Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

delvira

Re: Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:36

dacht dat het ook met jonge paarden en nat gras etc te maken had?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:39

delvira schreef:
het is altijd goed dat je je paard in de gaten houdt, maar laat je niet gek maken joyfordogs....je doet wat je kunt...

mee eens. ik relativeer t ook wel en denk dat t komt doordat gisteren 2 mensen ff op dr rug hebben gezeten om de gangente vvoelen. ze was zichzelf nogal aan het uitsloven.
Gelukkig staan ze aan huis. ff keertje extra checken kan nooit kwaad.
timing is niet echt handig.
ik ben al aan het bedenken welke bomen we ipv de esdoorns kunnen zetten. het is een flinke Haag met fijne beschutting nu en in de zomer veel schaduw.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:40

Zolang de artsen niet weten welke schimmel de ziekte veroorzaakt kan elke schimmel verdacht zijn dat is het beroerde ervan. Zeker in najaar en voorjaar door vochtig weer veel risico op schimmel. Ook het kwijlschimmel duikt dan weer op. Helaas is onze tinker daar erg gevoelig voor.

Maar meer dan wei controleren op schimmels en zoveel mogelijk maatregelen nemen met hooi bijvoeren, wei bladvrij houden en je paard in de gaten houden kun je niet doen. Lopen ze het op ben je nagenoeg altijd te laat helaas. Maar erdoor in paniek raken helpt ook niets. Als het amerikaanse bericht klopt kunnen ze het mogelijk oplopen door schimmelig hooi. Dan is steeds op stal houden ook geen optie.

Alleen kwam dit vroeger ook zoveel voor of gingen paarden toen dood door onbekende oorzaak?

Edit nat gras niet, schimmel of paddestoelen erin mogelijk wel, net als heel kort afgegraasde weilanden. Van nat gras krijgen ze vooral flinke diarree.
Laatst bijgewerkt door karuna op 03-11-13 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 22:41

ze adviseren nu jonge dieren op volle weides te zetten ipv weides die kaalgegeten zijn....

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:41

kwijlschimmel?die ken ik niet

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:42

@karuna.. schijnt iets van de laatste jaren te zijn... waarom weet ik niet...
@ mist..maar dan krijgen ze toch juist teveel en nat gras binnen. Nat gras is toch ook niet goed dacht ik?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:43

Kwijlschimmel, de schimmel op klaver die extreem kwijlende paarden oplevert. Ik ben de exacte naam ven de schimmel even kwijt. Duikt vaak ieder najaar en voorjaar op. Paarden gaan heel erg kwijlen, soms loopt het in straaltjes uit hun mond. Oplossing van het betreffende weiland afhalen en gras maaien of door schapen of koeien laten opeten.

Daar moet ik erg allert op zijn, vorig jaar mei bijna onze tinker aan verloren %)

Edit slaframine is de naam van de schimmel.

http://www2.gddeventer.com/templates/di ... d=25222685

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:45

karuna schreef:
Zolang de artsen niet weten welke schimmel de ziekte veroorzaakt kan elke schimmel verdacht zijn dat is het beroerde ervan. Zeker in najaar en voorjaar door vochtig weer veel risico op schimmel. Ook het kwijlschimmel duikt dan weer op. Helaas is onze tinker daar erg gevoelig voor.

Maar meer dan wei controleren op schimmels en zoveel mogelijk maatregelen nemen met hooi bijvoeren, wei bladvrij houden en je paard in de gaten houden kun je niet doen. Lopen ze het op ben je nagenoeg altijd te laat helaas. Maar erdoor in paniek raken helpt ook niets. Als het amerikaanse bericht klopt kunnen ze het mogelijk oplopen door schimmelig hooi. Dan is steeds op stal houden ook geen optie.

Alleen kwam dit vroeger ook zoveel voor of gingen paarden toen dood door onbekende oorzaak?

Edit nat gras niet, schimmel of paddestoelen erin mogelijk wel, net als heel kort afgegraasde weilanden. Van nat gras krijgen ze vooral flinke diarree.

Vroeger stonden de paarden vanaf oktober/ november niet meer op de wei. Dus ja ik denk het vroeger minder voor kwam.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:46

Ik lees hier dat er verschillende esdoorns bestaan, hebben ze wel allemaal die helikoptertjes als zaden?

Bah het is zo'n verschrikkelijke ziekte. Mijn eerst gefokte veulentje van nu 3 jaar staat momenteel ook te vechten voor haar leven tegen AM. Ze is dan wel niet meer van mij maar ik voel me er behoorlijk klote door. Uit het oog is niet uit het hart.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:47

Natasja bij ons in het dorp liepen de paarden meestal het hele jaar door op de wei. In de zomer op de maasweides in de winter meer op de hogere weilanden. Onze ponyclub bestond uit ruim 60 ponys waarvan er zeker 50 jaar rond buiten liepen. En ook later bij continue beweide paarden nog nooit iets van gehoord.

Edit ahum dood lopen ze niet op het weiland. :')
Laatst bijgewerkt door karuna op 03-11-13 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:49

kwijlschimmel is niet helemaal de juiste benaming. het is een schimmel die op klaver en gras voorkomt, te herkennen aan de zwarte puntjes op de onderkant van gras/klaver, paarden gaan dan enorm kwijlen...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:54

karuna schreef:
Natasja bij ons in het dorp liepen de paarden meestal het hele jaar dood op de wei. In de zomer op de maasweides in de winter meer op de hogere weilanden. Onze ponyclub bestond uit ruim 60 ponys waarvan er zeker 50 jaar rond buiten liepen. En ook later bij continue beweide paarden nog nooit iets van gehoord.

Ik weet niet beter dan dat de paarden samen met de koeien op stal gingen in het najaar. Hier in ieder geval wel.
Het 24/7 naar buiten is voor mij echt iets van de laatste 10 jaar. Wij hadden ook een erg grote club en daar gingen de paarden in de zomer 24/7 naar buiten en in de winter op stal. Net als bij alle boeren hier in de regio. Ook mijn Oma die in de Achterhoek op de boerderij heeft gewoont weet niet beter dat de paarden vroeger in de winter op stal stonden.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:57

op een of andere manier heb ik het idee dat am niet 1 ziekte is , maar een samenvatting van diverse reacties op stoffen... met lijkende op elkaar syptomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 23:08

ik lees mee, heb ze ook op weiland staan die bezaaid is met blad van een hele bomen haag, geen esdoorns, maar zit me niet lekker...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 23:13

SarahJB, bedankt voor je uitgebreide verhaal, sterkte met het verlies van je haflinger waar je nog maar zo kort van hebt kunnen genieten.

Ik heb eens verder gezocht en die foute stof ( hypoglycine A) die ze in de zaden van esdoorns hebben gevonden ( overigens ook van groene esdoorns en van vederesdoorns), is ook te vinden in vlier ( geen idee in welk deel, dat kwam niet naar voren) en in de zaden van platanen. Van vlier had ik zelf nooit gedacht dat dat giftig voor paarden zou kunnen zijn, platanen zul je bij weilanden niet veel vinden.
Van de esdoornzaadjes is waarschijnlijk niet veel nodig om AM op te lopen, bij tests bij muizen was al heel weinig voldoende om ze dezelfde verschijnselen te laten krijgen.

Heel veel sterkte voor degenen die een paard eraan verloren zijn en nog meer sterkte voor degenen die een paard hebben/kennen die nog aan het vechten is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 00:07

Ook ik wil SarahJB veel sterkte toewensen en danken voor het snelle delen van haar verhaal.

Weet iemand wat de volgende termen betekenen?

SUDATION en MUCOSAE

Staan als clinical signs beschreven en mijn vertaling woordenboek snapt ze niet...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 00:42

Sarah, Bedankt dat je het één en ander uitgelegd hebt.
Verder wil ik je heel veel sterkte wensen!

Het gaat nu weer hard met de gevallen van AM

Sudation heeft iets met zweet te maken volgens mij
MUCOSAE heeft te maken met een dunne laag ( gladde spieren?) in de meeste deken van het maagdarmkanaal
Tenminste dat is wat ik kan opmaken eruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 01:29

Dank je Kiki1976, maar dan snap ik het nog steeds niet eigenlijk, want dan is Mucosae toch niet zichtbaar? omdat het als een van de symptomen stond; red or purple mucosae. En als sudation , zweten is verklaart het toch ook eigenlijk niet dat paarden vaak een te lage lichaamstemperatuur hebben?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 07:25

Mcosae is latijn voor slijmvliezen, dat is een beetje een indicatie voor de doorbloeding. Als je erop druk dan moet de plek waar je vinger drukte binnen 1tot 2 seconde weer mooi roze worden. Paars of blauw is uiteraard heel slecht, wijst op weinig zuurstof in het bloed.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 07:35

Wat is de context van sudation? Is het geen typefout dat ze sedation bedoelen. Paarden die verdoofd lijken, heel weinih reageren?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 07:42

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:22

Dank jullie wel dames!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:32

NatasjavE schreef:
karuna schreef:

Vroeger stonden de paarden vanaf oktober/ november niet meer op de wei. Dus ja ik denk het vroeger minder voor kwam.

Dat ligt aan de omgeving.
In mijn vroeger liep alles het hele jaar door buiten, alleen in de nacht op stal.
Pas de laatste 15 jaar zie je hier een wildgroei aan zogenaamde sportstallen die geen weidegang aan bieden.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:41

Hallo Bokkers,

Ook mijn Barock Pinto ruin van net 4,5 jaar is gestorven aan Atypische Myopathie. Ik werd afgelopen dinsdagavond gebeld door mijn zusje dat er iets met Antaro zou zijn. Hij zou erg stil voor zijn doen op de wei staan. Ik heb haar gevraagd om hem van de wei af te pakken en ik zou eraan komen om te kijken. Wat bleek is dat hij idd heel erg sloom was, met zijn hoofd naar beneden hong en amper vooruit te krijgen was.

Op het eerste oog leek het idd koliek omdat er verder geen enkele andere symptomen zichtbaar waren. Er werd wel meteen gevraagd of er Eikenbomen in de wei stonden en mijn paard kreeg per direct een spuit tegen vergiftiging. Tevens een pijnstiller en antibiotica mocht er een ontsteking ergens zitten. Ook voor de darmen voor evt koliek heeft hij direct toen iets gekregen. Hij werd opgevoeld om te kijken of er in elk geval mest voelbaar was. De dikke darm was op een beetje harde ontlasting na leeg, de dunne darm was wel goed gevuld, echter waren er zeer weinig tot geen darmgeluiden merkbaar. hartslag was goed en de temp was een graad gezakt 36.5. op dat moment leek alles van koliek af te komen juist omdat de mest ook hard was en de dunne darm er vol mee zat. hij moest gesondeerd worden voor een aantal liter olie naar binnen te werken in de hoop dat de mest zich zou gaan verplaatsen. Helaas accepteerde Antaro dit absoluut niet en sloeg zelfs de sonde uit de mond van de veearts.

De veearts is tegen middernacht terug gekomen omdat hij op een gegeven moment erg stond te zweten maar geen koorts had, achteraf gezien waren dit allemaal symptomen van atypische myopathie maar links om of rechtsom Antaro was die dinsdagavond al te ziek om er nog boven op te komen. De volgende dag kreeg ik s'ochtends een telefoontje van de staleigenaar dat hij bloed geplast had. ik ben met spoed naar de stal gegaan en heb de veearts weer gebeld. er werd in de vroege ochtend bloed getrokken en wat bleek de mest was nog steeds niet verschoven. De temp was met een tiende gestegen en zijn hartslag was nog steeds stabiel.Hij heeft een vitaminenshot gekregen omdat de veearts al de avond van te voren sprak van een vergiftiging maar het qua symptomen nog niet kon herleiden. Daarbij kwam nog eens dat Antaro ineens een stuk alerter was, hij hinnikte als de paarden langs kwamen en hij draaide zijn hoofd om als je hem riep. Juist omdat hij wat meer alert erbij stond werd gekeken of hij wat wilde eten. de veearts was inmiddels weer vertrokken en bij de minste achteruit gang moest ik weer bellen. Wij gaven hem wat te eten en wat schetste onze verbazing bij het drinken van het water, alles kwam eruit gespoten. Dit is niet goed en het leek erop dat het eten in zijn hals bleef hangen, met spoed is de veearts terug gekomen en in middels had het eten zich netjes verplaatst naar de maag.

de veearts begon weer over een leveraandoening en al het is wat hij vermoed dan kon hij helaas weinig betekenen voor mijn paard aangezien hij dinsdagavond er al slecht uitzag. Ik maakte na al die informatie en stress nog gekscherend een opmerking van: Eerst het een dan het ander. maar de veearts meende het serieus. Gelukkig heb ik die twee dagen mijn zusje aan mijn zij gehad die op alle fronten heeft geholpen, zo ook met de veearts overlegd heeft wat wijsheid is.

We zijn niet lang na het 4de bezoek van de veearts even naar huis gegaan en niet veel later kreeg ik een telefoontje dat Antaro in de stal lag te kermen van de pijn. Ik ben weer naar stal gevlogen en toen ik hem zag liggen wist ik genoeg. veearts is weer gekomen en het enige dat hij kon proberen was een infuus aanleggen om in elk geval te zorgen dat hij niet uit zou drogen vanwege het slechte drinken. De veearts begon weer over de leveraandoening en toen merkte ik dat het hem ernstig serieus was. Hij zei eerder die dag al en de avond van te voren als het dat al is dan houdt het helaas op, vandaar we alles uit de kast trokken in de hoop dat het dat niet was. We hebben nog geprobeerd 3 uur lang te vechten voor hem maar telkens brak hij het infuus af wat gehecht was aan zijn hals. ten einde raad werd besloten hem te sederen omdat hij niet bleef liggen, hij kwam dan ook half de stal uit maar was lichamelijk niet meer in staat om op eigen benen te staan. Dit was dan ook werkelijk een ware hel om te aanschouwen. Vandaar de sedatie.

waarom wij niet eerder gekozen hebben voor sedatie is puur en alleen dat ALS het idd am was de lever nog een extra opdonder zou krijgen om de sedatie te kunnen afbreken. uiteindelijk moest hij wel gesedeerd worden maar zelfs tijdens de sedatie brak hij zijn infuus af. Ik was er klaar mee, het paard probeerde te vluchten, hij was in shock en stel dat al was het niet am geweest hoe krijg ik hem gezond er weer boven op?! Antaro viel net een paar uur te vroeg voordat de bloeduitslagen binnen waren, die er immers wel meteen die avond waren. Maar ik heb besloten dat welke uitslag hier ook uit kwam ik ervoor koos om hem te laten gaan. een aantal uren later bleek dan ook dat zijn spierenzymen 225.000 bedroegen terwijl dit bloed woensdag in de vroege ochtend getrokken was. Spierenzymen mogen bij een gezond paard tussen de 80 en 350 liggen. Jullie zien het enorme verschil natuurlijk al. de leverwaarde mag normaal gesproken op 500 liggen bij een normaal gezond paard. Bij Antaro waren de leverwaarde 13.000. Daarbij komt nog eens dat de hemoglobine is gecontroleerd en de creatine en wat bleek: Antaro had dusdanige ernstige koliek dat de darmen al stillagen, de nieren waren er bijna zo goed als mee aan het ophouden vandaar dat de veearts bij het opvoelen bemerkte dat zijn blaas enorm vergroot was en hij niet meer zelf kon plassen. Achteraf gezien, ook al hadden we hem eerder aan het infuus gelegd hij was de avond van aantreffen op de wei eigelijk al te ziek om realistisch te zijn.

het enige advies dat ik kan meegeven is idd per direct bloed laten prikken als je in het voorjaar of najaar bemerkt dat je paard sloom is en niet meer of amper mee wilt lopen. Bij navraag is gebleken dat als de spierenzymen op 15.000 liggen het nog enigzins realistisch om het paard erboven op te krijgen. Dit was ons bij antaro nooit gelukt. Wij hebben net zoals SarahJB enorme pech gehad en hebben er alles gedaan wat we konden, AM word niet voor niets een sluipmoordenaar genoemd omdat het je op de verkeerde been zet als zijnde koliek. Die er ook wel daadwerkelijk is maar zeker niet de hoofdoorzaak.

Al bij al een lang verhaal geworden en dit hele gebeuren heeft nog geen 24 uur geduurd. Ik hoop dat andere eigenaren hier wat aan hebben.

mvg sjattukuh

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:23

Jeetje wat heftig allemaal. -O-