Peesblessure... en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ArlandoO

Re: Peesblessure... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:14

Succes morgen Peelie!

Ik herken je onderbuik gevoel. Ik lig echt nachten wakker voor aankomende scan.
Maandag 9sept mogen wij weer. 7maart voor het laatst gescant.

Stalgenoten zien hem in draf ook een hupsje maken met LA .. doordat hij niet lekker inbuigt.
Mja hij rent en bokt wel als een malle.. heeft hij al die tijd al gedaan. Soms meer uit frustratie had ik het idee.
Het is voor mij een beetje erop of eronder. Ik wil niet weer zo de winter ingaan en hem weg zien kwijnen.

Wat voor mogelijkheid op stal heb jij s winters peelie?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 18:22

De paarden staan hier swinters een aantal uur in grote kuddes buiten in de paddocks. Regen, sneeuw, wind, ze staan gewoon lekker buiten tenzij de eigenaar dat niet wil. De paarden vermaken zich dan prima. Tot nu toe nog helemaal geen problemen mee gehad. Dat is op andere stallen wel eens anders geweest.

Verder krijgen ze minimaal 3x per dag ruwvoer en 1x per dag biks afgestemd op het hooi. Ik kan dus wel zeggen dat het best goed geregeld is op stal.

Mocht volgende week de scan nou uitwijzen dat het verband niks geholpen heeft zet ik haar voor een jaar op het land ergens en dan staat ze gewoon lekker 24/7 buiten, ook swinters. Daar maak ik me echt niet druk om. Ze is best rustig op het land op zo heel af en toe even een sprintje trekken. Verder is ze super sociaal en vermeid confrontatie. Ze is niet de hielenlikker, maar ook niet de dominante.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:43

Op de wei laten, hij had het over speciaal beslag, maar dat zien wij niet zo zitten. Hij heeft nu metacam, en over 2 maanden terug. Verder koel ik met de ice vibe boots, wat niet baadt zal ook niet schaden erbij.
In ieder geval 4 maanden niet echt rijden, we zullen zien.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 18:58

Echt balen. Ook bij jou ging de training erg goed toch? (ik ken jou van het L1/2 topic.)

Ik heb nog wat foto's van afgelopen vrijdag die ik graag met jullie wil delen.

Afbeelding
Net aangekomen en binnen in de behandelruimte wachten op preparatie en scannen.

Afbeelding
Het scanapparaat word er alvast bij gepakt.

Afbeelding
Mara vraagt zich af of het beeld daar op te zien komt (ja Mara, dat komt het :)))

Afbeelding
Haar been word opgeschoren. Het zal Mara niet deren, die is het zo gewent.

Afbeelding
De DA erbij, even voelen waar hij moet gaan scannen (ondanks dat het zichtbaar is) en even voelen naar warmte, vocht ed.

Afbeelding
Kijk, daar is het eerste zwarte vlekje al te zien. Mijn vriend en ik kijken aandachtig mee.

Afbeelding
Na wat overleg toch besloten het been in te pakken. Hier de eerste onderlap.

Afbeelding
Verbandje er omheen om de boel op z'n plek te houden.

Daarna is er nog een lap overheen gegaan en vervolgens helemaal met groene tape om de boel vast te plakken. Zo zag het er uiteindelijk uit.

Afbeelding

Zo ziet het er niet meer uit :+ Mara probeert het met man en macht af te krijgen.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:18

Klopt, ging erg goed. Was alweer halverwege het M1. Maar goed, nu rust en dan zullen we zien. Hij moet juist wel in beweging blijven, mag op een middelharde ondergrond stappen (20min per dag). anders wordt de pees stijf en dat willen we voorkomen (hij is al veel stijver dan 2 weken geleden..).

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:26

Ziet er wel intelligent uit hoor, zo ze naar het beeldscherm kijkt :+

Spannend morgen, hoop voor je dat het er goed uit ziet.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 19:38

Ze heeft het hele scanapparaat af gesnuffeld :P Alsof ze wist dat het daar vandaan moest komen.

Goh, suikermeisje... Ik ken dat. Ik vloog echt door de klasses heen. We waren aan het trainen voor de M1 en het M1 debuut stond ook al gepland.

Ik mag dus nu nog niet veel stappen met haar. Ze is gelukkig niet stijf oid.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:55

Ben je in de kliniek in Woudenberg geweest? Of zie ik dat verkeerd. En welke DA heb je?

Ik ben daar ook heen geweest op aanraden van 2 stalgenoten die daar erg goede ervaring bij hadden. En de mijne was ook erg goed. Er vriendelijke mensen en erg goede en duidelijke uitleg.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 22:25

Klopt, ik ben in Woudenberg bij de Vallei geweest. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de naam van de DA niet meer weet :o

Ze stond vandaag heerlijk rustig op stal, dus ik heb haar lekker laten staan.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 10:01

Ik heb even gevraagd welke DA ik heb. Gert-Jan is het antwoord :)

We staan hier nu te wachten totdat we mogen. Hij is nog even bezig met een andere patiënt.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 10:03

Hopelijk valt het mee dan!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 10:18

Ik ben altijd een voorstander van "op de wei" voor paarden met langdurige peesblessures. Niet alleen voor het koppie maar ook worden bij langdurige rust en enkele keren per dag 10 minuten stappen alle andere pezen/banden ook slapper wat vaak ook weer andere problemen geeft.
Ik heb zo eerder ook eens een zeer ernstige peesblessure (waarbij zelfs een paar maanden absolute boxrust werd voorgeschreven) helemaal goed zien komen. De eigenaar vond het te dieronvriendelijk het dier zo lang op het hok te zetten. Wist dat hij een enorm risico nam, maar toch op de wei gezet. Ook een heel jaar. Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 10:25

Baboo was dat dan op een klein stukje weide of gewoon huppa, het land op?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 10:55

Baboo, ik ben ook voorstander van op het land. Maar tot nu toe heeft 5 maanden weide weinig kunnen betekenen voor Mara.

Net het verband verwisseld, de pees is een stuk droger op de tast. De banaan zit er nog wel, maar leek kleiner. Jammere was dat ik het been wel weer langzaam vol zag lopen. Maar ik ben benieuwd wat er op de scan te zien zal zijn volgende week.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:06

JoAnn schreef:
Baboo was dat dan op een klein stukje weide of gewoon huppa, het land op?

Bij hem was het eerst gewoon huppa het land op :D
Later heeft hij een geschikter stuk wei gevonden waar hij rustiger kon staan (cq. niet geterroriseerd werd door een shetlander).

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:21

Peelie schreef:

We staan hier nu te wachten totdat we mogen. Hij is nog even bezig met een andere patiënt.

Dat is wel de genen die mij is aangeraden toen der tijd en die ik ook heb gehad.

Bij die van mij was het ook de eerste keer dunner en werd het langzaam weer dikker. Maar op den duur dat niet meer. Duim voor je dat de scan volgende week beter is.

Die van mij heeft trouwens langer dan 2 weken in verband gestaan. En we hebben het toen langzaam afgebouwd met bandage met onderlap.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:28

Hier iemand die hetzelfde heeft meegemaakt. Pony kreeg een trap op t voorbeen (met ijzer) van weidegenootje op een lelijke plek tijdens het opsteigeren en spelen. Checkligament was dusdanig aangetast op de kruising met de oppervlakkige en diepe buiger. Operatie leek een must, stalrust werd aanbevolen maar was niet reeel in mijn geval. Ik ben inmiddels 2 jaar verder en pony is zelfs door de buigproef inmiddels feilloos heen gekomen en 100% goedgekeurd. Ik heb in jouw geval gekozen voor optie 2, tegen alle adviezen in. Beste keuze uit mijn leven.

Mocht je tips/vragen e.d. willen stellen of meer weten, mn pb box staat open. Ik kan inmiddels aardig wat situaties en ervaringen onder woorden brengen, nu 2 jaar verder. Heel veel succes!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 12:28

conejo schreef:
Peelie schreef:

Dat is wel de genen die mij is aangeraden toen der tijd en die ik ook heb gehad.

Bij die van mij was het ook de eerste keer dunner en werd het langzaam weer dikker. Maar op den duur dat niet meer. Duim voor je dat de scan volgende week beter is.

Die van mij heeft trouwens langer dan 2 weken in verband gestaan. En we hebben het toen langzaam afgebouwd met bandage met onderlap.

Dit is idd ook wat hij aangeraden heeft, dit is ook wat we gaan doen. Tot nu toe lijkt het goed te werken.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:55

Ik kreeg van mijn zwager een tip om te laten laseren (revitavet.nl), en van iemand anders het linkje http://m.paardenkliniekdehondsrug.nl/ die ook lasert. Moet er zelf nog naar gaan kijken, maar 4 ogen zien/lezen meer dan 2.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 20:43

Mijn chiropractor lazert. Althans, ze heeft zo'n apparaat en heeft in het verleden wel eens gelazerd. Maar zei zegt dat lazeren alleen zin heeft als er minimaal 2x per week behandeld word. Dit is een heel duur grapje (40 euro per behandeling) en het is nog naar de vraag of je dan resultaten gaat zien.

Ik heb veel voor mijn paard over, maar zo veel geld heb ik nou ook weer niet. En net een jaar rust gaat het ook over. Dat klinkt misschien kru. Maar dan hou ik liever geld aan de kant voor dingen waarvan ik zeker weet dat het gaat werken.

Wat trouwens wel erg positief was voor vandaag dat zijn bijna geen pijnreactie meer gaf op de pees! Dat is natuurlijk super (bijna vergeten te melden :P)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:55

Dat is wel super!
Ik heb geinformeerd naar de infrarood, deze kun je huren en thuis gebruiken. Daarnaast gebruik ik de ICe-Vibe boots en daar zijn zoveel goede ervaringen mee. Al snap ik wel als je het geld niet echt hebt haar liever een jaar met rust laat en dan wel weer ziet.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 07:46

Kijk, als ik het apparaat mag huren van haar (het is ondertussen door stages ed een goede kennis geworden) dan wil ik best gaan lazeren. Maar haar ervaring is dat er gewoon te weinig per tijdsbestek word gelazerd om het nuttig te laten zijn. Ik kan wel eens vragen aan haar.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 08:15

Toen mijn paard 6 jaar geleden een blessure had aan zijn tussenpees linksachter heb ik het advies van de kliniek in Utrecht opgevolgd en hem boxrust gegeven met een opbouwend stapschema (eerst aan de hand, daarna ook onder het zadel). Dat heeft 8 maanden geduurd, maar ik vond het verschrikkelijk voor m'n paard. Is wel helemaal genezen. Vorig jaar kreeg m'n paard een blessure aan het checkligament linksvoor. Toen ook naar de Vallei in Woudenberg geweest (ook bij Gert Jan). Hij adviseerde mij ook boxrust met drukverband, eerst volledig rust en daarna met stappen aan de hand. En dan prp therapie, dan halen ze bloed weg, doen daar iets mee en spuiten het vervolgens in de pees (zo heb ik het begrepen). Maar mijn paard is inmiddels al 19 jaar en staat al een aantal jaren 24/7 buiten in een kudde. Ik wilde hem geen boxrust meer aandoen en heb voor weiderust gekozen, de eerste paar weken ondersteund met laser. Zij kwam overigens niet elke week. De ontstekingsfase duurde bij mijn paard ook vrij lang, maar toen we met de laser begonnen ging het snel beter. Na een maand of 5 weer op de weg gaan stappen. Na dik een half jaar weer laten scannen. Het checkligament zag er een stuk beter uit, maar nog niet helemaal genezen. Wel mochten we het draven gaan opbouwen en als dat goed ging, ook de galop. Dat ging een hele tijd goed, maar sinds een week loopt m'n paard in de draf heel iets onregelmatig. Ik hoop niet dat het weer het checkligament is (of weer een andere pees). Mocht dat toch het geval zijn, dan geef ik het op en krijgt m'n paard pensioen op de wei. Ik vind het revalidatietraject erg zwaar en ga er niet een derde keer aan beginnen.

Heel veel sterkte met je paard en hopelijk komt het helemaal goed.

andor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:10

Jeetje zeg wat vreselijk voor jou en je pony. Helaas heb ik een haflinger die ook bekend is met peesblessures. Ik moest hem juist van het land afhalen omdat de blessure erger geworden was. Dus pas goed op als je haar op het land zet dat je wel regelmatig een scan laat maken om te kijken of het niet verslechterd.

Ik ben uiteindelijk, nadat ik hem boxrust heb gegeven met 2 keer per dag 10 min stappen, gestart met magneetveldtherapie. Via http://www.magnacare.nl heb ik een minipuls gehuurd en uiteindelijk gekocht.
De minipuls van Centurion (verkrijgbaar via genoemde site) werkt met magneten. Het werkt met ionen en zorgt voor de bestrijding van pijn en bij hogere Hz ook voor de verbetering van de doorbloeding van het been, waardoor de blessure sneller zal genezen. (meer info te vinden op de genoemde site)
Mijn pony heeft er veel baad bij gehad. Uiteindelijk mocht ik na 4-5 maanden weer voor 10 minuten op hem stappen.

Nu heb ik het apparaat uitgeleend aan een kennis die het gebruikt voor haar hond en ook die laat al verbetering van de klachten zien. Zij gehandeld hem nu 2 weken.

Ow en het mooie van magneetveldtherapie: Het werkt zelfs als je het over een gegipste arm/been heen doet en zal dus ook zeker werken voor een been wat ingepakt zit.

Heel veel sterkte met je pony en vooral, heel veel geduld.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 18:38

Mijn merrie gaat nu (nog) niet het land op. Het weide seizoen is ook bijna afgelopen. Dus dan komen alle paarden weer op stal.

Eerst het drukverband proberen wat voor nu lijkt te helpen. :) Daarna gaan we eens kijken wat we verder aan behandeling kunnen doen.