Merrie met groeiachterstand, slechte vacht en lusteloos

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:41

tita schreef:
Heel bericht getypt

@ Ikke je mag je vermoeden gewoon uitspreken liever zo zodat ik er achteraan kan dan dat ik dadelijk maanden verder ben. Ik kan alles vragen.

Veranderen van stal ga ik dus echt niet doen, het is cru om te zeggen maar als Door deze voerbeleid niet aan kan, dan kan ze nergens meer gaan staan.
Zoveel is mogelijk bij ons..en krijgt in de winter gewoon 7x porties eten. Dat is bijna nergens mogelijk
Maar wat voor voerbeleid had jij voor je ogen dan.

Morgen gaan we naar Bodegraven zou daar nog bloed kunnen tappen maar stel dat dat ook iets vaags uitkomt..wat dan?

Waar je even naar moet vragen is op welke punten het bloed getest is. Vervolgens laat je door Bodegraven andere punten testen (als je daar aanleiding toe ziet) zodat je een breder beeld krijgt van wat er aan de hand kan zijn.

Over voer: ik zeg niet dat het voerbeleid niet goed is; ik vraag me alleen af of het past bij het paard en dat moet je heel breed zien, tot zelfs de voedingswaarde van het gras!
Gevalletje goed paard, goede stal maar toch passen ze niet bij elkaar. Het zal niet meevallen om dat helder te krijgen, daar ben ik me terdege bewust van, maar sluit het niet uit.
Houdt ook de optie open in deze dat de stalhouder zelfs niet eens in staat is om aan de noden van Door tegemoet te komen! Heeft niks met onwil of onkunde te maken, maar alles met omstandigheden die we moeten nemen zoals ze zijn omdat er domweg niks aan te veranderen valt (denk bijvoorbeeld aan bodemgesteldheid en daarmee voedingsstoffen in het gras).

Vala schreef:
Vraag de precieze uitslag op papier en laat deze morgen zien in Bodegraven, altijd goed om een 2e mening te hebben. Ga je met de merrie naar Bodegraven? Voor iets anders of voor dit probleem?

Ik vraag me af waarop @Ikke het onderbuiksgevoel over de DA op baseert? Eerdere ervaringen?

Dat baseer ik op mijn onderbuik.......

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:55

Dus je krijgt een onderbuikgevoel bij een DA die je niet kent en dan luister je daarnaar? Apart hoor! Maar ja, ik ben over het algemeen meer van de feiten ;)

tita

Re: Merrie met groeiachterstand, slechte vacht en lusteloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 13:08

@ Vala voor een drukmeting als ik de bloedresultaten heb dan zal ik ze daar laten zien.

inmiddels is er contact gehad met de da en ik kan gewoon niet aan alle wensen doen zoals gehele dag onbeperkt ruwvoer enkel hooi.
Ze krijgt nu ook maag zweerremmers en toch vitamine en moet op 3 kilo brok gaan staan mag geen muesli meer.

Vind 3 kilo (opvoeren) nogal erg veel :=

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:11

3 kilo veel? dat vind ik best meevallen.. 3 keer een kilo verdelen.
toch moet in deze situatie een stal even meewerken? en pakjes hooi zijn zo gekocht.. wij hebben standaard kuil voer.. maar ook hebben we altijd hooi beschikbaar bij ons pension soms is dat nodig bij bijv. diarree koliek ect.
het is tenslotte ook nog eens jou paard! jij bepaalt.. lijkt me!
ik voer altijd zelf de brokken maar als eigenaar anders wenst kan ze dit aangeven en bij ons neerzetten medicijnen heb ik ook welleens gegeven als dat nodig is en wond schoonmaken ect ook!

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:17

en daarbij betaal je ook nog eens best een fors bedrag voor je stalling :o

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:24

hoe tegenstrijdig. maagzweren en toch 3kilo brok :wow:

ik heb al meerder DA's bij m'n paard gehad, maar zelfs de osteo's zijn het erover eens. brok voeren is vragen om maagzweren en in eerste instantie moet je bij maagzweren het krachtvoer minderen en langzaam weer opbouwen.

TS kan je geen slowfeeder net ophangen zodat je paard wel gedurende langere tijd hooi ter beschikking heeft?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 13:24

@ Lisch dat is mogelijk hoor ik betaal per maand extra voor extra hooibeurt om 17.00 bij ons is alles mogelijk wel hebben diverse hooi en kuil, biks diverse muesli en bio-ron en biologisch voer.

Dus stalhouder zal niet moeilijk doen :n die werkt wel mee ze halen nu zelfs s'morgens paard uit de weide om haar krachtvoer en hooibeurt mee te mogen doen en dan gaat ze om 10.00 uur met de rest weer naar buiten.
Stal werkt geweldig mee.

Citaat:
TS kan je geen slowfeeder net ophangen zodat je paard wel gedurende langere tijd hooi ter beschikking heeft?

Niet nodig na 2.5 uur had ze haar berg kuil nog niet op gister deed ze meer dan 3 uur over een plak hooi, ze eet zo langzaam zouden de tanden kunnen zijn of kleine maagzweertjes.

Bloeduitslagen zijn binnen die kan ik morgen mee nemen

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:27

heb je haar gebit wel eens laten bekijken tita?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:31

Klein tipje, als je toch naar bodegraven gaat laat dan daar meteen de tanden en kiezen checken. Bij jou is er al het een en ander geconstateert maar gezien het paard ook langzamer eet... Vriendin van mij heeft haar 2,5 jarige uit de opfok gehaald met ongeveer dezelfde klachten: vermagering, lusteloos, doffe lange vacht, weinig groei en langzaam eten. Hier bleek het een probleem met de kiezen te zijn. Dit is toen door Bodegraven opgelost al heeft het wel even geduurd. Wie weet is het een beetje een en-en verhaal? Bij slecht kunnen kauwen, slecht kunnen verteren en de verkeerde voedingsstoffen opnemen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:32

tita schreef:
Niet nodig na 2.5 uur had ze haar berg kuil nog niet op gister deed ze meer dan 3 uur over een plak hooi, ze eet zo langzaam zouden de tanden kunnen zijn of kleine maagzweertjes.

dat is wel heel serieus dan. ik zou voorlopig echt niet meer krachtvoer gaan geven, want dit brandt ook fel op de maag.
Als je echt zeker bent van die maagzweren en de medicatie slaat niet aan (2-3 dagen) en er is niets mis met de tanden, dan raad ik je aan om contact op te nemen met E. V andenbosche uit Ramsel, die verdeeld een kruidenmix die werkelijk goed werkt. Mijn paard at amper nog 2 schijfjes hooi/dag en peuzelde uren op 0.5kg muesli. Na 2 dagen op die kruidenmix at ze terug 4 plakjes hooi en at haar portie krachtvoer weer vlotjes op, welke ik na een week weer heb opgebouwd naar 2x 1.2kg

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:37

Ik heb twee keer te maken gehad met een paard met leverproblemen. Een tweejarige hengst, veroozaakt door leverbot en een 5 jarige merrie. Die merrie at ook traag en kreeg d'r ruwvoer niet op. Volgens mijn toenmalige dierenarts [we wonen inmiddels aan de andere kant van nederland} komt dit trage eten door de lever. Zodra ze gaan eten krijgen worden ze een soort van misselijk zeg maar. Hoeft dus niks met de tanden te maken te hebben. Onze paarden hebben toen 2 keer een infuus gehad met een goedje {volgens mij zat er heel veel vit. b en glucose in, maar zeker weten doe ik het niet} en de hengst is behandeld tegen leverbot. Verder hebben we het voer niet gewijzigd. Onbeperkt ruwvoer kregen ze al, en daar moeten ze toch het meeste uithalen. Beide paarden zijn gewoon volledig opgeknapt {in redelijk korte tijd}. De dierenarts die deze twee behandelde was G. Mensen uit Deil. Ik ken meerdere paarden uit die regio met leverproblemen die hij met succes behandeld heeft.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 13:40

lisch schreef:
heb je haar gebit wel eens laten bekijken tita?

Ja feb en staat volgende week op de planning.
Een paard wat "ziek" is en zich niet lekker voelt heeft altijd iets verhoogde leverwaarden.
Leverbot is echt uitgesloten.
Maar ik word niet echt veel wijzer van de bloedonderzoek, maar het is binnen dus kan ik morgen laten zien.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:47

bij een paard van een vriendin werd ook leverbot echt uitgesloten. Ik heb de bloeduitslagen aan mijn dierenarts toen laten zien {zit in duitsland ter hoogte van groningen} en het eerste wat hij zei was: leverbot! Het paard is toen behandeld bij G. Mensen tegen leverbot en voor de lever en binnen twee weken een ander paard. Leverbot is vaak niet/slecht aan te tonen. Maar ook al is het geen leverbot, G. Mensen heeft dus meerdere paarden met leverproblemen weer opgeknapt. Kosten vielen overigens erg mee.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:10

Wat een ellende... hoop dat je merrie snel opknapt.
Veel succes morgen, het enige waar ik je mee kan helpen is dat ik hele fijne ervaringen heb met Bodegrave.. Wist het met mijn paard ook niet meer en daar zijn ze iig blijven zoeken en werd ik niet met een kluitje in het riet getuurd. Ben benieuwd.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:31

Ik zou haar niet meer dag en nacht op de wei gooien, normaal ben ik daar altijd heel erg voor maar deze gedijt daar dus helemaal niet op. Gewoon overdag op de wei zodat ze s'ochtends en s'avonds ruim de tijd heeft om te eten. Zeker nu de nachten alweer wat frisser worden moet ze geen energie verspillen aan warm blijven etc maar s'nachts idd ruim de beschikking hebben over goed hooi. Of een berg hooi op de wei geven maar dan krijgen ze wrs ruzie met elkaar?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 14:35

Vala schreef:
Ik zou haar niet meer dag en nacht op de wei gooien, normaal ben ik daar altijd heel erg voor maar deze gedijt daar dus helemaal niet op. Gewoon overdag op de wei zodat ze s'ochtends en s'avonds ruim de tijd heeft om te eten. Zeker nu de nachten alweer wat frisser worden moet ze geen energie verspillen aan warm blijven etc maar s'nachts idd ruim de beschikking hebben over goed hooi. Of een berg hooi op de wei geven maar dan krijgen ze wrs ruzie met elkaar?

Tooske zal blij met je zijn }> Maar ik was haar al van plan binnen te laten vanaf sept.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:37

Ja jammer, jouw paard is niet goed nu toch? Vanaf begin september bedoel je? Staat er buiten jullie merries niemand meer dag en nacht buiten dan? Vraag het anders morgen even aan de DA in Bodegraven wat wijsheid is.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 14:52

Vanaf was ik sowieso van plan misschien wel eerder. Alleen nog 2 ruinen soms 3.
Zal de bloeduitslagen ff door mailen naar Jonas. Eens kijken wat hij ervan vind.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:53

Goed iee om morgen ook nog even de bloeduitslagen in Bodegraven te laten bekijken :j

Slechte eetlust kan door de tanden komen maar ook gewoon omdat ze zich toch wat misselijk (kan dat bij paarden) voelt doordat de lever niet goed functioneert.

Imvind 3 kilo brok sowieso al veel maar helemaal voor een paard met maagproblemen. Zou dan eerder denken aan een kleine hoeveelheid krachtvoer en dat mengen met luzerne. Moeten ze langere op kauwen, meer speeksel dus beter voor de maag. Maar luzerne heeft sowieso ook een goed effect op de maag. Moeten problemen met de tanden wel uitgesloten zijn want dan is langer en meer kauwen wel wat sneu..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:29

Topic gaat van VS naar MD omdat het veel breder is dan alleen voeding.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 00:09

En? Hoe was t vandaag? Is t nog wat duidelijker geworden?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 00:24

Hier ook benieuwd naar vandaag!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:16

Ze moet vanmiddag om half 4 pas.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:20

Oeps beetje erg enthousiast... Succes vandaag!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:32

Als ze maagzweren heeft kun je beter je krachtvoer vermengen met geweekte bietenpulp,daar zit pectine in en dat legt als ware een beschermend laagje over de maagwand..ook zet bietenpulp aan.En zoveel mogelijk ruwvoer,vooral hooi dat neutraliseert de maag.

Nog ff een vraagje,ik heb niet het hele topic gelezen..dus sorry als het al gevraagd is..was haar rug toen die op de foto ging vorig jaar ookal zoals nu?
Ik kende een paard die het ook zo extreem had,maar die bleek zn rug gebroken gehad te hebben..dat kon nooit meer goed komen..leek ook gewoon een karperrug.