Plotselinge heftige gedragsveranderingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: Plotselinge heftige gedragsveranderingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 14:31

Dat gehalte is hoog ivm de tijd dat het duurt voordat het bloedmonster in DSL is. Hoefde ik mij geen zorgen om te maken.

Voor haar spieren moest ik rustig aan doen en rustig gaan opbouwen.
Ze krijgt nauwelijks voer :n handje dieetmix om de poedertjes/magnesium en haar pillen doorheen te doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:35

bedoel je die lymfocyten of de potassium?
zijn allebei hoog en toch vreemd als net die dan anders worden doordat het bloed ergens niet op tijd is.
houdt haar in elk geval maar wel goed in de gaten en doe inderdaad rustig aan :j

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:39

TS, ik heb niet alle reacties doorgelezen want 4 pagina's is vrij veel. Maar heb je wel eens gedacht aan (zonder je hopelijk bang te maken) iets met haar Eierstokken (Hormonen dus) of een tumor in haar hoofd/eierstokken?
Dat kan ook altijd ernstig gedragsverandering opleveren en onverklaarbare dingen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 14:42

Kalium is hoog ivm het "staan" van het bloed tot het lab. Heb net even gegoogled en zie dat dat ook bij menselijkbloed kan gebeuren, soort false positive.

Gaan nu rustig beginnen met wandelen om ook onze band weer terug op te bouwen en zo rustig haar conditie weer wat op te schroeven. Ze heeft energie voor 10 :+ stuitert de pan uit en zit duidelijk beter in haar velletje.

Hoi Giolli: lees dan alleen even mijn berichten door :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 16:00

Excuses!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 16:01

Maakt niet uit hoor :) maar dan kan je lezen wat er in de tussentijd van die 2,5 maand allemaal langs is gekomen qua opties en hoe ze al veranderd is :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:20

Even kleine opmerking: paardenbloemblad bevat heel veel kalium. Weet niet of ze dat eet.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 18:31

Nee, staat nog niet op de weiden. Maar bedankt voor het melden.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:26

En hoe gaat het nu?

Ik ben via de zoekfunctie toevallig bij dit topic belandt en ben benieuwd hoe het nu verder gaat met je paardje.
Ben nl zelf ook zoekende naar eventuele oplossingen mbt magnesium etc omdat mijn paardje door te hoge paniek eigenlijk in een soort van shocktoestand belandt en ben inmiddels al zo ver gekomen dat deze shocktoestand wordt geactiveerd door te heftige spier/kramptrekkingen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 15:13

De pony staat nu lekker op het weiland, 24/7. Daar gaat alles goed, ze is sociaal en beweegt lekker mee met de rest.
Als ik het land in ga komt ze (over het algemeen, ligt eraan waar ze op dat moment aan het grazen zijn) direct naar me toe om te kroelen. Laatst een rondje met haar alleen gewandeld en dat ging eigenlijk best goed. In iedergeval geen grote stress omdat ze alleen mee moest.

Ben nu een adres aan het zoeken om te kijken of ze nog voor de wagen kan. Anders wordt ze maar een fijne grasmaaier :)
Ze krijgt nog steeds dagelijks magnesiumoxide en een halve tablet fleeing control.

Ikzelf heb aan het hele gebeuren een soort van trauma overgehouden. Wat zich ook resulteert in minder zin in de ponys omdat ik bang ben dat ze gaan stuiteren/schrikken/bang zijn. Dit is echt heel vervelend.
Ook mennen vind ik behoorlijk eng en bouw ik erg veel spanning bij op.
Gister voor het eerst weer zonder niet al te evel angst en spanning op de bok gezeten en gestuurd met een super brave dubbel ZZ shetlander van een vriendin.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:22

Ik kan me voorstellen dat je er een trauma aan overgehouden hebt, het is ook allemaal zo onvoorspelbaar en onveilig zo'n situatie.
Dat herken ik wel die van mij slaat dan zo op hol dat hij niet meer weet hoe hij tot rust moet komen en vaak komt hij in een soort van shocktoestand terecht gaat lopen draaien op zijn achterhand en is dan helemaal van de wereld en zodra hij weer bij komt is hij zo angstig dat hij zelfs van mij angst heeft.
Ik geef hem nu pavo nerv control en moet zeggen dat de scherpe kantjes van de angst eraf is en hij komt sneller weer tot rust als hij een paniekaanval heeft.

Ben vandaag bij de welkoop geweest en daar hadden ze alleen maar van subli calm met magnesium maar ik ben benieuwd waar jij die magnesiumoxide koopt.

Dat gevoel van angst dat hij weer een aanval krijgt is voor mij ook groter zodra hij op de wei staat en ik ga vaak kijken of hij er kalm bij staat.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:33

Ik lees even mee, bizar zoiets..!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 07:28

Ik heb het bij de welkoop in middenbeemster vandaan. Die heeft het in de winkel liggen. De rest kan het wel bestellen geloof ik, maar dan duurt het wat langer. Is een bepaald soort welkoop, met een vee-afdeling.
Doe 1,5 jaar met zo'n zak, dus rij er wel een stukje voor om.
Mijn VA kwam er zelf mee dat die oxide ook prima werkte, paarden houden was al zo duur ;) (heb bijna 600€ VAkosten gehad voor mijn twee shetters in twee maanden tijd)

Het is ook bizar wat er allemaal gebeurd. Heel jammer want het is zo'n leuke pony. Gaat vast helemaal goedkomen, maar heeft voor beide kanten tijd nodig.
Nu ze op de wei staat ben ik bang dat ze in paniek raakt als ik haar alleen meeneem en niet mijn andere pony ook meeneem. Maar durf ook niet zo goed twee pony's tegelijk uit het land te halen want die andere is zo groen als gras en nog beetje wereldvreemd.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:00

waar zit je ergens? ik zou namelijk in dezen zéker het psychische stukje niet vergeten. fysiek heb je de nodige verbetering nu, wat nog rest is het verwerken van een langdurige periode met veel stress. je geeft zelf aan het er moeilijk mee te hebben, een stukje vertrouwen te missen. Keet merkt dat ook en dat zal haar onzeker maken.

ik weet niet waar je zit, maar ik weet een aantal zeer goede trainers in NL die je juist met dit soort problemen kunnen helpen. het vertrouwen weer terugkrijgen en de communicatie met je paardje weer goed op de rit krijgen, en daarnaast het verder 'werken' met Keet, ook vwb het mennen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 12:49

Ik woon in de zaanstreek. Maar ben niet echt iemand die aan natural horsemanship enzo doet. Heb er een aantal lessen ingevolgd en het is echt mijn ding niet.

Dat ze merkt dat ik mij niet fijn voel, dat weet ik. Dat merk ik ook erg goed aan haar.
Als ik die zenuwen onder controle krijg/weg kan "puffen", merk ik dat zij direct ook een stuk rustiger blijft.
We lijken qua karakter ook behoorlijk op elkaar :+ werkt ook niet altijd goed samen :)

Maar het is wel mijn meisje!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:38

zaanstreek, zegt me niet genoeg haha!

't is niet echt natural horsemanship, maar meer in je dagelijkse dingen en training bepaalde dingen meepakken en toevoegen om het als geheel completer te maken. vooral trainingstechnisch en dressuurmatig. heeft alles te maken ook met je relatie met je paard en je samenwerking, dominantie en vertrouwen in balans krijgen, zodat je samen verder kunt.

er komen sowieso geen touwhalsters en wortelstokken aan te pas hoor, gewoon normale longeerzwepen, - lijnen etc.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:29

Ik kan me voorstellen Evelli dat je strak van de zenuwen bent alleen dat straal je uit naar je paardje dat is logisch, daarom rijdt er momenteel een meisje op mijn paard die hem er doorheen helpt als hij ergens de zenuwen van krijgt en dat werkt erg goed je merkt gewoon dat hij erg op haar leunt in zulke situaties.............ik zou er als een strakke strijkplank opzitten en dat is niet erg bevorderlijk voor hem en ja King en ik lijken ook echt op elkaar, een beetje dominant :P maar ook beren op de weg zien :+
Ik hoop dat ik met de magnesiumoxide ook meer resultaten krijg, heb net even gegoogled en anders laat ik het gewoon bestellen via mijn voerleverancier.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 22:20

Ik heb inmiddels via via een instructrice gevonden en inmiddels twee lessen achter de rug.
Eerste les hebben we kennis gemaakt en zijn we een stukje gaan wandelen in de woonwijk. Heb toen wat uitleg gekregen over het gedrag van Keetje wat ik verkeerd begreep. Nu ik dat weet, kan ik al een stuk ontspannender met haar omgaan.

Vandaag de tweede les gehad. Heb haar zelf van de wei gehaald en via de weg terug mee naar stal genomen. Tuig bij elkaar gezocht en toen met de dubbele longe aan de slag.
Uiteindelijk aan de lange teugel weer terug gebracht naar het weiland via de weg. Ze deed erg haar best en heeft zich van haar beste kant laten zien.
Haar aanleuning was ook beter als voorheen, dus een keer door een goed opgeleide tandarts/dierenarts onder verdoving laten behandelen heeft geen kwaad gedaan denk ik.

Gaan de goede kant op, begin er ook weer plezier in te krijgen :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:42

klinkt goed! leuk dat je het zo fijn weer kunt oppakken, houen zo!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 18:15

Inmiddels zijn we een aantal maanden verder en wilde ik toch nog een kleine update geven.

Ik ben met de pony's naar een andere stal verhuisd waar ze lekker 24/7 buiten staan in een fijn groepje. Lekker een schuilstal en onbeperkt ruwvoer.

Keet wordt 2 a 3 keer in de week gereden door haar nieuwe verzorgmeisje. Dat doet ze enorm braaf en ben zo ontzettend trots op ze! Ze kunnen super met elkaar door een deur en groeien als team heel erg.
Afbeelding
Afbeelding

In omgang is Keet weer mijn oude vertrouwde pennypony. Lekker eigenwijs, eigen willetje en gewoon Keet. Niet meer dat extreme schrikkerige wat ze vorig jaar had en mij tot waanzin dreef.

Samen met mijn instructrice (die uit mijn laatste update, staat bij mij op mijn nieuwe stal) heb ik het longeren met dubbele lijnen opgepakt en dat doet ze echt super.
Samen met degene die Keet voor de wagen heeft beleerd zijn we ook dat rustig weer aan het oppakken. Eerst alleen voor de sleep. Tweede keer eerst voor de sleep en toen 2 rondjes voor de sulky. Derde keer zelfs direct voor mijn eigen tweewieler.
Ervan bewust dat ze erg op mijn stress reageert heb ik nog niet zelf op de wagen gezeten maar heb ik dat overgelaten aan Ciska.
Afbeelding

Verder doen we graag leuke dingen samen. We zijn al op Lange Teugel Clinic geweest bij Piet Bakker, een lange teugel + horse agility meeting gedaan met topicvriendinnen en gaan we graag naar het strand om te wandelen.
Afbeelding

Hopelijk zet deze lijn zich door en blijft mijn angst afnemen en mijn vertrouwen in Keet groeien.
We hebben nog even te gaan, maar heb goede hoop!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:18

super dat het weer zo goed gaat joh! schouderklopje voor jullie allebei, voor doorzettingsvermogen!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:44

Heel leuk! Dank voor de update!

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:22

Wat leuk om even te zien en te lezen hoe het met jullie gaat. Ik ben heel blij dat je al zover bent gekomen.