Wat nu? Iemand hier ervaring mee?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:14

switt schreef:
betadine schreef:
De fokker is niet heel eerlijk geweest dan, oftewel heb je hem voor een erg goede prijs kunnen kopen, want het is onmogelijk dat hij dit niet ziet.
Hopelijk gaat het over en ligt het enkel aan zijn groei. Je zou wel eens een echo/foto kunnen laten maken om te zien of er geen ontsteking opzit. Vreselijk om je veulen zo te moeten zien :(:)

Ik heb hem gisteren dit filmpje laten zien en daarop zag hij ook niets raars....ik geloof wel dat het hem ontgaan is. En ach, misschien wist hij het wel: het verandert niets aan de situatie. Ik ga me daar maar niet druk.om maken, ik vind het al rot genoeg dat het niet goed gaat met hem :(

Dat ie dat niet ziet!!! {:)-: Dat snap ik echt niet zeg.. Dat wil ie gewoon niet zien, of hij heeft er de ballen verstand van...
Hij lijkt zijn sprongen wel helemaal niet te willen buigen.. zijn onderbenen zijn dik, dat hoort echt niet zo bij een veulen, ''ook niet als ze groot zouden worden later'' Dat ziet er echt wel anders uit.
Idd bloedonderzoek, lijkt ook wel wat op gewrichtsontsteking, en ik denk dat ik de sprongen op de foto zou laten zetten, veel succes ermee, en het siert je dat je hem niet zo terug brengt, al zou dat denk ik niet zo makkelijk gaan bij deze fokker...

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 22:34

Afegezien van de sprongen die ik inderdaad wel wat 'vol' vindt, lijkt de achterbeenstand ook een beetje vreemd. Sowieso is de bouw van jouw veulen nu (nog) erg onevenwichtig, maar dat kan wel bijtrekken.

Denk dat er meer aan de hand is dan 'groeien'. Sterkte met uitzoeken wat er is.

Lief koppie heeft ie trouwens!

onley

Re: Wat nu? Iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:35

zijn peesschede's lijken erg overvuld?? met vocht... ben benieuwd na het filmpje trouwens.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 00:43

onley schreef:
zijn peesschede's lijken erg overvuld?? met vocht... ben benieuwd na het filmpje trouwens.

Ik kan het filmpje echt niet aanzien...je ziet echt dat hij niet normaal is :( ik word er zo verdrietig van hem zo te zien, mn kleine mannetje. Kan echt al dagen niet slapen ervan, hoop zo dat het meevalt maar eigenlijk denk ik van niet. Maargoed, maandag is het eerste wat ik doe utrecht bellen. En dan maar hopen dat ze plek hebben zo rond kerst... Ik zet morgen het filmpje erop! Lig nu al in bed...

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 00:50

RosiePosie schreef:
Afegezien van de sprongen die ik inderdaad wel wat 'vol' vindt, lijkt de achterbeenstand ook een beetje vreemd. Sowieso is de bouw van jouw veulen nu (nog) erg onevenwichtig, maar dat kan wel bijtrekken.

Denk dat er meer aan de hand is dan 'groeien'. Sterkte met uitzoeken wat er is.

Lief koppie heeft ie trouwens!

Ja, hij is behoorlijk koe-hakkkig...(dat noem je toch zo?) Het hoeft van mij ook geen mooi of goed paard te worden. Op het moment ben ik al dolgelukkig als hij een gelukkige grasmaaier wordt. Z'n koppies en karakter is veels te lief, ben veels te gek op hem..

terpentijn

Re: Wat nu? Iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 08:31

Filmpje gezien: dit is absoluut niet goed!

Het dier is niet koehakkig, maar heeft enorm overvulde spronggewrichten aan BEIDE achterbenen en buigt dientengevolge daar ook niet in. Bovendien zet hij zijn achterhoeven/benen voor elkaar en niet naast elkaar.
Vooral het feit dat je dit aan beide achterbenen ziet vind ik zorgelijk en duidt op een structureel probleem.

Dit heeft niets met leeftijd te maken, maar met lokaal intern probleem. Kan OCD zijn, de enige wijze om hier achter te komen is de achterbenen, met name de sprongen en hogerop knieeen op de foto te laten zetten.

Een fokker die dit ofwel niet ziet, ofwel doet alsof dit "normaal" is, is of een klungelaar, of een blinde.

Je zou nog aan een neurologisch probleem/beginnende/deels ataxie kunnen denken ware het niet dat de achterbenen duidelijk overvuld en stijf zijn. En dat is niet een direct symptoom van ataxie.

Meteen naar een DA en foto's laten maken, dan weet je in elk geval waar je mee te maken hebt, en of het zin heeft hier nog aan te gaan "dokteren" met alle wellicht zinloze kosten van dien.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 08:47

Hele topic doorgelezen, en de laatste opmerking is er eentje waar ik me in kan vinden. Zijn spronggewrichten zijn idd overvuld en dat "stijve" wat hij in zijn lopen heeft is het vermijden van het buigen van die gewrichten. Hij maakt een circumductie met zijn benen (hij gooit zijn benen in een zijwaartse boog naar voren om te voorkomen dat hij zijn spronggewrichten moet buigen). Ga zelf maar eens met stijve knieën lopen, dan zwaai je je benen automatisch naar buiten, anders lukt het niet.

Dit lijkt mij niet een neurologisch, maar een orthopedisch probleem en ik zou dus idd beeldvormend onderzoek van zijn (sprong)gewrichten laten maken, als ik jou was.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 10:34

Bedankt voor jullie mening. Vind het wel erg "jammer" dat de dierenartsen die hem hebben gezien zeiden dat ik het maar aan moest kijken.. Door wat iedereen hier zegt ben ik bang dat het misschien iets is waar ik nu telaat bij ben. Zoals ik eerder al schreef : morgen bel ik de kliniek en hopelijk kan ik snel terecht. Ik baal zo dat ik dat dan niet eerder heb gedaan maar ik ging ervan uit dat de dierenartsen wel wisten waar ze het over hadden. Ik voel me nu echt een beetje schuldig naar hem toe, dalijk heeft hij hartstikke pijn...hij moet bijna wel pijn hebben, anders loop je niet zo gek.

En over de fokker: ik snap ook niet dat hij zegt dat hij er niets aan ziet. Maar eerlijk gezegd interesseert me dat al niet meer. Hij is nu van mij, kan me er wel heel erg druk.om maken maar wat schiet ik ermee op. Stop mn energie liever in andere dingen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 10:43

Ik heb het filmpje ook bekeken. Heb er niet zoveel verstand van, maar kon wel zien dat hij stijf loopt en van achteren nogal 'zwalkt'. Terpentijn zei het ook, hij zet zijn achtervoeten voor elkaar.... Beetje dronkenmansloopje.

Wel heel erg vervelend, zowel voor jou als het diertje. Nog zo jong, maar duidelijk dat er iets mis is. Hoop dat er snel duidelijkheid komt wat er mis is.
Wens je sterkte en wijsheid.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 10:46

switt schreef:
ik snap ook niet dat hij zegt dat hij er niets aan ziet. Maar eerlijk gezegd interesseert me dat al niet meer. Hij is nu van mij, kan me er wel heel erg druk.om maken maar wat schiet ik ermee op. Stop mn energie liever in andere dingen.

Dat kan ik heel goed snappen... Maar stel dat er een verkeerde diagnose uitkomt (en dat hoop ik voor jou natuurlijk niet!) dan zou ik toch wel even "verhaal" gaan halen bij de fokker... :o

switt schreef:
Door wat iedereen hier zegt ben ik bang dat het misschien iets is waar ik nu telaat bij ben

Maar hier zitten veel mensen en iedereen heeft er een eigen mening over... Het enigste wat naar mijn mening "uitkomst" kan bieden is foto's laten maken en een bloedje laten trekken. Maar dat ga je al doen *D

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 10:50

Om het geheel nog wat lastiger te maken, op de foto's die je gisteren plaatste zie ik, als je zijn wintervacht wegdenkt, geen dikke sprongen. Het wordt wel een flinke jongen denk ik zo ;) Het enige wat ik van de foto zou kunnen vinden is dat zijn kogels voor wat dikkig lijken, maar met een veulen is het altijd lastig kijken naar gewrichten vind ik. Als hij daar niet gevoelig op drukken is en ze niet warm zijn zou ik me daar geen zorgen over maken.
OCD is een mogelijkheid maar zou ik persoonlijk niet meteen naar laten zoeken bij zo'n jong veulen tenzij hij echt duidelijk kreupel is en veel vocht in een gewricht heeft.
En op je bovenstaande reactie, laat je niet gek maken een veulen moet nog zo veel groeien dat het meeste zich gewoon hersteld.
Ik vind de tip van Sallandval wel een goede om eens uit te zoeken of dat je probleem kan zijn, mogelijk kan hij niet overweg met de enorme hoeveelheid mineralen die in de Pavo podogrow zit. Mijn jaarling (die ook weinig krachtvoer gewend was bij zijn fokker) raakte er tenminste flink van aan de diarree, dus dat voer maar buiten gezet. Bloedonderzoek kan dit uitwijzen.
Let wel op dat wij hier maar wat zitten te gissen op basis van een wazig filmpje en een paar foto's!

Ik ben trouwens wel benieuwd naar jouw nieuwe filmpje, staat hij daar ook in draf op en zonder dek?

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 11:00

Dankje irmaz. Nee zn sprongen en knieën zijn niet warm. Als ik zn been buig zoals je doet bij buigproeven voor het spronggewricht reageert hij daar niet op, dat laat hij aan beide kanten gewoon toe. Hij heeft ook geen koorts.

Ja filmpje is draf, galop en stap. Ik verzamel even moed om op te staan en dan ga ik hem uploaden.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 11:33

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:47

Jouw veulen is verre van atactisch :) Is ook niet kreupel. gebruikt wel zijn lichaam niet optimaal, maar hé, het is een veulen en iedere dag is zijn lichaam weer anders gegroeid :D
Staat hij nu alleen in de paddock of ook op de wei? Kijk eens kritisch naar zijn rantsoen. Krijgt hij nu voordroog/kuil? de PAVO-brok? Mogelijk dat zijn darmen daar niet helemaal tegen kunnen en hij daar wat lamlendig van wordt, je wordt niet vrolijk als je altijd een wat geïrriteerd gevoel in je darmen hebt. Eventueel zand in de darmen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:49

ik moet zeggen dat het mij meevalt.Hij zit niet eens overkruist in de galop.
Het lijkt in het begin wel of hij de staart wat scheef draagt.
Ik heb wel de indruk dat op de foto de gewrichten minder dik waren.Gewoon normaal.
Leuk beest evengoed hoor!
Ik had hem graag wat meer zien draven en dan vanachter gefilmd.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:00

geerke schreef:
Ik had hem graag wat meer zien draven en dan vanachter gefilmd.

Valt mij ook mee. Hij houdt zijn bekken wel heel stijf. Denk dat zijn ietwat starre loopje daar ook van komt. Hij mist souplesse in het achterste deel van zijn rug. Ik weet onvoldoende van veulens om te zeggen of dat bijtrekt. Misschien is hij ooit eens ongelukkig gevallen of uitgegleden en zitten zijn spieren daar vast.

Staat hij altijd met dit ene paard in de bak/wei? Misschien zou hij meer bewegen als hij leeftijdgenootjes had.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 12:03

Hij staat helaas alleen in de paddock...we hebben wel een veel grotere paddock maar daar mocht hij niet bij van de dierenarts; te gevaarlijk ( er staat wat oudere pony ruinen en een vier jarige pre ruin). Hij krijgt Duits kruidenhooi gemengt met voordroog, daar kan hij onbeperkt van eten. En dan dus podo grow brokken.
Het plan was om hem in mei naar een opfok in nigtevecht te brengen maar moet eerst even afwachten hoe en wat met hem. Ik vind het ook niet optimaal hoe hij nu staat maar thuis op stal hebben we geen andere plek voor hem en ik kon ook niets anders vinden in de buurt.

Toen hij bij de ruinen stond bewoog hij trouwens niets meer; als die uit hun dak gingen keek hij toe. Ook negeerde hij hun pogingen om met hem te gaan spelen. Ik zou ook hem het liefst nu al met een leeftijdgenoot hebben maar die heb ik helaas niet en om er een te kopen gaat me wat te ver.

Hij draagt zn staartje idd scheef. Zowel naar links als naar rechts.

Volgens de fokker is hij nooit gevallen oid, voor zover ik weet ook niet. Er is een osteopaat bij geweest; hij zat helaas nergens vast.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:11

oke hij loopt niet optimaal maar omdat hij ook flink in de groei is en ook overbouwd kan ik me voorstellen als je achterbenen langer zijn dan je voorbenen dat het niet lekker loopt :) ..ik denk dat het nog te vroeg is om te zeggen hoe hij later zal gaan lopen..mijn advies zou zijn als je het aandruft om hem toch in de opfok te doen en misschien op een plek waar je zelf overzicht heb..lekker laten ravotten met leefdtijd genootjes en lekker laten uitgroeien..als het tijd wordt om hem te gaan beleren kan je hem altijd nog helemaal laten onderzoeken en als daar idd iets uitkomt dat niet goed is..(wat ik natuurlijk niet hoop) heb je hem in elk geval wel de tijd gegeven om helemaal uit te groeien. want als ik het zo zie kan het wel eens een flinke jongen worden en dat heeft zijn lichaam ook tijd nodig...

de laatste foto vind ik overigens erg mooi en ziet hij er goed uit!!
Laatst bijgewerkt door mvermeulen1 op 23-12-12 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:13

heb je er een goede osteopaat bijgehad?
Ik zou hem nooit naar de opfok brengen,veel teveel risico.
Kan hij nu wel paarden zien?

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:18

Goed dat je zo luisterd naar Muis!
Ik denk ook aan een probleem in het bekken of si gewricht, hij lijkt niet goed te kunnen kantelen waardoor hij zijn achterbenen omhoog hopt. Hij springt meer dan dat hij voorwaarts beweegt. Misschien dat je dat eens nader kunt laten onderzoeken of dat deel op de foto zetten.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:19

het is voor een veulen erg belangrijk dat hij veel beweging krijgt en een sociaal leven..een goeie opfok i zegt een hoop over hoe het veulen zich later gaat ontwikkelen..zowel geestelijk als lichamelijk..

veulens die in de opfok hebben gestaan zijn groeien vaak op als sterke paarden..je heb hier in NL genoeg goeie opfokstallen waar ze in kleine groepjes terecht kunnen ook met een uitloopstal..

het is in elk geval het proberen waard lijkt mij zo..

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:22

ik vind het tweede filmpje ook veel beter als het eerst... toen ik het eerste filmpje zag(stap) moest ik denken aan een paard van een vriendin van mij, haar paard is ook groot (+-1.80) en 'draait' zijn ene voet ook naar buiten toe in stap, maar ze rijdt er toch Z mee... ik weet niet wat de oorzaak is, heb ik haar ook nooit gevraagd, paard heeft ze zelf gefokt dus ook niet laten keuren ofzo... ik zou toch even contact opnemen met de kliniek, onderzoek kan nooit kwaad...

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:30

Ik zie alleen maar een veulen die een reus in de dop is.
Het zwalkt, gebruikt zijn achterhand minder dan de voorhand, is nu achter wat overbouwd, lange achterbenen, kortom het groeit! ;)
Het lijkt mij dat jij wat onzeker bent door het hebben van een veulen, is wat onbekend gebied voor je plus het verlies van je vorige paard, zorgt ervoor dat je je al snel zorgen maakt om ipv plezier hebt van je veulen...

Ik kan me het beste vinden in irmaz's posts.
Als je echt gerust gesteld wilt worden kan je nogmaals een DA laten kijken, bloedonderzoek kan nooit kwaad.
Hou je bij hoeveel hij gegroeid is?
Desnoods vraag je je DA waar je op moet letten in het geval van jouw veulen: bouw, vacht, voeding, ontwikkeling.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 12:46

geerke schreef:

Ja, hij staat dus samen met die schimmel van het filmpje. We hebben hekken ipv schrikdraad dus hij kan over het hek contact hebben met de buren, de ruinen (waar hij hopelijk binnenkort weer bij kan).

geerke schreef:

Ik vind dr heel goed :) Ze is tevens ook dierenarts en ik heb goede ervaringen met haar; ze heeft mn vorige paard ontzettend geholpen. Helaas ging die toen ze ein-de-lijk "goed" was dood aan naar binnen geslagen droes ;( En de opfok..ja daar zijn zoveel meningen over! Ik heb in elk geval een plekje voor hem gereserveerd in nigtevecht voor in mei.

horsiegek schreef:
Goed dat je zo luisterd naar Muis!
Ik denk ook aan een probleem in het bekken of si gewricht, hij lijkt niet goed te kunnen kantelen waardoor hij zijn achterbenen omhoog hopt. Hij springt meer dan dat hij voorwaarts beweegt. Misschien dat je dat eens nader kunt laten onderzoeken of dat deel op de foto zetten.

Het is ook een springpaard :+ Ga ik doen! Ik wil het nu gewoon weten... Heb liever teveel onderzocht dan te weinig nu. Wil nu gewoon weten wat het is, hoor zoveel verschillende dingen hier...

mvermeulen1 schreef:
het is voor een veulen erg belangrijk dat hij veel beweging krijgt en een sociaal leven..een goeie opfok i zegt een hoop over hoe het veulen zich later gaat ontwikkelen..zowel geestelijk als lichamelijk..

veulens die in de opfok hebben gestaan zijn groeien vaak op als sterke paarden..je heb hier in NL genoeg goeie opfokstallen waar ze in kleine groepjes terecht kunnen ook met een uitloopstal..

Ben ik met je eens maar als hij inderdaad iets mankeert heb ik hem liever niet in een groep hengsten... Maar dat is nu even zorg voor later. (weet jij een goede opfokstal waar ze in kleine groepjes staan?)

MarvanTom schreef:
Ik zie alleen maar een veulen die een reus in de dop is.
Het zwalkt, gebruikt zijn achterhand minder dan de voorhand, is nu achter wat overbouwd, lange achterbenen, kortom het groeit! ;)
Het lijkt mij dat jij wat onzeker bent door het hebben van een veulen, is wat onbekend gebied voor je plus het verlies van je vorige paard, zorgt ervoor dat je je al snel zorgen maakt om ipv plezier hebt van je veulen...

Ik kan me het beste vinden in irmaz's posts.
Als je echt gerust gesteld wilt worden kan je nogmaals een DA laten kijken, bloedonderzoek kan nooit kwaad.
Hou je bij hoeveel hij gegroeid is?

Ik maak me inderdaad grote zorgen..ik wil gewoon dat het goed met hem gaat. De reden dat ik niet meteen aan de bel trok was ook omdat ik dacht dat ik overal spoken zag na de ellende met mn vorige paard. Ik weet niet echt hoe is het om een paard te hebben zonder zorgen. Lijkt me best leuk :Y)
Toen ik hem kreeg was hij 1.36 en nu is hij 1.42 (misschien al iets groter). Ik kreeg hem 10 oktober, hij is van 1 mei. Hij was al afgespeend toen ik bij hem ging kijken, anders had hij van mij wat langer bij mama mogen blijven.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:22

Zo, ik heb het filmpje een keertje of 6 bekeken, en moet zeggen dat dit inderdaad toch wel een hele andere indruk geeft dan het eerste filmpje in je OP, TS.
Dit ziet er hoopgevender uit en maakt - voor zover mogelijk - meer duidelijk.

Het is voor een zo jong veulen geen "normaal" bewegingspatroon natuurlijk, want het veulen "hopst" ipv galoppeert achter, terwijl aan de voorkant niks mis is. Het is inderdaad nog steeds stijvig, maar ik vind de sprongen hier weliswaar groot, maar zo dikkig of gezwollen als in je eerste filmpje komen ze hier niet over.

Atactisch is Muis zeker niet, hij kan met relatief gemak alle kanten op draaien en springen, plots remmen, en verliest daarbij nergens zijn evenwicht. Hij springt ook gewoon over een plas. Scheef gedragen staartje zie ik ook niet als zodanig, want hij houdt 'm dan eens links en dan eens rechts in zijn gekke sprongen, is naar mijn mening gewoon een kwestie van bewegingsdynamiek. Hij draagt de staart ook, dus daar ook geen neurologisch probleem.

Als ik dan kijk naar de laatste afbeelding, de foto nog bij de fokker, dan zie ik een geheel ander paardje, dat heel erg leuk is gebouwd en fijn kan bewegen. Als hij toen ZO was, snap ik beter dat de fokker er niks mis mee vond.
Muis is in korte tijd mega veranderd/gegroeid, dat kan enorme invloed hebben op zijn bewegingsafloop.
Sommige veulens hebben heel lang nodig om enigzins in harmonie te groeien, waarbij hele rare tussenfases kunnen ontstaan (sprak ik uit opgroeiende-veulen-ervaring). Dan denk je: tsjee wat gebeurt hier nou?

Hoewel de stijvigheid mij nog steeds niet bevalt, zou het toch wel eens mee kunnen vallen!

Zo veel mogelijk beweging in vrijheid is zonder meer de beste remedie (onbeperkt weidegang).

Je zou het nog eens aan kunnen kijken, zeg een maand of drie, dan kan er al weer veel veranderd zijn.

Vertrouw je het toch niet, zou ik (voor je eigen gemoedsrust) alsnog foto's laten nemen, maar dat kost een hoop (misschien onnodig) geld en is bij een zo jong veulen in de groeispurt ook niet altijd even duidelijk qua uitslagen (behalve als er iets ernstig mis is, dat zie je echt wel op foto's).

Dus hierbij heb ik mijn eerdere mening/advies op punten herzien: was het mijn veulen zou ik de boel scherp in de gaten houden (zwelt er iets, wordt er iets warm), en het veulen zich nog eens even door laten ontwikkelen, maar in dit stadium nog niet meteen op de foto laten zetten.

Ben overigens erg benieuwd naar verdere (ontwikkelings/bewegings)filmpjes van dit leuke hengstje!
Succes!