pijnlijke behandeling bij rotstraal maakt behandelen lastig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 21:27

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:44

Jep, dit is 1 van de middelen die niet werkten voor mijn paard ( maar bijna alle middelen hielpen niet totdat ik ab zelf + anti schimmel probeerde ). Mijn hoefsmid is er wel enthousiast over geloof ik.

geerke

Re: pijnlijke behandeling bij rotstraal maakt behandelen lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:49

vroeger deden wij egyptische zalf gedrenkt in vlas(of strotouw van vlas)met de hoefenkrabber diep in het gat stoppen.Dat is 1x vervelend.
Zo heb ik de rotstraal aan vier hoeven weggekregen van mijn fries van toen 10 maanden oud,het is nooit meer teruggekomen....hij is nu 18

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:08

Ik ken dat middel niet uit eigen ervaring.

Op een gegeven moment moet je gewoon een weg kiezen. Als je een goed gevoel bij je dierenarts en hoefsmid hebt moet je die natuurlijk eerst volgen. Als dat niet werkt kan je de volgende weg proberen.

Maar ik geloof ook dat jij als eigenaar, het best intuitief kan aanvoelen of iets de goede kant op gaat. Jij bent de enige die je paard zo vaak ziet. Zolang je ook leuke dingen doet met je paard doet, zal hij ook accepteren dat er dingen nodig zijn die even minder zijn.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 22:28

Update,
Nou helaas wordt het van kwaad tot erger. Waar ik er dinsdag met veel appeltjes in ieder voetje snel wat zalf in kreeg, was het vandaag drama. Een stalgenoot wilde helpen, maar heeft een tik op haar been gehad. Anderen stelllen een praam voor.
Ik ben bezig geweest met voetjes geven. Hij geeft er uiteindelijk nu 3 , maar links voor wil hij niet geven. echt balen. hij klauwt met zijn been en dat red ik niet met mijn aandoening in mijn nek/ arm. Uiteindelijk heb ik een handoek om zijn voetje gewikkeld en daar sodawater in laten lopen, verder kwam ik echt niet. Hij wil simpelweg geen voetje meer geven. |(
Dus kan ik er ook niks instoppen.
Iemand nog tips ?

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:16

Stoppen met wat je er nu in doet.
gewoon weer rustig voetjes gaan vragen, en dan belonen en weer neerzetten.
Als dat goed gaat zou ik iets proberen wat minder/ niet pijnlijk is :j

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 11:16

ja, ik was gisteravond alleen maar bezig met rustig voetjes vragen. Uiteindelijk lukt dat met 3 voetjes en vrij in de wei ook. maar linksvoor wil hij niet geven. Vanmiddag maar weer eens een poging wagen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 11:56

Ik had met mijn jonge paard hetzelfde.
Ook advies van de hoefsmid om even niks te doen, alleen voetjes vragen, als het lukt uitkrabben en dan goed belonen.

Vorige keer moest hij de beruchte voet met de praam erop doen, de laatste keer lukte het voorzichtig al zonder!
hij heeft de rotstraal voetjes goed uitgesneden en ik doe er buiten uitkrabben en schoon borstelen nog steeds even niks aan om het vertrouwen te houden dat ik hem geen pijn doe bij het voeten geven.
Verder zorg ik dat er veel schoon stro in de stal ligt, zodat hij 's nachts altijd schoon en droog staat.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 19:03

bertine37 schreef:
Update,
Nou helaas wordt het van kwaad tot erger. Waar ik er dinsdag met veel appeltjes in ieder voetje snel wat zalf in kreeg, was het vandaag drama. Een stalgenoot wilde helpen, maar heeft een tik op haar been gehad. Anderen stelllen een praam voor.
Ik ben bezig geweest met voetjes geven. Hij geeft er uiteindelijk nu 3 , maar links voor wil hij niet geven. echt balen. hij klauwt met zijn been en dat red ik niet met mijn aandoening in mijn nek/ arm. Uiteindelijk heb ik een handoek om zijn voetje gewikkeld en daar sodawater in laten lopen, verder kwam ik echt niet. Hij wil simpelweg geen voetje meer geven. |(
Dus kan ik er ook niks instoppen.
Iemand nog tips ?

Nou dan ga ik mijn tip nog een keer geven: :o
HippoLogic schreef:
Ik zou het paard trainen met clicker training. Dit is ook heel erg geschikt om vervelende (medische) behandelingen te accepteren. Je moet dan uiteraard een goede reinforcer gebruiken (Heel Lekker Voer). Kom je vraag eens stellen in het clicker topic [GVL] Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Ik zie hier namelijk vooral tips voorbij komen die over geneesmiddelen gaan en niet over hoe je dat nu voor elkaar krijgt om ze toe te passen. En dat was het probleem in de eerste instantie, tenminste dat lees ik uit de titel. Zo te lezen heeft het paard er ook genoeg van en hij was al in verzet, maar omdat er geen rekening met hem wordt gehouden gaat hij nu nog duidelijker maken dat hij dit niet leuk vindt. Dit gedrag wil je doorbreken.

Dus ik zou even een paar stappen terug gaan en belonen met Heel Erg Lekker Voer voor het optillen. Terug neerzetten en herhalen. Hij moet nu eerst een positieve associatie krijgen met voeten optillen. En wel zo snel mogelijk. Wil hij zijn voeten niet meer optillen dan begin je met belonen voor de gewichtsverplaatsing. Wanneer hij weer vrijwillig de voeten optilt kun je de duur verlengen. Pas als hij daar helemaal mee vertrouwd is kun je weer gaan behandelen.

Misschien dat de moed je in de schoenen zakt als je dit leest, maar met hulp van een ervaren clickeraar kan dit echt heel erg snel gaan. Hoe snel is niet te voorspellen. Maar het lijkt me dat op deze manier de behandeling sowieso straks steeds moeilijker EN gevaarlijker wordt. Voor de mensen als voor het paard. Zelfs een praam helpt niet altijd, en het is maar de vraag of je je paard zoveel pijn wilt doen.

Let op: het paard moet dus wel uit zichzelf zijn voet optillen en niet geforceerd worden. Dus niet zijn voet onder hem uit trekken en dan belonen. Nee, even het geduld opbrengen om te wachten tot hij doorkrijgt dat hij zelf invloed heeft. En dat hij voor samenwerken heel erg goed beloond wordt.

Stress heeft een ontzettend negatieve invloed op het genezingsproces. Pb Liljebo (memberlist.php?mode=viewprofile&u=95658) eens die heeft veel ervaring met clickeren EN met medische behandelingen bij haar paarden.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 19:25

Thanx, ik heb al veel gelezen over clickertraining en was er ook al wel een beetje mee bezig. Maar ik heb alle info alleen uit boekjes en het lukte mijzelf niet helemaal om zijn enthousiasme in te dammen. Omdat ik weet dat ik er foutjes mee maak werd hij een beetje happerig. Ik ben waarschijnlijk niet scherp genoeg of niet goed getimed. Maar ik heb ook kinderen die dat ook een leuk spelletje vonden en dat maakte het voor het paard ook niet helemaal duidelijk. Daarom ben ik er even mee gestopt. In de toekomst wil ik er nog wel mee verder, want ik zag hoe leuk hij het vond en zelf zocht naar oplossingen.
Met zijn voetjes heb ik het ook al een beetje toegepast.
Een stalgenoot gaf me ook volgens mij een slimme tip. Een luier om zijn voeten en die vol laten lopen met een dettol oplossing. Ik denk dat die ook kan werken.
Vandaag zagen zijn voeten er in ieder geval droog uit. niks ingedaan welliswaar. alleen gefocused op het braaf geven van de voeten. zijn linkervoorvoet is nog het lastigs. DIe durft hij helaas nog niet te geven. |(

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:40

gewoon blijven oefenen zonder hem te pesten door er iets bijtends op te doen als hij 'm braaf geeft.
zo is het bij de mijne uiteindelijk weer gelukt!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 21:40

Vandaag is het met heel veel geduld en veel lekkers op de juiste tijd gelukt om de hoeven helemaal schoon te maken met sodawater.Uiteindelijk ook het moeilijke voetje. Niks in de stralen gedaan. Uitbundig beloond. Hij ging van veel stress naar een onstpannen toestand. Dus da's wel winst *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:44

Wat super bertine! Dit nog een paar keer zo doen en dan weer verder gaan met de bestrijding van de bacterie :).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:49

Maar helpt soda tegen rotstraal?Volgens mij moet je het juist droog houden?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:57

bertine37 schreef:
Vandaag is het met heel veel geduld en veel lekkers op de juiste tijd gelukt om de hoeven helemaal schoon te maken met sodawater.Uiteindelijk ook het moeilijke voetje. Niks in de stralen gedaan. Uitbundig beloond. Hij ging van veel stress naar een onstpannen toestand. Dus da's wel winst *\o/*

Yes! Ga zo door! Begin is er weer, voetje wordt weer gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 22:05

geerke schreef:

Soda heeft een zuiverende werking, het doodt bacterien en helpt ontstekingen oplossen. In plaats van soda kun je ook groene biotex gebruiken of zeewater, maar dat laatste is vaak lastig als je niet bij het strand woont.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 22:12

oh...dat wist ik niet.Wel dat je met een zwerende vinger in de soda moet :D

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 22:18

geerke schreef:

Soda is in ieder geval wel ontsmettend. En droog houden, maakt volgens mij niks uit. Je moet de bacterie bestrijden. Hij ging daarna wel naar een mooie droge weide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 22:24

Water maakt het hoorn wel weker waardoor de bacterie makkelijker zijn slag kan slaan. Maar dat is allemaal al achter de rug en nu is het belangrijk om de bacterie eronder te krijgen en soda helpt daar prima bij. Daarna is het wel weer heel belangrijk om de stralen droog en schoon te houden om te voorkomen dat het weer gebeurt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 23:57

bertine37 schreef:

Gelukkig! Fijn dat te lezen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:33

Lovely schreef:
Water maakt het hoorn wel weker waardoor de bacterie makkelijker zijn slag kan slaan. Maar dat is allemaal al achter de rug en nu is het belangrijk om de bacterie eronder te krijgen en soda helpt daar prima bij. Daarna is het wel weer heel belangrijk om de stralen droog en schoon te houden om te voorkomen dat het weer gebeurt.

En sinds wanneer zit rotstraal in het hoorn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:42

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 14:43

Toch zijn mijn hoefsmith dat zijn hoorn wel in orde was.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:44

De straal zit aan de onderkant van de voet. Hoe wil je dat het hoorn dat beschermt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:45

Joh Koper, als jij het beter uit kan leggen, doe dat dan gewoon. TS heeft helemaal niks aan dit vervelende gedoe.