Verwaardeloosde pony kan niet meer goed opstaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:25

Ik heb gewoon een dierenarts die nadenkt als hij een paard onderzoekt ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:30

GamblersCup schreef:
Ik heb gewoon een dierenarts die nadenkt als hij een paard onderzoekt ;)

En jij hebt natuurlijk ook een paard wat er uitziet als een rontgenfoto? :+
Ik heb hier situaties meegemaakt die het leven van paarden hebben gekost.
Gewoon omdat de dierenarts fout advies gaf wat betreft voeding en ontworming.
Mensen die dieren dusdanig verwaarlozen zijn doorgaans geen klanten van een dierenarts.Er gaat nieteens voer in.... ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:31

Nee, natuurlijk niet. Maar ts heeft toch een mond? Dan kom je al een heel eind.

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 21:36

De hoefsmid is langs geweest, een super aardige man. Hij heeft er bij Odi een centimeter of 5 kunnen afhalen en heeft vastgesteld dat de stralen in alle hoeven verrot zijn. We moeten dat iedere dag inspuiten met blauwspray. Bij Winnethou was het minder veel, maar er kwam toch aardig wat af. Zijn hoeven zijn in betere conditie. Ook adviseerde de smid om sebasil te gebruiken tegen de luizen en een wormenkuur bij de dierenarts te halen.

We zijn vanmiddag bij de dierenarts langs geweest in plaats van te bellen. Hij zei dat de regels zijn veranderd. Er moet eerst een onderzoek van het mest worden gedaan. Worden daar eitjes of wormen in gevonden, dan schrijft hij de wormenkuur voor. Verder zegt hij dat we gewoon zo door moeten gaan.

dravergekkie

Re: Verwaardeloosde pony kan niet meer goed opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:52

Ze hebben dus luis ?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:52

Fijn dat de smid iets aan de hoeven kon doen! Die wormenkuur en sebacil (of neocidol of sanacuran, afhankelijk van wat in Dld mag) zijn inderdaad effectieve bestrijdingsmiddelen van luis en wormen, vraag blijft alleen hoe de conditie van de kleintjes is en wanneer je waarmee en in welke dosering gaat behandelen.
Pramox (de eerder genoemde moxidectine, die in de darmen ingekapselde larven aanpakt) is een veel voorgeschreven wormenkuur, maar juist daar zou ik mee wachten als die dieren nu zo slecht zijn. Dan kun je zoals geerke zegt beter ivermectine geven tegen de nu volwassen wormen, en op een later tijdstip, als de ponnies zijn aangesterkt, de rest aanpakken. Zelfde geldt voor het wassen tegen de luizen. Spul werkt uitstekend, maar het is wel smerig gif, en dus ook belastend voor de zwakke ukkies.

Is het een beetje te volgen? Voorzichtigheid is echt (!!!) geboden (maar ga niet zonder overleg met een dierenarts een wormenkuur onderdoseren, dit kan resistentie in de hand werken), dus benadruk dat alsjeblieft nog extra, als je weer overleg hebt met de dierenarts.
Op zich mag je je handen dicht knijpen als het hierbij blijft, ik hoop het echt voor de ponnies en jou. Zelf heb ik er eentje die na een half jaar bij een opslaghouder (na een in beslagname) een grotere lijst aan kwalen had, waarvan de wormen en de luizen eigenlijk de minste waren...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:11

onderdoseren werkt soms levensreddend,en werkt geen resistentie in de hand.Daarna gebruik je de normale dosering.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 00:43

geerke schreef:
onderdoseren werkt soms levensreddend,en werkt geen resistentie in de hand.Daarna gebruik je de normale dosering.

Ja, maar zou daar niet zelf mee gaan rommelen maar dat wel in overleg met een dierenarts doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:20

geerke schreef:

Hebben wij met de mini shetjes ook gedaan alleen deden wij wel pramox omdat je in de kak de rode wormpjes goed kon zien en dat niet behandelen wij ook geen optie vonden. Die twee waren zo slecht dat we dit elke maand herhaald hebben totdat we ze na een jaar pas de normale dosering konden geven (niet altijd pramox erbij gedaan hoor).

Lastig hé TS al die meningen. Ben het eens met Geerke en je hebt de keuze gemaakt om kak weg te brengen omdat dit blijkbaar veranderd is dus laten we dat maar eens even afwachten.
Fijn dat de smid is geweest. Succes met de twee shetjes.

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 11:09

Ik ga liever niet stunten met medicijnen, dat laat ik aan de dierenarts over. Ik volg zijn raad op.

Ze worden nu al aardig gebekt. Toen ze bekapt waren en ik ze later ging voeren, draafde Odi (de shet die niet meer kon opstaan zaterdag) op me af en duwde zn hoofd tegen me aan zovan: Dankjewel. Het draven ging moeizaam natuurlijk, maar hij draafde!
Maar nu worden ze dus wat meer gebekt en heel drammerig. Toen ik ze wilde voeren drukten ze zich langs mij om in het omheinde looppad van de stal naar het weiland te kunnen grazen. En ze gaan telkens voor mijn voeten lopen. Van een tik op de neus leren ze niets heb ik gemerkt, ook geen hardere tik. En ik ga ook niet op ze meppen. Heeft iemand hier een idee voor om dit te verhelpen?

En wat Odi al sinds hij kan staan doet, is dat hij vaak zn oren plat in zijn nek doet en vervolgens mij de kont toe keert. Bij de hoefsmid probeerde hij te trappen bij de laatste hoef, dus ik ben bang dat hij mij ook gaat proberen te trappen. Heeft iemand hier ook een idee voor?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:22

Je kan een soort van carrotstick gebruiken om je persoonlijke ruimte groter mee te maken. Bijvoorbeeld een touwtje aan een zweepje :) Als wijzen met de stok niet helpt, kan zwiepen met het touwtje al eens helpen om de pony's achteruit te zetten. Ook met de stok kan je de achterhand van de pony's proberen wegdraaien, zonder dat jij te dicht in hun buurt hoeft te komen. Google even naar de 7 games van Parelli, daar kan je vast een eind mee op weg (zonder de pony's fysiek te vermoeien).

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 11:39

Ik zal even kijken!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:46

Wat ik van hengsten heb geleerd is dat ze aan het werk gezet moeten worden (mentaal en fysiek).
En consequentie is erg belangrijk wat wel en wat niet mag (en geloof me in het begin word je soms haast gedwongen hard te zijn anders blijven ze over je heen te lopen dit is de uitprobeer fase).
Probeer heel zwart wit te zijn goed gedrag overmatig belonen en slecht gedrag indien mogelijk negeren of corrigeren.
Ze moeten hun ei kwijt kunnen en weten waar ze aan toe zijn.

Je kan nu op dit moment nog niet heel veel gezien ze herstellende zijn is truukjes leren.
Maar dan simpele truukjes zoals wachten op commando, target training, volgen, achteruit lopen, stoppen, voetje uitsteken, voetje optillen etc etc (simpele dingetjes).
Hier is genoeg op bokt over te vinden, annebel heeft een site met uitleg ed (zij is de eigenaresse van jouke en luzzardo als ik het goed spel).

Dit geeft ze een mentale uitdaging waardoor ze makkelijker kunnen worden.
En misschien krijg je er zelf ook wel lol in ;) .
Een gemiddeld halfuurtje per dag zou genoeg kunnen zijn, je merkt vanzelf wanneer je genoeg hebt gedaan wanneer je door moet gaan en wanneer je moet stoppen.

Als ze wat meer conditie hebben zou ik ze gewoon longeren (inprenten stap draf galop etc etc op commando) zo kunnen ze ook fysiek hun ei kwijt.

Als je ze helemaal over neemt zou ik ze gewoon inspannen (zodra de jongste oud genoeg is kun je hem ook pakken) en regelmatig een aantal km maken.

Hengsten zijn over het algemeen zeer leergierig en pikken dus ook erg snel verkeerd gedrag op maar ook erg snel goed gedrag.
Het zijn heerlijke dieren mits je erg duidelijk bent tegen ze.

Ik hoop dat je er wat aan hebt

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 12:42

rommulus schreef:
Wat ik van hengsten heb geleerd is dat ze aan het werk gezet moeten worden (mentaal en fysiek).
En consequentie is erg belangrijk wat wel en wat niet mag (en geloof me in het begin word je soms haast gedwongen hard te zijn anders blijven ze over je heen te lopen dit is de uitprobeer fase).
Probeer heel zwart wit te zijn goed gedrag overmatig belonen en slecht gedrag indien mogelijk negeren of corrigeren.
Ze moeten hun ei kwijt kunnen en weten waar ze aan toe zijn.

Je kan nu op dit moment nog niet heel veel gezien ze herstellende zijn is truukjes leren.
Maar dan simpele truukjes zoals wachten op commando, target training, volgen, achteruit lopen, stoppen, voetje uitsteken, voetje optillen etc etc (simpele dingetjes).
Hier is genoeg op bokt over te vinden, annebel heeft een site met uitleg ed (zij is de eigenaresse van jouke en luzzardo als ik het goed spel).

Dit geeft ze een mentale uitdaging waardoor ze makkelijker kunnen worden.
En misschien krijg je er zelf ook wel lol in ;) .
Een gemiddeld halfuurtje per dag zou genoeg kunnen zijn, je merkt vanzelf wanneer je genoeg hebt gedaan wanneer je door moet gaan en wanneer je moet stoppen.

Als ze wat meer conditie hebben zou ik ze gewoon longeren (inprenten stap draf galop etc etc op commando) zo kunnen ze ook fysiek hun ei kwijt.

Als je ze helemaal over neemt zou ik ze gewoon inspannen (zodra de jongste oud genoeg is kun je hem ook pakken) en regelmatig een aantal km maken.

Hengsten zijn over het algemeen zeer leergierig en pikken dus ook erg snel verkeerd gedrag op maar ook erg snel goed gedrag.
Het zijn heerlijke dieren mits je erg duidelijk bent tegen ze.

Ik hoop dat je er wat aan hebt

Heel erg bedankt voor je reactie!
Ik wilde sowieso met vrijheidsdressuur beginnen en de methode van Eva Roemaat spreekt me heel erg aan.
Maar ik wist niet of het niet te snel zou zijn dat nu al te doen, ze zijn hier tenslotte nog maar sinds vrijdagavond en in slechte toestand desondanks ze nu wat mondiger worden.

Ik heb nog een clicker liggen en ik ga deze sowieso gebruiken.
Dankjewel voor je post!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:54

Wellicht dat je met halster touw de wei in kunt gaan voorlopig zodat als ze te dicht bij komen je ze met het halstertouw van je af kunt houden. NIet wachten totdat ze al tegen je aan staan maar hier gelijk als ze komen duidelijk in zijn.
Het zou erg fijn zijn als ze het woordje "terug" spoedig leren. Een paardje dat terug kan gaan (met hulp van hand op de borst) heb je altijd onder appel. Maar zo ver is het nog niet. Zal wel even duren denk ik.
Ik ben verbaasd hoe snel de paardjes dominant worden na al hun avonturen en verwaarlozing dus houd ze heel kort, ben duidelijk en blijf de baas. Nee is nee en luisteren moeten ze. Kont naar je toe draaien mag niet, gelijk met halster touw terug laten draaien en dan mag je best boos worden. Hengsten (ook de kleintjes) moeten respect tonen. Ze zijn met zijn tweeën dus zullen gemakkelijk een bontje sluiten dus houd ze maar kort. Doe maar weinig kroelen, ben maar afstandelijk de komende dagen, negeren en van binnen uit rustig zijn en innerlijk zeker/ dominant zal al heel wat doen in jullie onderling contact. Naast het hoofd van je pony lopen of staan dan ben je in de minst dominante posties. De posities waarin jij de dominanste bent is links en rechts voor, helemaal voor of achter maar niet naast ze. Als je met ze op loopt, mogen zelfs hun neusjes niet voorbij je schouders. Mogen mijn paarden ook nooit als ik met ze loop naar de wei want voordat je er erg in heb is de lijn gespannen en sleuren twee pony's je over de straat of wei. De lijn als je ze aan het halster mee neemt moet ook gewoon los zijn. Ze mogen best dribbelen maar niet voor jouw komen. Hou contact met ze als je met ze loopt en als ze het goed doen BELOON. Het is dus heel belangrijk dat jij helder bent in gewenst en ongewenst gedrag.
Uiteraard wil je niet slaan, maar aarzel niet om een flinke loeier te geven als er gebeten wordt of getrapt. NIet nadenken maar gelijk baf, met de volle vuist. Onderling zijn de paardjes ook niet flauw. Als je baf doet dan gelijk een roep erbij van "ei". Voordeel h iervan is dat je later met "ei" al genoeg doet want dan roep je de stevige correctie gelijk in herinnering. Ik ben niet van de slag en de mep, maar nodig is nodig en als ik het doe, dan doe ik het ook echt heel erg goed dt er geen twijfel over is hoe ik het wil. Mijn hengst was een vader hengst en pas toen ik hem een keer echt een loeier had gegeven zag ik in zijn ogen het respect en toen wist ik: "zo werkt dat dus bij deze hengst". Maar als je paardjes schuw en bang zijn moet je juist oppassen met hoe je jezelf dominant opstelt want je wilt duidelijk zijn zonder dat je angst op roept. Lastig hé TS.
Hierboven kreeg je advies om te googlen van Parelli. Dat is een goed advies. Lezen over lichaamstaal, omgaan met je paarden zodat jij de leid merrie blijft van jullie kleine kudde is gewoon heel erg belangrijk om het voor iedereen leuk en veilig te houden.
O ja, wellicht krijg ik met deze post heel BOKT over me heen maar wij hebben merens en ik noem dat altijd grote shetlanders. Die hebben net als shetlanders heel veel karakter en daar moet je niet te flauw mee doen maar wel gedoseerd afhankelijk van het karakter van je paard.
Ik lees net je voor afgaande post. Goed zo die clicker als je weet hoe mee om te gaan.

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 13:06

pien_2010 schreef:
Wellicht dat je met halster touw de wei in kunt gaan voorlopig zodat als ze te dicht bij komen je ze met het halstertouw van je af kunt houden. NIet wachten totdat ze al tegen je aan staan maar hier gelijk als ze komen duidelijk in zijn.
Het zou erg fijn zijn als ze het woordje "terug" spoedig leren. Een paardje dat terug kan gaan (met hulp van hand op de borst) heb je altijd onder appel. Maar zo ver is het nog niet. Zal wel even duren denk ik.
Ik ben verbaasd hoe snel de paardjes dominant worden na al hun avonturen en verwaarlozing dus houd ze heel kort, ben duidelijk en blijf de baas. Nee is nee en luisteren moeten ze. Kont naar je toe draaien mag niet, gelijk met halster touw terug laten draaien en dan mag je best boos worden. Hengsten (ook de kleintjes) moeten respect tonen. Ze zijn met zijn tweeën dus zullen gemakkelijk een bontje sluiten dus houd ze maar kort. Doe maar weinig kroelen, ben maar afstandelijk de komende dagen, negeren en van binnen uit rustig zijn en innerlijk zeker/ dominant zal al heel wat doen in jullie onderling contact. Naast het hoofd van je pony lopen of staan dan ben je in de minst dominante posties. De posities waarin jij de dominanste bent is links en rechts voor, helemaal voor of achter maar niet naast ze. Als je met ze op loopt, mogen zelfs hun neusjes niet voorbij je schouders. Mogen mijn paarden ook nooit als ik met ze loop naar de wei want voordat je er erg in heb is de lijn gespannen en sleuren twee pony's je over de straat of wei. De lijn als je ze aan het halster mee neemt moet ook gewoon los zijn. Ze mogen best dribbelen maar niet voor jouw komen. Hou contact met ze als je met ze loopt en als ze het goed doen BELOON. Het is dus heel belangrijk dat jij helder bent in gewenst en ongewenst gedrag.
Uiteraard wil je niet slaan, maar aarzel niet om een flinke loeier te geven als er gebeten wordt of getrapt. NIet nadenken maar gelijk baf, met de volle vuist. Onderling zijn de paardjes ook niet flauw. Als je baf doet dan gelijk een roep erbij van "ei". Voordeel h iervan is dat je later met "ei" al genoeg doet want dan roep je de stevige correctie gelijk in herinnering. Ik ben niet van de slag en de mep, maar nodig is nodig en als ik het doe, dan doe ik het ook echt heel erg goed dt er geen twijfel over is hoe ik het wil. Mijn hengst was een vader hengst en pas toen ik hem een keer echt een loeier had gegeven zag ik in zijn ogen het respect en toen wist ik: "zo werkt dat dus bij deze hengst". Maar als je paardjes schuw en bang zijn moet je juist oppassen met hoe je jezelf dominant opstelt want je wilt duidelijk zijn zonder dat je angst op roept. Lastig hé TS.
Hierboven kreeg je advies om te googlen van Parelli. Dat is een goed advies. Lezen over lichaamstaal, omgaan met je paarden zodat jij de leid merrie blijft van jullie kleine kudde is gewoon heel erg belangrijk om het voor iedereen leuk en veilig te houden.
O ja, wellicht krijg ik met deze post heel BOKT over me heen maar wij hebben merens en ik noem dat altijd grote shetlanders. Die hebben net als shetlanders heel veel karakter en daar moet je niet te flauw mee doen maar wel gedoseerd afhankelijk van het karakter van je paard.
Ik lees net je voor afgaande post. Goed zo die clicker als je weet hoe mee om te gaan.

Dankjewel voor je reactie!
Ik ga zeker weten met de clicker werken, want uit ervaring weet ik dat dit erg fijn is.
Natuurlijk laat ik ze eerst kennis maken met de manier waarop de clicker werkt.
En het blijven natuurlijk hengsten. Ik heb een aantal jaar verzorgshetjes gehad, ook hengsten.
Eentje steigerde zelfs tegen mij op. Baf, pets op de snuit.
Het was toen nog een jong veulentje en hij was er behoorlijk van geschrokken. Daarna heeft hij het nooit weer gedaan.
Maar bij deze shetjes werkt dit niet, heb ik gemerkt.
Ik zal het halstertouw meenemen in vervolgd en je raad opvolgen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:15

Ja het voordeel van het halster touw is dat dit een suizend geluid maakt. Mijn vader hengst was ook niet onder de indruk van petsen, maar hij haatte dat geluid en daar luisterde hij heel goed op. Het is dus even zoeken wat bij jou werkt. Toen ik hem net had heeft hij een keer met voorbenen gericht uitgehaald. Omdat ik hem in het begin met halster touw en zweep uit de wei haalde (er was immers nog niets bevestigd) kon ik hem gelijk met de zweep over zijn benen uit halen (zo hard als ik kon) en met het halster touw naar achteren krijgen door het gezwaai. Toen zag ik het respect in zijn ogen en wist ik dit is een harde waar ik niet te flauw mee moet zijn. Inmiddels is hij zo op zijn gemak dat het een lieve grote knuffel teddie beer is met zijn winter vachtje, maar we zijn dan ook 14 jaar verder. Ik zal ook nooit meer vergeten de eerste dag dat we iedere keer achteruit langs de merries terug moesten (duurde wel half uur) voordat hij door had dat hij schuin achter me moest blijven met los halster touw en zich normaal moest gedragen. Dat hij de kerel is die de show wilde stelen dat snap ik ook wel, maar mijn kinderen van 15 jaar moesten ook met hem kunnen langs de merries en al na een week kon dat ook (mams er wel bij voor alle zekerheid). Dus duidelijkheid helpt altijd.

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 19:06

Jeetje. We hebben met ze gelopen vanmiddag, dit ging moeizaam bij Odi aangezien zijn stralen weggerot zijn. Winnethou had nergens last van. Het was niet bepaald spannend voor ze, ze dachten alleen maar aan eten en hebben even gesnuffeld met twee andere pony's uit een weiland.

Maar zonet toen ik ze ging voeren werd Odi echt een trut. Ik had ze hooi gegeven, Winnethou ging mooi eten. Daarna gaf ik ze elk een handje muesli. Wilde ik ze ieder nog een paardensnoepje toestoppen, draafje Odi langs me met zn oren plat in de nek en dreigde met zijn kont naar mij toe. En hij probeerde me vanmiddag ook al te bijten. Ik had verder niets bij me zoals een halstertouw of zweep, dus ik kon jullie adviezen niet toepassen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:09

Je kan dan ook je armen naar voren doen en hem met stem verheffing weg sturen of waarschuwen. In jou ruimte komen mag gewoon niet als jij dat niet wil.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:23

Scala schreef:
Jeetje. We hebben met ze gelopen vanmiddag, dit ging moeizaam bij Odi aangezien zijn stralen weggerot zijn. Winnethou had nergens last van. Het was niet bepaald spannend voor ze, ze dachten alleen maar aan eten en hebben even gesnuffeld met twee andere pony's uit een weiland.

Goed bezig!

Maar dat snuffelen aan andere pony's zou ik dus niet doen........ stel dat ze iets bij zich dragen en die paarden worden dan ziek.....of dat ze ziek worden van die andere paarden.... Je weet immers niets van ze......

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:25

Als ze ook luis hebben zou ik ze idd niet laten snuffelen met andere paarden...

Overigens zal ik ook nog niet veel met ze gaan wandelen.
Als hun hoeven zo lang zijn geweest en nu net bekapt zijn moeten ze daar wel even aan wennen en is het niet gek dat ze gevoelig lopen.

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 19:44

Alleen Odi heeft er last van, maar hij heeft ook stralen die volledig weggerot is.
En dat snuffelen zal ik niet weer doen.
Maar hoe kan ik ze anders beweging geven? Want ze worden vervelend omdat ze niet bezig gehouden worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:46

Scala voorlopig dus halster touw en zweep mee nemen en voer ze maar even niet rechtstreeks uit de hand en zeker geen snoepjes. Zelfs brave paardjes kunnen daar voer nijd van krijgen en vervelend van worden. Daarbij is het beter om ze even niet te veel te betuttelen en mee te tutten maar met rust in je zelf afstand tot ze houden zodat ze weten dat jij de "leid merrie" bent. lees mijn stukje nog even over want anders zou dit fout kunnen gaan en dat is jammer, hoeft niet.

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 19:56

Ja ik mag ze graag even poetsen en vlechtjes in de manen maken ja. Wat dat betreft ben ik echt nog een penny meisje haha. Maar ik zal dat minder gaan doen.
En de reden waarom ik muesli uit de hand voer is omdat ik anders bang ben dat ze veel zand inslikken.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:08

Ik vind je echt een heel verstandig meisje!
Hoe jij nu al om de welzijn van de pony's denkt en de tips van de bokkers ook nog gebruikt.

Je bent goed bezig meiss!

En verstandig dat je het uit de hand geeft! Misschien ken je het voer ook in een emmer doe ?