Waarom komt artrose zoveel voor bij jonge paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:20

liljebo schreef:
Jade, de meest gebruikte en effectieve training bij paarden buiten positief belonen, is het negatief belonen. Die had je in je rijtje nog niet genoemd.
Daarbij is timing cruciaal (net als met positief belonen overigens) en daar gaat het vaak de mist in.

Dat paarden onderling klappen uitdelen heeft totaal niets te maken met onze omgang met paarden in de zin van training. Paarden trainen elkaar niet. Wij mensen willen paarden trainen voor eigen gebruik en als we daarbij zelf fouten maken (paard doet wat wij hem leren... oftewel je krijgt wat je beloont) dienen we ook zelf de verantwoordelijkheid te nemen en die niet bij het paard neer te leggen en als excuus te gebruiken voor straf onder het motto dat paarden elkaar ook meppen.

Dat buiten beschouwing gelaten... Je geeft aan dat kleine lichamelijke ongemakken er gemakkelijk uit getraind kunnen worden met correcte training. Maar als die kleine ongemakken niet worden opgemerkt omdat ervan uit gegaan wordt dat het paard gewoon beetje dwars is/niet wil/etc etc. dan zal dat ook niet worden opgelost met aangepast trainen, maar verergeren tot onherstelbare schade

Helaas heel wat trieste gevallen meegemaakt waarbij dit het geval was. Ik vrees dat het enorm veel voorkomt.

naar mijn idee trainen paarden elkaar wel, ze leren gedragsregels; ik verkeerde in de veronderstelling dat onder 'ongemakken' ook dingen naast het paard waren inbegrepen, zoals singeldwang en ander ongewenst gedrag bij het optuigen. kan blessure gerelateerd zijn, maar ook een opvoedingsprobleem zijn, en in die zin lijkt mij dat schoentje haar bijdrage zeker van toepassing is.

het punt is dus dat sommige kleine ongemakken niet verergeren door 'erdoorheen te rijden' en dus geen onherstelbare schade aanrichten. daarnaast denk ik ook dat er zoals schoentje aangeeft een hoop mensen zijn die het paard bij 'ongemakken' maar rust geven in de veronderstelling dat dat beter is dan 'er doorheen rijden', wat mijns inziens ook lang niet altijd correct is.

liljebo

Re: Waarom komt artrose zoveel voor bij jonge paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 21:55

Maar hoe bepaal je om wat voor ongemakken het gaat? Hoe zeker kun je zijn dat er niets aan de hand is? Dat is iets wat m.i. vaak verkeerd wordt ingeschat.
De meeste kapotgereden paarden zijn niet met opzet kapot gereden (ik denk vrijwel geen paard) maar door onwetendheid. En het zijn echt niet altijd de beginners die dat overkomt. Ik heb situaties meegemaakt waarbij zelfs de rijinstrukteur een volkomen verkeerde inschatting maakte en het advies gaven om ' er doorheen te rijden'

Schoentje had het over opvoedingsproblemen met bv leiden. Ik denk niet dat bij leiden onherstelbare schade ontstaat als je bv je eigen ruimte verdedigd. In geval van onopgevoed paard, lijkt me dat redelijk gezond voor jezelf.

Ik heb het dus echt over signalen die het paard afgeeft tijdens training (en idd ook wel bij opzadelen, want ook daar kan er sprake zijn van verkeerd aangeleerd gedrag, maar ook een onderliggend probleem)
Als je in een dergelijk geval teveel uitgaat van 'gedragsprobleem' ... loop je, denk ik, het risico, onderliggende problemen totaal te missen

Ik bedoel.. Ik kan mij voorstellen dat fok meespeelt in het feit dat zo ontzettend veel jonge paarden al richting slacht gaan met onherstelbare schade. Maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het de hoofdoorzaak is. En dat zou betekenen dat de hoofdoorzaak in de training te vinden is.
En als dat dus het geval is, dan is het toch een bewijs dat enorm veel wordt gemist mbt signalen. Want zware artrose en andere ernstige problemen in het bewegingsapparaat, beginnen meestal met overbelasting. (letsel door ongeval daargelaten, maar die zijn meestal wel helder)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:16

ik heb zelf mijn eerste paard kapot gereden onder achteraf gezien verkeerde begeleiding van instructeur en dierenarts, heel sneu voor het dier, heel leerzaam voor mij, heb hem nog 11 jaar gehad en mede door zijn artrose (die overigens aan een kant door een OCD veroorzaakt is, en vervolgens aan de andere kant door overbelasting/compensatie) niet alleen veel geleerd over ongemakken en aanstelleritus, maar ook over de invloed van bodemkwaliteit, hoeveelheid beweging, bodembedekking in zijn box, welke kant je opdraait als je de poetsplaats op gaat, noem het maar op. ik zie zelf op vrijwel elke pensionstal waar ik sta unhappy paarden staan, paarden die niet los door hun lijf bewegen, maar de meeste eigenaren willen geen slecht nieuws gesprek. dat is al jaren zo. ik wil ook graag met plezier blijven staan en proberen om het beestje waar ik de verantwoordelijkheid voor heb in ieder geval het lot van de eerste te besparen, ik hou daarom mijn mond dicht als men niet om advies of een mening vraagt.
ik begreep van de verzekeringsmeneer dat de gemiddelde leeftijd van paarden die bij hen afgeschreven zijn rond de 6 ligt, ik denk niet dat dat enkel artrose gevalletjes zijn, maar wel grotendeels kapot gereden. ik denk dat een hoop professionals meer jonge paarden goed houden dan 'amateurs' (zoals ik :D ), die een jong paard kopen en te snel te veel vragen, paarden bieden het ook vaak aan.
afijn, conclusie, we zijn het eens geloof ik, maar wat doe je eraan?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 22:19

Jep, we zijn het eens. Wat jij ziet, zie ik ook. Wij kunnen er niet echt iets aan doen, maar het zou prettig zijn als mensen aan het denken worden gezet. Ieder persoon die meer op het paard gaat letten en eens verder kijkt dan de neus lang is bij weerstand, is er eentje. Toch?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:25

liljebo schreef:
Jep, we zijn het eens. Wat jij ziet, zie ik ook. Wij kunnen er niet echt iets aan doen, maar het zou prettig zijn als mensen aan het denken worden gezet. Ieder persoon die meer op het paard gaat letten en eens verder kijkt dan de neus lang is bij weerstand, is er eentje. Toch?

probleem blijft denk ik dat de meeste mensen vinden dat ze al verder kijken dan hun neus lang is, ik denk dat veel mensen het geluk moeten hebben zoals ik dat had en in de omgang iemand tegen het lijf te lopen die er wel echt goed naar kijkt.. helaas zijn die ook in de minderheid.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 09:55

Ik denk dat als je werkelijk zoekt naar meer kennis, je die ook vindt. Maar bij veel mensen blijkt ego en stoer zijn een grotere rol te spelen en ik vraag mij dan ook oprecht af of een deel van de ruiters het wel willen weten/of het hen interesseert.
[RUI] Ik ben een aso ruiter

Van zo'n topic word ik dus echt niet goed.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:02

mijn oude paard werd als jong dier ook veel te fanatiek getraind als springpaard en had daardoor kogel- en hoefartrose.
Ik denk dat een paard in de training veel te vaak door mensen op de voorhand wordt getrokken zodat hij mooi rond loopt (lees: NIET NAGEEFLIJK vanuit de achterhand), wat de voorhand onnodig veel belast. Gezien de vele foto's op Bokt denk ik dat er veel paarden het risico lopen op artrose door deze manier van trainen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:35

sanne1221 schreef:
mijn oude paard werd als jong dier ook veel te fanatiek getraind als springpaard en had daardoor kogel- en hoefartrose.
Ik denk dat een paard in de training veel te vaak door mensen op de voorhand wordt getrokken zodat hij mooi rond loopt (lees: NIET NAGEEFLIJK vanuit de achterhand), wat de voorhand onnodig veel belast. Gezien de vele foto's op Bokt denk ik dat er veel paarden het risico lopen op artrose door deze manier van trainen.

bij springen wordt zo wie zo de kogel en hoefmechanisme erg zwaar belast.
Het moment van landen na de sprong krijgen die delen het enorm te verduren.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 10:42

sanne1221 schreef:

Heb je het eerder genoemde topic gezien :r :r
Wordt mij opeens duidelijk waarom zoveel paarden tot prak worden gereden.
Had daar beter niet in kunnen kijken... :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:28

Ik heb het gelezen en.ik wou dat ik dat niet gedaan had. Ik word er verdrietig en misselijk van ;(

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:30

Wat een achterlijk topic....Al moet ik wel eerlijk zeggen dat ik, terugkijkend hoe ik was als 16 jarige, ook niet altijd eerlijk naar mijn paard was en met veel ruk en trekwerk mijn zin wilde afdwingen (zonder resultaat uiteraard) was best wel een driftkop...(nu nog, maar kan het op mijn paard of naast mijn hond erg goed in de hand houden ;-) )

Maar schandalig dat het gewoon normaal gevonden wordt...

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:01

wat ik met mijn voorbeeld over opvoedproblemen wil aangeven is dat veel problemen ook opvoedkundig zijn. Vaak hebben paarden met de problemen die ik aan gaf ook problemen onder het zadel.

Zoals ik al zei, zie ik bij ons de aan het begin jonge paarden zelden ongezond worden. De paarden worden wel goed in de gate gehouden, door bijvoorbeeld wekelijks zelf het draven op een volte op het harde te beoordelen. Iedereen kan daarin een getraind oog krijgen. Als je wekelijks je paard op een harde volte ziet draven, kan je heel vroeg ongemakken in het bewegen waarnemen.

Dus het sportief belasten van een jong paard hoeft echt geen problemen te geven, zolang je naar je paard blijft kijken en luisteren.
En een 5-jarige in het Z zoals hiet eerder genoemd word is onzin, want dat kan helemaal niet omdat het reglementair niet is toegestaan.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:19

Ik denk dat het eerder te maken heeft met het fokbeleid dan met (te) vroeg belasten. Alle paarden die in de top lopen zijn op 3 jarige leeftijd ingereden en daarna doorgereden en die doen het ook nog. Het scheelt natuurlijk wel dat die paarden over het algemeen goed gereden worden.

Wat ik schrikbarend vind is de hoeveelheid paarden die ik op cc het eerste kwartier onrgelmatig zie lopen, zien die eigenaren het niet? Nee, valt vaak onder het kopje hij is een beetje stijf. Er zijn inderdaad paarden met gedragsproblemen maar ik denk dat de meeste problemen voortkomen uit problemen in het lichaam en dan voornamelijk knieen en de rug. Dat zijn echt de zwakke punten bij paarden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:33

Hoeveel mensen hebben op jonge leeftijd artrose? Is dat wel bekend? Zitten wij echt beter in elkaar?

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:35

Ik sta zelf op een pensionstal waar ze elke ochtend buiten gaan en elke avond binnen komen.
Week om week zet ik de paarden mee buiten en binnen nu al 6 jaar lang.
Je leert er door kijken.
Als ik nu van al die 28 paarden er eentje zou kiezen die altijd rad loopt bij het buiten komen dan is het gelukkig mijn eigen paardje en nog een arabier die zijn echt erg hard ter been.
Hoeveel paarden er bij ons 2 pasjes hinken als ze net de bocht omkomen bij het uit te stal komen je zou verschieten.
De eigenaars weten het niet want ze zetten geen paarden mee buiten . Maar die moeten dat toch voelen onder het rijden?
ze staan bij ons ook buiten met vriesweer . Dus wanneer de bodem hard word en de ondergrond een maanlandschap gaan de paarden zich van nature aanpassen aan de ondergrond.
Dan haal je de beenharde paarden er zo uit.
Dan is de arabier de enige die nog in een gecontroleerde galop aan zijn weitje aankomt.
De rest gaat in stap en nog meer gaan er op eieren. Die van mij in een zacht drafje.
Ik vind het heel leerrijke momenten.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:44

Heb het ook eens gehad met een jonge NRPS E-pony.
Zadelmak gemaakt, en door een ander meisje doorgereden.

Ze dachten dat hij naderhand ook arthrose had..
Want hij liep daarna zo slecht en onregelmatig met het doorrijden, dat hij is verkocht naar een man op de wei, en zo op de paardenmarkt is beland (met goede papieren V. FS Harry Potter).
Is daarna door een meid gekocht daar, zij heeft hem weer ''zadelmak'' gemaakt, (ze wist niet dat hij dat al was), en was weer doorverkocht voor als sportpony.
Via via ben ik erachter gekomen dat deze meid wat de pony heeft gekocht voor in de sport, heeeel veel plezier ervan heeft, helemaal goedgekeurd is, en er nu dressuurwedstrijden mee rijdt.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:08

EvelienH schreef:
Ik denk dat het eerder te maken heeft met het fokbeleid dan met (te) vroeg belasten. Alle paarden die in de top lopen zijn op 3 jarige leeftijd ingereden en daarna doorgereden en die doen het ook nog. Het scheelt natuurlijk wel dat die paarden over het algemeen goed gereden worden.

Wat ik schrikbarend vind is de hoeveelheid paarden die ik op cc het eerste kwartier onrgelmatig zie lopen, zien die eigenaren het niet? Nee, valt vaak onder het kopje hij is een beetje stijf. Er zijn inderdaad paarden met gedragsproblemen maar ik denk dat de meeste problemen voortkomen uit problemen in het lichaam en dan voornamelijk knieen en de rug. Dat zijn echt de zwakke punten bij paarden.

natuurlijk doen die het allemaal nog, al die paarden die het niet redden zie je niet in de top terug :+

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:31

Volgens mij zijn daar meerdere redenen voor:
-Te weinig beweging van veulen af.
-Slechte voeding.
-Te jong belasten.
-Ijzers.
-Verkeerd belasten(hulpteugels,te zwaar werk, te zware ruiter).
-beperkt genetisch bepaald.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 20:44

Wat ik eigenlijk schrikbarend vindt, is dat meer mensen die veel met paarden te maken hebben dit zien en dat een behoorlijk aantal oorzaken onnodig zijn cq aangepakt zouden kunnen worden.
Dan vraag ik mij meteen af... waarom gebeurt dat dan niet?
Als je toch werkelijk vanuit je hart om paarden geeft, dan is het welzijn toch het eerste waar je aan denkt?
Hoe kun je in hemelsnaam sportieve prestaties (of zelfs lekkere buitenritten met jou op de rug) verlangen van een paard wat niet topfit is en dan beweren dat je er zoveel van houdt?

Waarom worden oorzaken niet grootscheeps onder de loep genomen (zoals de oorzaken die freeride noemt) en zijn beroepsmensen hier niet beter thuis in en werken samen om daar iets aan te doen?
Al die jonge paarden, zo vroeg kapot, in het slachthuis... dankzij oorzaken die voorkomen kunnen worden.... triest eigenlijk.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:46

Jade schreef:
EvelienH schreef:

natuurlijk doen die het allemaal nog, al die paarden die het niet redden zie je niet in de top terug :+

De toppaarden worden allemaal ook wel goed 'onderhouden' door een DA, onderschat dat niet. ;) Die van menig amateur niet.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:50

Zal het er ook niet mee te maken hebben, dat een paard tussen zijn 2de en 7de jaar wat aan het werk gaat. Als je paard dus ergens last van heeft, kom je er dan achter.

Een veulen wat in de opfok een goede trap heeft gehad op een gewricht in het been bv, kan ook artrose ontwikkelen, waar je pas achter komt als je het iets meer belast.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 20:57

Lijkt me stug dat alle paarden die zo jong kapot zijn een letsel als veulen hebben opgelopen. Ik ben eerder geneigd dat er iets fundamenteel fout is met de manier waarop paarden worden gehouden en belast.
Topics als 'ik ben een asoruiter' geven heel duidelijk weer hoeveel mensen hun eigen ego voorop stellen en signalen van het paard per definitie afdoen als dominantie en eigenwijsheid, zonder verder te kijken.
Flink aanpakken, lijkt het devies. Gevolg is dat het paard stopt met het geven van signalen en letsels onherstelbaar worden (of gedrag tot probleemgedrag wordt gemaakt)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:01

Maar denk ook dat er veel ligt in de eerste 3 jaar hoor qua voeding en beweging...Bedoel je begint met aanleg, dan met opfok en dan met belasting....als 1 v/d 3 niet in orde is...tel uit je winst...als 2, of alledrie niet in orde zijn, sta je met je 5 jarige paard bij de slager

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:00

liljebo schreef:
Wat ik eigenlijk schrikbarend vindt, is dat meer mensen die veel met paarden te maken hebben dit zien en dat een behoorlijk aantal oorzaken onnodig zijn cq aangepakt zouden kunnen worden.
Dan vraag ik mij meteen af... waarom gebeurt dat dan niet?
Als je toch werkelijk vanuit je hart om paarden geeft, dan is het welzijn toch het eerste waar je aan denkt?
Hoe kun je in hemelsnaam sportieve prestaties (of zelfs lekkere buitenritten met jou op de rug) verlangen van een paard wat niet topfit is en dan beweren dat je er zoveel van houdt?

Waarom worden oorzaken niet grootscheeps onder de loep genomen (zoals de oorzaken die freeride noemt) en zijn beroepsmensen hier niet beter thuis in en werken samen om daar iets aan te doen?
Al die jonge paarden, zo vroeg kapot, in het slachthuis... dankzij oorzaken die voorkomen kunnen worden.... triest eigenlijk.

Omdat het probleem minder groot is dan je dus misschien denkt.
Ik denk dat het vooral voorkomt onder de goedkope, vaak slecht gefokte paarden, die weer gekocht worden door mensen die zelf wat minder ervaring hebben en graag een goedkoop paard kopen.
Op professionele stallen, die in de ogen van vele (oa. op Bokt en in dit topic) verkeerd bezig zijn door het oa. sporten met jonge paarden en het vierkant op ijzers zetten, komt dit probleem dus echt niet zo veel voor. Dus word dit probleem door door deze beroepsmensen niet zo hard aangepakt...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 07:28

Ik blijf erbij ligt echter niet enkel aan de mens

Zo ken ik 3 mensen (vrienden van mijn ouders) die zelf veulen hebben gefokt alle 3 waren kapot voordat ze zadelmak waren.
1 merrie was toen al Prok (praten over de letter C dus jaar of 23-25 terug) de andere niet,

Erfelijk, pech... tis niet altijd de mens zijn schuld.

Mijn pony was met 20 jaar nog gezond ik ga hem nu niet meer op de foto zetten hij is inmiddels 28 en wordt nog bereden maar als ik denk hoe ik was, wat ik met hem deed....zou ie toch echt wel kapot moeten zijn na al dat gerace, gespring, gecross zonder degelijk bescherming. En dan fanatieke training omdat ie FEi pony zou worden (wat niet gelukt is) en dan bij mij de training vaak toen ik 18-21 was reed ik paar keer per week 2x per dag en dan niet rustig nee constant trainen trainen trainen.

Maar toch doet ie het nog, en zo bijzonder ben ik niet met rijden.
Maar durf te wedden dat HKO of iets in straalbenen nog allemaal goed is, Artrose zou er wel kunnen zitten maar ja over paar maanden 29 dan mag dat wel.