam schreef:
IMJ schreef:
:D

Tante sam, wat moeilijk al die twijfels...
Hopelijk gaat je paard vlug weer beter!


Dankjewel IMJ. Helaas heeft hij een fikse artrose in de sprong waar alles al aan gedaan is qua doorsmeren, pappen en nathouden, als je begrijpt wat ik bedoel.


Veel sterkte tantesam! Soms weet je even niet meer waar je het nog zoeken moet , wens je veel wijsheid toe.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:42

bel91 schreef:
Ohjajoh en/of jp wat kunnen jullie zo zeggen over mijn merrie?
Mijn hoop is dat ik die dikke nek en vetophoping boven de staartaanzet weg kan krijgen met magnesium.

Staat ze op dieet?
Werkt ze nog?
Ze moet haar vetjes wel verbranden.
Magnesium helpt wel voor het afvoeren maar is geen wondermiddel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:44

Dookia, heb jij een voorbeeldje van Duivelsklauw? Ik heb geen idee hoe dit eruit ziet eigenlijk...

dookia

Berichten: 606
Geregistreerd: 31-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:51


Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:53

Hihi, ik dacht dat het een plant was, waar je bv gedeeltes vers van kan geven ofzo...

tantesam
Berichten: 790
Geregistreerd: 07-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:54

dookia schreef:
Duivelsklauw is idd een natuurlijke pijnstiller heel erg van toepassing voor oudere paarden met gewrichtsproblemen zoals arthrose. Shamrock heeft geen arthrose maar eerder peesproblemen. maar voor hem helpt het heel erg.

Wat raar dat jou DA jou corticosteroiden geeft. Dit mag Shamrock van zijn leven neit meer hebben van mij gezien hij net omdat cushing heeft.

Prascend (pergolide) doet net de cortisol gehalte zakken en dan ga je weer cortisone geven. Bizare redenering van jou DA
[/quote]


Neenneee, ik had moeten schrijven "vóór de diagnose cushing" dus voor we wisten dat hij cushing had,, is hij behandeld met corticosteroïden

Dankjewel ohjajoh6

dookia

Berichten: 606
Geregistreerd: 31-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:55

tantesam schreef:
dookia schreef:
Duivelsklauw is idd een natuurlijke pijnstiller heel erg van toepassing voor oudere paarden met gewrichtsproblemen zoals arthrose. Shamrock heeft geen arthrose maar eerder peesproblemen. maar voor hem helpt het heel erg.

Wat raar dat jou DA jou corticosteroiden geeft. Dit mag Shamrock van zijn leven neit meer hebben van mij gezien hij net omdat cushing heeft.

Prascend (pergolide) doet net de cortisol gehalte zakken en dan ga je weer cortisone geven. Bizare redenering van jou DA



Neenneee, ik had moeten schrijven "vóór de diagnose cushing" dus voor we wisten dat hij cushing had,, is hij behandeld met corticosteroïden[/quote]

Probeer eens de duivelsklauw, je zal heel aangenaam verast zijn denk ik

Jessix

Berichten: 16525
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:58

Ook duivelsklauw kun je bij gekruid.com kopen in pure vorm of als tinctuur (met alcohol en water) en dan niet zo schreeuwend duur.

Ik heb ook de monnikspeper van hun en die bevalt goed! :)

dookia

Berichten: 606
Geregistreerd: 31-10-11

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:00

De monnikspeper van gekruid wil shamrock echt niet eten. Ik zit hier nog met 2 zakken die maar zitten slecht te worden jammer genoeg

Jessix

Berichten: 16525
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:16

dookia schreef:
De monnikspeper van gekruid wil shamrock echt niet eten. Ik zit hier nog met 2 zakken die maar zitten slecht te worden jammer genoeg

Oh dat is zeker jammer, want ik vind de prijs erg leuk. Ik doe nu al weken met een klein zakje van € 1,99. Ook fijn dat je maar 100gram hoeft te kopen om te proberen. Mijn paard krijgt een theelepel per dag over zijn voer, beetje foeneknof zeewier erbij en hij eet het gewoon op. Gelukkig!

Misschien kun je het verkopen (of geven) aan mensen die het eens willen proberen in het topic? Zonde om het weg te gooien.

dookia

Berichten: 606
Geregistreerd: 31-10-11

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:18

Ik dacht om het te verwerken in paardenkoekjes want ik denk dat het net de peperstructuur is die hem stoorde

Jessix

Berichten: 16525
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:22

Kun je ook doen. Of anders toch met een beetje appelmoes in de mond spuiten. Ik meng het zelf expres niet door zijn voer, omdat volgens gekruid.com het echt een vieze smaak moet hebben. Ik wil niet dat hij zijn voer daardoor laat staan. Maar als topping over zijn Senior Priores samen met de foeneknof/zeewier gaat tot nu toe goed. Waarschijnlijk ook omdat er sterke smaak aan de knoflook zit. Misschien dat, dat overheerst?

Maar er valt wellicht nog het een en ander te proberen natuurlijk.

Lonan
Berichten: 1960
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: plaggehut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:33

Ik ga alle linkjes nog eens bekijken, bedankt voor de info dames.
Hier hebben we wat aan, ook wel eens mee gelezen in het andere topic.

Een vraagje herkent iemand ook het intrekken van de flanken ( is geen ruwvoer probleem )als een herkenbaar iets bij Crushing ?

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:41

Mijn cushingpatientje staat iid regelmatig met opgetrokken buik, mits dat hetzelfde is wat je bedoelt, toch vermoed ik wel dat het een maagprobleem is ofzo, hoewel ze niets eens haar hooi opeet als ze de nachten op stal staat...

Lonan
Berichten: 1960
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: plaggehut

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:49

Ja ik denk dat wij hetzelfde bedoelen..ik wist ook niet hoe ik het moest omschrijven.
Ik herken veel, andere dingen ook weer niet.
Ik lees alles nog even een keer op mijn gemak en bekijk alle linkjes even. Ervaring heb ik niet dus in die zin kan ik het topic niet aanvullen, maar ik heb wel wat handvatten gekregen.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:02

ohjajoh6 schreef:
Jannepauli schreef:
Ik ben het niet met je eens:
anekdotische ervaringen komen vanzelf aan de orde in de vervolgposten en wat jij persoonlijk ervaart (of hebt ervaren) is in een overzicht van de belangrijke punten die een eigenaar van een PPID-paard moet weten, niet van belang. Als je de pretentie hebt om een goed overzicht te maken en mensen te informeren, dan moet je persoonlijke opvattingen achterwege laten - het gaat tenslotte niet over jou.

Verder is het nogal zinloos om twee topics over hetzelfde onderwerp te laten betaan. Dat is ook niet volgens de bokt-regels. Bovendien is het andere topic ruim over het maximale aantal pagina's heen.


Nog wat tekstcorrecties:

- Lang, dik, krullend haar (hypertrichosis) - vooral bij oudere paarden en als PPID al ver gevorderd is


- Alle geregistreerde medicatie is schreeuwend duur en omdat de Prascend blijkbaar het nieuwe standaard middel is en er nu ook bekend is gemaakt dat Prascend dus erg goed kan werken bij de aan Cushing gerelateerde HB, beperk ik mij wederom tot dit medicijn...

Er zijn helemaal geen andere geregstreerde middelen voor veterinair gebruik dus kun je dit net zo goed weglaten. De uitspraak dat Prascend kan helpen bij HB is niet correct en geeft de verkeerde indruk

- Prascend® is het eerste officiële geregistreerde medicijn voor behandeling van paarden. Het is een kleine, rechthoekige roze pil in de vorm van 1 mg tabletten. Elke tablet bevat 1,0 mg pergolide. moet zijn: 1 mg



Hier wil ik wel even op reageren nog...
er zijn bij mijn weten wel andere medicijnen, zoals bv de bromocriptine en die uitspraak dat prascend kan helpen bij hb is absoluut wel correct; Heb het de DA's meerdere malen horen adviseren in die 2 internet docu's over Laminitis, daar ging het zelfs zeer specifiek over de onderlinge relatie met cushing en I.R.

En wat de 1 mg betreft; mierenneuken is ook een vak, weet dus eindelijk wat die van jou is...
En als laatste, dan hou ik er iig over op; Wie zegt dat ik het niet door sommigen deskundigen onder ons heb laten controleren? Ik niet hoor...
Ik was het gezeik meer dan zat eigenlijk en al helemaal toen je als een klein kind riep dat we zelf de op mochten gaan schrijven...


Er zijn wel andere middelen maar die worden niet of nauwelijks meer gebruikt.
Wat Prascend betreft: als Hb het gevolg is van Cushing, dan kan het zeker helpen - ik heb dat zelf ook ervaren met mijn merrie die onlangs op 4 hoeven bevangen was. Maar wat ik bedoelde duidelijk te maken dat Prascend miet gezien mag worden als een medicijn voor HB. Noem het miereneuken, en ja, dat hoort tot mijn vak. Anyway, vind het wel erg grappig dat iemand mij - op mijn leeftijd - een klein kind durft te noemen. {:}

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 09:06

ohjajoh6 schreef:
Hai bel91, nu weet ik niet wat je verwachtingen zijn van de magnesium , maar hou het wel in het redelijke. Er kunnen echt maanden overheen gaan voordat je verschil gaat bemerken en dit zal dan ook alleen lukken in samenwerking met dieet... Lees anders het artikel eens wat in de OP bij de magnesium staat, daar word (mits je engels spreekt) goed begrijpelijk het e.e.a. uitgelegd, wat jouw problemen betreft, succes!


8-) ja dat heb ik gelezen en daardoor denk ik dat het haar zou kunnen helpen. De biergisttabletten helpen ook goed met afvoeren. Dit merk ik door dat de hartslag weg is uit haar voet na 2 dagen. De tabletten waren niet meer leverbaar tijdelijk vandaar dat ik weer begonnen ben toen ze er waren en op dat moment was ze weer slecht.

IMJ ze loopt zeker nog al was het de laatste tijd wat minder door omstandigheden. Ze word 3 tot 4x per week gelongeerd met bijzet of los of aan halster. En ze loopt 1x per week voor ee wagen. Een concourswagentje die niet te zwaar is waardoor ze op eigen benen loopt. In de zomer rij ik haar vaker met de wagen maar in de winter kan dat savonds niet. En heel soms rij ik haar nog wat. Half uurtje door het bos of in de bak.
Ze staat 24/7 buiten met goede schuilstal. En krijgt goede kwaliteit voordroog. Dus hopen dat de buitenbak bruikbaar blijft aankomende winter zodat ze kan blijven lopen. Met sneeuw gaan we met haar sleeen.

Bedankt voor het meedenken :)

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:33

geef je haar ook wat anders te eten?
Pas je haar voeding aan als ze minder loopt?

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:42

Er staat in mijn vorige bericht dat ze ook seniores krijgt ivm haar gebit

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:49

bel91 schreef:
Ohjajoh en/of jp wat kunnen jullie zo zeggen over mijn merrie?
Mijn hoop is dat ik die dikke nek en vetophoping boven de staartaanzet weg kan krijgen met magnesium.


Magnesium kan, afhankelijk van de soort die je gebruikt, helpen bij het verminderen van de vetophopingen. Magnesium Oxide en Magnesium Citraat blijken het best opneembaar te zijn, maar dan dien je wel - zoals in de link ook vermeld is - rekening te houden dat je van het één meer moet geven dan van het ander om werkelijk effect te hebben.
Het is echter niet een op zichzelf staand gebeuren en het is dan ook belangrijk dat je weet dat die verdikkingen niet bestaan uit het gewone onderhuidse vetweefsel dat zowel mens als dier hoort te hebben, maar dat het hier gaat om een ander soort vetweefsel ( visceraal of wel adipoos vet). Dat specifieke weefsel ontstaat als de insulineproductie van het lichaam ontregeld is en heeft de nare eigenschap om o.a. cytokinen af te scheiden, die in feite ervoor zorgen dat er ontstekingen ontstaan. Die harde manenkam is daar een goed voorbeeld van - het is in feite ontstoken weefsel en dat beperkt zich helaas niet alleen tot de nek. Nu is het hele proces heel wat ingewikkelder dan dat ik het hier schrijf maar aan een medische verhandeling zullen de meeste geen boodschap aan hebben, dus houden we het simpel! Feit is wel - en dan keren we even terug naar magnesium - dat een gezond mens met een normale insuline productie een mooi stabiel evenwicht heeft van magnesium in de cel en buiten de cel. Bij Insuline resistentie ( maar bv ook bij obesitas en zeker ook Cushing) raakt deze balans ontregeld. In vitro en in vivo onderzoek heeft aangetoond dat toevoeging van voldoende magnesium die balans kan herstellen maar dat is wel een kwestie van langere termijn.

Het hangt dus niet alleen van magnesium af, maar meer nog met het hele dieet én - vergeet dat niet!!- de beweging die het paard krijgt. Ik heb al eerder geschreven dat een paard met Cushing, net als een paard met Insuline Resistentie, in feite op een streng dieet moet staan en zo weinig mogelijk zetmeel en simpele suikers moet krijgen. Geef je magnesium maar voer je dan nog steeds muesli, krachtvoer of andere graansoorten bij, dan werkt dat dus contraproductief. Beweging is zo belangrijk omdat het lichaam dan de bloedsuikers gaat gebruiken om de nodige energie aan de spieren te leveren, en het is wel duidelijk dat hoe minder overbodige glucose in het bloed circuleert, hoe minder de pancreas aangespoord wordt door ACTH om insuline te produceren om uiteindelijk de viscieuze cirkel van visceraal vetopslag te doorbreken.
Op het gevaar af een kapotte grammofoonplaat te worden: de enige juiste beweging voor dit probleem is duurtraining. Korte, explosieve beweging zoals bij longeren ( galop, telkens korte stukjes draf) is zinloos. Wat wel werkt om de vetopslag te verminderen is stevig stappen en dat goed constant houden, geen pauzes inlassen maar tenminste een half uur goed stevig wandelen. Een uur is nog beter.

Tenslotte: naast magnesium is het toevoegen van Omega 3 absoluut aan te bevelen. Omega 3 is een essentieel vetzuur dat in het hele proces ontstekingsremmend werkt. Met dit essentiele vetzuur help je dus het lichaam de ontstekingen die ontstaan door de afgifte van cytokinen door het viscerale vetweefsel te bestrijden. Lijnzaad ( bij voorkeur geel lijnzaad) is hoog in Omega 3 en om het goed opgenomen te laten worden, is het verstandig dit te vermalen.Een koffiebonenmachientje ( goedkoop bij de Blokker is hiervoor ideaal!) Een paard van circa 1.60-1.65 m kun je per dag 40 gram gemalen lijnzaad geven over het voer. Je krijgt dan niet alleen een mooi velletje aan de buitenkant, maar het paard zal zich ook heel wat beter IN zijn velletje voelen omdat het lichaam niet constant bezig is om hulptroepen in te schakelen om ontstekingen op celniveau te bestrijden!
Er is in de handel natuurlijk ook een mengeling verkrijgbaar van Omega 3-6 en Omega 3-6-9. Die moet je geen van beide gebruiken. Met name het vetzuur Omega 6 werkt contraproductief - het is juist ontstekingsbevorderend! Een paard krijgt meestal bij het gewone voer al voldoende Omega 6 binnen en Omega 9 is al helemaal overbodig want dat kan in de stofwisseling zelf aangemaakt worden.
Buiten het oorspronkelijke product lijnzaad, kun je ook wel lijnzaadolie geven maar 1) het moet dan koudgeperste olie zijn en 2) na verloop van tijd kan deze olie ranzig worden ( dus nooit een grote kan of fles kopen!) en breekt de omega 3 in de olie vrijs snel af. Omegas zijn erg instabiel en verliezen hun werken na verloop van tijd en bij verhitting.

Blijft een Cushing-paard met goed voermanagement en voldoende beweging op termijn toch vetopslag houden ( manenkam, billen, buik, koker, uier, supraorbitale vetopslag in de oogholtes) dan geeft dat reden om te constateren dat medicatie zoals pergolide niet voldoende werkt en de dosis mogelik verhoogd moet worden. Daarvoor is een wat andere test nodig dan de huidige ACTH test, maar moet ook het glucose en insuline niveau in het bloed mede-bepaald worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:56

IMJ bedoelt denk ik meer dat je er minder voer in gooit als er niet gewerkt kan worden, ivm SB en HB. En misschien kun je eens proberen om er gewoon droog hooi te geven ipv voordroog, dat zorgde bij die van mij toen wel steeds voor terugslagen, sinds ze gewoon droog hooi krijgen bij mij, is ze niet meer hb geweest...


Zo dan JP! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Dit is nu zo een aanvulling die ik er dolgraag bij zou willen hebben!
Ik wacht nog steeds op reactie van de moderators...

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:03

Precies ohjajoh, het is net als bij diabeten (en dat is mijn werk ;-) ) heel simpel gezegd: voeding en beweging moeten in evenwicht zijn, stop je er meer in dan wat er verbruikt wordt dan wordt je dik.
Daarbij moet je bij IR ook nog is vreselijk oppassen wàt je er in stopt.
Andersom, wil je afvallen moet je er minder instoppen dan je verbrandt.

Mooi JP!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:05

Wow jp wat een duidelijk antwoord
Hier ga ik zeker wat mee doen!!!

Ze krijgt dezelfde hoeveelheid sp elke dag
Omdat ik denk dat ze dat nodig heeft en ze niet zoveel doet dat ze meer moetkrijgen. En dik worden doet ze dus niet (meer)

Dit hooi doet ze het goed op. Ze heeft eerder ander voordroog gehad en dat was langer gedroogd en daar reageerde ze te heftig op waardoor ze nu op streng dieet is
Natures best krijgt ze ook niet meer en ook geen oud brood meer en geen pepermuntje meer als ik wegga
Ze krijgt haar hooi en eten en meer niet....