liljebo schreef:Jade, de meest gebruikte en effectieve training bij paarden buiten positief belonen, is het negatief belonen. Die had je in je rijtje nog niet genoemd.
Daarbij is timing cruciaal (net als met positief belonen overigens) en daar gaat het vaak de mist in.
Dat paarden onderling klappen uitdelen heeft totaal niets te maken met onze omgang met paarden in de zin van training. Paarden trainen elkaar niet. Wij mensen willen paarden trainen voor eigen gebruik en als we daarbij zelf fouten maken (paard doet wat wij hem leren... oftewel je krijgt wat je beloont) dienen we ook zelf de verantwoordelijkheid te nemen en die niet bij het paard neer te leggen en als excuus te gebruiken voor straf onder het motto dat paarden elkaar ook meppen.
Dat buiten beschouwing gelaten... Je geeft aan dat kleine lichamelijke ongemakken er gemakkelijk uit getraind kunnen worden met correcte training. Maar als die kleine ongemakken niet worden opgemerkt omdat ervan uit gegaan wordt dat het paard gewoon beetje dwars is/niet wil/etc etc. dan zal dat ook niet worden opgelost met aangepast trainen, maar verergeren tot onherstelbare schade
Helaas heel wat trieste gevallen meegemaakt waarbij dit het geval was. Ik vrees dat het enorm veel voorkomt.
naar mijn idee trainen paarden elkaar wel, ze leren gedragsregels; ik verkeerde in de veronderstelling dat onder 'ongemakken' ook dingen naast het paard waren inbegrepen, zoals singeldwang en ander ongewenst gedrag bij het optuigen. kan blessure gerelateerd zijn, maar ook een opvoedingsprobleem zijn, en in die zin lijkt mij dat schoentje haar bijdrage zeker van toepassing is.
het punt is dus dat sommige kleine ongemakken niet verergeren door 'erdoorheen te rijden' en dus geen onherstelbare schade aanrichten. daarnaast denk ik ook dat er zoals schoentje aangeeft een hoop mensen zijn die het paard bij 'ongemakken' maar rust geven in de veronderstelling dat dat beter is dan 'er doorheen rijden', wat mijns inziens ook lang niet altijd correct is.
), die een jong paard kopen en te snel te veel vragen, paarden bieden het ook vaak aan.
)