Maakt zich GROTE zorgen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 13:19

cam schreef:
TS heb je wel een les gehad in dubbele lange lijnen?
Ik denk dat DLL wel een goede training kan zijn ,maar dan niet op de manier die je op het filmpje laat zien helaas.

Heb je gelijk in hoor, het topic is ook geëindigd toen met de conclusie dat ik een lesgeefster moest zoeken. En dat is inmiddels ook gebeurd, Topic is al even geleden :)

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:22

Ok dan zeg ik niets meer. :D
Misschien er even niet meer op en het paard sterker maken via lange teugel werk en grondwerk of wat ik super vind academisch grondwerk.
Succes. En nog fijne vakantie voor jullie beide.
Daar wordt geen paard slechter dan,paar weken op de wei.

Brilletje

Re: Maakt zich GROTE zorgen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:25

Ik zou een ostiopaat/fysiotherapeut voor paarden raadplegen. Dit is toch echt hun vakgebied. Sterkte, kan me voorstellen dat je geschrokken bent!

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:27

Hoi,

mijn paard doet bijna hetzelfde..nou ja, niet als ik er op zit, want ik heb er nog nooit op gereden, maar geeft precies dezelfde reactie als jouw paard als ik zo over de wervels ga. Soms erger, soms minder erg. Ik heb hier een osteopaat bij laten komen en sindsdien is het erg verbeterd. Mijn paard heeft kissing spines in een behoorlijk erge vorm. De rug is helemaal verzakt, waardoor hij ook een hele hoge schoft heeft. Ook hij is renpaard geweest (engels volbloed) en ws. veel te vroeg ingereden, waardoor ze dit kunnen krijgen. Het kunnen natuurlijk heel veel dingen zijn...en hoeft nieteens ernstig te zijn, maar ik zou dus echt gauw een goede osteo zoeken en erheen gaan. En stel dat het KS is, is het ook niet het eind van de wereld. In een beginfase kun je hier nog veel aan doen (qua training) waardoor je hem kunt blijven berijden.

En probeer lekker te genieten van je vakantie...je paardje vind het ook helemaal niet erg om even lekker vakantie te hebben, hoor :D .

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:33

Alles even gelezen, even ingaande op het filmpje van een half jaar geleden aan de longe: dit paard gebruikt totaal de rug niet, de achterbenen komen totaal niet onder de massa, en geven in galop nauwelijks buiging.
Linksom loopt het paard in mijn visie beduidend stijver dan rechtsom, maar in beide gevallen enorm terughoudend, zonder enige impuls.
Paard zit (in rug-bekkengebied) imo muurvast.
Dat was een half jaar geleden.

Het probleem dat zich nu voordoet en dat te zien is op filmpje n.a.v. openingspost is zorgelijk.
Dat is absoluut geen normale reactie, maar wel voor een paard dat ronduit veel pijn heeft. Mij valt ook op dat het paard daar onwillekeurige spiertrekkingen (soort rillingen) in het schoft-schoudergebied vertoont zodra de pijnlijke zone door de vingers worden geraakt. Dit zijn zenuwreflexen, hetgeen mij doet vermoeden dat het hier toch niet louter om een spierkwestie gaat, maar veeleer om een wervelkwestie (waardoor zenuwbanen in de knel komen).
Mij doet het dan ook denken aan een vorm van kissing spines, mede door de zwakke rug (die wel weker geworden lijkt als je dit vergelijkt met het longeerfilmpje.... maar hou mij ten goede: in het longeerfilmpje lijkt dat wellicht minder doordat de longeersingel de zakking vlak na de schoft als het ware opvult).

Absoluut niet meer op dit paard gaan zitten, en doen wat je moet doen om er achter te komen wat er in die rug mis is.... hoe, daar zijn al vele tips over gegeven... zelf zou ik foto's laten nemen van de rug, maar je kunt het wellicht eerst bekijken met een osteo/chiropractor.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:51

Ik denk inderdaad dat je er even door een osteophaat naar moet laten kijken..Ik denk wel dat het zonder zadel rijden dit alleen maar erger maakt omdat de gewichtsverdeling dan erg slecht is..Mijn oude merrie heeft ook een beetje een weke rug en als ik zonder zadel rij ook al stap ik alleen maar zie je naderhand dat ze wat gevoelig is op de plek waar je zit..Na het rijden met zadel is er nooit wat aan de hand..

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:15

Ik ben ook van Brasschaat en als je een goede osteopaat zoekt, kan ik Jessy Raets aanbevelen.( is van Kapellen)
Ze werkt samen met DA en kijkt ineens naar je zadel en hoe je rijd.

zonday

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:02

misschien is er een wervel verschoven??
of hij zit harstikke vast??
ik volg ook want ben er ook erg benieuwd naar.
misschien even een kraker ofzoiets er bij halen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:23

terpentijn schreef:
de zwakke rug die wel weker geworden lijkt als je dit vergelijkt met het longeerfilmpje

Eens met Terpetijn wat betreft deze waarneming die ik gequote heb. Ik dacht ook bij het longeerfilmpje, hé de huidige rug lijkt wel dieper te liggen, meer weggedrukt te worden, als een half jaar geleden, dus situatie lijkt verslechterd.
Als dat werkelijk zo zou zijn (schijn kan ook bedriegen) , is het wel interessant om daar de oorzaak van te zoeken. Een rug kan door juiste oefeningen, juist manier van rijden in een half jaar verbeteren maar dus ook verslechteren.

Vind je een fijne manier hebben TS hoe je zoekt wikt en weegt, reageert enz. op ons als het om je probleem gaat die je binnen dit topic aan de orde stelt!

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 19:37

Bedankt voor de reacties allemaal ! :)
Veel zoeken en informeren. Heb nu de osteopaat gebeld die ik van 3 bokkers had gekregen en een afspraak gemaakt voor na de vakantie. Ik ga het filmpje doorsturen naar de vrouw , even zien wat haar antwoord hier op is !

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 19:54

_Lizanne schreef:
Sientje, tgo ja , dat werd mij toen aangewezen denk ik, heb het ook altijd mooi gevonden op de een of andere manier.. Het zou echt wel aan het zadel kunnen liggen.. Ik denk dat ik er gewoon een nieuwe ga kopen, waar vind je eigenlijk van die mensen die daar naar kunnen kijken? Ik dacht dat je hem dan altijd op maat moest laten maken..

een nieuw zadel is niet direct nodig hoor :)
je kan een zadelmaker voor een euro of 50 laten komen om te controleren. (Vraag of hij wat basic zadel mee neemt bijvoorbeeld ) hij zal kijken naar je zadel, en eventueel de kussens opvullen. misschien is het met het kussens opvullen al over. lukt het niet, dan zouden een van die anderen misschien wat zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 19:58

Ik heb ook een tijdje een paard gereden van iemand anders, die deed precies hetzelfde als je op wou stappen. Zakte ook helemaal door de achterhand en ging er zelfs bij liggen.
Dat paard heeft een tijdje op de wei gestaan en nooit weer last van gehad. We vermoeden dat ie vast had gelegen in de stal, omdat hij ook wondjes op zijn benen had.

Ik ben benieuwd wat er uitkomt!

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 02:40

eens met terpentijn, en goed dat je een osteo laat komen (ook een zadelpasser hoop ik?), bij terugkerende problemen zeker verder onderzoek naar de rug laten doen (rontgen/scan) want deze reactie plus de vorm van de rug is echt niet normaal.

En ik wil even een complimentje geven aan je zeeeeeer brave paard (mijn paard had de persoon er na de tweede keer al afgsmeten...)Vond het filmpje naar om te zien, snap niet waarom de pijnlijke handeling zo vaak herhaald moet worden, na 1 x was het ook duidelijk geweest..

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 07:46

Mijn paard is net hersteld van een rugband blessure die reageerde minder heftig met aanraken. Persoonlijk zou ik naar een kliniek gaan voor foto's en een scan, weet je in een uurtje waar je aan toe ben. Is het niets heb je geluk is er iets mis dan kun je een gerichte behandeling instellen of met rust en controle de blessure in de gaten houden. Mijn paard is 8 maanden zoet geweest met de blessure..... Geen enkele dierenarts kan binnen in kijken wat er mis is. En een chiropractor of osteopaat is weggegooid geld als er een blessure zit, kan zelfs meer kwaad dan goed doen als er echt iets mis is.

Heel veel beterschap voor je paard.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 13:09

Helemaal eens met Paperboy. Zou ook niet zomaar een osteo laten komen om die reden..

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 22:17

hoofvision schreef:
eens met terpentijn, en goed dat je een osteo laat komen (ook een zadelpasser hoop ik?), bij terugkerende problemen zeker verder onderzoek naar de rug laten doen (rontgen/scan) want deze reactie plus de vorm van de rug is echt niet normaal.

En ik wil even een complimentje geven aan je zeeeeeer brave paard (mijn paard had de persoon er na de tweede keer al afgsmeten...)Vond het filmpje naar om te zien, snap niet waarom de pijnlijke handeling zo vaak herhaald moet worden, na 1 x was het ook duidelijk geweest..

Niet eens met wat je zegt, geloof me, Andres houd zich ten eerste al helemaal niet in als het daar om gaat :p Hij had haar er ook al lang afgegooit, dat trippelen dat je ziet is ool vooral uit zenuwen. Hij had pijn (en zakt door) wanneer zij naar acher leunt , als ze normaal rechtop zat reageerde hij niet zo fel, ik wou vooral dat het goed te zien ging zijn :)

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 22:21

Heej mensen , nog bedankt voor de reacties die ik heb gekregen , ik ben inmiddels aangekomen in Sardinie (verklaart ook mijn slecht gsm geschrift) en heb maar heel af en toe internet , ik zou jullie graag nog op de hoogte willen houden maar als hier niks gepost word word t topic wel gesloten , als iemand hier om de week even iets zou willen plaatsen ? :D

Heb nog wel goed nieuws gekregen van een vriendin, Andres zakt niet meer door de rug als ze met haar vingers er op duwt , ik ga nog altijd iemand laten komen maar ... Goed begin ?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:33

Dat is inderdaad fijn..Ik denk dat zonder zadel rijden de rug erg pijnlijk heeft gemaakt,maar normaal is het niet dus fijn dat er binnenkort iemand komt :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:54

_Lizanne schreef:
Bedankt voor de reacties allemaal ! :)
Veel zoeken en informeren. Heb nu de osteopaat gebeld die ik van 3 bokkers had gekregen en een afspraak gemaakt voor na de vakantie. Ik ga het filmpje doorsturen naar de vrouw , even zien wat haar antwoord hier op is !

Waarom nou niet eerst naar een goede DA / kliniek waar ze foto's van de rug kunnen maken? Omdat je paard van de renbaan komt en ze daar idd vanaf 2 jaar oud worden getraind en koersen lopen is de kans dus heel erg groot dat hij kissing spines heeft. De plek waar hij zo gevoelig is zo direct onder het zadel wijst daar ook op. Je kunt maar beter eerst een diagnose hebben voordat er een osteopaat aan de rug gaat prutsen.

Edit: ik zag dat Paperboy me al voor was :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:11

Misschien kan Eleanora iets voor je betekenen. Ze komt uit Belgie. Ik heb zelf een paard die zware rugproblemen heeft gehad en zij heeft haar weer op de rit gekregen ( jaar lang rugblessure ) mijn paard gaf ook deze reactie ( en heftiger ). Dat je paard ergens last van heeft moge duidelijk zijn. Hoeft idd niets ernstigs te zijn maar het kan ook kissing spines zijn.. Dus zou sowieso even fotos laten maken van de rug en dan wordt er vanzelf een hoop duidelijk en komt er een behandelplan die voor jullie het beste kan helpen. Heel veel succes iig! En top dat je om hulp vraagt en ingrijpt.

http://www.noor-bewegingswetenschappen.nl/Home.html

Ook Aimee de Rooij is een aanrader. (even googlen) volgens mij komt zij ook in belgie :j

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 18:59

Bedankt allemaal weer ! Ik zie wel een hoop verschillende meningen dus het is wel moeilijk, ik denk dat de meeste wel gelijk hebben van die foto's laten maken, maar nu zeggen er weer een hoop , fotos zal ik niet laten maken, betaal je veel geld voor en moet uiteindelijk toch door een osteopaat behandeld worden.. Dat is natuurlijk ook weer zo , DA komt zowizo na de vakantie , is zien wat zijn mening is , osteopaat laat ik zowizo komen, okal is hij nu weer wat beter, een behandeling kan nooit kwaad denk ik toch ?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 19:10

Daarom adviseerde ik je thermografie.
Hiermee kun je zoeken waar je moet zijn en waar je behandelaar zich op moet concentreren.
Ik ben benieuwd hoe het gaat vorderen ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 21:09

_Lizanne schreef:
Bedankt allemaal weer ! Ik zie wel een hoop verschillende meningen dus het is wel moeilijk, ik denk dat de meeste wel gelijk hebben van die foto's laten maken, maar nu zeggen er weer een hoop , fotos zal ik niet laten maken, betaal je veel geld voor en moet uiteindelijk toch door een osteopaat behandeld worden.. Dat is natuurlijk ook weer zo , DA komt zowizo na de vakantie , is zien wat zijn mening is , osteopaat laat ik zowizo komen, okal is hij nu weer wat beter, een behandeling kan nooit kwaad denk ik toch ?

Mits het echt een goede is. Een behandeling van een rugprutser kan zeker wel kwaad als er iets ernstigs aan de hand is in de rug. Een goede osteopaat zal je zeggen dat je beter eerst een diagnose bij de DA kunt halen.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 21:30

ik heb dit al vaker gezien bij paarden die exact deze reacties geven en stuk voor stuk vast zatten in de rug en heupen en de eigenaren hadden er een giropractor er bij laten komen en vervolgens bevestigde giropractor het zelfde en zo'n beurt kan voor een keer zeker geen kwaad het paard zal zich daar na een stuken beter gaan voelen en zelfs wat energieker dan daar voor.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 21:48

Grote kans dat je zadel niet goed ligt of te hard is voor zijn gevoelige rug.
Mijn paard had dit ook in eens, een week rust en een ander zadel plus bontje en het probleem was wonder boven wonder weg.
En fysio er bij halen doet ook wonderen.