Trekpaard Uto's bijzondere gebit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:38

wauw, interessant zeg! bedankt dat je het met ons wilde delen! heb er met veel bewondering gelezen!

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:04

wauw wat een verhaal!!! Wel heel bijzonder zon extra kies!!!! En super dat je het allemaal zo goed gedocumenteerd hebt!

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:07

Wow bijzonder verhaal! Interessant om te lezen!
Hoe is het nu met je paardje?

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:17

Veel beterschap voor Uto.
Mooi en interessant overzicht.

IriLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:26

Beterschap.. :) Hoe gaat het nu?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:27

wowies! erg interessant om te zien en lezen :)

Ken zo ook het verhaal van een jonge draver hengst die ze als jaarling hadden gekocht, een bloedmooi zwart paardje, iets klein nog dus ging lekker het land op. Eind van het seizoen haalden ze hem eruit, graat mager en vrijwel niets gegroeid, en toch at hij als een dijkwerker alleen kauwde hij zo vreemd. Ontwormen, oplappen maar niet aankomen. Toen naar de tandarts en hij bleek zowel boven als onder tanden te missen, toen z'n kiezen werden bekeken werd het probleem gevonden. Hij miste links en rechts, twee kiezen in de bovenkaak waar zijn onderkiezen in door groeiden.

Bij hem was het een erfelijk probleem en wordt volgens mij nu nog jaarlijks bijgehouden door de tandarts

love_Jojotje

Re: Trekpaard Uto's bijzondere gebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:45

beterschap
hoe gaat het nu met hem

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:59

Wat leuk dat je Uto zijn verhaal met ons wil delen, erg interessant!!

Beterschap
En hou ons op de hoogte

Elody11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:00

Dank je voor het delen. Ik ben blij dat ik Uto niet ben. En jou niet... Dat gepruts aan je paard lijkt me lastig te verdragen.

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 20:03

Jeeeeetje wat een reacties op mijn topic...... in uitgelicht en op de FB-pagina van bokt!!
Ben blij dat jullie het interessant vind en wellicht er nog iets van kunnen leren! +:)+

Met Uto gaat het goed. Hij laat zijn mond elke dag braaf spoelen en tijdens dat spoelen komt er geen bloed meer mee, dus dat betekend dat het aan het dicht groeien is. Dat is fijn! Hij valt elke dag weer aan op zijn eten, is vrolijk en alert, dus heeft er weinig last van gelukkig! En eigenlijk zijn mijn vriend en ik gewoon ontzettend trots op hem, dat hij zo'n stoere vent is. Hij is nog maar vanaf eind juni echt bij mensen en in de hand. Hiervoor liep hij voornamelijk in een soort natuurgebied. En dan zo braaf alles onder gaan, vertrouwen hebben e.d. Stom om van één van je eigen paarden te zeggen, maar het is zo'n toppaard! <3

Helaas hebben we zelf niet zo'n mondsper (die zijn nog duur ook, zeker als je een beetje goede wilt hebben), dus kunnen we niet goed echt in zijn mond kijken momenteel.
Volgende week komt de DA voor Uto's herhalings enting en kunnen we met zijn mondsper weer even goed kijken hoe het er uit ziet!

Wat betreft kosten.... ga geen prijzen hier open en bloot op een forum zetten ;) , maar kan wel aangeven dat we op veel hogere kosten gerekend hadden, dus dat is allemaal echt 100% meegevallen.

Edit: wil proberen van de week een filmpje te maken van het spoelen. En als de DA komt volgende week, weer wat foto's van de binnenkant van zijn mond, zodat jullie ook kunnen zien hoe het geneest!
Als het moest, zouden we het meteen weer doen!!! :j
Laatst bijgewerkt door Cindyrella op 26-02-13 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:21

nou ja, van dit soort dingen kunnen we gewoon weer leren :D
Hopen dat zijn gebit weer gezond wordt.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:33

Goh wat een interessant topic en gave foto's zodat we alles goed kunnen zien! Geweldig dat jullie er op toezien dat Uto een fijn gebit er aan over gaat houden! +:)+

En wat is Uto toch een braaf dier, het is niet niets zo'n behandeling. Die kies is werkelijk groter dan ik zou verwachten :oo

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:40

Wauw!! Wat een verhaal en wat een koel karakter heeft Uto.. Echt super gewoon.

Wat ik me echter afvraag is het volgende: Waarom was de nep kies van klei gemaakt en niet van een ander materiaal. Misschien een rare vraag.

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 20:44

@Rainbow: Ik noem het wel klei-achtig materiaal. maar ik durf je niet de precieze samensteling ervan te geven. Het was hetzelfde materiaal wat ook in de menselijke tandheelkunde wordt gebruikt, voor het maken van een gebitafdruk voor een beugel of kunstgebit bijvoorbeeld.

Het materiaal moest ook wel kneedbaar zijn, als het aangebracht werd.

Allegandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:46

He wat leuk om jullie topic hierover tegen te komen!
Natuurlijk beetje mee gevolgd via FB.

Hopelijk werkt dit nu wel bij Uto :)

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:50

Cindyrella schreef:
@Rainbow: Ik noem het wel klei-achtig materiaal. maar ik durf je niet de precieze samensteling ervan te geven. Het was hetzelfde materiaal wat ook in de menselijke tandheelkunde wordt gebruikt, voor het maken van een gebitafdruk voor een beugel of kunstgebit bijvoorbeeld.

Het materiaal moest ook wel kneedbaar zijn, als het aangebracht werd.

I undersnap. Ik weet welk materiaal je bedoeld. Jammer dat het niet bleef zitten.

Misschien had een beugel met slotjes wel gewerkt. ( Sorry, dat laatste was grapje)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:52

Wat een mooi en leerzaam topic! Ik ga zeker meevolgen om te kijken hoe het verder gaat!
Wat een braaf paard is het als die dit allemaal zo toelaat zeg!

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:30

Wat een super luek en leerzaam topic om zo eens te lezen!

En wat zijn die keizen grooot :wow:

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:57

bestaat de kans nu eigenlijk dat de extra kies naar voren gaat schuiven en de plaats van kies 1 inneemt? dat zou super zijn voor Uto, maar weet niet hoe dat werkt bij paarden. weet bij mensen(uit ervaring bij mezelf) dat dat wel gebeurd als er ruimte ontstaat

morenomar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:03

Wij gaan met ons oude paardje Morena, inmiddels 30 jaar, ook elk jaar naar Merelbeke, naar dr. Vlaminck. In 2009 zijn er stands tussen haar kiezen geplaatst zodat daar geen eten tussen ophoopt en vervolgens gaat ontsteken en dergelijke. We zijn heel tevreden over de behandeling daar! Sowieso bevalt de hele kliniek ons daar wel.
Grappig om te zien dat meer mensen daar tevreden heen gaan!

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 10:14

Erg tevreden over de kliniek inderdaad. Aardige en vooral behulpzame mensen. En Dr. Vlaminck is ook erg goed, blijft rustig en legt ook alles goed uit.

Helaas ist bij Uto ondanks het spoelen toch ietsjes dik aan het worden en wat aan het ontsteken. Hij krijgt nu 2x daags Cubarmix op aanraden van de DA. Maandag komt deze ook langs, zodat we weer eens goed aan de binnenkant van Uto's mond kunnen kijken.

Uto blijft overigens goed eten en loopt vrolijk in de bak. Trek een sprintje en wat bokken, dus gelukkig zit hij nog wel steeds lekker in zijn vel.