Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Re: Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:28

Eerste pagina.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:29

eiber schreef:
@Fly away: we praten in geval van Pergolide niet over innovatie. Het middel is al jaren op de markt en wordt ook al jaren succesvol gebruikt in de strijd tegen de verschijnselen van de (overigens ongeneeslijke) ziekte van Cushing bij paarden. Het is geregistreerd, niet net uitgevonden. Dat is het wrange aan de zaak. Het gaat ook niet om de absolute bedrag, het gaat om de verhoging. Het is tot nu toe niet te verklaren waarom en hoe de prijsstelling van dit medicijn tot stand is gekomen.

Kleine nuance; het mag dan al jaren op de markt zijn, dat is dan op de markt voor humaan gebruik. Dáár is onderzoek naar gedaan. Dat het middel zonder dat voldoende onderzoek gedaan is bij veterinaire toepassing gebruikt wordt bij paarden, betekend niet dat het ook geregistreerd is voor veterinair gebruik. Dat onderzoek is nu wel gedaan, anders kan er geen registratie afgegeven worden.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:30

cynthiar schreef:
Eerste pagina.

Daar staat géén verklaring van BI, en al helemaal niet zoals jij het hiervoor omschrijft. Daar staat de interpretatie die iemand heeft van een uitspraak van een woordvoerder.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:34

Ja sorry, dat klopt, ik had het verkeerd gelezen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:37

Maar pergolide wordt al een jaar of 7 voor paarden gebruikt in de us, dus ik vraag mij dan af hoe er onderzoek is gedaan. Hebben ze gewoon patienten dossiers opgevraagd en bekeken en daar conclusies uitgetrokken? Want dat zou wel erg gemakkelijk zijn.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 00:08

Een truukje dat bij ons in de apotheek regelmatig gebruikt wordt: een niet-bestaande dosis, bijvoorbeeld 24mg laten voorschrijven. Dan ben je als apotheker niet meer verplicht om de dure specialiteit af te leveren, want die is 25mg, niet 24 :+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 01:44

FlyAway schreef:
Kleine nuance; het mag dan al jaren op de markt zijn, dat is dan op de markt voor humaan gebruik. Dáár is onderzoek naar gedaan. Dat het middel zonder dat voldoende onderzoek gedaan is bij veterinaire toepassing gebruikt wordt bij paarden, betekend niet dat het ook geregistreerd is voor veterinair gebruik. Dat onderzoek is nu wel gedaan, anders kan er geen registratie afgegeven worden.

Een nuance dan op jouw post: er wordt al 26 jaar onderzoek gedaan naar de effectiviteit van pergolide ( die humane variant) bij paarden, met name om de doseringsgraad te bepalen. Het onderzoek is dus al veel langer aan de gang en daar is, naar mijn beste weten niet specifiek door BI in geïnvesteerd.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 08:37

Martina67 schreef:
Renee1990 schreef:
Ik denk dat het best lastig wordt om ons gelijk te krijgen.
Bij mijn pony is een paar weken geleden ook de diagnose cushing gesteld.
Ik heb het geluk dat hij nu op 0,5 mg per dag staat.

Maar de prijsverhoging is absurd. Heb mijn DA al gevraagd naar andere mogelijkheden.
Maar hij kon alleen dit medicijn voorschrijven.

Poeh hé, ik zit in hetzelfde schuitje!
Maar kan en ga ook niet enorme bedragen van tegen de 2 euro betalen op termijn.
Wordt wel tijd dat de farmacie eens op de vingers getikt wordt.

Bericht inderdaad maar overal bekend maken desnoods naar Kassa e.d.
Zal er eens over nadenken!

Ik heb even berekend, k betaal 115 euro voor 60 pillen prascend.
Dus 1,92 per mg (dag) nu is het voor mij ongeveer 30 euro per maand omdat hij maar 0,5 mg krijgt. Ben benieuwd hoelang het medicijn nodig heeft om het effect te kunnen zien. Het enige dat ik nu merk is dat hij iets minder boos / geirriteerd is. Ik geef het nu 2 weken.

Maar misschien is kassa geen slecht idee, k ben niet zo goed in rechten anders zou k het eens nakijken of we er iets mee bereiken om het bijvoorbeeld daar onder de aandacht te brengen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:22

Maar de fabrikant neemt u wel het risico van claims op zich, omdat het nu officieel geregistreerd is.

Maar een fijne arts werkt heus wel mee met een pergoline recept voor de apotheek, bij de apotheek zijn ze alleen geïnteresseerd of ze al het geld meteen krijgen, ook dat is nu alleen nog maar business, was het altijd al als rechterhandje en handen ophouder voor het grote geld van de poducenten

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:22

Misschien aankloppen bij de mededingingsautoriteit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:24

Een fabrikant zo ver krijgen dat ze een generiek diergeneesmiddel gaan maken, voor hun dikke wist, ze gaan elkaar in de toekomst toch kapot concurreren, zeker als straks paardenverzekeringen een vinger in de pap willen houden op hun kosten

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:38

Zijn er hier eigenlijk mensen die hun paard verzekerd hebben en op de pergolide staan?
Zoja wordt Pergolide betaald door de verzekering?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:10

Ik ga dit ook even volgen, wij hebben 2 cushing klanten, dus zou wel fijn zijn als de kosten niet teveel omhoog gaan.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:23

Boehringer heeft gereageerd op Facebook. Ben benieuwd.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:28

Dit is de reactie van BI op facebook

Boehringer Ingelheim Dear Anniek. We are reaching out to the respective department in the Netherlands with your post. Thanks for reaching out to us here in Facebook. Would you also be okay with sending us a direct message with a way to contact you - email and/or telephone. Thank you.
5 minuten geleden · Vind ik leuk

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 10:28

FlyAway schreef:
Ik reageerde op Russel (en vervolgens op Troi die een aanvulling op mijn verhaal gaf), die het over haar humane geneesmiddelen heeft.

Je zegt het overigens juist, het is tot nu toe niet te verklaren waarom en hoe de prijsstelling van dit medicijn tot stand is gekomen. Dat weerhoudt de bokkers hier (die getuige de reacties alhier en op de fb pagina van BI niet veel kennis hebben van de ontwikkeling en registratie van humane danwel veterinaire geneesmiddelen) er anders ook niet van om BI bij voorbaat al aan de schandpaal te nagelen. Innocent untill proven guilty?

Zoals je in de openingspost hebt kunnen lezen zijn we er niet op uit om B.I. aan de schandpaal te nagelen. We willen graag opheldering over hoe de prijsstelling tot stand is gekomen en mocht blijken dat hierin onrechtmatigheden zitten, dat dan de prijs wordt aangepast.
Verder willen we een eerlijke reclame voor het middel, geen suggesties dat het hier gaat om een nieuw middel. Wij komen onderweg te veel onduidelijkheid tegen, ook bij dierenartsen en klinieken.
Dat sommige Bokkers emotioneel reageren, lijkt me logisch. Het gaat hier wel om de behandeling van je dierbaarste bezit, je paard, en dat is ook nog eens ongeneeslijk ziek. Als de prijsverhoging verklaarbaar zou zijn, en minder exorbitant, dan zouden de reacties ook veel minder hevig zijn vermoed ik.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:30

cynthiar schreef:

Boehringer Ingelheim Dear Anniek. We are reaching out to the respective department in the Netherlands with your post. Thanks for reaching out to us here in Facebook. Would you also be okay with sending us a direct message with a way to contact you - email and/or telephone. Thank you.

Bedankt voor het kopiëren!
Zit op de telefoon en kreeg m niet hier op!

Zal zo even een bericht sturen met m'n telefoonnummer en email.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:31

Ben benieuwd wat je voor reactie zal krijgen van de nederlandse afdeling!

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 10:32

cynthiar schreef:

Gefeliciteert! Fijn dat ze direct al reageren. Ik heb je een PB gestuurd.

moontjemol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:34

Ze reageren inderdaad. Ik heb ook eea toegevoegd. Probeer dit ajb zoveel mogelijk te delen. Zelf heb ik gelukkig geen paard met cushing maar wel ervaring met ziekte van paarden en er is niets zo erg als financieel beperkt te worden om je paard te kunnen helpen. Zeker als het niet nodig is. Ik denk dat je niet je dierenarts kan vragen illegale handelingen te verrichten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:46

Ik heb me altijd verzet om me aan te sluiten bij facebook maar dit haalt me over de streep!
BI in Nederland heeft nog niet gereageerd op mijn mail.
Anyway, hou ons op de hoogte Anniek - en hou er in je reacties rekening mee dat ook in Duitsland er inmiddels ook een protestgroep is die al gevorderd is tot de Berlijnse autoriteiten om daar protest aan te tekenen.
Spannend!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:40

Ik hou jullie op de hoogte! En ga me nog even extra inlezen over pergolide, onderzoek, kosten etc. etc. zodat ik niet met een bek vol tanden aan de telefoon kom als ze me bellen, voor het geval dat haha :D

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:54

bakkabouter schreef:
Een truukje dat bij ons in de apotheek regelmatig gebruikt wordt: een niet-bestaande dosis, bijvoorbeeld 24mg laten voorschrijven. Dan ben je als apotheker niet meer verplicht om de dure specialiteit af te leveren, want die is 25mg, niet 24 :+

Deze is heel slim!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:35

Serendip90 schreef:
Even een stom vraagje hoor, maar als het ook in "mensenmedicijnen" zit... Hoe moeilijk is het om daaraan te komen? (Weet er voor de rest niet veel vanaf hoor! dus sorry als het een domme vraag is?)

Je kunt alleen aan het mensenmedicijn komen als je een recept hebt. Voorheen (lees de afgelopen 5 jaren) kreeg ik dan via onze dierenkliniek een recept waarmee ik naar de (mensen)apotheek ging en gewoon Pergolide kon aanschaffen - toen al voor een veel lagere prijs dan als ik het door de DA zelf liet bestellen (wat in principe de insteek van de kliniek was).

Zonder recept mag je apotheek geen geneesmiddelen verstrekken. En de DA mag officieel geen mensen geneesmiddelen voorschrijven als er ook een paardenvariant beschikbaar is. En dat laatste is dus nu het geval. (En bovendien gaat het mensenmiddel er op termijn ook uit door de bijwerkingen die het heeft o.a. lekkende hartklep bij mensen en betere andere middelen voor mensen beschikbaar).
Laatst bijgewerkt door fargo op 13-11-12 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:37

fargo schreef:
En de DA mag officieel geen mensen geneesmiddelen voorschrijven als er ook een paardenvariant beschikbaar is. En dat laatste is dus nu het geval.

Wel als het paard niet goed reageert op de dierlijke variant, samenstelling verschilt toch per merk.