Accute paniek aanvallen? of ergens pijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Accute paniek aanvallen? of ergens pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:44

Nja, ik ben dus van dezelfde stempel (gezien je leeftijd ben ik wrs nog wat meer gedateerd :) ) In een situatie die jij omschrijft, lijkt lichamelijke oorzaak erg voor de hand te liggen en dan schiet je niet op met vanalles te proberen of allerlei peuten erbij te halen. Je moet dan inderdaad gewoon weten of er aan de binnenkant iets mis is, en dat kan alleen een kliniek.

Net als jij zie ik ook liever feiten dan geld steken in gissingen.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 14:17

liljebo schreef:
Nja, ik ben dus van dezelfde stempel (gezien je leeftijd ben ik wrs nog wat meer gedateerd :) ) In een situatie die jij omschrijft, lijkt lichamelijke oorzaak erg voor de hand te liggen en dan schiet je niet op met vanalles te proberen of allerlei peuten erbij te halen. Je moet dan inderdaad gewoon weten of er aan de binnenkant iets mis is, en dat kan alleen een kliniek.

Net als jij zie ik ook liever feiten dan geld steken in gissingen.

Ja precies!
Dan kost me dat ritje naar de kliniek waarschijnlijk wel heel veel geld, maar ik ga daar niet zomaar weg zonder een antwoord en reden van zijn gedrag.
Ik moet hem minimaal deze kans geven, en wie weet komt er iets uit dat met een kleine ingreep is te verhelpen (ik probeer hoopvol te blijven), en zoniet dan houd het op, maar kan ik mezelf wel in de spiegel aankijken met de wetenschap dat ik er wel moeite voor heb gedaan.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:26

Mister01 schreef:
nicole_hetty schreef:
ik kan je eigenlijk niet echt helpen.
ik heb zelf ook zo'n stippel in de wei staan. ze is inmiddels 6 jr en ik heb nog steeds geen vooruitgang geboekt met haar. ze is helemaal onderzocht op vanalles en nog wat. iedereen die haar ziet of heeft behandelt zegt dat het haar tussen de oren zit. ze staat nu eigenlijk alleen maar in de wei. beter word het niet. maar blij is ze wel. misschien dat als we over een x aantal maanden weer helemaal opnieuw beginnen dat het dan beter gaat.

Wat vervelend voor je!
Ik hoop dat je binnenkort wel wat met haar kan doen.

In mijn geval doe ik dat niet, als ik een paard niet kan rijden en door een aandoening ook niet kan verkopen dan stop ik ermee.
Ik kan niet veel geld blijven betalen voor een paard waar ik niet mee kan doen wat ik graag wil: rijden.

Dat klinkt misschien heel hard, maar ik ben daar zwart-wit in.

Dit is voor ieder verschillend, en ik respecteer ieders mening en keuze hierin, ik weet alleen heel goed voor mijzelf tot waar ik ga.

het voordeel is dat ik een aantal stukken land heb waar ik haar neer kan zetten. zo kost het me vrij weinig om haar aan te houden. anders had ik haar ook niet kunnen houden. verkopen van zo'n paard als mijn merrie vind ik geen optie. het is namelijk een merrie met super bewegingen. het risico dat er iemand op gaat zitten en ongelukken veroorzaakt vind ik te groot. het is niet mijn bedoeling om iemand anders op te zadelen met problemen die niet zomaar opgelost kunnen worden. ze heeft op verschillende stallen gestaan maar thuis liep ze toch echt nog het beste. mocht ik dus geen plek meer voor haar hebben dan ben ik misschien heel hard maar gaat ze toch echt naar de slacht. ik ga op dit moment geen maandelijkse stalling betalen voor een paard waar niemand wat mee kan.( de staleigenaar waar ze eerder stond kon haar niet eens uit de box krijgen) om deze rede vind ik het ook niet eerlijk als iemand anders dat wel zou doen voor dit paard. misschien word ze met de jaren verstandiger.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:08

Ik heb niet je hele topic doorgelezen, dus misschien is deze suggestie al gedaan. Als mijn reguliere dierenarts het niet meer weet, ga ik hier naartoe http://www.holistischdierenarts.nl/
Mijn paarden en ik hebben goede ervaringen met deze andere invalshoek.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 20:25

Ik heb hem nog helemaal niet meegenomen naar een da, zit eerst voor mezelf eens te brainstormen, en voor zulk soort dingen moet ik toch niet bij mijn lokale da zijn.

Ik zit nog steeds te wachten op een belletje van de kliniek, dus zal morgen nog eens gaan bellen.

Met hollistische da heb ik zelf geen ervaring, maar hoor hele wisselende verhalen erover. De een loopt ermee weg en de ander heeft er geen goed woord voor over.
Maar ik wacht even de kliniek af, dat zal de eerste stap zijn.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 12:16

Ik heb zojuist de kliniek gesproken, en in eerste instantie gaf de da aan dat we het beste kunnen beginnen met doortrainen met een dag of 10 pijnstillers geven, en dan kijken of hij het nog steeds doet.
Dit is geen optie, omdat hij nu al een paar weken stil staat en ik er niet meer op stap, ik heb genoeg ziekenhuis gezien door mijn valpartijen, en ook mijn trainster heeft liever dat we hem eerst onderzoeken voor we verder gaan.

Dan zijn er 2 mogelijkheden:
1) beginnen met kreupelheids onderzoek en van daaruit verder zoeken dmv foto's en/of echo
2) botscan laten maken van het hele lijf

In eerste instantie ging ik voor optie 2 omdat we dan waarschijnlijk het snelste bij de uitkomst komen, maar heb nu geregeld dat we beginnen met een kreupelheidsonderzoek met de mogelijkheid om de botscan er achteraan te doen als dit wordt geadviseerd.
De botscan is ook een zeer prijzige bedoening, en het is niet dat ik het geld er niet voor over heb, maar als we via een andere manier er ook kunnen komen doe ik dat liever. Voor die botscan moet hij ook geinjecteerd worden met radio actief spul, dus dat is behoorlijk heftig.

Woensdag om half 9 zijn wr aan de beurt.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:32

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:08

Mister, doortrainen/pijnstillers zou ik onder jouw omstandigheden dus ook echt niet voor hebben gekozen. Optie 1 zou ik, denk ik, ook doen. Lijkt mij de verstandigste keuze.
De ellende is inderdaad altijd het prijskaartje. Ik heb mijn paarden verzekerd, maar wel met eigen risico van ong 300 euro (4 maanden geldig). Dat betekent iig bij dit soort dingen dat ik dan zal kiezen voor een zeer uitgebreid onderzoek omdat het financieel voor mij dan niet uitmaakt.
Maar bij de eenvoudigere dingen zit je wel altijd onder dat eigen risico (heb nu toevallig afgelopen zondag hier gehad voor onze merrie... dan zit ik er meestal net onder.)

Thermografie is natuurlijk ook een optie, maar dan moet je altijd alsnog foto's maken. Lijkt mij beetje dubbel-op. Ik vraag mij af of je dan niet net zo goed dat kreupelheidsonderzoek kunt doen, opdat meteen de foto's/echo's erachter aan kunnen worden gedaan,

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:22

Met een thermografie kunnen ze makkelijk lokaliseren waar het probleem zit. Vervolgens kan er van dat gebied een dure rontgenfoto gemaakt worden. Het lijkt me erg voorbarig om een botscan met radio-actief materiaal voor te stellen op basis van telefonisch overleg.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:30

Heb het topic deels doorgelezen en weet niet of iemand het al heeft gezegd. Heb je al aan blaas- of nierproblemen gedacht? Dieren met dergelijke problemen worden ook zo apathisch en raken soms enorm snel geïrriteerd. Een bloedsuikerspiegelprobleem kan natuurlijk ook.

Hoop dat je het snel vindt!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:12

Nier probleem kan je zelf bepalen.
Strijk maar met enige druk over de ruggegraat van het paard, schoft richting bekken.
Als hij zijn rug intrekt vlak voor het bekken, dan zijn het de nieren.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:40

Onderzoeken ze hem dan ook op ataxie..dat is zo gedaan?

simply14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 06:57

Ik heb ook zo'n paard gehad. Ontzettend lief en braaf in de omgang. Met rijden over het algemeen ook, alleen kon hij zo van het een op het andere moment echt ontploffen. Stijgeren, bokken enz. Als ik mijn (toen nog jonge) dochtertje er op zette was het het liefste paard van de wereld, maar zodra hij moest werken ging het mis. Ik heb dan ook heel lang gedacht dat hij zich gewoon ontrok aan het werk. Later kwam er uit dat het paard op diverse plekken atrose had. Nooit een stap onzuiver geweest, ondanks alle pijn die hij geleden moet hebben. Paard was toen ook pas 7 jaar oud. Heb jij je paard daar al eens op laten onderzoeken?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 12:18

@rosieposie: hij is totaal niet gevoelig op zijn rug of bij zij bekken, en ook ziet zijn plas er gewoon goed uit, maar ik zal het ook meenemen naar de kliniek. Dankjewel!

@djoeka: dat heb ik wel aangegeven dat ik dat graag wil, dit mede doordat zijn volle broertje dit in erge mate had en daardoor ook is in laten slapen.
Pas geleden vertelde mijn beste vriendin (de eigenaar van dat broertje) dat ze filmpjes had zitten kijken van haar paardje als veulen, en er bleek ook een filmpje van die van mij tussen te zitten: ze liepen identiek toen ze klein waren!
Dus heb dit ook al als mogelijkheid aangedragen bij de kliniek.

@simply14: wat vervelend om te lezen van jou paardje!
Maar die mogelijkheid is ook zeker aanwezig.
Ik laat hem helemaal doorlichten totdat we een antwoord vinden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:27

Mister01 schreef:
ik heb hem heel lang op zeewier, knoflook en foenegriek gezet, naast zijn krachtvoer van biks en muesli.

de poeder supplementen ben ik niet voor, geef liever natuurlijke producten.

zeewier en foenegriek zijn naar mijn weten een goede aanvulling qua vitaminen en mineralen.

Knoflook kun je beter niet aan je paard geven. Alle ui-achtige gewassen zijn toxisch voor een paard (wist ik ook niet) maar werd mij bij mijn bezoek aan Den Hoek (kliniek van Laarakker) laatst verteld.
V.w.b. Ook omdat de paniek aanvallen steeds korter op elkaar komen en geen (omgevings)oorzaak lijken te hebben lijkt het mij ook iets lichamelijks te zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:39

Even off topic... Over knoflook:
Allium soorten (ui-achtigen) bevatten bepaalde stoffen die uiteindelijk omgezet worden in zogenaamde ‘oxidanten’. Deze oxidanten kunnen de rode bloedcellen beschadigen. Rode bloedcellen hebben wel een beschermingsmechanisme in de vorm van antioxidanten, maar bij honden is de activiteit van dat mechanisme laag en rode bloedcellen van katten zijn zeer gevoelig voor beschadiging door oxidanten. Ook paarden en koeien zijn gevoelig, terwijl schapen, geiten, ratten en muizen beter tegen uien kunnen. De giftige stoffen in Allium soorten kunnen niet onschadelijk worden gemaakt door verhitting of drogen, ook gedroogde of gebakken uitjes zijn dus gevaarlijk! Knoflook is voor honden wat minder gevaarlijk dan ui. Bij paarden kan knoflook symptomen geven bij een dagelijks inname vanaf 0,2 gram per kilo lichaamsgewicht.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 13:13

Ik wist eerst ook niet dat knoflook slecht was, maar nu dat ik het weet zal ik het ook nooit meer geven aan een paard.
Ik was al wel een tijdje gestopt met geven toen de laatste aanval was, dus die link is denk ik niet te leggen, plus de eerste aanvallen kreeg hij voor dat hij knoflook kreeg.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:18

Sammyoo schreef:
Ik heb niet je hele topic doorgelezen, dus misschien is deze suggestie al gedaan. Als mijn reguliere dierenarts het niet meer weet, ga ik hier naartoe http://www.holistischdierenarts.nl/
Mijn paarden en ik hebben goede ervaringen met deze andere invalshoek.

Die suggestie wilde ik eigenlijk ook al doen. Zeker omdat je niet weet waar je het zoeken moet. Reguliere werkwijze is uitsluiten van en begint idd gewoon met kreupelheidsonderzoek. Dat kan aardig in de papieren lopen. Dan is een holistisch onderzoek een stuk goedkoper. Je kunt het altijd overleggen met je eigen DA.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 16:59

Ik hou de optie van een holistische da open, maar ik ga eerst in zee met de kliniek.
De kliniek waar ik naar toe ga ben ik (helaas) vaker geweest en ben altijd super goed geholpen, ook goede vrienden en kennissen zijn daar ook altijd heel positief over, dat dat ga ik in eerste instantie proberen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:05

Ik zou daar idd ook voor kiezen. Ben nu eenmaal een feiten mens. Als er iets mis is, 'zie' ik graag helder wat dat dan is.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:34

Sterkte met alles en ik ben het helemaal met je eens..........wat betreft je zwart/wit denken.
Ik hoop dat er wat uitkomt.
Moeilijk hoor, toch hoor je dit probleem steeds vaker, dat er niet meer gereden kan worden en wat zo'n eigenaar dan niet allemaal doet om het paard "beter" te krijgen.
Petje af!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 20:30

liljebo schreef:
Ik zou daar idd ook voor kiezen. Ben nu eenmaal een feiten mens. Als er iets mis is, 'zie' ik graag helder wat dat dan is.

Dat gebeurt natuurlijk ook bij Den Hoek. Zij werken samen met een andere DA voor het nemen van foto's als zij botpijn meten op een locatie.
Het fijne van dat meten is, dat je wel meteen weet waar je moet zoeken. Zo waren kennissen van mij al tijden bezig met een kreupelheid bij hun paard. Veroorzaakt door een blessure van de pees op een schiefel. Ook nadat de pees was hersteld bleef het paard kreupel. Reguliere DA kon verder niets vinden. In overleg met hen ook naar Den Hoek gegaan. Daar bevestigde de meting dat het paard nog steeds botpijn had op de plek van de schieffel en gewoon nog wat langer de tijd nodig had. Met een aangepast bewegingsadvies voor wat betreft het opbouwen was ze eigenlijk klaar. Het was wel grappig om te zien hoe het onderzoek in Den Hoek eigenlijk de diagnose van de reguliere DA bevestigde.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 21:21

claudiaM33 schreef:
Sterkte met alles en ik ben het helemaal met je eens..........wat betreft je zwart/wit denken.
Ik hoop dat er wat uitkomt.
Moeilijk hoor, toch hoor je dit probleem steeds vaker, dat er niet meer gereden kan worden en wat zo'n eigenaar dan niet allemaal doet om het paard "beter" te krijgen.
Petje af!

Dankjewel!
Maar mijn inzet heeft ook een grens hoor :o als er helemaal niks uitkomt dan zou ik niet meer weten waar ik het dan moet zoeken.
Ik ben echt niet van plan om jaren lang allerlei soorten da af te gaan op zoek, en dan nog niet eens gesproken over wat het aan geld kost.

Even heel,zwart-wit gezegd: voor dat geld wat of je er dan in steekt had je ook een ander paard kunnen kopen waar je wel mee kan rijden.

Dus dit is wel min of meer erop of eronder.
Hij is gewoon niet te vertrouwen onder het zadel, hoe lief hij ook is, ik heb geen paard om naar te kijken.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:06

Ik snap je, als je niet kunt kunt rijden en iemand anders ook niet zonder dat er iets lichamelijks aantoonbaar is, dan is het beter te zeggen we stoppen ermee, ik denk dat ik dat ook zal doen. Bovendien kun je zo'n paard wel verkopen maar dan gaat ie misschien van hand naar hand en dat is ook niet wat je wil...

Maar goed ik ben heel benieuwd wat er uit komt.....sterkte!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 13:53

@claudiam: dat is idd niet wat ik wil, zo'n paard komt in de handel omdat hij zo raar kan doen, en dat verdient hij ook niet, zo'n leven wens ik geen enkel paard aan.
Voorlopig hoop ik natuurlijk nog op ern goede uitkomst, of in ieder geval een verklaring voor zijn gedrag, dan bekijk ik wel wat de opties dan zijn.
Ik probeer nog maar niet op de feiten vooruit te lopen.