Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
GamblersCup schreef:Ik heb gewoon een dierenarts die nadenkt als hij een paard onderzoekt
geerke schreef:onderdoseren werkt soms levensreddend,en werkt geen resistentie in de hand.Daarna gebruik je de normale dosering.
rommulus schreef:Wat ik van hengsten heb geleerd is dat ze aan het werk gezet moeten worden (mentaal en fysiek).
En consequentie is erg belangrijk wat wel en wat niet mag (en geloof me in het begin word je soms haast gedwongen hard te zijn anders blijven ze over je heen te lopen dit is de uitprobeer fase).
Probeer heel zwart wit te zijn goed gedrag overmatig belonen en slecht gedrag indien mogelijk negeren of corrigeren.
Ze moeten hun ei kwijt kunnen en weten waar ze aan toe zijn.
Je kan nu op dit moment nog niet heel veel gezien ze herstellende zijn is truukjes leren.
Maar dan simpele truukjes zoals wachten op commando, target training, volgen, achteruit lopen, stoppen, voetje uitsteken, voetje optillen etc etc (simpele dingetjes).
Hier is genoeg op bokt over te vinden, annebel heeft een site met uitleg ed (zij is de eigenaresse van jouke en luzzardo als ik het goed spel).
Dit geeft ze een mentale uitdaging waardoor ze makkelijker kunnen worden.
En misschien krijg je er zelf ook wel lol in.
Een gemiddeld halfuurtje per dag zou genoeg kunnen zijn, je merkt vanzelf wanneer je genoeg hebt gedaan wanneer je door moet gaan en wanneer je moet stoppen.
Als ze wat meer conditie hebben zou ik ze gewoon longeren (inprenten stap draf galop etc etc op commando) zo kunnen ze ook fysiek hun ei kwijt.
Als je ze helemaal over neemt zou ik ze gewoon inspannen (zodra de jongste oud genoeg is kun je hem ook pakken) en regelmatig een aantal km maken.
Hengsten zijn over het algemeen zeer leergierig en pikken dus ook erg snel verkeerd gedrag op maar ook erg snel goed gedrag.
Het zijn heerlijke dieren mits je erg duidelijk bent tegen ze.
Ik hoop dat je er wat aan hebt
pien_2010 schreef:Wellicht dat je met halster touw de wei in kunt gaan voorlopig zodat als ze te dicht bij komen je ze met het halstertouw van je af kunt houden. NIet wachten totdat ze al tegen je aan staan maar hier gelijk als ze komen duidelijk in zijn.
Het zou erg fijn zijn als ze het woordje "terug" spoedig leren. Een paardje dat terug kan gaan (met hulp van hand op de borst) heb je altijd onder appel. Maar zo ver is het nog niet. Zal wel even duren denk ik.
Ik ben verbaasd hoe snel de paardjes dominant worden na al hun avonturen en verwaarlozing dus houd ze heel kort, ben duidelijk en blijf de baas. Nee is nee en luisteren moeten ze. Kont naar je toe draaien mag niet, gelijk met halster touw terug laten draaien en dan mag je best boos worden. Hengsten (ook de kleintjes) moeten respect tonen. Ze zijn met zijn tweeën dus zullen gemakkelijk een bontje sluiten dus houd ze maar kort. Doe maar weinig kroelen, ben maar afstandelijk de komende dagen, negeren en van binnen uit rustig zijn en innerlijk zeker/ dominant zal al heel wat doen in jullie onderling contact. Naast het hoofd van je pony lopen of staan dan ben je in de minst dominante posties. De posities waarin jij de dominanste bent is links en rechts voor, helemaal voor of achter maar niet naast ze. Als je met ze op loopt, mogen zelfs hun neusjes niet voorbij je schouders. Mogen mijn paarden ook nooit als ik met ze loop naar de wei want voordat je er erg in heb is de lijn gespannen en sleuren twee pony's je over de straat of wei. De lijn als je ze aan het halster mee neemt moet ook gewoon los zijn. Ze mogen best dribbelen maar niet voor jouw komen. Hou contact met ze als je met ze loopt en als ze het goed doen BELOON. Het is dus heel belangrijk dat jij helder bent in gewenst en ongewenst gedrag.
Uiteraard wil je niet slaan, maar aarzel niet om een flinke loeier te geven als er gebeten wordt of getrapt. NIet nadenken maar gelijk baf, met de volle vuist. Onderling zijn de paardjes ook niet flauw. Als je baf doet dan gelijk een roep erbij van "ei". Voordeel h iervan is dat je later met "ei" al genoeg doet want dan roep je de stevige correctie gelijk in herinnering. Ik ben niet van de slag en de mep, maar nodig is nodig en als ik het doe, dan doe ik het ook echt heel erg goed dt er geen twijfel over is hoe ik het wil. Mijn hengst was een vader hengst en pas toen ik hem een keer echt een loeier had gegeven zag ik in zijn ogen het respect en toen wist ik: "zo werkt dat dus bij deze hengst". Maar als je paardjes schuw en bang zijn moet je juist oppassen met hoe je jezelf dominant opstelt want je wilt duidelijk zijn zonder dat je angst op roept. Lastig hé TS.
Hierboven kreeg je advies om te googlen van Parelli. Dat is een goed advies. Lezen over lichaamstaal, omgaan met je paarden zodat jij de leid merrie blijft van jullie kleine kudde is gewoon heel erg belangrijk om het voor iedereen leuk en veilig te houden.
O ja, wellicht krijg ik met deze post heel BOKT over me heen maar wij hebben merens en ik noem dat altijd grote shetlanders. Die hebben net als shetlanders heel veel karakter en daar moet je niet te flauw mee doen maar wel gedoseerd afhankelijk van het karakter van je paard.
Ik lees net je voor afgaande post. Goed zo die clicker als je weet hoe mee om te gaan.
Scala schreef:Jeetje. We hebben met ze gelopen vanmiddag, dit ging moeizaam bij Odi aangezien zijn stralen weggerot zijn. Winnethou had nergens last van. Het was niet bepaald spannend voor ze, ze dachten alleen maar aan eten en hebben even gesnuffeld met twee andere pony's uit een weiland.