Sluipmoordenaar zandkoliek komt er weer aan!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:32

cashlee schreef:
Charlie heeft vorig jaar ook in de kliniek gestaan met o.a. Zandkoliek. Mij is aangeraden 1X per 3 maanden zandclear óf psyllium te geven in droge periodes en maandelijks in de periode van september tot en met november/december. Zeg maar totdat het vriest en de grond weer hard is. Als het gaat dooien ook weer oppassen, totdat de grond weer harder wordt door de temperatuurstijging.

Hij mag nu óf op een wei staan met lang gras of hij moet eraf. Aangeraden om hem deze periode (september-december) altijd met graasmasker op het gras te zetten en preventief dagelijks olie bij te geven. Dit mocht zowel lijnzaad zijn (35ml per dag) als zonnebloemolie (100ml per dag).

De zandtest heb ik vorig jaar meerdere malen toegepast. De eerste keer heb ik samen met mijn veearts gedaan. Precies zoals hier beschreven wordt. Het zand zakt onderin de vingers. Ook al kun je het bijna niet zien, meestal kun je het dan wel voelen. Ook als er maar een klein beetje zand zichtbaar of te voelen is zit er een hoop zand in de darmen. Tenminste, volgens mijn veearts kun je daarvan uitgaan. Je ziet het meeste zand eruit komen als je test tijdens een kuur zandweg.
Bij twijfel raadde zij mij aan om de geweekte poep uit te smeren op een wit blaadje. Dan kun je echt goed zien of er zand in zit.

Maar pfff wat maak ik me nu zorgen om mijn knappe paard! Hij is vorig jaar écht dood en doodziek geweest! Waar doe ik goed aan? Hem op het lange gras laten staan (er staat nog voldoende) of hem op de paddock gaan zetten met masker en af en toe het masker af voor hooi? Voor nood heb ik een stal ter beschikking maar daar wordt hij alleen maar vervelend van. Het is echt een paard dat vriendjes nodig heeft om mee te spelen.. Op het gras staat hij vanaf vandaag sowieso met greenguard graasmasker. Op de paddock zou hij staan met een dicht masker.

Voor alle paardeneigenaren, let inderdaad op in deze periode! Het zand gaat zo langzaam naar binnen en ineens is je paard zo ziek dat je nog maar 2 keuzes hebt. In laten slapen of naar de kliniek. En dat is echt geen pretje, om je paard zo te zien.

Op het gras laten dan toch gewoon? Of lees ik iets over het hoofd...?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:38

Ik heb geen ervaring met zandkoliek (gelukkig!) maar volg juist daarom dit topic met interesse. Mijn paard heeft de riante situatie dat ze nog tot zeker november op het land blijft staan waar nog ruim voldoende gras op staat. 's nachts staat ze op stal en heeft ze onbeperkt hooi tot haar beschikking. Ik merk dat het gras minder voedzaam is, want ze heeft meer interesse in het hooi dan van de zomer het geval was. Natuurlijk heeft ze een liksteen op stal.
Mar goed ook wij krijgen waarschijnlijk een paar maanden waarbij we aangewezen zijn op de paddock. Wij voeren hooi in de paddock en ik realiseer me nu in ieder geval het belang van netten ipv het op de grond te gooien. Dus dat gaan we sowieso deze winter doen. Ze krijgen onbeperkt hooi, dus dat helpt hoop ik al iets.

SuusBN

Re: Sluipmoordenaar zandkoliek komt er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:25

Ik lees iets van lijnzaadjes koken, hoeveel lijnzaad is dat dan en hoe lang moet dat gekookt worden?

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:53

Nikass schreef:
cashlee schreef:
Charlie heeft vorig jaar ook in de kliniek gestaan met o.a. Zandkoliek. Mij is aangeraden 1X per 3 maanden zandclear óf psyllium te geven in droge periodes en maandelijks in de periode van september tot en met november/december. Zeg maar totdat het vriest en de grond weer hard is. Als het gaat dooien ook weer oppassen, totdat de grond weer harder wordt door de temperatuurstijging.

Hij mag nu óf op een wei staan met lang gras of hij moet eraf. Aangeraden om hem deze periode (september-december) altijd met graasmasker op het gras te zetten en preventief dagelijks olie bij te geven. Dit mocht zowel lijnzaad zijn (35ml per dag) als zonnebloemolie (100ml per dag).

De zandtest heb ik vorig jaar meerdere malen toegepast. De eerste keer heb ik samen met mijn veearts gedaan. Precies zoals hier beschreven wordt. Het zand zakt onderin de vingers. Ook al kun je het bijna niet zien, meestal kun je het dan wel voelen. Ook als er maar een klein beetje zand zichtbaar of te voelen is zit er een hoop zand in de darmen. Tenminste, volgens mijn veearts kun je daarvan uitgaan. Je ziet het meeste zand eruit komen als je test tijdens een kuur zandweg.
Bij twijfel raadde zij mij aan om de geweekte poep uit te smeren op een wit blaadje. Dan kun je echt goed zien of er zand in zit.

Maar pfff wat maak ik me nu zorgen om mijn knappe paard! Hij is vorig jaar écht dood en doodziek geweest! Waar doe ik goed aan? Hem op het lange gras laten staan (er staat nog voldoende) of hem op de paddock gaan zetten met masker en af en toe het masker af voor hooi? Voor nood heb ik een stal ter beschikking maar daar wordt hij alleen maar vervelend van. Het is echt een paard dat vriendjes nodig heeft om mee te spelen.. Op het gras staat hij vanaf vandaag sowieso met greenguard graasmasker. Op de paddock zou hij staan met een dicht masker.

Voor alle paardeneigenaren, let inderdaad op in deze periode! Het zand gaat zo langzaam naar binnen en ineens is je paard zo ziek dat je nog maar 2 keuzes hebt. In laten slapen of naar de kliniek. En dat is echt geen pretje, om je paard zo te zien.

Op het gras laten dan toch gewoon? Of lees ik iets over het hoofd...?

Ja dat zou je inderdaad denken. Het gras is niet meer lang genoeg en zit door alle regen niet meer vast genoeg in de grond. Hierdoor trek je met iedere pluk een hoop extra zand mee naar binnen.

Charlie staat nu op bijna op onbeperkt ruwvoer. 'S morgens en 's avond krijgen ze er nieuw hooi bij, dan heeft hij het masker ook even af. Na het voeren 's morgens krijgt hij met uitbuiken toch het masker weer om, hij scharrelt namelijk.

Ik kook geen lijnzaad. Charlie krijg psyllium tegen het zand en zonnebloemolie.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 20:07

Zeer interessant topic. Bedankt om deze te maken.
Wij zijn bezig met een paddock aan te leggen (zie [VSW] Project paddock) om de paarden s'nachts in te zetten. Ik ben helaas bang voor zandkoliek.. Ik heb hier een merrie die ik al bijna heb moeten laten gaan aan gewone koliek. (week kliniek, normaal gezien geopereerd maar uiteindelijk niet.. hoop gedoe dus) Ik wil dat dus echt niet nog eens meemaken! Zeker nu ik een echt 'stofzuig' paard erbij heb, die echt alles op eet wat los en vast zit. Ik wil graag hooinetten in de paddock, liefst erg fijnmazige. Eventueel ook een speelbal (al twijfel ik of ze daar wel iets mee gaan doen, maar ach :P ) Ze staan dan wel met zen 4en in de paddock.. Dus verveling zal wel meevallen of..?

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 00:09

Kun je het ook ter preventie geven dan ? :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 08:49

Elke 6 weken gaat er hier een kuurtje psyllium vezels in ...zo'n dag of 7 ....gewoon preventief. Ze staan namelijk ook op stukken afgegraasd land wegens anders te dik worden met alle gevolgen vandien :Y)

mistery30

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 09:03

Gekookt lijnzaad werkt toch ook tegen zand of niet? , dat word toch ook snot , ik geef gekookt lijnzaad en 1 x per maand een week psyllium , maar da zegt we'll dat die moeten weken in water

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:01

Gekookt lijnzaad kan helpen om zand uit de darmen te verwijderen, mits er niet al veel te veel zand in de darmen zit.
Wat ook een nadeel van gekookt lijnzaad is is dat lijnzaad laxerend werkt en als je paard al onregelmatige mest door zand heeft dit absoluut geen aanrader is omdat je paard dan zeker diarree zal krijgen.
Door diarree komt komt er geen zand meer mee omdat het water er gewoon langsspoelt en blijft het zand in de darmen liggen.

Ik zit momenteel met een pretshet die onregelmatige mest heeft en heb van mijn veearts Bio- Spon [of zo iets] gekregen om haar mest dikker te maken.
Nu werkt dit niet haar mest werd steeds slechter en ben ik teruggekomen op NAF B.L.N. van de paardendrogist.
Ik heb dit al eens eerder gebruikt en hier reageert ze erg goed op en haar mest werd na twee dagen al beter.
Hier zit een vitaminesuplement in, wat goed is omdat ze door die diarree alles wegspoelt[behalve het zand dan] en er zit probiotica in.
Dit middel is eigenlijk bedoelt voor paarden die giftige planten gegeten hebben, zo ben ik hier aan gekomen.

Als de mest helemaal goed is kan psyllium pas goed zijn werk doen.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:34

Hier nog eentje die panisch is voor zand in de darmen, jaren terug een keer zandkoliek meegemaakt bij een van mijn paarden, is er goed doorheen gekomen gelukkig. Nu zijn ze weer allevier aan een kuur bezig, vooraf geen zand in de mest aangetroffen maar bij twee komen er nu met de psylliumkuur bakken zand met de mest mee. Ik geef gedurende de hele winter regelmatig een kuur.
Ook voer ik in de winter naast voordroog wat stro mee, is ruwer en neemt dus meer zand mee heeft men mij verteld, klopt dit?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:06

Geen idee eigenlijk of stro meer zand meeneemt...Ik geef ze hier ook 's avonds een plak stro, dus dat zou mooi meegenomen zijn :j

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:12

Ik heb gehoord dat je ook gewoon psyllium zaden (vezels?) kan gaan voeren ipv sandclear 1 week in de maand.
Waar halen jullie de psyllium vandaan, en kan je die gewoon zo voeren net als sandclear of moet daar nog iets mee gebeuren?
Alvast bedankt! :)

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 19:06

Ik heb de psyllium van paardnatuurlijk: 5 dagen gewoon droog bij het voer staat er op de verpakking, er moet voldoende drinkwater aanwezig zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:14

Ik koop de psylliumvezels bij Makana...de goedkoopste die ik kon vinden op het internet :D Zijn ook die fijngemalen vezeltjes zeg maar...ik laat dat een kwartiertje in water weken totdat het zo'n heerlijke brij wordt en dan een handje luzernekorrels eronder mengen en klaar is kees ! Zijn ze alle 3 gek op hier ! :Y)
Om de 6 weken doe ik zo een dag of 7 een kuurtje.

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 20:19

cashlee schreef:
Ik bestel mijn psyllium hier: http://www.htmhorsewarestores.nl/epages ... /PF-100280

Als je het mengt met een beetje water kun je goed zien wat het doet. Het wordt een slijmerige geleiachtige substantie. Bij maandelijks een kuur van 7 dagen doe ik ongeveer een half jaar met zo'n zak. Charlie krijgt 75 gram per dag. Droog over het voer.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:00

Ik bestel zo ook altijd bij Makana. En ik doe dan steeds ruim twee eetlepels over de brokken met een scheutje (aangelengde) ranja erbij. Eten ze hier allevier prima zo.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:04

Mijne kregen een week lang 25 gram psylliumvezel per stuk met 100 gram lijnzaadolie per paard er bij. Dit deed ik door de brok en luzerne. Vlozaad is zo licht dat het anders weg waait door de lijnzaad kleefde het mooi aan de luzerne vast.

mistery30

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:07

cashlee schreef:
cashlee schreef:
Ik bestel mijn psyllium hier: http://www.htmhorsewarestores.nl/epages ... /PF-100280

Als je het mengt met een beetje water kun je goed zien wat het doet. Het wordt een slijmerige geleiachtige substantie. Bij maandelijks een kuur van 7 dagen doe ik ongeveer een half jaar met zo'n zak. Charlie krijgt 75 gram per dag. Droog over het voer.

Lees ik het fout? Hie kun je een half jaar doen met een zak van 1 kilo ,of heb je een grotere zak?

mistery30

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:10

Pandora2 schreef:
Ik koop de psylliumvezels bij Makana...de goedkoopste die ik kon vinden op het internet :D Zijn ook die fijngemalen vezeltjes zeg maar...ik laat dat een kwartiertje in water weken totdat het zo'n heerlijke brij wordt en dan een handje luzernekorrels eronder mengen en klaar is kees ! Zijn ze alle 3 gek op hier ! :Y)
Om de 6 weken doe ik zo een dag of 7 een kuurtje.

Welke bestel je dan? Want er staan er verschillende

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:48

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:09

Precies deze die Tjolieke hierboven in die link plaatste :j
Zijn allemaal dezelfde hoor, enkel andere verpakkingen ...

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:35

Ik geef inderdaad ook altijd die van TJolieke. Ik meng het met de brokken en met lijnzaadolie, anders blaast paard eroverheen tijdens het eten en dan vliegen alle zaadjes weg!

mistery30

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:10

Wat is de levertijd bij makana?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 17:52

toch verbaas ik mij er over dat veel het hier echt nat maken / weken de vezels
ik voer ze altijd droog mij is verteld anders is de werking weg voor dat de vezel in de darmen is (zeg ma) vormt dan geen goede dikke brij die zand mee kan voeren

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 17:58

Die van mij heeft afgelopen week een kuur zandweg gehad. Ik weet niet of ze het had, maar voor de zekerheid gegeven. Nu in de koude periodes staan onze paarden in een paddock op zand. Met natuurlijk wel een stal die dag en nacht openstaat. Wordt echt een soort gelei pudding als het vochtig word. Dus heb het mooi door hele vochtige slobber gedaan net voor het voeren. Werkte perfect!