Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bojangles schreef:Heeft ook een verminderde (vertraagde?) darmwerking.
amylizz schreef:Ik ben idd heel positief over bodegraven!
Zelfs schrapen is al reden genoeg om je zorgen te maken in zulke situaties! Ik heb het nog steeds wel eens als Lizz diep zucht dat ik denk, ohneeeee he??!!! Beterschap verder!!
_Luziream schreef:@ Fargo Ik snap je helemaal voor wat betreft dat eten, maar ik heb geleerd(hoe moeilijk het ook is) om echt heel voorzichtig te zijn met het overgaan naar biks. Liever te langzaam als te snel! Tuurlijk hebben ze honger, maar die darmen moeten weer goed gaan werken en biks kost darmen ook veel energie om te verteren. Dan maar een extra plukje hooi.
@Fargo Op Bodegraven waren ze al wel erg voorzichtig hoor toen we hem mee naar huis wilden nemen. Moest erg voorzichtig zijn met opbouwen. Amando had een Torsio(draaiing) Mesenterialis(dunne darm).
omdat zijn darm verdraaid was waren er bloedproppen ontstaan. Hij kreeg hiervoor 2 weken lang bloedverdunners. Omdat het allemaal zo verdraaid was geweest en er dus enige uren een afsluiting was geweest, was het erg aannemelijk dat er dus verklevingen konden ontstaan.
Uiteindelijk na zo,n 7 weken kreeg hij weer een heftige koliek aanval, waarop we toen besloten hebben dat het voorbij moest zijn voor hem.( na 4 weken had hij ook weer een aanval gehad en heeft toen nog weer een week op de kliniek gestaan.) ik kan je zeggen dat ik dat jaar echt zowel lichamelijk als geestelijk een wrak geweest ben.
Daarom blijf ik altijd zeggen tegen mensen dat koliek zo'n breed begrip is en dat het echt uitmaakt waar de problemen in de darm zijn. Sommige koliek kan mild verlopen andere juist niet.
Ik weet wel na zo'n operatie moet je gewoon angzaam je voer opbouwen, om zo de darmen de tijd te geven. Daarentegen moeten paarden wel gaan eten want de darmen moeten gestimuleerd blijven! Dan maar kliene porties verspreid over de dag indien dit lukt. Is Vaak beter voor ze.