Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

koenlover

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:18

Maar zoals ik al in mijn vorige berichtje zei, bij ons willen ze niet meer 'thuis' castreren zodra ze drie zijn, dan moet dat verplicht in de kliniek omdat ze te bang zijn voor complicaties. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:47

koenlover schreef:
Maar zoals ik al in mijn vorige berichtje zei, bij ons willen ze niet meer 'thuis' castreren zodra ze drie zijn, dan moet dat verplicht in de kliniek omdat ze te bang zijn voor complicaties. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Mijn DA vertelde ongeveer hetzelfde inderdaad. Hoe langer je wacht, hoe groter blijkbaar de kans op complicaties. Ook vertelde hij dat mooier uitgroeien als ze hengst blijven een fabeltje is. Volgens hem spelen aanleg en training idd ook een grote rol bij het uitzwaren van een paard. Zelf dacht ik wel altijd dat langer hengst blijven betekent dat ze zich mooier ontwikkelen.
Ik heb mijn (nu driehalfjarige) ruin laten castreren toen hij twee werd (toevallig nog op zijn verjaardag ook, arm ding.. :o ). In een koude periode, voordat er insecten waren, gewoon op de wei, zijn vriendjes hebben twee dagen met een draadje ertussen naast hem gestaan en daarna gewoon weer bij elkaar. Geen complicaties gehad en hoewel hij een echte slungel is begint hij nu met 3 1/2 jaar een behoorlijke nek te ontwikkelen (maar hij groeit ook enorm de hoogte in).
Moet er wel bij zeggen dat die van mij in dat voorjaar ook begon te reageren op merries in een naastgelegen wei, en ik wilde het risico niet nemen dat er iets zou gebeuren.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:29

Mijn hengst is gecastreerd toen ie 2,5 was, maar ook toen nog geen hengstennek.
Sterker nog het was meer een wat slungelige jaarling.
Dus lang hengst houden zegt ook niet alles.

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:48

Ik meld me ook even hier !!

Ik heb 5 hengsten die ik wil laten castreren...
alleen de paarden zijn ongeveer 2,5 - 6, 7 en 8 en een pas geboren veulentje maar wil weten hoe deze qua manieren uitgroeid.....

Kan dit uberhaupt nog gecastreerd worden met die leeftijden?????

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:51

Die van ons is met 6 jaar gecastreerd als ik het goed heb. Geen hengstenmanieren, fijn paard in de omgang!

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:57

Hmm.. dit zijn allemaal arabische hengsten... en hebben behoorlijke hengstenmanieren al Ik zelf kan ze niet naar de paddock brengen want dan word ik de hele bak door gesleurd.. ( ben pas sinds 4 maanden met de paarden bezig maar hebben al die tijd helemaal niks !! gedaan... de vraag is zal het castreren een globaal effect gaan geven ?! En gaat het pijn doen bij ze?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:08

Ik ken iemand die castreert met ongeveer 7 maanden als de ballen natuurlijk zijn ingedaald.
Al deze paarden zijn eigelijk mega als ze ouder zijn.

Voordeel van castreren in opfok is dat als je ze thuis krijgt de hormoon huishouding al vaak stabiel is.
Na een casteratie kan dit zeker nog 6 maanden blijven.

Mijn vorige Arabische hengst die GGk was heb ik op zijn 7e laten castreren op de lingehoeve.
Hij bleek HKO te hebben en ik zag verder niet meer het nut om hem hengst te laten.
Na de casteratie is hij na een paar maanden de ruinen groep ingegaan.
Dit ging super goed.
Nu was Barcelano altijd wel een makkelijke hengst.

Wat ik ook belangrijk vind is opvoeding....
Een slecht opgevoede hengst is ook vaak een ruin die bepaalde trekken blijft houden die ze als hengst ook hadden.
Castreren betekend niet meteen een super brave ruin, opvoeding blijft belangrijk.
De scherpe kantjes van het hengst zijn zullen wel minder worden of weg gaan.

Ik heb nu een 4 jarige arabisch hengst die dit jaar voor de premie keuring gaat en de Hengstenkeuring.
Haalt hij geen premie keuring breng ik hem weer naar de Lingehoeve voor de Castratie via de lies.
Hier zijn amper tot geen complicaties en kunnen ze vrij snel weer de training in.

Rond de 3e leeftijd kom je dus op operaties die liggend plaats vinden.
Dit vanwege de zaadstrengen die dan verder ontwikkeld zijn en je een hoop complicaties kan krijgen als je ze staand weghaald

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:10

Het is ook een beetje afhankelijk van hoe het hengstje gehouden gaat worden denk ik.

Onze hengst (nu bijna 3) heeft vanaf afspenen tot 2,5 in de opfok gestaan in een hengstengroep van ongeveer 15 hengsten van dezelfde leeftijd. Daar werd het zo gedaan dat de hengsten die gecastreerd werden in het voorjaar dat ze 2 werden gecastreerd. Hierdoor konden ze dan een paar weken voor de rest van de club alvast het land op om te genezen (zonder door de rest van de hengsten achterna gezeten te worden).

Een paar weken later kwam dan de rest van de groep erbij en zo bleven ze de rest van de zomer staan. Omdat er genoeg ruimte was, gaf dit geen problemen tussen de hengsten en ruinen. Deze opfok wilde echter wel alle hengsten met 2,5 weg hebben, omdat hengsten en ruinen in een groepsstal niet goed gaat. Óf de hengst is te opdringerig en verwondt de ruinen, óf de ruinen verwonden de hengst.

Maar als ik het goed begrijp, gaat hij na het ruinen weer terug in de gemengde kudde bij z'n moeder, toch? Let je er wel op dat hij nog (ik dacht) zes weken vruchtbaar is na het ruinen?

Trouwens, van de hoogte in gaan....dan moet ik de mijne maar niet castreren...hij is nu al ruim 1.65 :o

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:16

Tja de opvoeding ! haha dat is het probleem die hebben ze allemaal niet gehad.. van de merries tot de hengsten niet !
Het is altijd een groot orkest als ik met een merrie langs de stallen moet van de hengsten!
De Hengsten die wil laten castreren 2 ervan kunnen nog totaal niks .. hebben nog nooit een zadel gezien en 1tje is te rijden en is dan ook wel braaf, maar heeft gewoon echte hengsten streken en vormt gevaar voor mij, de eigenaresse en de staljongens.. en de laatste is 2,5 word bijna 3 en kan wel eens een leuk paardje worden maar dan wel als ruin... hij begint namelijk nog al met steigeren en slaan met de voorbenen als hij aan de hand word gestapt.. ( en natuurlijk word dit niet goed gekeurd) Hij heeft alleen nooit anders gedaan! En weet dus ook niet beter dan dat dat normaal is om te doen..

Maarja nu dus de vraag.. is het nog verantwoordelijk om ze rond deze leeftijd te laten castreren?!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:23

KimberleyE schreef:
Tja de opvoeding ! haha dat is het probleem die hebben ze allemaal niet gehad.. van de merries tot de hengsten niet !
Het is altijd een groot orkest als ik met een merrie langs de stallen moet van de hengsten!
De Hengsten die wil laten castreren 2 ervan kunnen nog totaal niks .. hebben nog nooit een zadel gezien en 1tje is te rijden en is dan ook wel braaf, maar heeft gewoon echte hengsten streken en vormt gevaar voor mij, de eigenaresse en de staljongens.. en de laatste is 2,5 word bijna 3 en kan wel eens een leuk paardje worden maar dan wel als ruin... hij begint namelijk nog al met steigeren en slaan met de voorbenen als hij aan de hand word gestapt.. ( en natuurlijk word dit niet goed gekeurd) Hij heeft alleen nooit anders gedaan! En weet dus ook niet beter dan dat dat normaal is om te doen..

Maarja nu dus de vraag.. is het nog verantwoordelijk om ze rond deze leeftijd te laten castreren?!

Ik neem aan dat ze daar in de woestijn :+ ook gewoon goede dierenartsen hebben?
Mijn arabische hengst is met 7 ontdaan van zijn mannelijkheid.
Ik zag wel dat bepaalde trekken minder werden.
Het scherpe in de omgeving hebben werd zeker wel minder.

Dus als ze niet voor dekdienst gaan zou ik het zeker doen.
De kans dat de scherpe randen van het hengst zijn erafgaan is groot.
En een hengst die kan als je hem op zijn plek wilt zetten de confretatie nog weleens aan willen gaan met zijn handler.
Als ze geruind zijn heb je denk ik wel veel minder risico s en kan je op het daadwerkelijke opvoeden overgaan :)

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:29

Haha... goede dierenartsen ?! WAAAR ! Als iemand zich aanbiedt om voor me te komen werken als dierenarts laat me maar weten haha !
Het is een drama om hier een goede te vinden !

Ik heb 1 optie en dat is een dierenkliniek / universiteit dus daar breng je je paard letterlijk naar de studenten toe en hun gaan daar te werk onder de leiding van een proffesor !

Ik zelf heb de beschikking over 2 dierenartsen die eigenlijk niks kunnen ! heb in mijn hele leven nog nooit zoveel injeccties . cremes, zalfjes gezien als daar !
En ze hebben de hengst van 2,5 behoorlijk verminkt had een stuk wild vlees groeien aan zijn rechter achterbeen en is tot ik kwam niks aan gedaan.. Het is nu verwijderd maar de medische zorg van hun is eccht vreselijk! het word nu weer bijna als hoe het was. Gelukkig is mijn neef dierenarts en heb ik de foto's dorgestuurd van de wond en het been.. en heeft me een oplossing gegeven en daar word nu hard aan gewerkt om de middelen naar Saoudi te krijgen dus ik knijp in mijn handjes ! want het is zo'n lief diertje!

Waar merkte je echt specifiek aan dat het verminderde??
Bij mij galopperen ze al de stal in.. ( word wel minder nu ik de jongens ( jongens uit india die het niet uitmaakt of ze bij de mc donalds kipburgers staan om te draaien of met paarden werken)heb verteld dat dat bad behavior is en dat niet moeten accepteren. en dat gaat al betere ...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:34

KimberleyE schreef:
Haha... goede dierenartsen ?! WAAAR ! Als iemand zich aanbiedt om voor me te komen werken als dierenarts laat me maar weten haha !
Het is een drama om hier een goede te vinden !

Ik heb 1 optie en dat is een dierenkliniek / universiteit dus daar breng je je paard letterlijk naar de studenten toe en hun gaan daar te werk onder de leiding van een proffesor !

Ik zelf heb de beschikking over 2 dierenartsen die eigenlijk niks kunnen ! heb in mijn hele leven nog nooit zoveel injeccties . cremes, zalfjes gezien als daar !
En ze hebben de hengst van 2,5 behoorlijk verminkt had een stuk wild vlees groeien aan zijn rechter achterbeen en is tot ik kwam niks aan gedaan.. Het is nu verwijderd maar de medische zorg van hun is eccht vreselijk! het word nu weer bijna als hoe het was. Gelukkig is mijn neef dierenarts en heb ik de foto's dorgestuurd van de wond en het been.. en heeft me een oplossing gegeven en daar word nu hard aan gewerkt om de middelen naar Saoudi te krijgen dus ik knijp in mijn handjes ! want het is zo'n lief diertje!

Waar merkte je echt specifiek aan dat het verminderde??
Bij mij galopperen ze al de stal in.. ( word wel minder nu ik de jongens ( jongens uit india die het niet uitmaakt of ze bij de mc donalds kipburgers staan om te draaien of met paarden werken)heb verteld dat dat bad behavior is en dat niet moeten accepteren. en dat gaat al betere ...

Met langs lopen van de stallen maakte hij zich niet meer groot.
Was veel rustiger ook onder het zadel.
Het waren kleine dingentjes waar ik het aan merkte
Ow ja en zijn hengsten brul was echt nog maar een mietjes brul :+ haha
Haalde niet meer uit met zijn voorbenen wat hij bijna niet meer deed maar ja soms kwam het er nog spontaan vanuit zijn tenen eruit

Nu heb ik hem als hengst zijnde netjes opgevoed.
Ik reed ook gewoon mee in groeps lessen

Is brooke hopital daar niet actief waar je misschien tegen een klein bedrag kan vragen of zij het kunnen/willen doen?

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:41

Denk niet dat geld een probleem is voor de eigenaar ... maar volgens mij zijn ze hier niet actief !
heb er eigenlijk ook niet eens aan gedacht om eerlijk te zijn ! Kan er wel eens naar informeren.

Moet ongeveer 3 uur rijden om naar de kliniek te komen ... want rond deze leeftijd moet het wel liggend gebeuren denk ik he?!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:46

@kimberley, heb even in je profiel gekeken, maar gaaf zeg dat je daar op een stal werkt :j

Vervelend dat ze geen goede da hebben daar... Als ik het zo lees zou ik ze toch asap laten castreren. Zit bij mijn hengst nog stees te dubben (word in april 3) hij gedraagd zich zo goed en is redelijk makkelijk te corrigeren. Aan de andere kant is hij momenteel ook heel erg zijn grenzen aan het op zoeken.. Wacht het voorjaar nog even af denk ik...

In nederland doen ze vanaf het 3de jaar volgens mij altijd liggend castreren ja

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:49

KimberleyE schreef:
Denk niet dat geld een probleem is voor de eigenaar ... maar volgens mij zijn ze hier niet actief !
heb er eigenlijk ook niet eens aan gedacht om eerlijk te zijn ! Kan er wel eens naar informeren.

Moet ongeveer 3 uur rijden om naar de kliniek te komen ... want rond deze leeftijd moet het wel liggend gebeuren denk ik he?!

Ja dit inverband met de complicaties.
En moet eerlijk zeggen ook al zou ik me hengst jong castreren ik het alsnog liggend zou doen.
Ze krijgen hier een ieniemini sneetje in de lies.
Je hebt de minimale nazorg eraan.
Eigelijk niet.
Denk vooral in een land met veel stof/zand dit ook de beste ingreep is.
Hier in nl betaalde ik zo tussen de 400-600 euro voor de operatie.

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:54

cheyentic schreef:
@kimberley, heb even in je profiel gekeken, maar gaaf zeg dat je daar op een stal werkt :j

Vervelend dat ze geen goede da hebben daar... Als ik het zo lees zou ik ze toch asap laten castreren. Zit bij mijn hengst nog stees te dubben (word in april 3) hij gedraagd zich zo goed en is redelijk makkelijk te corrigeren. Aan de andere kant is hij momenteel ook heel erg zijn grenzen aan het op zoeken.. Wacht het voorjaar nog even af denk ik...

Thanks ! :-) Ja het is een hele uitdaging ! Toen ik daar net kwam waren alle paarden paars... maar nu 4 maanden later blijken ze allemaal wit te zijn !
( ze waren nogal grettig geweest met de desinfectiespray ! )

Maar de paarden komen nu langzamerhand aan in gewicht, krijgen beweging en training en gaat de goede kant op ! Heb nog 3 probleem gevallen.. waaronder dus de hengsten!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:57

KimberleyE schreef:
cheyentic schreef:

Thanks ! :-) Ja het is een hele uitdaging ! Toen ik daar net kwam waren alle paarden paars... maar nu 4 maanden later blijken ze allemaal wit te zijn !
( ze waren nogal grettig geweest met de desinfectiespray ! )

Maar de paarden komen nu langzamerhand aan in gewicht, krijgen beweging en training en gaat de goede kant op ! Heb nog 3 probleem gevallen.. waaronder dus de hengsten!

Hoe worden de hengsten getraind?
ik merk het nu aan me 4 jarige hengst dat ik hem echt uitdaging moet geven kwa werken.
Had ik overgins ook met de ruin en idem met me merrie.
Ligt ook een beetje aan het ras.
Als ze beide genoeg uitdaging hebben kwa werk en er ook nog eens lekker uitkomen zijn ze een stuk makkelijker.

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:11

Nou ik heb dus 1 paardentrainer..
Hij is ongeveer al 20 jaar in dienst bij het bedrijf en hij traint inprinciepe de paarden.

Hij heeft als achtergrond zegt hij; jockey ervaring... Maar daar is helemaal niks van te zien.
Ik heb nog nooit iemand zo amateuristisch zien paardrijden zoals hij.
Voordat ik kwam reed hij de paarden wanneer hij zin had voor de rest deed hij alsof hij de baas was.

Toen kwam ik ! die taak werd hem dus ontnomen en heb hem verteld dat ik vond dat een trainer van smorgens 7 tot smiddags 4 op een paard behoord te zitten en dat is hij pas nu sinds januari ook aan het doen. ik wil dat hij de paarden die te rijden zijn minimaal 45 minuten tot 60 minuten rijd.

Hij heeft zijn eigen methode hij kent geen princiepes van normaal engelse dressuur of springen. Hij heeft voordat ik kwam een paddock laten aanleggen maar daarom heen een soort van renbaantje. Daar rijd hij de paarden. Gewoon rondjes draf en 20 rondjes galop bij wijze van spreken .. van galop gelijk naar stap 1 rondje dan op stal en laat het paard nog 10 minuten buiten de stal staan en gaat dan de volgende rijden op exact dezelfde manier.. Als hij er niet is dat is 1 dag in de week, dan rijd ik de paarden.Bij mij moeten ze dan "werken" , maar dat willen ze niet want hij laat hun hun gang gaan.

Hij heeft aangegeven dat hij binnenkort zijn exit gaat aanvragen en dan kan ik zelf alles gaan trainen. (hoop dat ik daar dan de tijd voor vind want ben natuurlijk ook nog verantwoordelijk voor de rest van alles !) en misschien dat ik daarom ook wil dat die 4 hengsten gecastreerd gaan worden zodat ze misschien iets rustiger worden en dus ook gebruikt kunnen worden als er vrienden of familie van de familie over is !

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:21

KimberleyE schreef:
Nou ik heb dus 1 paardentrainer..
Hij is ongeveer al 20 jaar in dienst bij het bedrijf en hij traint inprinciepe de paarden.

Hij heeft als achtergrond zegt hij; jockey ervaring... Maar daar is helemaal niks van te zien.
Ik heb nog nooit iemand zo amateuristisch zien paardrijden zoals hij.
Voordat ik kwam reed hij de paarden wanneer hij zin had voor de rest deed hij alsof hij de baas was.

Toen kwam ik ! die taak werd hem dus ontnomen en heb hem verteld dat ik vond dat een trainer van smorgens 7 tot smiddags 4 op een paard behoord te zitten en dat is hij pas nu sinds januari ook aan het doen. ik wil dat hij de paarden die te rijden zijn minimaal 45 minuten tot 60 minuten rijd.

Hij heeft zijn eigen methode hij kent geen princiepes van normaal engelse dressuur of springen. Hij heeft voordat ik kwam een paddock laten aanleggen maar daarom heen een soort van renbaantje. Daar rijd hij de paarden. Gewoon rondjes draf en 20 rondjes galop bij wijze van spreken .. van galop gelijk naar stap 1 rondje dan op stal en laat het paard nog 10 minuten buiten de stal staan en gaat dan de volgende rijden op exact dezelfde manier.. Als hij er niet is dat is 1 dag in de week, dan rijd ik de paarden.Bij mij moeten ze dan "werken" , maar dat willen ze niet want hij laat hun hun gang gaan.

Hij heeft aangegeven dat hij binnenkort zijn exit gaat aanvragen en dan kan ik zelf alles gaan trainen. (hoop dat ik daar dan de tijd voor vind want ben natuurlijk ook nog verantwoordelijk voor de rest van alles !) en misschien dat ik daarom ook wil dat die 4 hengsten gecastreerd gaan worden zodat ze misschien iets rustiger worden en dus ook gebruikt kunnen worden als er vrienden of familie van de familie over is !

Dus bij de trainer krijgen ze meer beweging dan echt getraind worden :)
Moeilijk lijkt me vooral dat er denk toch een beetje cultuur verschil is in manier van paarden houden/trainen :+
Kan je ze zelf bijv niet om de dag trainen?

Toen ik nog een stuk of 7 paarden per dag deed.
deed ik als ik er bijv 3 dressuur matig reed de anderen longeren of rondje buitenrijden.
Kan de trainer longeren? :+

Ik heb ook van iemand anders Arabische hengsten gedaan die zelf geen verstand had van paarden maar ze zo mooi vond.
waaronder 1 GGK hengst maar geen van allen hadden ze manieren.
Door middel van concequent zijn en ze lekker aan het werk te zetten zag je ze wel al in positieve zin veranderen.

castreren zou inderdaad een hoop rompslomp weg nemen denk ik zo:)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:23

Mijn fries is gecastreerd op zijn 4e, hij is wel rustiger geworden daarna :j

Maar volgens mij is het advies meestal om het eerder te laten doen om te voorkomen dat ze haantjes gedrag gaan vertonen. Nu was die van mij sowieso wel redelijk relaxed voor een hengst, maar doe mij toch maar een ruin hoor :))

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:38

Aranel schreef:
Mijn fries is gecastreerd op zijn 4e, hij is wel rustiger geworden daarna :j

Maar volgens mij is het advies meestal om het eerder te laten doen om te voorkomen dat ze haantjes gedrag gaan vertonen. Nu was die van mij sowieso wel redelijk relaxed voor een hengst, maar doe mij toch maar een ruin hoor :))

Maar bepaalde dingen hebben met de leeftijd te maken.
En niet zozeer hengsten gedrag.
Elke leeftijd heeft een stadium met bepaalde ondeugden...Bijv bijten...doordat ze wisselen
Ik ziet vroeg geruinde ruinen die dezelfde dingen ontwikkelen als hengsten op die leeftijd.

Maar het scheelt wel om ze te castreren voordat ze parings drift te krijgen :+
En daar hoeven ze niet voor gedekt te hebben om te weten waarvoor die twee aanhangsels voor dienen:)

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:44

Ja, het is inderdaad wel een idee om dat te doen ja, hoop wel dat ik dat trek haha ! ;-) gezien de hitte ook haha!

Hij kan wel longeren maar hij snapt het eigenlijk niet echt. Heb laatst een longeertuigje aangeschaft ( nja laten aanschaffen !! ) maar het liefst werkt hij met alle oude spullen en het liefst zo min mogelijk met nieuwe spullen, maar hij wilt wel alles nieuwe hebben ! snap je het nog ?!?!

Ik zal eens kijken of ik een flmpje kan uploaden binnenkort zodat je kan zien hoe hij rijdt... Moet er nog even achter komen hoe dat moet hehe ... :^)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:55

KimberleyE schreef:
Ja, het is inderdaad wel een idee om dat te doen ja, hoop wel dat ik dat trek haha ! ;-) gezien de hitte ook haha!

Hij kan wel longeren maar hij snapt het eigenlijk niet echt. Heb laatst een longeertuigje aangeschaft ( nja laten aanschaffen !! ) maar het liefst werkt hij met alle oude spullen en het liefst zo min mogelijk met nieuwe spullen, maar hij wilt wel alles nieuwe hebben ! snap je het nog ?!?!

Ik zal eens kijken of ik een flmpje kan uploaden binnenkort zodat je kan zien hoe hij rijdt... Moet er nog even achter komen hoe dat moet hehe ... :^)

:D Ruilen ik loop hier te blauwbekken van de kou en het vriest amper!
Als mensen met 25 graden kapot gaan van het rijden van de warmte, heb ik het wel naar me zin :+
Gelukkig kunnen mijn paarden ook wel goed tegen de warmte :)

Ow de trainer wil wel alles hebben hebben, maar kan geen afstand doen van zijn eigen gewoontes/methodes :+

Filmpjes uploaden heb ik ook geen kaas van gegeten.

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:56

25 graden is leuk.... maar 45 tot 50 graden ook?? ;-)

Alle stallen zijn uitgerust met airco's... hehe zegt genoeg toch!

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:07

Wat ik heb begrepen is dat een hengst vanaf 8 jaar nog wel geruind kan worden, maar het effect minimaal is. Dit omdat hij al lange tijd de toevoer van hormonen heeft gehad en hij eigenlijk al volwassen is. Dus ruinen vanaf 7 jaar schijnt weinig nut te hebben.
De opvoeding is zeker een van de belangrijkste dingen. Ook door te ruinen, zal het gedrag een probleem blijven wat enkel (in enige mate) te corrigeren is door (her)opvoeding.
Zeker hoort bepaald gedrag bij een bepaalde leeftijd, net als mensen. Maar ook hier blijft het belangrijk (net als mensen wederom) hoe je er zelf mee om gaat of dit gedrag zal verergeren danwel stoppen.
@Kinberley: Ontzettend gaaf wat je doet! Lijkt me lastig om iets goed te willen doen, terwijl zaken (trainer, spullen, da) niet mee werkt. Ben intussen wel benieuwd naar je filmpje!