hoeveel voeren 2,5 jarige tinker

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Re: hoeveel voeren 2,5 jarige tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:28

Schep krachtvoer is niet voor alle paarden gemaakt.
Die van mij staat op rust, wordt niks mee gedaan. Die groeit dicht van een schep biks per dag.

Vandaar een vit/min korrel. Wel de nodige voedingsstoffen, niet de energie :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:39

Focussed schreef:
Die van mij staat op rust, wordt niks mee gedaan. Die groeit dicht van een schep biks per dag.

Ik denk dat je gewoon een goed hooi hebt.
En dat schepje kracht voer erbij ??
10 tot 15 % extra bovenop het hooi ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 02:16

frenia schreef:
je begrijpt me expres verkeerd :+ :D
ik zeg niet dat die mineralen en vitaminen geen nut hebben he
maar krachtvoer krijgt zo vaak de stempel dat het slecht is, maar dan wel granulaat van dit en dat voeren en ook nog wat van die vreselijk gore summerfit-koeken enz :n dan ben je verkeerd bezig. als je gaat diëten is het nog steeds de bedoeling dat je een gezond en evenwichtig dieet volgt en niet dat je pillen en supplementen gaat slikken

Ik begrijp je niet expres verkeerd, ben het alleen niet met je eens. Je noemt het nodeloos vitaminenpreparaatjes voeren, klinkt ietwat sarcastisch. Terwijl je met krachtvoer in principe hetzelfde doet + dat daar nog een berg ander materiaal bij zit, praktisch een summerfitkoek in brokjesvorm :+ .

Waarom kom je met summerfitkoeken en allerlei soorten granulaat? Omdat mensen die vitaminen en mineralen supplementen dat dan ook wel zullen voeren. Vind je dat zelf niet een beetje voorbarig conclusies trekken?

Mijn paard hoeft niet dieten, ik zorg er wel voor dat hij niet te dik wordt om mee te beginnen ;) Wat haal je er toch allemaal bij joh.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 02:18

Ariebren schreef:
Focussed schreef:

Ik denk dat je gewoon een goed hooi hebt.
En dat schepje kracht voer erbij ??
10 tot 15 % extra bovenop het hooi ??

Die van mij gaat niet op de krachtvoer, gaat niet goed komen, jeuk krijgt ie van dat spul, dus hier een vitamine/ mineralen korrel naast 4 maal daags a kwaliteit hooi is voldoende. Zomers niets behalve gras. Niks supplementen of summerfitkoeken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:04

Mijn 2,5-jarige kreeg precies hetzelfde als wat hij nou ook gevoerd krijgt. In de zomer onbeperkt gras en in de winter onbeperkt hooi (goede kwaliteit, eigen land). Wanneer hij mee komt voor wat dan ook (toen wandelen, nu rijden en wandelen) krijgt hij na de gedane 'arbeid' een schepje muesli van Havens. Meer niet. Geen vitamines, geen supplementen, niks van dat alles. In de wei staat een mineralenblok en that's it. En daarmee heb ik nou een bonk van een 4,5-jarige knul in de wei staan. Kerngezond, 10 centimeter groter dan z'n beide ouders en nog steeds volop in de groei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:07

Berdien schreef:
Mijn 2,5-jarige kreeg precies hetzelfde als wat hij nou ook gevoerd krijgt. In de zomer onbeperkt gras en in de winter onbeperkt hooi (goede kwaliteit, eigen land). Wanneer hij mee komt voor wat dan ook (toen wandelen, nu rijden en wandelen) krijgt hij na de gedane 'arbeid' een schepje muesli van Havens. Meer niet. Geen vitamines, geen supplementen, niks van dat alles. In de wei staat een mineralenblok en that's it. En daarmee heb ik nou een bonk van een 4,5-jarige knul in de wei staan. Kerngezond, 10 centimeter groter dan z'n beide ouders en nog steeds volop in de groei.

Zal de groningse klei wel wezen :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:10

Nah, hij heeft de eerste 2,5 jaar in Zwolle gestaan :D Slagroom van z'n mammie en altijd 24/7 buiten staan, daar krijg je ze wel groot mee. En oh ja, een castratie met 8 maanden heeft er wellicht ook iets mee te maken :))

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:10

TI --> VS

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 16:43

Volgensmij is ze, nu een maand verder, wel wat afgevallen.
Over 1 a 2 weken mag ze weer 24/7 het land op.

Sinds ze weer overdag op de wei staat merk ik wel dat de manenkam weer harder wordt. Bobbelig weer. Terwijl er op de schouders / ribben/ kont naar mijn idee wel vet af is.

Wat zouden jullie doen. Toch denken aan een graasmasker ? Ben echt als de dood voor een bevangen paard. Als ik naar haar lichaam kijk denk ik van niet, maar die manenkam baart mij wat zorgen.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 19:34

Is het niet mogelijk om aan stripbegrazing te doen of haar te laten lopen op een door andere paarden kaal gevreten stuk land? Zo doen we dat hiet met de tinkers. Stripbegrazing op vol gras een heel klein stukje, maar zodra een stuk land kaal gegrazen is, dan gaan ze daarop. Gaat prima.
Houdt gewoon haar manenkam wat in de gaten, zolang je deze mooi soepel heen en weer kunt bewegen is het volgens mij nog niet een ramp, wordt hij hard en stijf, dan oppassen, zo testen we dat hier op zijn huistuinenkeukens, als grove graadmeter. DA vertelde dat. We hebben hier een hongaars paard van 1.80 die ook rap bevangen raakt en door dit trucje hebben we hem nog niet weer hoefbevangen gehad.

Ik vind de foto wat lastig, zo lijkt ze niet te zwaar, alleen erg zware nek. Maar is de nek zwaar of zwaar gebouwd. Ze toont op deze foto iig niet dik, maar ik had haar zo geen 2.5 gegeven, maar ouder geschat.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 19:46

Ze beginnen hier ook op een kleiner stuk, wat steeds wordt uitgebreid. Ze lopen met zn 12e. Apart laten lopen op een kaal stuk zit er niet in.
Ik hoor wel vaker dat het korte gras veel meer suikers bevat.

Hard en stijf voelt de manenkam nog niet echt. Het viel me zo op dat het zo snel verandert is nu ze op het gras staat. Ik houd het ook goed in de gaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:21

Klopt, ligt ook een beetje aan het weer geloof ik, de ene keer is het fructaangehalte hoger dan de andere keer, maar wil je dat tegengaan moet je ze praktisch in 25 cm hoog gras zetten. De grasspriet groeit van onderen, dus de oude stukken zitten idd altijd boven. Wij hebben ze altijd schraal staan, tenzij het niet anders kan en dat scheelt een stuk.