Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:31

Fargo@vergeet het dan maar weer snel van dat gisten. Ieder koliekpaard is weer anders. Maar ik weet wel dat je veel met voeding onder controle kan krijgen. Net zoals mensen met Crohn of PDS op een dieet moeten en daar veel baat bij hebben. Die van mij mag gewoon minimaal hooi hebben. seniorenslobbers (bietenpulp) gaat juist weer heel goed. Las zelfs op de website van dat speciale voer over een kwpn paard die slechts 3 kilo hooi kreeg aangevuld met grasbrok.

De wond van die van mij leek wel door een plastische chirug gemaakt. Die zag je dus bijna niet. Er zat ook geen lapje op ofzo. Alles was binnenwaards gehecht met oplosbaar draad. Dat is super gegaan. De wond heeft ook nooit gelekt ofzo.

Die body is onderdaad ter ondersteuning. De peesplaat op die plek helemaal doorgeweest, dus dat heeft daar een beetje ondersteuning nodig.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:34

Mijne heeft ook een aangepast dieet :j Heeft ook een verminderde (vertraagde?) darmwerking. Inderdaad vergelijkbaar met zoiets als prikkelbare darm bij mensen.
Mijne krijgt op dit moment circa 6 tot eventueel 7 kilo hooi per dag. En daarnaast in totaal 2 kilo speciaal voer wat deels het ruwvoer vervangt.

Mijne heeft helemaal geen bodywrap oid gehad, haar buik is wel erg doorgezakt vind ik.... Doen nu veel aan de hand stappen en dan maar langzaam weer spieren opbouwen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:46

Bojangles schreef:
Heeft ook een verminderde (vertraagde?) darmwerking.

Heeft die van mij ook.... Maar door die vertraagde werking raken zijn darmen weer verstoord (gaskoliek), want verstopt is hij eigenlijk nooit, het is altijd gaskoliek. Ik voer nu op advies van de dierenarts die dat voer heeft ontwikkeld dus zowel de colon (verstoorde darm) als de motility (traagwerkende darm).
Ik vind het soms wel heel sneu om dat kleine beetje hooi in zijn stal te leggen (hij krijgt het verdeeld over 5 keer). Cil is een paard wat dol is op eten. Maar hij is zieliger als hij met buikpijn staat, maar dat was voor mij wel even een omschakeling, want vaak gooide ik er nog wel eens een extra pluk hooi in als ik op stal was (kreeg ie min of meer onbeperkt ruwvoer). Nu moet ik alles alles afwegen. Maar ik ben blij dat hij het er goed op doet.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:08

Ik heb mijn paard ook succesvol aan koliek laten opereren. Inmiddels is dit paard verkocht maar ik herken jullie angsten.
Vooral bang als de telefoon gaat, bij alles wat ze anders doet gaan al alarmbellen rinkelen. Ik ben er gelukkig wat koliek betreft vanaf maar ben daardoor wel erg oplettend geworden en ken dat gevoel van buikpijn en zweten ook. Als er iets met m'n paardjes aan de hand is schiet ik ook meteen in de stress en haal van alles in m'n hoofd.

Wat ik wel typisch vind is dat volgens mij bij iedere kliniek de nazorg (zowel van de wond als het paard) anders is.
Ik hoor hier bv. dat er nietjes uitgehaald worden, had die van mij niet. Ook geen verband trouwens. Verder lees ik dat er slobber op advies werd gegeven. Mijn paard mocht pas na (geloof ik) 10 dagen naar huis en mocht gewoon alles eten maar wel in zeer beperkte porties.

Iedere kliniek zal er zijn eigen nazorg voor hebben. Belangrijkste is dat het allemaal goed is gekomen met onze paardjes! <3
Die van mij was trouwens 9 en had nog nooit koliek gehad, pure toeval. Nooit achter gekomen waar het van is gekomen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:23

lizzy1@ Het maakt denk ik ook niet uit wat je paard mankeert, ik schiet bij dikke benen of kreupelheid ook wel in de stress.

Die van mij mocht na de operatie ook gewoon alles eten omdat er niks aan de darmen beschadigd was en er ook geen stuk darm verwijderd is. Dus ook onbeperkt ruwvoer. Alleen daarna heeft hij nog een aantal keren koliek gehad, dus werkte er iets daar binnen toch niet zoals het hoorde. Daarna is hij toch nog op een dieet gezet.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 00:19

Die slobber op advies is bij mijn paard ook gegeven omdat zijn dunne darm enorm stremming had opgelopen. De wand van de dunne darm was bij hem ipv 1 cm dik zo'n 5 a 6 cm dik of meer (heb ik begrepen) en dan heb je kans dat op die plek de doorgang in de darm zelf smal is geworden en er verstoppingen zouden optreden. Dat wil je koste wat koste voorkomen dus in eerste instantie mocht hij alleen slobber zo'n beetje en verder helpt slobber door de vezels e.d. de boel ook gaande te houden zonder dat dit te veeel structuur biedt. En ook voedingswaarde. Dus het geeft de darmen werk, is goed en makkelijk te verteren maar geeft wel vezels etc.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 05:45

nazorg heeft ook echt te maken met de kolieksoort wat het paard gehad heeft en de eventuele operatie.
Het is ook een verschil of het paard wat aan de dikke of dunne darm gehad heeft en of het een gaskoliek of verstopping was.

Al deze zaken wegen mee in het nazorg traject. De Reactie van het paard natuurlijk ook. Ieder paard reageerd ook anders en heeft een andere pijngrens/beleving.

Mijn Amando is ook net als paard van TS op bodegraven geopereerd. Kreeg ook zo'n drukverband om. Vond het juist een super uitvinding. Is ism een Fysio ontwikkeld trouwens!

Ik probeer mijn paarden een zo uitgebalanceerd mogelijke voeding te geven. Daarnaast geef ik ze pro biotica voor de darmen, werkt super.

Hoest verder met je paard Fargo?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 11:05

Hij doet het goed _Luziream! Sinds donderdag zijn de hechtingen er dus uit, toen moest hij zijn bodypack nog 1 dag omhebben en daarna een week lang alleen 'snachts. Hij heeft wel iets oedeem rond de wond maar de wond zelf is helemaal dicht en rustig. Vannacht de bodypack dus weer om gehad en vanmorgen kwam het er super netjes en glad onder vandaan. Heb wel het idee dat hij het zonder ook erg lekker vindt, maar 'snachts gaat hij wel liggen met het pack om dus het geeft hem wel een gerust gevoel kennelijk. Hij gaat wel steeds helderder en alerter kijken en is meer met zijn omgeving bezig dan de dagen hiervoor. Gisteren kwam ik rond 6 uur zijn slobber brengen en toen stond ie echt klaar met de oortjes erop - ben je er nu eindelijk??! Hij heeft ook nog steeds trek en dat lijkt alleen maar meer te worden. Vandaag mag hij naar 7 kg kuil per dag, verdeeld over de 4 porties uiteraard.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 14:52

@ _Luziream Heb je verhaal van Amando nog een keer nagelezen, had het volgens mij inderdtijd ook in ieder geval gevolgd. Wat een verlies en wat een ellende dat het dan zo heftig terugkeert. Zo'n jong ventje nog maar ;( :(:) .

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:53

@ Fargo ja ieder paard wat je verliest is gewoon 1 teveel. Amando was een speciaal paard. Hij was ook erg groot voor zijn leeftijd! zat met zijn 2 jaar alaan de 1.72.

Heb jij dat body ding meegekregen? Wij dan weer niet. Ja oedeem heb je altijd wel een beetje maar dat pack voorkomt wel erger trouwens en zorgt er ook voor dat de druk op de wond minder is, hierdoor beter hechting van de wondranden. Amando had weer oploshechtingen.
Ik ben overigens wel super geholpen destijds door Bodegraven hoor? Amando staat ook bij hun nog op hun netvlies. Ik was ook blij dat op de bewuste dag dat we hem moesten laten inslapen, hans ook dienst had. Erg fijne arts.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 17:04

Ja hij had het bodyding om en moest dit omhouden tot de hechtingen eruit gingen + daarna 1 dag extra omhouden en daarna nog een week alleen 'snachts als hij daarna geen erge vochtophopingen meer heeft mag hij af blijven. In de brief staat wel dat ze hem graag terug willen ;-) - Nou dat weet ik nog niet hoor, hij staat erreg sexy ;-)
Ben ook best geschrokken dat Amando na 2 maanden nog last van verklevingen kreeg, hadden ze dat verwacht op Bodegraven? Waren er indicaties?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 23:37

He bah, ik merk dat whizz het beter gaat doen, maar hij krijgt ook echt meer honger. Dus vandaag is hij naar 7 kg kuil gegaan waarvan hij zometeen de laatste portie krijgt. Nu wordt ik net gebeld - ben net thuis van stal - dat ie staat te schrapen. Schrik natuurlijk, maar Toevallig dat iemand net vandaag tegen mij zei dat hij zondag rond een uur of 12 ook stond te schrapen. Om half 1 krijgt hij eten overdag en 'savonds dus om half 11. Hij heeft dus kennelijk zo'n trek dat hij de vloer kaal schraapt, dat is weer niet handig voor plassen en liggen natuurlijk al heeft hij vannacht zijn bodypack weer om. Net gezegd om hem toch alvast maar een pluk eten te geven als test en daar is hij dus nu aan begonnen.
Wat zal ik nu doen? Hij moet eigenlijk deze week dus 7 kg krijgen, maar hij wordt ook echt alerter etc dus ik denk dat hij echt meer wil en nodig heeft... Hij krijgt nu 3 maal daags slobber en 1 keer bix, dat wil ik opvoeren naar 2 keer maar eigenlijk moet daar nog wat ruimte tussen ten opzichte van de stap die hij vandaag heeft gemaakt omdat hij daar eerst aan moet "wennen". Bah helemaal niet leuk dat hij dan echt honger heeft en het er dus niet bij laat zitten kennelijk ;-(. Morgenochtend maar even met Bodegraven overleggen of ik toch dan morgen de extra bix mag introduceren en meer kuil mag geven ofzo...

amylizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 03:47

Bah wat een enge verhalen allemaal!!

Ik ben maart 2011 mijn kleine toen nog net geen 2 jarige meisje bijna verloren aan koliek!
Met spoed naar bodegraven is wat ik te horen kreeg van mijn DA, de grond zakte onder mn voeten vandaan!! Ze is gelukkig niet geopereerd, ze konden haar met 20 liter infuus en laxerende middelen redden maar de operatie akte was al getekend. Ik ben nog nooit zooo bang geweest!! Ik zag haar zo uit mn handen glippen!! Zelfs 10 maanden na dato ben ik nog elke dag bang, bang haar weer zo te vinden, niemand mag haar iets kwa eten geven en als ze ligt te rollen of gewoon ligt slaat mn hart alweer 20 x over.. bij ieder wissewasje ben ik bang!! Het is een verschrikkelijk gevoel, dus ik snap jullie helemaal!! Gelukkig gaat het tot nu hartstikke goed met mn kleine boef, ze is over 4,5 maand 3 en dan mag ik haar lekker inrijden. Ook heeft het voor mij 8 maanden geduurd voordat ik van de lijnzaadolie af durfde en dat heb ik dan ook een maand afgebouwd dus na 9 maanden was ze er pas vanaf.. nu zit ze lekker aan de gewone basic biks van Pavo met extra vitamine er doorheen(ook van Pavo)
Oh en door mijn angsten heb ik er 4 maanden over gedaan om van Pavo Podo Grow naar Pavo Basic over te gaan!!
Koliek geeft een hoop nare stress voor een mens, terwijl het /3 het allang vergeten is!!! Heel sh*t!!! ;(

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 11:37

@ amylizz dat is ook behoorlijk heftig met zo'n jonkie! Ze zorgen supergoed voor ze in Bodegraven hè? Wat dat betreft zou je ze graag 3 maanden achterlaten en ze "helemaal heel en zo goed als nieuw" weer op willen halen ;-)

Updatetje
Vanmorgen de DA Bodegraven gebeld na een rusteloze nacht (de wind gierde om ons huis voor extra special effects ;-)). Eerst even met staleigenaar overlegd of hij vaker staat te schrapen? Ja als het hem te lang duurt ;-) voordat ie eten krijgt. Daarna DA even bijgepraat in Bodegraven ook qua hechtingen verwijderen want dat was nog niet gebeurd door eigen DA. Ze kon begrijpen dat hij nog niet genoeg had, maar vond dit 1 kg per week erbij toch beter dan sneller opbouwen. Ze noemde hem toch wel voergeöriënteerd ;-) (oooohhhh ja??? :+ ) en dat merk je o.a. door het luchtzuigen :j . Mag nu wel vanmiddag de slobber om half zes gaan vervangen door bix, dus dan krijg hij tussen de middag EN 'savonds bix. Ze vond het verder wel een goed teken dat hij zo fit is maar zoals gezegd, bouwt ze het toch graag langzaam verder op en het is logisch dat hij dan nog trek heeft, want tja voor zo'n groot paard is het nog niet genoeg. Maar dat moet dan maar even. Gelukkig was zijn stal vanmorgen helemaal kalm ipv kaal zoals stalgenootje hem gister aantrof toen hij stond te schrapen. Dan voel je je wel weer een beetje een dombo dat je je daar weer zo zorgen over hebt lopen maken :') :( maar ja zo werkt het nu eenmaal.

amylizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:32

Ik ben idd heel positief over bodegraven!
Zelfs schrapen is al reden genoeg om je zorgen te maken in zulke situaties! Ik heb het nog steeds wel eens als Lizz diep zucht dat ik denk, ohneeeee he??!!! Beterschap verder!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 12:36

amylizz schreef:
Ik ben idd heel positief over bodegraven!
Zelfs schrapen is al reden genoeg om je zorgen te maken in zulke situaties! Ik heb het nog steeds wel eens als Lizz diep zucht dat ik denk, ohneeeee he??!!! Beterschap verder!!

Klopt, volgens mij trekken op het moment de geheelde delen in zijn buik soms want als hij bijv schrikt dan gaat er nog een soort van naschok door zijn lijf. Arm dier, en dan schrik ik dus ook!
Maar inderdaad schrapen kan gewoon een indicatie zijn van meer en hij is eigenlijk niet echt een schraper (alleen evt als hij vast staat en staat te bedelen) dus dan denk je toch van HELPPPP wat nu weer?!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:58

@ Fargo Ik snap je helemaal voor wat betreft dat eten, maar ik heb geleerd(hoe moeilijk het ook is) om echt heel voorzichtig te zijn met het overgaan naar biks. Liever te langzaam als te snel! Tuurlijk hebben ze honger, maar die darmen moeten weer goed gaan werken en biks kost darmen ook veel energie om te verteren. Dan maar een extra plukje hooi.

@ Amylizz ook erg herkenbaar allemaal wat je schrijft. Ik gebruikk altijd lijnzaad. Ben eigenlijk vorig jaar overgegaan om omega3 olie. Zo en zo omdat mijn paard al 18 is en ze op die manier extra krijgen. Verder wel wat laxerend. Ik gebruik de slobber van Pavo. Heerlijk vinden ze dat.

@Fargo Op Bodegraven waren ze al wel erg voorzichtig hoor toen we hem mee naar huis wilden nemen. Moest erg voorzichtig zijn met opbouwen. Amando had een Torsio(draaiing) Mesenterialis(dunne darm).
omdat zijn darm verdraaid was waren er bloedproppen ontstaan. Hij kreeg hiervoor 2 weken lang bloedverdunners. Omdat het allemaal zo verdraaid was geweest en er dus enige uren een afsluiting was geweest, was het erg aannemelijk dat er dus verklevingen konden ontstaan.
Uiteindelijk na zo,n 7 weken kreeg hij weer een heftige koliek aanval, waarop we toen besloten hebben dat het voorbij moest zijn voor hem.( na 4 weken had hij ook weer een aanval gehad en heeft toen nog weer een week op de kliniek gestaan.) ik kan je zeggen dat ik dat jaar echt zowel lichamelijk als geestelijk een wrak geweest ben.

Daarom blijf ik altijd zeggen tegen mensen dat koliek zo'n breed begrip is en dat het echt uitmaakt waar de problemen in de darm zijn. Sommige koliek kan mild verlopen andere juist niet.
Ik weet wel na zo'n operatie moet je gewoon angzaam je voer opbouwen, om zo de darmen de tijd te geven. Daarentegen moeten paarden wel gaan eten want de darmen moeten gestimuleerd blijven! Dan maar kliene porties verspreid over de dag indien dit lukt. Is Vaak beter voor ze.

Stanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:02

@fargo, begrijp dat je ongerust wordt als je paard staat te schrapen. Lastig dat je nog niet mag uitbreiden naar meer voer.
Whizz help je baasje en hou je voetjes op de vloer :)
Die van mij moet onbeperkt ruw voer krijgen, die staat de hele dag door te eten.

Ik heb nu alleen een dilemma, ik moet morgen naar Wolvega maar ze verwachten veel wind en weet niet of het zo erg wordt dat het onverantwoord is om met de trailer op pad te gaan.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 13:33

_Luziream schreef:
@ Fargo Ik snap je helemaal voor wat betreft dat eten, maar ik heb geleerd(hoe moeilijk het ook is) om echt heel voorzichtig te zijn met het overgaan naar biks. Liever te langzaam als te snel! Tuurlijk hebben ze honger, maar die darmen moeten weer goed gaan werken en biks kost darmen ook veel energie om te verteren. Dan maar een extra plukje hooi.

@Fargo Op Bodegraven waren ze al wel erg voorzichtig hoor toen we hem mee naar huis wilden nemen. Moest erg voorzichtig zijn met opbouwen. Amando had een Torsio(draaiing) Mesenterialis(dunne darm).
omdat zijn darm verdraaid was waren er bloedproppen ontstaan. Hij kreeg hiervoor 2 weken lang bloedverdunners. Omdat het allemaal zo verdraaid was geweest en er dus enige uren een afsluiting was geweest, was het erg aannemelijk dat er dus verklevingen konden ontstaan.
Uiteindelijk na zo,n 7 weken kreeg hij weer een heftige koliek aanval, waarop we toen besloten hebben dat het voorbij moest zijn voor hem.( na 4 weken had hij ook weer een aanval gehad en heeft toen nog weer een week op de kliniek gestaan.) ik kan je zeggen dat ik dat jaar echt zowel lichamelijk als geestelijk een wrak geweest ben.

Daarom blijf ik altijd zeggen tegen mensen dat koliek zo'n breed begrip is en dat het echt uitmaakt waar de problemen in de darm zijn. Sommige koliek kan mild verlopen andere juist niet.
Ik weet wel na zo'n operatie moet je gewoon angzaam je voer opbouwen, om zo de darmen de tijd te geven. Daarentegen moeten paarden wel gaan eten want de darmen moeten gestimuleerd blijven! Dan maar kliene porties verspreid over de dag indien dit lukt. Is Vaak beter voor ze.

Ik merk ook echt dat het meerdere keren voeren hem heel erg goed doet en rust geeft, dan duurt het niet zo lang en heeft hij niet zo erge honger nog. Whizz had ook een gedraaide dunne darm en de darm lag helemaal door de war/van zijn plek. Bij hem was er niets verwijderd maar was er dus wel een stuk dat flink onder druk had gestaan. Heb vanmorgen dus ook goed besproken wat hij wel en niet mag. In dit geval mag hij geen (extra) kuil, gewoon de 7 kg die ervoor staan (en daar mag je uiteraard dan wel wat van geven als ie trek heeft) en hij mag dan nu wel een 2e portie bix. Maar eens kijken of het bevalt, misschien heeft ie veel liever slobber. Sinds maandag staat hij in ieder geval om 6 uur 'smiddags me echt op te wachten voor de slobber. Als het niet bevalt, krijgt ie gewoon als nog zijn slobber weer in de plaats van bix.
Was even vergeten dat je tussendoor ook terug bent geweest (heb het indertijd wel meegelezen). Bah wat een drama is dat dan dat je 2 keer terug moet en dat je hem dan toch nog verliest. Ik kan me je verdriet en je stress zooo indenken, het vraagt zo veel energie en je hebt zoveel angsten :(:) :(:)

amylizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:20

Ik heb alles van Pavo.. dr biks, dr slobber en dr vitaminevoeding. Waarom weet ik eigenlijk niet, in mijn hoofd is het denk het beste om het bij 1 merk te houden. Ze krijgt na een wandeling of grondwerk slobber als beloning. Verder krijgt ze 2 x een halve kilo biks per dag en 2 x 50 mg vitaminevoeding. Ze is dol op eten!! Ook krijgt ze voor de nacht een flinke pluk kuil en overdag krijgt ze kuil. Niet onbeperkt maar wel zat! De kleine meid wordt al groot. Ik heb haar gekocht toen ze net 1 was, 1.20m en nu is ze 2 jaar en 7 maanden en is ze 1.47m.. hopen dat ze nog iets doorgroeit ;-) maar dat zien we vanzelf wel, over t algemeen zijn arabieren wat later uitgegroeid dan andere rassen dus ik hoop dat ze nog een eindje groeit. Zo niet natuurlijk ook prima.. ik ben op het moment dat ik haar dreigde kwijt te raken pas echt gaan beseffen wat mijn eigenwijze pubertje voor me betekend.. ik wist al dat ze mn alles was, maar op het moment van haar koliek ben ik bewust mijn liefde voor haar en andersom gaan beseffen. Er is niks mooier dan de liefde van en voor een paard!! Ik hoop ook dat alle paarden hier de koliek overleven, je paard kwijtraken wens je je ergste vijand nog niet toe!!
Ik ben ook erg onder de indruk van het verhaal van @_Luziream!! Ik wil je nogmaals veel sterkte toewensen..

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:03

Mijne heeft af en toe echt energie-uitspatten :=
Toevallig vanmiddag eentje gefilmd:

Dan springt ze een paar keer in het rond en dan is het goed :+

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:17

Whahahahahaha Bojangles lenig paard heb je hoor? Doet ie dat stiekum niet op commando? Ziet er zo gecontroleerd uit?
@Amilyliss thanks, iedereen die in die situatie komt, weet hoe het voelt.

@Fargo Bij Amando was er geen stuk darm verwijderd. Darm zat gedraaid om schel heen. Is dus gewoon uit elkaar gehaald maar was natuurlijk wel beschadigd. Je weet maar nooit bij dit soort kolieken. Mijn 18 jarige heb ik nog, 12 jaar na zijn operatie. Dus het zegt niets.
Langzaam opbouwen, dan maar wat extra langer de slobber, dat zou ik wel doen. Ik ben op een gegeven moment de biks per 1/4 gaan opbouwen per week per voer beurt. Tussendoor gewoon nog slobber gegeven. Erg langzaam dus maar wel zo goed. Daarnaast geef ik in de winter preventief alletwee mijn paarden 2 maal per week slobber.
Ik blijf altijd allert en blijf er ook alles aan doen om mijn paarden geen koliek te laten hebben. Maar ben me er ook van bewust dat je er niet alles aan kan doen. Sommige paarden kunnen in de paddock een bok geven of rollen, waardoor de darmen al kunnen gaan draaien en dus koliek kunnen geven. dus het geeft geen garantie.
lumorko is nu 9 maanden koliekvrij, duim echt verder dat we de komende tijd dat ook blijven.....
Jij gaat gewoon je paard goed laten revalideren! Ik ben ook erg benieuwd hoe hij het verder zal gaan doen. Hou je sterk en rustig, daar heeft je paard meer aan dan dat je gaat stressen(spreek uit ervaring helaas). Rustig aan dan komen jullie er wel ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 16:29

Whizz is vrijdag 2 weken thuis, hij mocht in 3 weken zijn rantsoen opbouwen. Hij kreeg daar al 2 keer slobber en 1 keer bix (tussen de middag) dat hebben we nu ruim 1,5 week zo volgehouden. Nu mag hij dus 1 keer bix extra. Moet wel zeggen dat hij altijd maar een 1/2 krijgt hoor. Dus hij krijgt dan nu (1,5 week later) 2 keer 1/2 schep en dat is zijn oude rantsoen. 'smorgens en 'savonds laat (avondhapje) krijgt hij dan nog slobber.
Enneh die stress daar krijg ik echt een {:)-:( {:)-:( {:)-:( (punthoofd van ;-) )

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:36

Ja stress ik ken het. Het moet echt een beetje slijten. Als whizz door de eerste 3 maanden heen komt kan je al wat meer in je handjes klappen hoor?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:18

@Luziream, nee dit was zéker niet op commando hahaha! Maar voor het filmpje deed ze ook al maf dus ik was er al op bedacht, ik dacht meegeven en vooral VASTHOUDEN hahaha :))

Maar vond het wel een mooie courbette!! :P

Hoeveel kilo hooi krijgen jullie paarden?

Mijne ging net uitgebreid rollen in de stal waar ik bij stond en vond het zowaar niet meer zo eng! :P
Ging even heerlijk rollen in het schone vlas.