Zeer ernstige rotstraal, gaat niet over! Tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:59

Babootje schreef:
Ariebren schreef:
Lezen is het grootste probleem op Bokt.

Maar wat mij wel opvalt in heel veel topics hier op Bokt.

Iedere TS heeft een probleem.

Leuk, kunnen we gaan reageren met elkaar

Maar de problemen zitten elke keer weer bij een jonge meid en of iemand die maar één paardje heeft.

De reacties van de oudere paarden houders worden daardoor zo maar aan de kant geveegd.

Was even benieuwd Ariebren. Rijd jij ook paard? Of heb je ze alleen in de tuin lopen?

Sinds wanneer moet je rijden om verstand te hebben van paarden.
genoeg mensen met verstand die alleen de paarden in de wei hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:00

Cowgirl, voor het wegnemen van de oorzaak is het nooit te laat. Het heeft geen nut om rotstraal te bestrijden als je niet de oorzaak ervan aanpakt. Iets met dweilen en een open kraan enzo...

Qua bestrijding heb ik destijds NT dry gebruikt. Het is een poeder (rotstraal bestrijden met vocht vind ik niet logisch), komt daardoor goed in alle hoekjes en kiertjes en het is niet chemisch.

MirandaMalik

Re: Zeer ernstige rotstraal, gaat niet over! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:14

Toch wil ik nog even benadrukken dat rotstraal niet veroorzaakt wordt door gewoon vocht, van water/vocht krijgen ze geen rotstraal door.
Ze kunnen wel last krijgen van een natte stal, maar dat komt door de zure urine.
Je kunt dus rotstraal prima met vochtige middelen bestrijden, elke dag een zeebad zou bijv. wonderen doen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:28

Dat begrijp ik MF, ik zal de laatste zijn om te zeggen dat rotstraal wordt veroorzaakt door vocht. Alleen vind ik het logischer om, als ik er toch iets op doe, een poeder te gebruiken. Zeker als dat poeder ook nog eens niet chemisch is.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 13:30

Weer bedankt voor de tips!
Het is wel duidelijk dat er heel veel verschillende oplossingen mogelijk zijn en het toch een kwestie van uitproberen wordt. :j

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:26

Ariebren schreef:

Maar de problemen zitten elke keer weer bij een jonge meid en of iemand die maar één paardje heeft.

De reacties van de oudere paarden houders worden daardoor zo maar aan de kant geveegd.

Was even benieuwd Ariebren. Rijd jij ook paard? Of heb je ze alleen in de tuin lopen?[/quote]

genoeg mensen met verstand die alleen de paarden in de wei hebben.[/quote]

Ik ben een echte piano stemmer.
Kan geen noot spelen, maar weet wel alle inn's en out's van de piano.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:32

Met trush xx (ik denk dat het t zelfde is als trush remedy) heb ik hele goede ervaringen. Mijn ruin heeft 2 jaar geleden rotstraal gehad aan alle 4 de voeten, de smid kwam het geregeld uitsnijden en gaf mij een middeltje(volgens mij ctc spray) maar na een paar dagen dit gebruikt te hebben had ik er nog steeds geen goed gevoel over. Ik had toen de d.a. laten komen en die vertelde mij dat de bacterie die hoefrot veroorzakt absoluut niet tegen koper kan, koper doodt de bacterie. Zij heeft mij toen trush xx gegeven omdat dat hierin zit. Toen de smid weer kwam om bij te snijden was het bijna helemaal weg, hij was er zelfs helemaal verbaasd en zeer tevreden over. Ik denk dat de rotstraal in ongeveer 2 maanden tijd helemaal is weggetrokken. Ik vond/vindt het echt super spul.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:02

heel goed uitwassen met betadine, dan goed drogen! en dan hoofsolution erop , evt met een gaasje tussen de straal stoppen.
zorgen dat de stal HEEL erg schoon is, elke dag mesten en een dikke laag stro
niet teveel met je hoevenkrabber "peuren" maar probeer meer met een borsteltje schoon te maken, anders peur je het vuil alsnog in de groeven waardoor het steeds niet over gaat :)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:33

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 22:17

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:28

V nassau is de hoefsmid op m'n werk en wat ik boven staand schreef, zijn ook zijn tips :)
Succes ermee

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:44

essiesilly schreef:
V nassau is de hoefsmid op m'n werk en wat ik boven staand schreef, zijn ook zijn tips :)
Succes ermee

ik denk dat die zelf jodium kristallen er even in doen en alles is zsm weg. ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:52

Ariebren schreef:

[/quote="Babootje"]
Was even benieuwd Ariebren. Rijd jij ook paard? Of heb je ze alleen in de tuin lopen?[/quote]

Ariebren schreef:
genoeg mensen met verstand die alleen de paarden in de wei hebben.
Ik ben een echte piano stemmer.
Kan geen noot spelen, maar weet wel alle inn's en out's van de piano.

Weet je Ariebren; een toppianist zal dezelfde piano heel anders laten klinken dan iemand die alles van piano's weet en er zelfs op kan spelen.
Ik had er nooit achter gekomen dat mijn paard niet goed in zijn vel zat als ik hem niet had gereden. Hij zag er heel goed uit (glanzend en appeltjes erop). Niks kreupel en met longeren zag je er ook niks aan. Maar met rijden merkte ik dat ie stijver werd, doordat je meer aan zo'n dier vraagt. En geloof me, zelfs heel veel mensen die rijden merken het niet. Het sluipt erin; het is niet van de ene dag op de andere. Alleen doordat ik 30 jaar in (en op) de paarden zit (ik zeg niet dat ik top ben) weet ik wel hoe het hoort te voelen. En voor mijn gevoel was er iets mis. En dat klopte. En geloof me bij de "paardenmensen" bij mij op stal was ik niet aan het goede adres; van die nieuwigheden moeten ze niks weten. Want zijn opa, vader runde de stal al zo en hij ook dus ja zo hoort het dan. Feit blijft, dat mijn paard wel enorm is geholpen met een ander voerbeleid en dat is wat voor mij telt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:58

Soms vind ik het heel zielig voor een persoon dat zij er pas achter komt dat een paard wat mankeert tijdens het paard rijden.
Je hebt dan al een hele hoop gemist in de observatie voor dat rijden. :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:20

Simpel bacteriedodend middel is alcholhol, dan zou je jodium tinctuur voor kunnen nemen....hoeven goed schoonmmaken, desnoods eerst wassen met betadine shampoo en dan met kwast pure jodiumtinctuur goed in soppen, op laten drogen, stal goed schoonmaken, wellicht wel met halamid, schoon vlas erin, flink wat pakken zodat paard droog blijft staan op stal na plassen, elke dag plasplekken er uit, snel genoeg vlas er bij...

Dan niet elke dag met die hoevenkrabber in de weer, laat die maar in de kast, paard loopt hoeven schoon door over het harde te lopen als hij uit de stal is, ik maak nooit hoeven schoon, smeer er nooit wat op of in.....hoevenkrabber ligt er om kiezeltje er uit te halen, thats it!

Dst gepeuter in die hoeven maken kieren en gaten.....dan in de urine staan is uit den boze...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:24

Geen vlas gebruiken! Die kleine deeltjes gaan juist lekker in de straal(groeves) zitten rotten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:36

Gebruik al 13 jaar vlas, nooit problemen, zaagsel kan gaan broeien...

Mensen gaan met die hoevenkrabbers langs die stralen prikken, schrapen, daar komen de problemen van, maken stuk en irritataties, gewoon afblijven.....

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 23:41

Ik vind het wel nuttig om de hoeven dagelijks schoon te maken, omdat daar anders toch echt van alles in blijft zitten, ook vuil en steentjes. Maar het is idd wel belangrijk om het heel voorzichtig te doen en niet te diep te peuteren.
Zeker bij een paard met heel diepe straalgroeven zoals mijn merrie, valt de rommel er niet vanzelf uit.

Op de link die hierboven in een post is genoemd wordt aangeraden om de hoef met water uit te spuiten om goed diep te reinigen. Dat vind ik ook wel een goede tip, dat reinigt diep en is niet hard. ;)

Vlas is geen optie voor mij omdat mijn paard dat eet alsof het stro is! Stro bevalt op zich prima, zeker omdat het goede kwaliteit is.

Wat betreft de -off topic - discussie over het wel of niet kunnen zien of je paard wat mankeert als je niet rijdt: natuurlijk kun je als je je paard goed kent ook een hoop vaststellen door alleen al heel goed naar hem/haar te kijken, je hoeft er niet perse op te zitten. Maar dat kan wel bijdragen aan de diagnose omdat je dan onder je voelt wat het paardenlichaam precies doet. De combi is dus eigenlijk ideaal: goed kijken op afstand en zelf voelen erop. Maar dat is niet (meer) bij elk paard mogelijk.

In dit topic gaat het om rotstraal, daar kunnen we prima naar kijken en over praten zonder er op te zitten! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:51

Tja, en juist door dat gepoer krijg je deze problemen....ik hoor nog zeggen door alle smeden die ik heb gehad, dat de hoeven zo goed en mooi er uit zien, dat je kan zien dat ik er niets mee doe en dat ze daardoor zo gezond zijn......niets zo slecht is als tutten met hoeven....

Stro is geen probleem, maar neemt te weinig op waardoor je nu niet van het probleem zal afkomen...anders houtkorrels als bodem met stro er over heen, of vlas en daar goed stro op opstrooien, maar je zult een bodem moeten hebbben om de urine in zich op te laten nemen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:56

Beste is om paard helemaal niet op stal te zetten. Hoeft 'ie ook niet in z'n eigen troep te lopen. Maar ik weet niet of TS die mogelijkheid heeft.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:10

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:06

Ariebren schreef:
Soms vind ik het heel zielig voor een persoon dat zij er pas achter komt dat een paard wat mankeert tijdens het paard rijden.
Je hebt dan al een hele hoop gemist in de observatie voor dat rijden. :7

Zucht... moet ik hierop antwoorden. Neuh. Ik denk maar..... stenen tijdperk.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 17:22

simodi schreef:
Koper schreef:
Probeer het gewoon. Als het geen verschil maakt voor de rotstraal heb je wat je nu voert in elk geval als oorzaak uitgesloten. Binnen een week of 2 (afhankelijk van hoe erg de rotstraal is) zou je al duidelijk verschil moeten zien.

Ga ik doen, ik heb nog precies voor ca 2 weken hooi liggen, dus kan ik kijken of het (mede) verschil maakt. :j

Inmiddels dus 2 weken verder.
Geweekt hooi gevoerd (naast nog maar heel weinig kuil) en de hoeven behandeld met betadine en blauwspray. Ze zijn in elk geval al droger en harder geworden, geheel weg is de rotstraal nog niet.

Ben dus toch eigenlijk wel benieuwd of deze voerverandering inderdaad een positieve invloed heeft gehad, ze zit ook lekkerder in haar vel, dat is duidelijk opvallend. Andere dingen heb ik niet veranderd in de afgelopen weken (weidegang, beweging etc)
Heb al wel eerder goede ervaring gehad bij haar met meer (geweekt) hooi voeren in plaats van kuil, o.a. om allergische reacties tegen te gaan.

Morgen komt de hoefsmid, benieuwd wat hij van de hoeven vindt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:27

http://www.piafferuitersport.nl/stalben ... l-hardener

dit werkt heel goed! Moet je eigenlijk eerst de stralen bij laten snijden en dan 1 keer opspuiten. Na een week of 2 herhalen. Ben de naam even kwijt van het spul wat er in zit maar ze gebruiken het ook bij koeien die krijgen 1 keer in de tijd een voetenbad met dat goedje..

Gaat nadenken..

Formalyde geloof ik :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 17:36

MarjanB schreef:
http://www.piafferuitersport.nl/stalben ... l-hardener

dit werkt heel goed! Moet je eigenlijk eerst de stralen bij laten snijden en dan 1 keer opspuiten. Na een week of 2 herhalen. Ben de naam even kwijt van het spul wat er in zit maar ze gebruiken het ook bij koeien die krijgen 1 keer in de tijd een voetenbad met dat goedje..

Gaat nadenken..

Formalyde geloof ik :)

Dat heb ik inmiddels onlangs ook aangeschaft, dus dat heb ik nog als alternatief. ;)