Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
S_en_Z schreef:Citaat:er is een reden waarom ik nooit grof geld heb verdient in de paarden, maar wel altijd tevreden klanten had...............
Weet je, ik kan er niet tegen............ ik kan er niet tegen, en natuurlijk is tijd geld, en natuurlijk ga je zo snel als je kan......... maar diegene die bepaald hoe snel je gaat is het paard........ niet ik, niet de eigenaar......het paard bepaald.
Want het paard weet het wel hoor, die weet donders goed wat wel en niet goed is.
Voor annelies en de mensen die annelies begrijpen............
als jij een paard binnenhaalt is dat paard jouw verantwoording, jouw verantwoording om goed mee om te gaan.......... en natuurlijk gebeuren en ongelukken, dat kan.. en daar kan je soms ook niks aan doen...... maar dan alsnog moet je als stalhouder/beleerder wel je verantwoordlijkheid nemen, ook al kan je er niks aan doen en is het gewoon een ongeluk.........
neem je verantwoordelijkheid............ peerd was in die handen toevertrouwd, en die handen moesten het goed maken, nu is er een ongeluk gebeurd, en dat kan, maar dan moet je ook met de billen bloot
Even ter geruststelling voor de TS............ zenuwen groeien weer aan elkaar, sterker nog dat is het snelst regenerende stukje van een lijf op de huid na. Rust, weinig licht, en regelmaat. Daarnaast goed in de gaten houden en eventueel extra vocht toedienen
The_Stig schreef:Ik geloof ook niet zo snel dat met dubbele longe en een bekwaam longeur het paard zo snel achterover slaat. Met bijzet zal dit veel sneller gebeuren.
anneliesdj schreef:Citaat:er is een reden waarom ik nooit grof geld heb verdient in de paarden, maar wel altijd tevreden klanten had...............
Weet je, ik kan er niet tegen............ ik kan er niet tegen, en natuurlijk is tijd geld, en natuurlijk ga je zo snel als je kan......... maar diegene die bepaald hoe snel je gaat is het paard........ niet ik, niet de eigenaar......het paard bepaald.
Want het paard weet het wel hoor, die weet donders goed wat wel en niet goed is.
Voor annelies en de mensen die annelies begrijpen............
als jij een paard binnenhaalt is dat paard jouw verantwoording, jouw verantwoording om goed mee om te gaan.......... en natuurlijk gebeuren en ongelukken, dat kan.. en daar kan je soms ook niks aan doen...... maar dan alsnog moet je als stalhouder/beleerder wel je verantwoordlijkheid nemen, ook al kan je er niks aan doen en is het gewoon een ongeluk.........
neem je verantwoordelijkheid............ peerd was in die handen toevertrouwd, en die handen moesten het goed maken, nu is er een ongeluk gebeurd, en dat kan, maar dan moet je ook met de billen bloot
Even ter geruststelling voor de TS............ zenuwen groeien weer aan elkaar, sterker nog dat is het snelst regenerende stukje van een lijf op de huid na. Rust, weinig licht, en regelmaat. Daarnaast goed in de gaten houden en eventueel extra vocht toedienen
Waar heb je die quote vandaan? Kan diegene niet zelf in het topic reageren?
Ik vind de reactie vreemd, alsof de trainingsstal bij mij geen kwaad kan doen en dat is zeker niet zo.
Ik beleer zelf ook paarden voor anderen en daarbij laat ik me leiden door het paard en dat geef ik altijd duidelijk van tevoren aan, dat ik geen duidelijke termijn kan aangeven omdat elk paard anders is.
En nog zal het je verbazen hoe vaak eigenaren na 4 weken gewoon de trailer voorrijden om het paard mee te nemen, want hij is toch klaar?
Ja natuurlijk moet het in het tempo van het paard en moet het allemaal zo lief en leuk mogelijk zijn, alle eigenaren staan volmondig ja te roepen aan het begin van de training, precies wat ze zoeken. Maar zodra het langer duurt of meer kost staan ze allemaal te steigeren.
En wbt het verhaal over ongelukken en verantwoordelijkheid nemen: als het een ongeluk is is dat gewoon voor rekening van de eigenaar, je kunt niet alles op zo'n trainer schuiven. Die doet ook gewoon zijn best en probeert het veilig te doen, paarden kunnen nu eenmaal raar reageren en als je ze net 2 weken op stal hebt is het wat lastiger inschatten.
Natuurlijk is de stalhouder aansprakelijk als die nalatig is geweest of opzettelijk onveilige situatie's creëert maar als eigenaar moet je er ook bewust van zijn dat een ongeluk in een klein hoekje zit en niet meteen de schuld geven aan zo'n trainer.
Als eigenaar heb je daar ook verantwoordelijkheid in; je kiest een stal waarvan de methode je aanspreekt, waar je vertrouwen in hebt. Je praat met de trainer, vraagt welke middelen hij wel of niet gebruikt en waarom en je ziet hoe hij met paarden omgaat, dan kun je al een redelijke verwachting maken hoe hij is.
En wat ik al eerder zei; een tandarts laat je normaal gesproken komen vóór het paard naar trainingsstal verhuisd, als hij daar nog komt moet je heel duidelijke afspraken maken.
Maar dat even terzijde![]()
TS geeft wel een aantal zaken die niet echt in het voordeel van de trainer spreken.
Zeker die beide bakstukken kapot, ik snap uberhaupt niet hoe je dat voor elkaar krijgt, als je een paard bijzet en hij gaat trekken zal de bijzet stuk gaan en niet het bakstuk. Komt er wel zoveel druk op het hoofdstel dan knapt er één bakstuk en schiet het hoofdstel opzij.
Zeer wel de moeite waard om ze eens goed aan de tand te voelen.
Nouvel schreef:Jeetje wat schrikken zeg en wat een naar verhaal zoals het is gelopen...
Heb je een idee hoe ze daar longeerden met dubbele longe, heb je het een keer gezien?
Hoe lieten ze de lijnen lopen en werden de paarden ook nog bijgezet?
Ik vind het vreemd dat je hoofdstel zo aan 2 kanten is door gebroken...
Ik heb wel eens meer een paard aan de dubbele longe gezien dat zich liet vallen, maar ik heb nooit iets stuk zien gaan daarbij...
Misschien heb je iets aan een rechtsbijstand verzekering betreffende de schade en de kosten, ik zou eens informeren...
heel veel sterkte met je paard!
Mindfields schreef:The_Stig schreef:Ik geloof ook niet zo snel dat met dubbele longe en een bekwaam longeur het paard zo snel achterover slaat. Met bijzet zal dit veel sneller gebeuren.
Dat hangt er vanaf of de dubbele longe doorgelust zat met slofwerking. Als dat het geval is geweest kan er wel degelijk heel veel druk op het paard gezet worden.