Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:44

unihorses schreef:
ik lees dat pony's metacam krijgen, maar metacam verhoogt toch juist de kans op hoefbevangenheid? lijkt me niet logisch dit bij een al hoefbevangen pony te geven ( heb heeeeel aandachtig de bijsluiter gelezen en me paard een soort van overdosis gegeven op advies van da )

Paard is op dat moment al hoefbevangen (dus je hoeft niet bang te zijn voor de 'kans op' paard heeft het immers al :+ ) en metacam biedt in de juiste dosering juist verlichting en vergroot de kans op herstel.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:48

MirandaDvG schreef:
Dan zal dat per merk verschillen, want de weidekoeken die ik geef zit geen suiker in hoor.
Of ze hebben het niet op de verpakking vermeld :list:

Bij zo'n koek heb je "iets" nodig dat de boel aan elkaar laat plakken. (anders is het geen koek)
Doorgaans is dat plakmiddel suiker. ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:49

Let niet alleen op suiker in het voer maar ook op zetmeel (dat wordt in het lichaam omgezet naar een soort suiker). Mijn shet is ook bevangen geweest en zij moest erg veel afvallen en heeft wel een paar weken een ijzertje gehad. Ze zat in een circlus. Ze moest afvallen en bewegen, maar bewegen deed pijn. Toen ze het ijzertje onder had zijn we veel gaan wandelen, rechte stukken en toen ging het afvallen lekker (in combinatie met een goed dieet). Dus geen gras meer, enkel wat voer dat laag in suiker en zetmeel is en het hooi heb ik vervangen voor graszaadhooi. Binnen een jaar was ze op mooi gewicht en sindsdien is ze niet meer bevangen geweest (even afkloppen). Inmiddels mag ze af en toe wel weer grazen, maar dan krijgen ze minder brokjes en weidehooi. Ik meng het graszaadhooi inmiddels met weidehooi omdat ze van enkel graszaadhooi te dun werden. Verder regelmatig de smid erbij die de hoeven in goede conditie houdt.

Ze krijgen hier een heeeeeeeel klein beetje safe and sound van dodson and horrel en voor de vitamines marstall forse. En verder enkel hooi. Hier doen ze het super op.

In 2010 had ik 2 pony's bevangen staan (beide in de winter gebeurd) en dat heeft me ruim 1000 euro gekost aan dierenartskosten, speciaal beslag en foto's. Gewone bekapbeurten niet meegerekend. Smid kwam toen iedere 6 weken.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:54

Onze pony is tweemaal hoefbevangen geweest, de tweede maal zo ernstig dat ze niet eens meer kon staan. Door geneesmiddelen en een streng dieet is het zo goed gekomen dat ze weer gewoon bereden kan worden en zelfs kan springen.

Jouw pony loopt wel 'op eieren' zoals ze dat zeggen, heel voorzichtig, maar
lang niet zo beroerd als sommige hoefbevangen paarden en zeker niet zo beroerd als onze pony.

Fructaan zit niet alleen 's ochtends in het gras hoor, maar vooral het hele voorjaar (de eerste snede). Geen krachtvoer geven, wel goed hooi (maar alleen van tweede snede en liefst goed bermhooi) en veel drinken. Onze pony mocht in het voorjaar de wei niet op. Pas als het meeste gras opgegeten was door de rest mocht ze in de wei, te beginnen met een kwartiertje en zo opbouwend tot de hele dag.

capopjekop

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:56

Niet alleen in het voorjaar, juist de winter is ook erg gevaarlijk. Als het vriest en het zonnetje schijnt dan maakt het gras veel fructaan aan maar omdat het te koud is om te groeien verbruikt de plant het niet. Die van mij zijn beide bevangen geraakt in 2010 toen het dit weer was als nu. Sneeuw en vorst en dan op het weiland.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:57

Luckystory schreef:
MirandaDvG schreef:
Dan zal dat per merk verschillen, want de weidekoeken die ik geef zit geen suiker in hoor.
Of ze hebben het niet op de verpakking vermeld :list:

Bij zo'n koek heb je "iets" nodig dat de boel aan elkaar laat plakken. (anders is het geen koek)
Doorgaans is dat plakmiddel suiker. ;)

Dat doen ze niet met suikers.
In de Marstall koeken zitten geen suikers. Dat "aan elkaar plakken" gebeurd bij biks. Niet bij de koeken :) Biks persen ze (en moet daarom aan elkaar geplakt worden) en de koeken worden gekneed. Dat is gewoon een soort van deeg.
Pavo is een ander verhaal. Die zitten echt bomvol suikers.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:11

tossielove schreef:
vuurneon schreef:
Ik was voor 3 week behandeling 500 euro kwijt, om even een indicatie te geven :)

Oke dat is niet mis, haha ;) Was die behandeling ook voor een hoefbevangen pony? Wat hebben we o.a allemaal gedaan?

Wij hadden 3 jaar geleden een acuut ernstig bevangen Haflinger. Elke dag da en hoefsmid, pijnstillers en bloedverdunners. 8 dagen lang. Bijna 1000 euro armer en pony dood. Als je dieren hebt weet je dat ze ziek kunnen worden, en daardoor (veel) meer geld kosten dan normaal.
Als je dat niet kunt of wilt betalen, dan moet je geen dieren nemen!

Heb de filmpjes bekeken, het dier is veel te vet. Op arm hooi, iets van graszaadhooi evt gemengd met (gerste) stro. Geen gras, zeker niet nu, nu het fructaan de pan uit rijst, en geen andere extra's. Een shet kan het zat doen op alleen wat ruwvoer. Eventueel aangevuld met een vitaminebrokje, bv Marstall Force

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:01

tossielove schreef:
Ze staat trouwens nu met die sneeuw overdag op de wei, kan dit kwaad?

kik1976, ik ga ze nu ook alleen hooi voeren :) Natuurlijk wil ik elk paard wat van mij is van medische zorg voorzien als dat nodig is, maar voor mij zijn er grenzen in hoe verre ik ga, en wanneer het genoeg is.

ik snap je grenzen heb ik ook maar dat heb ik bij elk dier, klein groot jong oud.
maar hoefbevangen is prima onder controle te krijgen, vooral in het begin stadia dus vind ik sommige reacties van je nogal zielig tegenover je pony.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:02

overigens zou ik geen vitamine brokken etc doen. maar gewoon 1 keer in de maand een vitamine spuit. kost geen drol 7.50 voor 1 spuitje

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:49

Je pony is nog prima te redden.
Niet zo, n drama maken ....
Gewoon de juiste maatregelen . En bekappen .
Er is een mooi product voor voeten op de markt .
Verkrijgbaar via horsefood4thought.nl
Zij kan je ook adviseren welk voer je je shet geeft .
Dus alleen hooi .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:51

StalNollie schreef:
overigens zou ik geen vitamine brokken etc doen. maar gewoon 1 keer in de maand een vitamine spuit. kost geen drol 7.50 voor 1 spuitje

Waarom zou je juist voor een spuit kiezen?

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 18:51

Kvoer ook opt moment nog geen brokken, alleen nog maar schraal hooi opt moment. Zo'n vitaminespuitje is wel goed idee, maar ik zal verder voeding en medicijnen enz met de dierenarts bespreken.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:54

omdat je gauw weer te veel gaat voeren, en heb van de koeken ook ooits iets gelezen kan het alleen niet vinden of wat het precies was.
en zo n spuit kan nooit geen kwaad. is even een opkikkertje. ons oudje krijgt het naar iedere wormenkuur/jaarlijkse enting etc. om even een boost te geven

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:51

mijn DA zegt dat zo'n vitaminespuit niet werkt, als wij maar 1 vitaminepil innemen werkt dat ook niet.
Een paard kan nooit zoveel vitaminen in 1 keer opnemen dat ie dan voor een maand genoeg heeft.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:56

daar zijn dan ook de meningen over verdeeld. maar ach dat is met alles. maar ik zou geen brok bij voeren. er zit altijd weer teveel in. gewoon hooi en zoutblok

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:07

tossielove schreef:
Ik kan mákkelijk voor een gezond paard zorgen, en als 't ie iets mankeert ook nog wel, maar als het te ernstig of te veel wordt niet meer. Dan ga ik mijn paarden nu maar verkopen denk ik.. Aan een gezond paard waar ik nog veel mee doe heb ik meer geld voor over dan een gemiddeld shetje. Klinkt hard, maar probeer me te begrijpen alsjeblieft.

Sorry dat ik nu hard ben. Nee ik snap je niet en ik wil het niet gaan proberen ook.

Waar het hier om gaat is dat je wel het dier hebt en dan moet je er voor gaan zorgen ook of het nou om een gezond dier gaat of niet of een groot dier of klein, je koos er voor om het te hebben en ja helaas dat gaat geld kosten als het wat heeft.

Ik heb medelijden met het dier dat nu door jou lijdt.

Maar in geval van dat als het toch te ver heen is dan snap ik dat je niet teveel geld meer wilt uitgeven omdat ie toch ingeslapen wordt, dan is dat anders, dan is het uit het lijden geholpen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:52

Is de dierenarts nog niet geweest?

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 22:46

Citaat:
Sorry dat ik nu hard ben. Nee ik snap je niet en ik wil het niet gaan proberen ook.

Waar het hier om gaat is dat je wel het dier hebt en dan moet je er voor gaan zorgen ook of het nou om een gezond dier gaat of niet of een groot dier of klein, je koos er voor om het te hebben en ja helaas dat gaat geld kosten als het wat heeft.

Ik heb medelijden met het dier dat nu door jou lijdt.

Maar in geval van dat als het toch te ver heen is dan snap ik dat je niet teveel geld meer wilt uitgeven omdat ie toch ingeslapen wordt, dan is dat anders, dan is het uit het lijden geholpen.

Natuurlijk zorg ik voor het dier. Ik ben nu mijn uiterste best aan het doen het beestje nog een zo aangenaam mogelijk leven te geven. Wat ze nodig heeft krijgt ze, maar als het erg hoog in de kosten gaat lopen, dan mankeert het paard dus heel wat, dan stop ik er inderdaad mee. Als je het beestje uit zijn lijden verlost zal hij nooit meer pijn hebben, en is het waarschijnlijk beter af. Je moet niet denken dat ik een pony in ga laten slapen omdat IK de boel niet meer kan betalen, nee, dat zal ik nooit doen. Als hij zoveel mankeert en pijn heeft, dat het heel veel geld kost, dat wel ja.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 22:47

Dierenarts is nog niet geweest. Ik bel morgen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:39

Ik vind dat je nu zelf ervoor zorgt dat het erger wordt.
Zoals eerder al aangegeven haal er een da bij, waarom wachten? Door het uit te stellen word het alleen maar erger. pony loopt dus nu nog steeds met pijn. het arme dier had al metacam en eventueel bloedverdunners moeten hebben.

Hoog in de kosten te lopen, dat hoeft niet te betekenen dat het heel wat mankeert. Kan ook van 1 ding wezen wat met goede aanpak prima is op te lossen.
En vind dat dus absoluut in dit geval (tot nu toe) geen reden het beestje in te laten slapen. Ik vind dat je dit verplicht bent tegenover je dier!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:39

Je gaf zelf aan dat het maar een Shetje voor erbij is en dat je er daarom minder aan wilt besteden.
Je moet je kapot schamen.
Waar zijn je ouders in dit verhaal?
Ik vind je zeer egoïstisch en onverantwoorlijk overkomen.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:52

Ik weet dat er van marstall ook de huff regulator is, voor bevangen paarden. Misschien dat dit wat is? En inderdaad verder heel schraal voeren, en vergeet niet een goed zoutblok te geven, zo'n rode knz uit mn hoofd dacht ik.

En ik snap heel goed dat jij een grens trekt qua kostenplaatje.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:21

R.X. schreef:
Je gaf zelf aan dat het maar een Shetje voor erbij is en dat je er daarom minder aan wilt besteden.

En toch belt de ze dierenarts, haalt de hoefsmid erbij en vraagt om adviezen. Schamen? Voor wat? Ja, hooguit voor het laat erbij halen van de dierenarts. Maar dat wordt morgen geregeld. Ze geeft aan de pony niet te willen laten lijden; neemt haar verantwoordelijkheid als het erop aankomt. En ja, voor iedereen ligt de grens anders als het om kosten gaat en dat ieders goed recht. Deze meid zal echter niet haar pony laten lijden en als het te duur is, zal het dier worden ingeslapen. Niets egoïstisch, niets om je voor te schamen maar een hele eerlijke aanpak.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 00:22

Kiki1976 Ik heb nu inderdaad geen enkele reden de pony in te laten slapen, dat ga ik ook niet doen. Ik geef toe dat ik de dierenarts beter vandaag al kon laten komen. Maar ik heb eerst alles op een rijtje gezet, opgeschreven en iedereen die meewerkt aan de paarden ingelicht. Geen excuus, weet ik.
Nu mag je nog 1 x duidelijk lezen: Ik trek een grens en de kosten, wij jij daar van vindt mag je zelf weten. In het wild had de pony waarschijnlijk allang dood geweest. Ik hoef ook geen reacties meer op financiëel gedoe, daar gaat het in dit topic ook niet om. Je weet trouwens helemaaaal niet, hoever ik kosten wil trekken voor de pony, dus ik vind je echt overdreven doet. Verder vind ik wel dat jullie erg goed geholpen heb en adviezen hebben gegeven waar ik echt wat aan had! :) Dankjulliewel!

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 00:27

R.X. schreef:

Nee hoor, kapot schamen vind ik nergens voor nodig. Ik zorg voor het beestje en ik doe mijn best. Mijn ouders tellen in dit verhaal niet mee. Het pony heb ik gekregen van mijn opa. Ik trek voor de bijkomende kosten op en hij is verantwoordelijk.

Vuurneon: Thanks :)