Doorgaan of einde verhaal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DJZ

Re: Doorgaan of einde verhaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 14:29

@Maartje: heel erg bedankt voor je reactie :)

Vandaag weer geweest en dit zegt genoeg.... ;(
Afbeelding

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:42

Arm beest & arme jij :(
Sterkte!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:00

:(:)
hij was vast blij dat je er was! Ik sluit me aan bij Maartje en zou hem zeker nog niet opgeven. Er zijn nog teveel lichtpuntjes!

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:15

ik vind het echt heel erg voor je ts, probeer nog steeds mee te denken..

heb je al gevraagd of er misschien een kans aanwezig is op tumoren in de darmen of ontstekingen in darmen o.i.d. aangezien de medicatie de eerste dagen wel hielp?
verder heb ik nog wat ziektes die niet altijd zichtbaar zijn voor je opgezocht en wat chronisch diarree veroorzaakt bij paarden van alle leeftijden.

Salmonella
Rode bloedworm
Zand
Colitis X (clostridium)
Virussen ( zie EAV of influenza)
Chronische darmontstekingen (Granulomateuze enteritis en Eosinofiele granulomatose)
Zweren in de dikke darm (Ulceratieve colitis)
Lymfosarcoom van de darm
Diarree veroorzaakt door voeding
Maagtumor (plaveiselcelcarcinoom)
Dysbacteriose

ik hoop dat je er iets mee kan.
de zakjes die wij gaven waren trouwens norit.
wij mochten ook geen kuil geven omdat dat juist diarree veroorzaakt, maar ook dat kan bij elk paard verschillend zijn.
hieronder een linkje waar je misschien ook iets mee kunt.
http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/in ... content=83

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 11:58

@Agnes: met ingedachte hebbende bericht van maandag, ben ik ook naar hem toegegaan. Maar zoals ik zei was hij blij om een bekende te zien en horen, maar meer niet. Vrijdag vond hij alles wat er buiten gebeurde interessant, wat wij deden was interessant, maar gisteren stond ie er als 'een slappe dweil' bij, om het maar even zo te zeggen.. kan ff niet op andere woorden komen.

@My_precious: Hij is op al deze aandoeningen getest. De kans dat er tumoren in zijn darm zitten, kan, dat hebben we niet onderzocht en dat wil ik ook niet. Als het er zit, komt het er met de sectie wel uit en je kunt er weinig tot niets tegen doen... plus dat de kans bestaat dat het terug komt en je over een x aantal jaren met het zelfde of erger zit... dan heet het uitstel en dat vind ik niet eerlijk naar hem toe... De internet link heb ik meerdere keren gelezen. Maar wel bedankt nog voor het meedenken :)

Gister kwam, vanuit het niets, de gedachte in mij op, om uit nieuwsgierigheid en als leermoment in mij op, dat ik misschien wel bij de sectie aanwezig wil zijn, mits dit mag natuurlijk.... Ik heb altijd met de vraag gelopen, wat is het, ik wil het zien.... zijn er meer mensen geweest die een sectie hebben meegemaakt??

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:29

liesenlizzy schreef:
@Agnes: met ingedachte hebbende bericht van maandag, ben ik ook naar hem toegegaan. Maar zoals ik zei was hij blij om een bekende te zien en horen, maar meer niet. Vrijdag vond hij alles wat er buiten gebeurde interessant, wat wij deden was interessant, maar gisteren stond ie er als 'een slappe dweil' bij, om het maar even zo te zeggen.. kan ff niet op andere woorden komen.

@My_precious: Hij is op al deze aandoeningen getest. De kans dat er tumoren in zijn darm zitten, kan, dat hebben we niet onderzocht en dat wil ik ook niet. Als het er zit, komt het er met de sectie wel uit en je kunt er weinig tot niets tegen doen... plus dat de kans bestaat dat het terug komt en je over een x aantal jaren met het zelfde of erger zit... dan heet het uitstel en dat vind ik niet eerlijk naar hem toe... De internet link heb ik meerdere keren gelezen. Maar wel bedankt nog voor het meedenken :)

Gister kwam, vanuit het niets, de gedachte in mij op, om uit nieuwsgierigheid en als leermoment in mij op, dat ik misschien wel bij de sectie aanwezig wil zijn, mits dit mag natuurlijk.... Ik heb altijd met de vraag gelopen, wat is het, ik wil het zien.... zijn er meer mensen geweest die een sectie hebben meegemaakt??

Ik weet dat er een paard van een bokker onderzocht is nadat het paard was overleden. Het bleek dat dat paard verbeende ligamenten had. Was nergens te zien op foto's of wat dan ook, maar dat paard had met elke stap pijn. Het staat ergens bij in memoriam. Dat paard heette volgens mij Vera. Is wat moeilijk te vinden, want was al een tijdje geleden. Maar je kunt het zeker vragen, dan heb je voor jezelf ook zekerheid over wat het nou was.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:39

Als DA assistente ben ik bij meerdere secties geweest.
Dit ging er niet altijd even zachtzinnig aan toe (denk aan het omhoog klappen van het voorbeen en openen van de ribbenkast om bij t hart te komen). Een buik open halen stinkt vaak vreselijk.
Ik vraag me af of je daar als eigenaar blij van wordt om bij aanwezig te zijn.
Denk dat je beter de uitkomst kan afwachten en de arts gewoon z'n werk laten doen.

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:22

Ik volg je topic al een tijdje, maar vind de foto inderdaad veelzeggend.
Sterkte!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:06

Op de foto zie ik een baasje die veel van haar pony houdt.

Je hebt het over sectie, heb je besloten hem in te laten slapen?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 01:44

ik heb een half jaar geleden mijn 4,5 jarige laten gaan, dus weet voor wat voor keuze je staat. en dan was de mijne nog niet eens aanduidbaar ziek.

de grote ham vraag is of JIJ er nog genoeg vertrouwen in hebt. je hebt alles opgenomen, overdacht en van alle mogelijke kanten bekeken (ik weet hoe dat gaat, en wat er aan gedachtes door je hoofd gaan), en maak dan eens een percentage op van vertrouwen. hoeveel vertrouwen heb jij erin dat hij weer gezond wordt, pijnvrij???

daar haal je je antwoord in bij wat je moet doen.

de mijne was ook fris en fruitig, en vrolijk, maar had ook pijn.....

heel veel sterkte!
wat een mooie foto trouwens!

als je ervoor kiest om te vechten dan moet je vechten tot het einde, kies je om te stoppen zorg dan dat hij waardig kan gaan.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 02:50

@Sammyoo: Ik heb inderdaad dinsdag het besluit genomen. Tijdens het weekend + maandag leek het beter te gaan, werd zijn mest 'beter'(nog wel een dunne koeienvlaai, maar wat vaster van structuur) en at hij zijn hooi wat beter... Toen ik dinsdag er was, was zijn mest wéér waterdun en ik zag dat de vlammetjes in zijn ogen verdwenen waren. Voor mij een teken dat het ook voor hem klaar is..

@Mister01: Dat vertrouwen dat het beter zou kunnen komen is sinds vorige week woensdag al nihil te noemen. Om heel eerlijk te zijn, heb ik gewacht tot ook hij er klaar mee was... Dat hij in Utrecht stond, gaf mij ruimte om dingen even op zij te zetten, om ze vervolgens te kunnen ordenen en er over na te denken. Dat ik maandag werd gebeld met het nieuws dat zijn mest er wat beter uit begon te zien, voelde direct voor mij, als een laatste opleving van hem. Daarom wilde ik perse dinsdag naar hem toe (dit besloot ik maandag rond 17:00u pas :') ) Gelukkig heb ik een paar hele lieve mensen om me heen, waarvan er 1 direct ook zei dat ze mee wilde... Anders was ik met het ov gegaan...

@WillemYntJee: Bedankt dat je me hiervoor behoedt. Ik weet ook nog niet zeker of ik er vrijdag net zo over denk als dat ik nu doe, maar wil wel vragen of die mogelijkheid er is.. Ik ken de lucht, heb wel eens een paard wat ik goed kende, op zijn kop aan een takel zien hangen (niet meer levend natuurlijk) waarvan de darmen voor een deel aan de achterkant eruit kwamen... Geen prettig gezicht, vreselijke stank en zeker niet voor een gevoelige maag...

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 03:02

Dezelfde verschijnselen had ik met een 2 jarige merrie, een niet zo'n beste achtergrond voor de darmen met veel zand en wormen..
Het is me niet gelukt om die op de been te houden helaas. ;(

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 03:14

liesenlizzy, op de valreep wil ik je toch graag nog iets meegeven wat ik in dit hele topic mis.
Weleens eraan gedacht op die darmflora weer supersnel OK te krijgen door hem mest te geven van een kerngezond paard?

Ja, lijkt op een vies verhaal he? Maar ook mensen kunnen goed genezen van een z.g. poepinjectie.

Vraag hier maar eens naar in de kliniek. En anders doe je het zelf. PB me dan maar hoe het moet.
Uit verschillende ervaringen kan ik je vertellen dat veel paarden razendsnel op kunnen knappen als je dit een paar keer doet. Je ent nl. de darmflora eigenlijk opnieuw, met mest (en dus de juiste bacteriën) van een gezond paard.

Die darmfora heeft even tijd nodig om weer goed aan te groeien, maar dat gebeurd wel!

Let wel, ik ben geen dierenarts em zeg ook niet dat dit voor jouw paardje gaat werken.
Overleg eens op de kliniek wat hun ervan denken... enne... kost niet zoveel, allicht het proberen waard toch?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 03:22

TS heel veel sterkte!!

er is niemand die de keuze voor jouw kan maken, maar naar wat ik heb gelezen en wat je zelf aan geeft, heb je imo de juiste keuze gemaakt. :(:)
je moet jezelf recht in de spiegel aan kunnen blijven kijken, en dat kan alleen als je een beslissing maakt waar ze zelf echt achter staat.

ik denk dat je je paardje behoed voor heel veel pijn en ellende en dat lijkt mij het beste wat je hem kan geven: zijn waardigheid.

nogmaals veel sterkte!

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 03:22

Ik vrees dat wanneer de darmen van een paard of pony echt aangetast zijn, herstellen van de darmflora niet meer gaat werken.
Het is zeker geen onzin en er zijn theorieën die nog verder gaan en pleiten voor gemengde veehouderij waar de uitwerpselen van een ander dier heilzame werking hebben op een andere soort.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 03:32

@Countrygirl: Dat hebben we al meerdere keren(12 keer als ik me het goed herinner) gedaan thuis en dit is op de kliniek ook nog eens 5 dagen achterelkaar gedaan ;)

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 04:45

Het is een keer gedaan, sommige worden oud andere hebben minder geluk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:17

laat je hem inslapen?
Ik geloof niet in wonderen maar ik zou hem niet laten inslapen zonder een andere weg te bewandelen.
Laarakker....soms reageren paarden daar onverwachts goed op.Daar waar de reguliere het niet meer weten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:24

Hmm, je maakt de keus die jou het beste lijkt. Heel veel sterkte in ieder geval, een makkelijke zal het niet zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:25

Respect dat je niet wacht tot het te laat is. Wanneer een paard laat zien dat het pijn heeft is het vaak al een heel eind heen. Een paard kan die beslissing niet maken wanneer het genoeg is geweest, jij wel en dat moet je durven doen. Jij kent je paard het beste en weet wanneer het tijd is. Ik vind het dan ook niet netjes dat sommige mensen hier door blijven hameren terwijl TS de moeilijke beslissing al genomen heeft.

Heel veel sterkte!

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:41

liesenlizzy schreef:
@Countrygirl: Dat hebben we al meerdere keren(12 keer als ik me het goed herinner) gedaan thuis en dit is op de kliniek ook nog eens 5 dagen achterelkaar gedaan ;)

OK. Jammer dat dit kennelijk dan niet geholpen heeft! Het is ook geen wondermiddel, maar misschien een klein beetje hulp.
Ik wil je graag sterkte wensen met zo'n moeilijke beslissing.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 12:27

Thnx Cayenne.

Zijn lichaam is op, zijn vuur is weg, een andere weg inslaan is geen optie meer voor hem. Het allerliefst heb ik hem natuurlijk nog bij me, gaat hij mee naar huis, maar dat is uitstel en de mogelijkheid op een hartstilstand door o.a. het kaliumgebrek is onvermijdelijk en dit wil ik hem niet aandoen. Dat is niet eerlijk en heeft hij absoluut niet verdient!!!!

Voor de rest wil ik nogmaals iedereen bedanken voor de adviezen, pb's en het meedenken :)

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:00

Ik weet dat je je besluit genomen hebt en vind dat erg moedig van je.
Toch zag ik vandaag een topic waarbij ik meteen aan jouw paardje moest denken, nl: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=1449707. Ik neem aan dat dit ook uitgesloten is? Komt alleen voor als de wei bemest is met varkensmest, als dat niet zo is kun je je de moeite van het lezen besparen en nog gaan genieten van de laatste dagen met je lieve schat. Sterkte!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:26

Alleen jij ken als eigenaar je paard het beste.
Ik zag het ook aan de ogen van mijn maatje dat hij er klaar mee was...Barc was 7.
Hij was altijd vrolijk en vurig....Dit was opeens allemaal weg.
Zijn ogen twinkelde niet meer...maar keken dof en ellendig...Hij ging niet meer bij de groep staan..
Dat was mijn teken dat ik de keuze moest maken om hem te laten zien hoe veel ik om hem gaf en dit betekende los laten....

Ze zeggen dat de ogen de weerspiegeling van de ziel is.....

Sterkte met het hele traject...

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:38

Wat erg, Barcelano. 7 jaar oud nog maar. Ben even sprakeloos.

Sterkte, TS, het is de moeilijkste beslissing die je moet maken.