Bojangles schreef:Nou de pijnstillers hielpen gewoon echt niet. DA dacht dat het aan de dosering lag. 3e keer heeft hij haar gesondeerd en paraffine gegeven, opgevoeld. Waarden waren allemaal ook niet afwijkend, terwijl bij een afsluiting je dit toch echt wel ziet zoals een zeer hoge pols. Maar dat was allemaal rustig. Daarom was het ook zo misleidend.
Bij het 3e bezoek leek het ineens iets beter en rustiger, maar daarna werd het ineens te heftig waardoor ik besloten heb haar naar de kliniek te brengen. Deze kliniek staat dus los van de DA die bij haar is geweest.
De reden waarom ik dat vroeg is omdat het volgende mij enorm (en naar alle waarschijnlijkheid alle paardeneigenaars) bezighoudt: wanneer is een koliek een "onschuldige" gaskoliek en wanneer een darmtorsie? Standaard worden kolieken eerst behandeld door pijnstillers en darmontspanners. Hierbij wordt kostbare tijd verloren en vaak wordt er dan pas in tweede instantie aan darmtorsie gedacht en naar de kliniek gereden...in de meeste gevallen veel te laat. Daarom vraag ik paardeneigenaren wiens paard een darmtorsie heeft gehad helemaal uit over de symptomen/gedragingen/etc. om te analyseren of er daadwerkelijk iets anders dan anders is en zodoende sneller te kunnen reageren. Er zou toch iets moeten zijn waaruit je meteen kan concluderen wat de ernst van de koliek is...
Maar jouw paard heeft dus ook niet anders gedaan dan bij een gewone gaskoliek lees ik. Het enige wat er "anders" was, was dat de pijnstillers niet hielpen. Zou je dat nu als waarschuwing kunnen zien? Zo van, als de pijnstillers niet meteen aanslaan zou ik meteen doorrijden naar de kliniek want dan is het waarschijnlijk een darmtorsie. Of denk je dit toch eerder niet en was het gewoon "toeval"?