Pinda_Dipje schreef:En is het uberhaupt fair om hem weer op te lappen, met het risico op pijn tijdens het herstel, en daarna nog wat jaartjes op de weide te laten genieten of te benutten voor wandelingetjes aan de hand? .
Er is geen herstel. Artrose is chronisch en progressief en een peesblessure die terug is gekomen kun je ook als chronisch beschouwen. Suikerziekte is ook blijvend.
Ik heb altijd het idee bij dit soort paarden dat we ze in leven laten omdat wij ze niet kunnen missen. Omdat het afscheid voor ons zo moeilijk is of omdat we denken dat ze het prettig vinden om langer te leven.
"Nog een paar jaar plezier gunnen" is meestal meer "nog een paar jaar laten lijden".
Een paard denkt niet na over hoeveel leven hij nog heeft. Het is geen keuze van "nu moet ik jonger sterven dan normaal" ofzo. Je hoeft je niet schuldig te voelen als je hun leven "kunstmatig verkort" om ze iets te besparen verderop.
Daarbij heb ik begrepen dat het paard niet meer van jullie is. Ik snap dat je betrokken bent, maar als ze de beslissing hebben genomen om hem te laten slachten, laat het dan bij hen, heb er vrede mee. Je "red" hem niet door hem dan maar te laten leven met zijn kwalen. Uiteindelijk moet hij toch een keer dood, grote kans dat het dan in een crisis is als hij veel pijn of orgaanuitval heeft (daar moet je bij insuline problemen-suikerziekte- wel rekening mee houden). Moet je het zover laten komen?
Gun het paard een vredige dood nu het nog niet zo erg er aan toe is. Hij gaat echt alsnog, later. En dan ben je weer nog meer aan hem gehecht en is het nog moeilijker.