Jong paard en stapmolen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mizsz_Kitty

Re: Jong paard en stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:09

paard wat niet doorloopt is kwestie van opvoeden? maar dat heeft allemaal niets meer met de stapmolen te maken?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:45

-> BEH

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:29

Persoonlijk zou ik een jong paard zo weinig mogelijk bochten laten lopen en juist veel rechtuit.
Maar zoals je aangaf dat je het niet ter vervanging van de training doet zou het denk ik lichamelijk niet heel veel kwaad kunnen. Mits het niet iedere dag gebeurd en een korte periode van misschien 15 minuten ongeveer.
Ik zou zelf met een jong paard liever aan de hand rechtuit gaan wandelen ipv hem in de molen te zetten. Maar als je paard het leuk vind kan het denk ik voor zijn 'groei' geen kwaad.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 12:57

Hij gaat er wel elke dag in.. Een halfuurtje ongeveer (tijdens het uitmesten). 's Middags kom ik om met hem te wandelen, losgooien, rijden, spelen etc. Hmm - zou dat te belastend zijn?

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:21

FCSA schreef:
Hij gaat er wel elke dag in.. Een halfuurtje ongeveer (tijdens het uitmesten). 's Middags kom ik om met hem te wandelen, losgooien, rijden, spelen etc. Hmm - zou dat te belastend zijn?

nee joh dit maakt niks uit! op alle stallen waar ik ben geweest, lopen de paarden dagelijks in de molen! dit maakt ze alleen maar losser. :)

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:02

Denk dat een stapmolen alleen maar een paard losser maakt, als hij anders alleen maar op stal staat.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 19:03

Okay! Ook als het niet zo'n grote molen is (4-paards)?

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:50

denk echt niet dat dat half uurtje stappen schadelijk is. is voor de stal wel zo makkelijk tijdens het mesten.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:54

of ze nou een half uur rondjes stappen in een molen waar ze nog een beetje kunnen bokken en gek doen, of een half uur het zelfde lijntje stappen buiten waar ze netjes moeten stappen en niet mogen bokken, of gek doen. ik denk dat mijn paard toch voor de molen zou kiezen

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:58

als ik mag kiezen ga ik liever wandelen, in een paddock of op het land doen ze maar gek

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:59

ja maar als ze niet buiten kunnen boedoel ik het eigenlijk meer

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:00

Ik zeg; prima, maar niet te lang.. dan is het belastend op een zijde! Onze paarden gaan elke dag een kwartier, uiterlijk 20 minuten in de stapmolen en dan lekker los in de paddock of weer op stal (ligt aan het weer, dagindeling)

Edit: wij hebben ook een stapmolen voor 4 paarden, gaat top!

Juuls_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:01

vervelend als mensen je vraag niet gewoon beantwoorden.. ;(
laat ik eens met de rest mee doen en je wel een goed antwoord geven:
mijn paard gaat zo lang als ik hem in mijn bezit heb (dat is van zijn 3jr t/m nu 11jr) regelmatig in de stapmolen.
nooit klachten of iets gehad hiervan, ook niet toen hij jong was.
met rijden kan je idd beter rechte lijnen rijden, maar denk dat dat meer met het rijden te maken heeft zegmaar en bij het loslopen
niet uit maakt of hij ''voltes'' stapt.
ik heb ook stage gelopen bij Charles van Belle op de stal van Tim Coomans in OBL en daar zetten ze de jonge paarden ook gewoon in de stap na het rijden, de paarden die gek deden kregen peesjes om.
zolang jij ziet dat hij er dus niet slecht van gaat lopen is het prima toch en het geeft ook nog eens extra beweging (ik zie het als cooldown/warmingup) en lekker om de spieren los te gooien en goed tegen spierpijn en de ''dagelijkse sleur van het leventje in een stal''

hoop dat je hier wat mee kan.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:01

Mizsz_Kitty schreef:
als ik mag kiezen ga ik liever wandelen, in een paddock of op het land doen ze maar gek

je paard moet toch zijn energie kwijt kunnen?

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:07

deruijter schreef:
Mizsz_Kitty schreef:

je paard moet toch zijn energie kwijt kunnen?

Daarom staat die van mij overdag in paddock of weiland. Stapmolen is een noodoplossing als je geen vrije beweging kan geven.
En dan nog, een half uur stappen kunnen ze toch geen energie in kwijt, dat gaat gewoon op de automatische piloot

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:08

dan moet je eens een keer bij ons op stal komen kijken als het vriest, dan doen ze aardig gek in de molen, en kunnen ze echt wel hun energie kwijt

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:09

daar is een molen toch niet voor bedoeld?

Als je ze losgooit in de binnenbak zullen ze ook gek doen.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:11

ze mogen niet los in de binnen bak, want daar is een eb en vloed bodem en de eigenaar is dan bang dat de onderlaag naar boven komt, en dat moet je echt niet hebben

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:12

je zegt dat je met een half uur stappen geen energie kwijt kunnen, dit bedoel ik noujuist. je paard moet toch zijn energie kwijt kunnen? je zegt ook dat ze in de paddock of op het land alleen maar gek doen. en nu zeg je dat je je paard overdag wel op het land staat. dan spreek je jezelf toch tegen? of hoe heb ik het? :P

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:21

ik bedoel dus dat mijn paard zijn energie wel kwijt kan op het land, daar waar ie alle ruimte en tijd heeft om gek te doen als ie daar zin in heeft. En als ie niet wilt lopen (of overloopt van energie) dan doet ie dat lekker niet.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:47

ponylies schreef:
mirim schreef:
Mijn mening is : Geen stapmolen! Het is geestdodend, puur voor het gemak van de mens en zeker niet voor het welzijn van het paard.

wat een onzin zeg :')
mijn beesies die ik rijd hebben het prima naar hun zin in de molen ze rennen bokken en galloperen er in rond ,
en ook 20 andere paarden die ik ken ;)

galoperen jou paarden in een stapmolen? haha :D

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:03

Wat ik best lastig vind in dit topic, is dat er vooral veel meningen naar voren komen, maar voorlopig nog geen feíten, en dat is toch hetgeen waar TS om vroeg, of niet?
Zijn er geen onderzoeken gedaan naar de belasting die het stappen in een stapmolen oplevert, met name dan voor jonge( zich lichamelijk nog ontwikkelende) paarden?

Ik ga toch even googelen op effect stapmolen training op ontwikkeling paard..
Kijken of er wat wetenschappelijks te vinden is..

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 23:12

riagr schreef:
Wat ik best lastig vind in dit topic, is dat er vooral veel meningen naar voren komen, maar voorlopig nog geen feíten, en dat is toch hetgeen waar TS om vroeg, of niet?
Zijn er geen onderzoeken gedaan naar de belasting die het stappen in een stapmolen oplevert, met name dan voor jonge( zich lichamelijk nog ontwikkelende) paarden?

Ik ga toch even googelen op effect stapmolen training op ontwikkeling paard..
Kijken of er wat wetenschappelijks te vinden is..

Klopt, ik ben vooral benieuwd of er onderzoek naar is gedaan. Meningen van dierenartsen/hoefsmeden/fysio's etc. zijn ook welkom.

Ik vond dit op internet (http://www.marlonvanwissen.com/tips.htm):

"Je kunt in deze fase beter 4 keer per week 100% trainen dan 6 keer per week 80%. Door bijvoorbeeld 4 keer per week intensief te trainen heeft het lichaam van het paard tussen de training door tijd om te herstellen. Let op dat tussen de trainingen rustdagen zitten. Rust betekent actieve rust, zoals weidegang, ontspannen longeren, los in de paddock, stapmolen etc."

Maar dat gaat niet echt meer over het jonge paard (dat is de alinea erboven)..

En dit: http://www.stalcura.nl/index.php/faciliteiten/stapmolen

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:16

Voorlopig vind ik nog niet veel aan echt onderzoek..
Ga me er morgen eens in vastbijten...

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 23:16

riagr schreef:
Voorlopig vind ik nog niet veel aan echt onderzoek..
Ga me er morgen eens in vastbijten...

Tnx :)