kuilgras slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:20

Sonja_vR schreef:
voordroog is al veel beter geschikt , maar! veel sobere dieren kunnen dit ook gewoon niet handelen (ook als het op een later tijdstip is geoogst en armer gras is) , puur door het proces wat plaats vind na het verpakken

mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar hooi geoogst op een moment dat het gras gebloeid heeft . dit kan ik in hoeveelheden voeren dat de dieren er in principe onbeperkt van kunnen eten en op die manier sowieso aan voldoende ruwe vezels komen zonder vet te worden.

.

Gras dat in de bloei komt of heeft gezeten is 0.0 waard als hooi voeding..(Het is vaak ook nog rijk aan schimmels)
Zeker als je ziet wat men voor die rommel betaald..Het is prima spul om samen met allerlei "fancy" "veevoeder"-producten te voeren.

Gras dat gaat bloeien, groeit niet meer het z.g.n. afstervingsproces is in gang gezet.

Inkuilen is een fermentatieproces waarbij micro-organismen de beschikbare suikers omzetten in melkzuur.
Goed voordroog heeft een fermenterings-proces ondergaan en de Lactobaccillus die er in zitten zorgen voor een optimale darmflora.
Dieren kunnen wat dun op de mest komen. Dit komt vaak daar de opname aan hoeveelheid drogestof verstoord is.
Dit is op te vangen door Tarwestro en 1 kg pulp (oplossing 1kg pulp op 3 ltr. water te voeren, is vezel en Ca rijk).

Enzymen zijn eiwitten die als katalysator werken. Ze zorgen voor een omzetting en worden
daarbij zelf niet verbruikt. Het gaat hier om zetmeel-, vet- en eiwitsplitsende enzymen die in
de darm worden gemaakt om voedsel te verteren

Ariebren

Re: kuilgras slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:32

@ceasario,
Mijn voordroog van de laatste 15 jaar is alijd uit natuur gebieden gekomen.
Hier mag men pas maaien eind juni en het wordt meestal wat later door onze heerlijke natte zomers.
Heel veel gras soorten staan dan al in het zaad.
Meestal pakken die boeren ook nog een september snee van die gebieden.
De grote koeien boer in mijn buurt heeft dit jaar vanaf juni bijna 5 snedes koeienkuil geoogst.
Dus de voedings waarde lijkt mij dan niet echt slecht.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:39

Ariebren schreef:
@ceasario,
.

Je zegt het al..voordroog, met grof heb je een optimale fermentering en omzetting in melkzuur, wat een paard niet meer hoeft te doen met die grove "rommel" kost alleen maar energie. en geen verkeerde allergische schimmels :+

Ik heb ook grof gehad..oogst 6 juni een mix van weidemengsel met 35 % Italiaans (zeer grof)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:26

ceasario schreef:
Sonja_vR schreef:
voordroog is al veel beter geschikt , maar! veel sobere dieren kunnen dit ook gewoon niet handelen (ook als het op een later tijdstip is geoogst en armer gras is) , puur door het proces wat plaats vind na het verpakken

mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar hooi geoogst op een moment dat het gras gebloeid heeft . dit kan ik in hoeveelheden voeren dat de dieren er in principe onbeperkt van kunnen eten en op die manier sowieso aan voldoende ruwe vezels komen zonder vet te worden.

.

Gras dat in de bloei komt of heeft gezeten is 0.0 waard als hooi voeding..(Het is vaak ook nog rijk aan schimmels)
Zeker als je ziet wat men voor die rommel betaald..Het is prima spul om samen met allerlei "fancy" "veevoeder"-producten te voeren.

Gras dat gaat bloeien, groeit niet meer het z.g.n. afstervingsproces is in gang gezet.

Inkuilen is een fermentatieproces waarbij micro-organismen de beschikbare suikers omzetten in melkzuur.
Goed voordroog heeft een fermenterings-proces ondergaan en de Lactobaccillus die er in zitten zorgen voor een optimale darmflora.
Dieren kunnen wat dun op de mest komen. Dit komt vaak daar de opname aan hoeveelheid drogestof verstoord is.
Dit is op te vangen door Tarwestro en 1 kg pulp (oplossing 1kg pulp op 3 ltr. water te voeren, is vezel en Ca rijk).

Enzymen zijn eiwitten die als katalysator werken. Ze zorgen voor een omzetting en worden
daarbij zelf niet verbruikt. Het gaat hier om zetmeel-, vet- en eiwitsplitsende enzymen die in
de darm worden gemaakt om voedsel te verteren

ik weet welke processen er plaats vinden bij kuilen en wikkelen, en ik weet welke verhoudingen van wat er te voeren is om dat allemaal in theorie recht te breien, maar ik heb ook graag paarden die zin in hun eten hebben ipv met hangen en wurgen nog niet aan de helft van hun ruwe vezel en ds behoefte komen.
dan liever armer hooi en laat ze maar lekker werken om te verteren, daar hebben ze dat verterings-stelsel toch voor of niet?
laat die motor maar draaien , dan kost dat maar wat energie, scheelt weer vet wat ze opslaan

ik zie het nut gewoon echt niet om "voor-verteerd" eten te geven (even tussen aanhalingstekens gezet omdat het natuurlijk niet letterlijk voor-verteerd is) bij mij mogen ze zelf werken , en dan krijgen ze trouwens nog stro bij, maar wel minimaal want ze eten het gewoon slecht.(ik doel hier op specifiek de dieren die ik bedoel , niet algemeen)

de schimmels heb ik voor alsnog geen last van, alleen bij minder goed geventileerde stallen (slecht stalklimaat) kan dat relatief snel een issue worden. hier staan ze gewoon buiten waarbij allergische /overgevoelige reacties op stof/schimmels vele malen minder voorkomt.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:38

Ariebren schreef:
@ceasario,
Hier mag men pas maaien eind juni en het wordt meestal wat later door onze heerlijke natte zomers.
De grote koeien boer in mijn buurt heeft dit jaar vanaf juni bijna 5 snedes koeienkuil geoogst.

Maar wss vol met kruiskruid ? Of staat dat bij jullie niet in de natuurgebieden ?
Dat is een van de meest gemaakte fouten, mensen denken dat hooi of voordroog uite ee natuurgebied goed is voor de dieren maar vaak is het tegenovergestelde en feit...

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:11

ceasario schreef:

Kan de dunne mest ook niet het gevolg zijn van een niet helemaal goed verlopen fermentatieproces?
Er hoeft maar een gaatje id plastik laag te zijn of er komt zuurstof bij en het proces wordt verstoord ten gunste van de 'slechte' ipv de goed bacterien.
En ook als de voordroog niet vast genoeg geperst is, zit er teveel lucht en dat is niet goed.

Voordroog op zich kan een goed produkt zijn, al ben ik toch niet echt een fan van het voorverteerde ruwvoer.
Het vereist echt vakmanschap en zorgvuldig wikkelen en opslaan.
Daar gaat het al te vaak mis.
En het fermentatieproces verloopt per baal verschillend, waardoor de kwaliteitsverschillen per baal voordroog groter (kunnen) zijn dan per baal hooi. Dus feitelijk krijgt het paard dan iedere keer weer ander ruwvoer en paarden reageren gevoelig op voerveranderingen.
Ik zie ze vooral daarvan dunne mest krijgen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:37

Assiepassie schreef:
[Kan de dunne mest ook niet het gevolg zijn van een niet helemaal goed verlopen fermentatieproces?
Er hoeft maar een gaatje id plastik laag te zijn of er komt zuurstof bij en het proces wordt verstoord ten gunste van de 'slechte' ipv de goed bacterien.

Je vergeet dat dunnemest niet gemaakt wordt in een plastic pak.
Maar afkomstig is van het uit balans zijn van de darmflora, dus daar moet je vakkundig analiseren.
Zo simpel.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:35

paintedblack schreef:
Ariebren schreef:
@ceasario,

Maar wss vol met kruiskruid ? Of staat dat bij jullie niet in de natuurgebieden ?
Dat is een van de meest gemaakte fouten, mensen denken dat hooi of voordroog uite ee natuurgebied goed is voor de dieren maar vaak is het tegenovergestelde en feit...

Maak je niet druk over jkk.
Dacht je dat die boeren gek waren met hun grote veestapel van koeien en schapen.
Schapen erover heen en alle jkk is opgevreten, schapen hebben er geen last van. :7