Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anya schreef:@Mist: er moet een 'werkende termijn' zijn van de behandeling.
Begin in het voorjaar. Dan moet de behandelde groep duidelijk minder schuren dan de controlegroep. Is ook min of meer objectiveerbaar door foto's te nemen van manen en staart.
marietje1000 schreef:Het basisprincipe is dat een dier zichzelf heelt. Als dat spontaan gebeurt is dat fantastisch. Er genezen ook mensen "spontaan" van kanker, die eigenlijk opgegeven zijn.
Maar vaak heeft het herstelmechanisme een extra impuls nodig. En dat kan bijvoorbeeld met bioresonantie, homeopathie, of weet ik veel hoe. Handoplegging van mijn part. Prima, als het maar werkt.
marietje1000 schreef:Maar vaak heeft het herstelmechanisme een extra impuls nodig. En dat kan bijvoorbeeld met bioresonantie, homeopathie, of weet ik veel hoe. Handoplegging van mijn part. Prima, als het maar werkt..
Ibbel schreef:En dát is dus maar de vraag - of het werkt. Want dat is nergens van bewezen op een manier dat het >95% zeker is (p-waarde 0,05) dat het herstel niet toe te schrijven is aan regressie naar het midden (spontaan herstel dus) of toeval.
Ibbel schreef:marietje1000 schreef:Maar vaak heeft het herstelmechanisme een extra impuls nodig. En dat kan bijvoorbeeld met bioresonantie, homeopathie, of weet ik veel hoe. Handoplegging van mijn part. Prima, als het maar werkt..
En dát is dus maar de vraag - of het werkt. Want dat is nergens van bewezen op een manier dat het >95% zeker is (p-waarde 0,05) dat het herstel niet toe te schrijven is aan regressie naar het midden (spontaan herstel dus) of toeval.
Anya schreef:@Mist. Moet iets op te verzinnen zijn. En bovendien niet alle dubbelblinde onderzoeken zijn zo bepalend als het om dezelfde stallen gaat.
Bijvoorbeeld een onderzoek naar luchtzuigers dat ik me kan herinneren. Vooraf werd het aantal luchtzuigjes geteld en na het toedienen van een maagzuurremmer werden de luchtzuigjes ook geteld. Dit is in een kliniek gebeurd, maar ook later bij mensen thuis (met een placebo maagzuurremmer voor de controlegroep).
marietje1000 schreef:Als 85 tot 90% van mijn klanten tevreden tot zeer tevreden zijn is dat voor mij voldoende en heb ik geen "wetenschappelijk onderzoek" meer nodig. Het zou wel erg toevallig zijn als paarden die soms al jaren regulier lopen te tobben ineens spontaan herstellen. Dat is mij een te groot toeval.
marietje1000 schreef:Als 85 tot 90% van mijn klanten tevreden tot zeer tevreden zijn is dat voor mij voldoende en heb ik geen "wetenschappelijk onderzoek" meer nodig. Het zou wel erg toevallig zijn als paarden die soms al jaren regulier lopen te tobben ineens spontaan herstellen. Dat is mij een te groot toeval.
pien_2010 schreef:Ibbel schreef:En dát is dus maar de vraag - of het werkt. Want dat is nergens van bewezen op een manier dat het >95% zeker is (p-waarde 0,05) dat het herstel niet toe te schrijven is aan regressie naar het midden (spontaan herstel dus) of toeval.
Deze vraag geldt ook regulier. Heb gewerkt als doktersassistente. Onduidelijk was waarom twee mensen met de zelfde soort kanker in de zelfde week gediagnosticeerd de een beter is geworden en de ander na drie maanden overleden was. Beiden waren enkel regulier behandeld. Dus de vraag of het werkt en waarom wel of niet en in welke mate is ook lastig te beantwoorden bij regulieren behandelingen. Ziektes, genezingen wel of niet zijn daarvoor te individueel en te lastig vaak om te verklaren hoe of wat. Heb te veel voorbeelden daarvan gezien zowel als ze regulier als alternatief behandeld waren. Een portie geluk is altijd erg fijn als dat ook aanwezig is ongeacht hoe dier of mens behandeld wordt. Mijn twee paarden hebben gelukkig hun portie geluk gehad, de een die door het oog van de naald is gekropen bij koliek (regulier beter gemaakt) en de ander die doodziek was van lyme.
Anya schreef:@Marietje: ik begrijp dat dat voor jouw individuele situatie geldt. Tevreden klanten is voor iedere behandelaar een groot goed.
Maar heb jij zelf niet af het toe het gevoel dat het fijn zou zijn als er wel onderzoek is dat bewijst dat een vorm van alternatieve geneeskunst bewezen werkt? Dat zou bijvoorbeeld heel veel discussies en soms ook geruzie schelen..
Anya schreef:Maar heb jij zelf niet af het toe het gevoel dat het fijn zou zijn als er wel onderzoek is dat bewijst dat een vorm van alternatieve geneeskunst bewezen werkt? Dat zou bijvoorbeeld heel veel discussies en soms ook geruzie schelen..