Mijn paardje Indy, door het oog van de naald gekropen......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:01

dat is inderdaad een flinke jaap!

Pony hier op stal had deze zomer hetzelfde, ook zo'n jaap en is ook goed hersteld na een lange stalrust.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:02

Woow, dat is wel heftig zeg, ik had wel iets verwacht maar dit is wel een lange snee zeg!

Desireex

Re: Mijn paardje Indy, door het oog van de naald gekropen......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:09

pff weinig zo'n verhaal gehoord respect voor die indy dat ze het volgehouden heeft! <3

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:11

Wat lijkt dat me vreselijk zeg om mee te maken! Ben zo blij voor je dat ze het heeft overleefd.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 21:12

Vanavond heeft ze voor het eerst weer wat slobber gegeten; haar lievelingseten :D :D

Desireex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:14

aah wat leuk om te zien dat filmpje haha die shet op het laatst is ook geweldig

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:25

Nou ik heb net je verhaal met ingehouden adem zitten lezen..wat een vechtlust heeft ze zeg!
En wat een geluk heb jij!! Ik vond de snee wel enorm, maar ziet er volgens mij wel rustig uit, toch netjes gedaan zo'n enorme jaap!! Heel veel sterkte met het herstel, ik hoop dat ze er helemaal bovenop komt!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:58

Jeetje zeg... Wat moet ze een pijn hebben gehad, en jij schrik...
Gelukkig is de operatie goed gegaan en staat ze nu lekker thuis!
Ik duim voor jullie dat ze er helemaal bovenop komt!!

Danij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:33

hee wat leuk, jou paardje lijkt op mijn paardje :D

Spikkels zijn sterk, dat blijkt maar weer!
:D :D

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:34

Jeetje wat schrikken!
Wat een vechter en jij een top baas! Sterkte nog!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 08:48

zag net haar 'jaap'. Heftig hoor. Des te specialer is ze dat ze nu weer lekker thuis is en van haar slobbertje kan genieten. Kan mij heel erg goed voorstellen dat er nu geen andere optie is dan stalrust en dan is het prettig dat ze zich daarin kan vinden. Maar aandacht doet idd wonderen. Toevallig gisteren een onderzoek over gelezen. Aandacht en zorg blijkt doorslaggevend in lichamelijke en psychische gezondheid van een dier, meer nog dat de condities waaronder het wordt gehouden.
Dus met jouw aandacht en zorg komt ze deze moeilijke weken zeker goed door.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 08:56

Bedankt allemaal!
Ja aandacht doet haar zeker goed, ik ben ook bewust toen ze in de kliniek stond zeker 2 x op een dag op hetzelfde tijdstip gekomen en haar lekker geborsteld e.d. Ik merkte ook echt dat ze dat fijn vond.
En daarnaast waren er ontzettend lieve meiden in de kliniek die haar extra aandacht gaven, worteltjes, handjes voer etc. Ik merkte ook dat ze vooral op 1 meisje daar ontzettend gericht was, dat was zo leuk om te zien. Als die langsliep ging ze ook gelijk hinniken enzo. Ze heeft zich daardoor ook ontzettend thuis gevoeld in de kliniek.

Dag 4 thuis en het gaat nog steeds goed met haar. Straks mag ze even paar pasjes lopen voor de stal en in een andere stal staan, even de stal goed schoonmaken en een extra laag vlas erop. En ik wil haar vandaag even lekker borstelen, misschien staart even wassen in een emmer met sop, nieuwe vlechtjes in, etc :D En ik dénk dat ik vandaag een start ga maken met het trainingsprogramma wat ik voor haar in gedachten heb ;) Ik denk dat ze heel blij gaat worden als ze merkt dat we gaan clickeren en simpele dingetjes gaan doen.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 08:57

Wat heftig!! Ik ben zo blij voor jullie dat het in de kliniek goed is afgelopen! Ik duim voor een spoedig herstel en een nog lange toekomst voor jullie samen.

Zo'n verhaal is echt een nachtmerrie voor iedere paarden eigenaar..

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:50

Tjee Joyce....
Wat een verhaal..
We zitten nu veel verder uit elkaar als 2 jaar geleden. Maar dankzij Bokt ed spiek ik toch nog altijd een beetje hoe het met jullie gaat.
Natuurlijk heb ik hier en daar wat mee gestemd ed.
Wat enorm fijn dat Indy het zo doet en ik duim natuurlijk met iedereen mee dat ze er weer helemaal bovenop komt!
Veel sterkte gewenst voor jezelf.
Liefs Paula

LindseyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:53

wow, wat een verhaal en wat een geweldig paard. je bent er met recht trots op :)

soflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:11

ik heb het verhaal gelezen en heb diep respect voor je paard joyce,sterkte allebei,wat een vechtlust.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 13:43

Dank jullie wel allemaal!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:19

Wat een vechtertje en wat een leuke paardje en wat een leuke baasje ben je voor je paard.

Het komt dus zeker helemaal goed.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:10

Wat een verhaal! Gelukkig dat ze een echte vechter is.

En nu je zo terugdenkt aan vorige vrijdag, is er dan niets wat anders was als de andere keren? Dus waar je nu (achteraf) over kunt denken, ja, dat en dat had ze/deed ze/was er bij de gewone gaskoliekjes niet?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 15:34

Nou de pijnstillers hielpen gewoon echt niet. DA dacht dat het aan de dosering lag. 3e keer heeft hij haar gesondeerd en paraffine gegeven, opgevoeld. Waarden waren allemaal ook niet afwijkend, terwijl bij een afsluiting je dit toch echt wel ziet zoals een zeer hoge pols. Maar dat was allemaal rustig. Daarom was het ook zo misleidend.
Bij het 3e bezoek leek het ineens iets beter en rustiger, maar daarna werd het ineens te heftig waardoor ik besloten heb haar naar de kliniek te brengen. Deze kliniek staat dus los van de DA die bij haar is geweest.

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:33

Goh zit alweer te janken achter bokt, god who needs a therapist!

Pfoe ff zonder gekkigheid, ben heel blij voor julie en hoop op een goede revalidatie!
Hou je ons op de hoogte??

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:06

Bojangles schreef:
Nou de pijnstillers hielpen gewoon echt niet. DA dacht dat het aan de dosering lag. 3e keer heeft hij haar gesondeerd en paraffine gegeven, opgevoeld. Waarden waren allemaal ook niet afwijkend, terwijl bij een afsluiting je dit toch echt wel ziet zoals een zeer hoge pols. Maar dat was allemaal rustig. Daarom was het ook zo misleidend.
Bij het 3e bezoek leek het ineens iets beter en rustiger, maar daarna werd het ineens te heftig waardoor ik besloten heb haar naar de kliniek te brengen. Deze kliniek staat dus los van de DA die bij haar is geweest.

De reden waarom ik dat vroeg is omdat het volgende mij enorm (en naar alle waarschijnlijkheid alle paardeneigenaars) bezighoudt: wanneer is een koliek een "onschuldige" gaskoliek en wanneer een darmtorsie? Standaard worden kolieken eerst behandeld door pijnstillers en darmontspanners. Hierbij wordt kostbare tijd verloren en vaak wordt er dan pas in tweede instantie aan darmtorsie gedacht en naar de kliniek gereden...in de meeste gevallen veel te laat. Daarom vraag ik paardeneigenaren wiens paard een darmtorsie heeft gehad helemaal uit over de symptomen/gedragingen/etc. om te analyseren of er daadwerkelijk iets anders dan anders is en zodoende sneller te kunnen reageren. Er zou toch iets moeten zijn waaruit je meteen kan concluderen wat de ernst van de koliek is...

Maar jouw paard heeft dus ook niet anders gedaan dan bij een gewone gaskoliek lees ik. Het enige wat er "anders" was, was dat de pijnstillers niet hielpen. Zou je dat nu als waarschuwing kunnen zien? Zo van, als de pijnstillers niet meteen aanslaan zou ik meteen doorrijden naar de kliniek want dan is het waarschijnlijk een darmtorsie. Of denk je dit toch eerder niet en was het gewoon "toeval"?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 17:23

Nou heel toevallig kwam ik van de week een artikel tegen, van een dierenarts over kolieken en daarin stond dat als een pijnstiller (mits goed gedoseerd) na 5/10 min geen werking laat zien, dat het toch iets serieuzer kan zijn dan een onschuldig koliekje.

Mijne had eigenlijk direct al die darmafsluiting, door die torsie, maar je ziet niet direct dat het heel ernstig is. Dat komt pas later, als er gas gaat ophopen, de darm niet meer voldoende bloed krijgt en dus uiteindelijk langzaam zal afsterven. Dit hoeft in het ergste geval maar 4 uur te duren heb ik begrepen.

Qua gedragingen zag ik niks anders, het begon als de andere kolieken, maar aan het einde van de avond heviger. Mijne mestte overigens ook nog gewoon na die afsluiting! 3 keer een klein beetje en op de trailer zelfs nog heel veel. Dus ook dat zegt verder niks. Het blijft gewoon heel lastig.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:59

Het blijft nu jammer genoeg grotendeels giswerk. Zeker omdat de jouwe idd nog mestte, dan zou ik echt al in de 'het-zal-wel-niet-zo-erg-zijn'-modus overschakelen.

Hoe is het nu met haar?

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:19

Goed dat je je instinct hebt gevolgd meid!!! succes met de recovery