cashlee schreef:Charlie heeft vorig jaar ook in de kliniek gestaan met o.a. Zandkoliek. Mij is aangeraden 1X per 3 maanden zandclear óf psyllium te geven in droge periodes en maandelijks in de periode van september tot en met november/december. Zeg maar totdat het vriest en de grond weer hard is. Als het gaat dooien ook weer oppassen, totdat de grond weer harder wordt door de temperatuurstijging.
Hij mag nu óf op een wei staan met lang gras of hij moet eraf. Aangeraden om hem deze periode (september-december) altijd met graasmasker op het gras te zetten en preventief dagelijks olie bij te geven. Dit mocht zowel lijnzaad zijn (35ml per dag) als zonnebloemolie (100ml per dag).
De zandtest heb ik vorig jaar meerdere malen toegepast. De eerste keer heb ik samen met mijn veearts gedaan. Precies zoals hier beschreven wordt. Het zand zakt onderin de vingers. Ook al kun je het bijna niet zien, meestal kun je het dan wel voelen. Ook als er maar een klein beetje zand zichtbaar of te voelen is zit er een hoop zand in de darmen. Tenminste, volgens mijn veearts kun je daarvan uitgaan. Je ziet het meeste zand eruit komen als je test tijdens een kuur zandweg.
Bij twijfel raadde zij mij aan om de geweekte poep uit te smeren op een wit blaadje. Dan kun je echt goed zien of er zand in zit.
Maar pfff wat maak ik me nu zorgen om mijn knappe paard! Hij is vorig jaar écht dood en doodziek geweest! Waar doe ik goed aan? Hem op het lange gras laten staan (er staat nog voldoende) of hem op de paddock gaan zetten met masker en af en toe het masker af voor hooi? Voor nood heb ik een stal ter beschikking maar daar wordt hij alleen maar vervelend van. Het is echt een paard dat vriendjes nodig heeft om mee te spelen.. Op het gras staat hij vanaf vandaag sowieso met greenguard graasmasker. Op de paddock zou hij staan met een dicht masker.
Voor alle paardeneigenaren, let inderdaad op in deze periode! Het zand gaat zo langzaam naar binnen en ineens is je paard zo ziek dat je nog maar 2 keuzes hebt. In laten slapen of naar de kliniek. En dat is echt geen pretje, om je paard zo te zien.
Op het gras laten dan toch gewoon? Of lees ik iets over het hoofd...?