paard met schimmel, hoe wat waar.. ( hoe en wat behandelen )

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:37

ik ga het middel eens opzoeken. en dan ga ik me deken van de week wassen met imevarol in de wasmachine. hoelang duurt het voordat deze droog is. heb eventueel reserve liggen hoor. maar deze deken zit hem wat gemakkelijk.

spuiten ben ik ook niet zo maar het duurt al zo lang en het ziet er niet uit en jeuk is ook niet fijn voor het beestje. heb hem overigens hiervoor al geschoren dat was makkelijk wassen en behandelen

hutch84

Re: paard met schimmel, hoe wat waar.. ( hoe en wat behandelen )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 18:56

tja over dekens .. je moet een behandel plan op stellen

imavarol beet erg op mijn eigen huid en had zo iets van dat moet mijn paard dat ook hebben. Ook merkte ik dat zijn huid erg schilferde en er vreemd uit ging zien erg droog

maar om terug te komen op de dekens je moet je reserve deken ook wassen dus als je weet dat je zaterdag wil beginnen met behandelen dan moet je zorgen dat voor zaterdag je reserve deken gewassen is op minimaal 60 graden ( ik deed het zonder wasmiddel maar liet hem dan wel een vol programma draaien) als het dan zaterdag is kan je deze deken opdoen hij is dan redelijk schimmel vrij

zaterdag was je dan je paard en gooit de gewassen deken op .
de andere deken was je dan weer met imavarol of welk middel je dan ook wil de eerst komende was beurt wissel je weer van deken.. en nu was je deken 2 ook met imavarol en zo werk je verder gegarandeerd dat ook jij er op deze werk wijze van af komt

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:12

Goed nieuws hutch84 , fijn dat je paard schimmelvrij is.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:16

heb nu het eerste deken erin zitten. ze is vandaag gewassen dus helaas andere deken erop gegooit. zondag weer wassen en dan ruil ik de dekens om. en dan is mijn tweede potje imevarol op. maar heb net die ene schampoo besteld die je had door gelinkt. en was ik haar om de 4 dagen weer met die shampoo en om en om de dekens blijven wassen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:23

geerke schreef:
ik bedoel wassen met imaverol en dan na vier dagen weer,en dan na vier dagen nog een keer.
Staat dat niet op de bijsluiter?

je houdt er te veel tijd tussen je moet bij imavarol echt strak wassen dus zoals ik boven aangeef[/quote]

o.k....ik dacht dat het vier dagen was.[/quote]

lees net de bijsluiter....het is wel drie a vier dagen.Vier x in het totaal.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 20:51

kaatje dank je wel ik ben er ook erg blij mee.. hoewel de schimmel wel altijd op stal zal blijven is de kans dat de mijne het terug krijg kleiner geworden

jep dat klopt gedeeltelijk alleen als je dus een herbesmetting heb heb je al kans dat je recistentie aan het krijgen ben en moet je dus vaker wassen .
2 dierenartsen rade aan om niet de gebruiksaanwijzing te volgen en hem sterker en korter te maken omdat het zo hardnekkig was .
de praktijk leerd dat helaas de schimmel tegen de manier van wassen op de gebruiksaanwijzing gaat kunnen dus ook bij constatering adviseren veel dierenartsen al sneller te wassen dan de gebruiks aanwijzing

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:33

hutch84 schreef:
stalmollie
ik kan je zeggen ik ben nu zonder spuiten of imavarol met plek gewijs wassen van de schimmel af
http://www.paardendrogist.nl/product/14 ... 1915/34664 en wel met dit spul.. het werkt erg goed ook ontsmet het gelijk wondjes
zeker als ze jeuk blijven houden wil ik je dit middel proberen
Wat super dat die shampoo bij jouw paard ook geholpen heeft. Echt een aanrader enne... ik heb geen Silverlinde-aandelen :)

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 09:04

koeke ik ook niet maar ik ben zeer te spreken over hun produkten zo loop ik nog met een mok been / waar op een bacterie zit
en ook die was ik met deze shampoo omdat het ook bacterie dodend is het werkt bij zo veel huid problemen niet normaal

ik zou zo de aandelen nemen

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:15

heb gisteren met het spul gewassen zondag was de laatste dag met imevarol. het lijkt nu onder controle te zijn. en haren beginnen zachtjes aan weer te groeien. maar blijf lekker doorwassen.
en wat is die shampoo fijn om te wassen zeg heerlijk. en hij ruikt ook nog lekker.

maar hadden jullie ook dat je eigen handen schraal rood en geïrriteerd er van raakte. jeetje zeg ben flink aan het smeren nu maar het is drama

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 12:25

groot gelijk zeker als de haren terug komen ben je op de goede weg..

ik vind het ook heel erg lekker ruiken wel was mijn ervaring dat ik beter met spons kon wassen dan met een borstel want dan kan je beter doseren.

ik kreeg die reactie van de imavarol .. en aangezien jij daar zondag ook nog mee gewassen heb kan het ook dat zijn.. ik gebruik de shampoo nu ook om te ontsmetten. hij heeft eer erg veelzijdige werking

ik kan je aanraden smeer je handen in met vasaline s nachts en doe dan handschoentjes aan of laat je handen in pakken zodat de vasaline /sudocreme goed in kan trekken

Blondie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 11:01

Hallo,
Mijn paard heeft een paar kleine schimmel plekjes op zijn hoofd. Nu wil ik hem niet meteen wassen met imaverol want dat is heel hardnekkig en gaat de weerstand ook van omlaag en met deze temperaturen heb ik hem dan ook wel heel snel verkouden waar ik niet op zit te wachten. Hebben jullie een goeie tip wat ik op de plekjes kan smeren zonder de weerstand van mijn paard omlaag te halen?

Ik heb gehoord dat vetramin honingzalf ook goed kan helpen, heeft iemand daar ervaring mee?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 11:09

Hoezo zou de weerstand omlaag gaan van imaverol? En wat bedoel je met hardnekkig?

Schimmel gewoon goed aanpakken voor het zich verspreid. En aangezien je je tuig en dergelijke ook moet behandelen, kun je na het wassen gewoon een deken opleggen, is die ook gelijk behandeld.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 11:21

Je paard is nu z'n afweer aan het werk aan het zetten om die schimmel te bestrijden. Een anti-schimmelmiddel helpt mee die schimmel te bestrijden. Dat doet helemaal níets met de afweer van je paard, het hélpt de afweer van je paard.
Behandel je die schimmel niet ook met een schimmelwerendmiddel, moet de afweer van je paard harder werken. De afweer wordt niet mínder van imaverol, maar moet wel veel harder werken zonder imaverol.

Het duurt langer zonder, en je paard wordt er zieker van zonder (want z'n afweer draait overuren).

Honingzalf heeft beperkte antibacteriële en antimycotische werking. In theorie doet dat dus ook wel wat en wel précies hetzelfde als imaverol. Alleen minder effectief.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 06:06

Meerdere keren schimmel gehad op mijn paard of 1 van de paarden op stal. Altijd alleen de plekjes behandeld met imaverol, halsters werden 1 keer per week in Dettol gedaan, evenals borstels direct na ontdekking. Dan werd er gedurende de 2 weken dat je met Imaverol behandelt 1 plastic borstel gebruikt per paard zodat de rest schoon bleef.

Ik maakte nooit tuig schoon. Singel en dekjes gingen wel in de was. Singel meestal 1 keer, dekjes 1 of 2 keer per week gedurende die 2 weken. Dus ook niet elke keer. Hoofdstel deed ik niets aan, ook niet als schimmel op hoofd zat.
Handen waste ik wel nadat ik bij de paarden geweest was, dus nog op stal. Gewoon spoelen met water.
En kleding waste ik niet extra.

Honingzalf geeft een vieze plakbende, dus daar ben ik niet weg van als het tegen schimmel moet werken. Dat hooguit op wondjes. En je zou het kunnen proberen bij kleine plekjes schimmel. Niet als er zo weer een deken over moet, want dan krijg je die smeerbende in de deken.