Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
koenlover schreef:Maar zoals ik al in mijn vorige berichtje zei, bij ons willen ze niet meer 'thuis' castreren zodra ze drie zijn, dan moet dat verplicht in de kliniek omdat ze te bang zijn voor complicaties. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?
). In een koude periode, voordat er insecten waren, gewoon op de wei, zijn vriendjes hebben twee dagen met een draadje ertussen naast hem gestaan en daarna gewoon weer bij elkaar. Geen complicaties gehad en hoewel hij een echte slungel is begint hij nu met 3 1/2 jaar een behoorlijke nek te ontwikkelen (maar hij groeit ook enorm de hoogte in).
KimberleyE schreef:Tja de opvoeding ! haha dat is het probleem die hebben ze allemaal niet gehad.. van de merries tot de hengsten niet !
Het is altijd een groot orkest als ik met een merrie langs de stallen moet van de hengsten!
De Hengsten die wil laten castreren 2 ervan kunnen nog totaal niks .. hebben nog nooit een zadel gezien en 1tje is te rijden en is dan ook wel braaf, maar heeft gewoon echte hengsten streken en vormt gevaar voor mij, de eigenaresse en de staljongens.. en de laatste is 2,5 word bijna 3 en kan wel eens een leuk paardje worden maar dan wel als ruin... hij begint namelijk nog al met steigeren en slaan met de voorbenen als hij aan de hand word gestapt.. ( en natuurlijk word dit niet goed gekeurd) Hij heeft alleen nooit anders gedaan! En weet dus ook niet beter dan dat dat normaal is om te doen..
Maarja nu dus de vraag.. is het nog verantwoordelijk om ze rond deze leeftijd te laten castreren?!
ook gewoon goede dierenartsen hebben?
KimberleyE schreef:Haha... goede dierenartsen ?! WAAAR ! Als iemand zich aanbiedt om voor me te komen werken als dierenarts laat me maar weten haha !
Het is een drama om hier een goede te vinden !
Ik heb 1 optie en dat is een dierenkliniek / universiteit dus daar breng je je paard letterlijk naar de studenten toe en hun gaan daar te werk onder de leiding van een proffesor !
Ik zelf heb de beschikking over 2 dierenartsen die eigenlijk niks kunnen ! heb in mijn hele leven nog nooit zoveel injeccties . cremes, zalfjes gezien als daar !
En ze hebben de hengst van 2,5 behoorlijk verminkt had een stuk wild vlees groeien aan zijn rechter achterbeen en is tot ik kwam niks aan gedaan.. Het is nu verwijderd maar de medische zorg van hun is eccht vreselijk! het word nu weer bijna als hoe het was. Gelukkig is mijn neef dierenarts en heb ik de foto's dorgestuurd van de wond en het been.. en heeft me een oplossing gegeven en daar word nu hard aan gewerkt om de middelen naar Saoudi te krijgen dus ik knijp in mijn handjes ! want het is zo'n lief diertje!
Waar merkte je echt specifiek aan dat het verminderde??
Bij mij galopperen ze al de stal in.. ( word wel minder nu ik de jongens ( jongens uit india die het niet uitmaakt of ze bij de mc donalds kipburgers staan om te draaien of met paarden werken)heb verteld dat dat bad behavior is en dat niet moeten accepteren. en dat gaat al betere ...
haha
KimberleyE schreef:Denk niet dat geld een probleem is voor de eigenaar ... maar volgens mij zijn ze hier niet actief !
heb er eigenlijk ook niet eens aan gedacht om eerlijk te zijn ! Kan er wel eens naar informeren.
Moet ongeveer 3 uur rijden om naar de kliniek te komen ... want rond deze leeftijd moet het wel liggend gebeuren denk ik he?!
cheyentic schreef:@kimberley, heb even in je profiel gekeken, maar gaaf zeg dat je daar op een stal werkt
Vervelend dat ze geen goede da hebben daar... Als ik het zo lees zou ik ze toch asap laten castreren. Zit bij mijn hengst nog stees te dubben (word in april 3) hij gedraagd zich zo goed en is redelijk makkelijk te corrigeren. Aan de andere kant is hij momenteel ook heel erg zijn grenzen aan het op zoeken.. Wacht het voorjaar nog even af denk ik...
In nederland doen ze vanaf het 3de jaar volgens mij altijd liggend castreren ja
Ja het is een hele uitdaging ! Toen ik daar net kwam waren alle paarden paars... maar nu 4 maanden later blijken ze allemaal wit te zijn ! KimberleyE schreef:cheyentic schreef:@kimberley, heb even in je profiel gekeken, maar gaaf zeg dat je daar op een stal werkt
Vervelend dat ze geen goede da hebben daar... Als ik het zo lees zou ik ze toch asap laten castreren. Zit bij mijn hengst nog stees te dubben (word in april 3) hij gedraagd zich zo goed en is redelijk makkelijk te corrigeren. Aan de andere kant is hij momenteel ook heel erg zijn grenzen aan het op zoeken.. Wacht het voorjaar nog even af denk ik...
In nederland doen ze vanaf het 3de jaar volgens mij altijd liggend castreren ja
Thanks !Ja het is een hele uitdaging ! Toen ik daar net kwam waren alle paarden paars... maar nu 4 maanden later blijken ze allemaal wit te zijn !
( ze waren nogal grettig geweest met de desinfectiespray ! )
Maar de paarden komen nu langzamerhand aan in gewicht, krijgen beweging en training en gaat de goede kant op ! Heb nog 3 probleem gevallen.. waaronder dus de hengsten!
KimberleyE schreef:Nou ik heb dus 1 paardentrainer..
Hij is ongeveer al 20 jaar in dienst bij het bedrijf en hij traint inprinciepe de paarden.
Hij heeft als achtergrond zegt hij; jockey ervaring... Maar daar is helemaal niks van te zien.
Ik heb nog nooit iemand zo amateuristisch zien paardrijden zoals hij.
Voordat ik kwam reed hij de paarden wanneer hij zin had voor de rest deed hij alsof hij de baas was.
Toen kwam ik ! die taak werd hem dus ontnomen en heb hem verteld dat ik vond dat een trainer van smorgens 7 tot smiddags 4 op een paard behoord te zitten en dat is hij pas nu sinds januari ook aan het doen. ik wil dat hij de paarden die te rijden zijn minimaal 45 minuten tot 60 minuten rijd.
Hij heeft zijn eigen methode hij kent geen princiepes van normaal engelse dressuur of springen. Hij heeft voordat ik kwam een paddock laten aanleggen maar daarom heen een soort van renbaantje. Daar rijd hij de paarden. Gewoon rondjes draf en 20 rondjes galop bij wijze van spreken .. van galop gelijk naar stap 1 rondje dan op stal en laat het paard nog 10 minuten buiten de stal staan en gaat dan de volgende rijden op exact dezelfde manier.. Als hij er niet is dat is 1 dag in de week, dan rijd ik de paarden.Bij mij moeten ze dan "werken" , maar dat willen ze niet want hij laat hun hun gang gaan.
Hij heeft aangegeven dat hij binnenkort zijn exit gaat aanvragen en dan kan ik zelf alles gaan trainen. (hoop dat ik daar dan de tijd voor vind want ben natuurlijk ook nog verantwoordelijk voor de rest van alles !) en misschien dat ik daarom ook wil dat die 4 hengsten gecastreerd gaan worden zodat ze misschien iets rustiger worden en dus ook gebruikt kunnen worden als er vrienden of familie van de familie over is !
Aranel schreef:Mijn fries is gecastreerd op zijn 4e, hij is wel rustiger geworden daarna![]()
Maar volgens mij is het advies meestal om het eerder te laten doen om te voorkomen dat ze haantjes gedrag gaan vertonen. Nu was die van mij sowieso wel redelijk relaxed voor een hengst, maar doe mij toch maar een ruin hoor
gezien de hitte ook haha!KimberleyE schreef:Ja, het is inderdaad wel een idee om dat te doen ja, hoop wel dat ik dat trek haha !gezien de hitte ook haha!
Hij kan wel longeren maar hij snapt het eigenlijk niet echt. Heb laatst een longeertuigje aangeschaft ( nja laten aanschaffen !! ) maar het liefst werkt hij met alle oude spullen en het liefst zo min mogelijk met nieuwe spullen, maar hij wilt wel alles nieuwe hebben ! snap je het nog ?!?!
Ik zal eens kijken of ik een flmpje kan uploaden binnenkort zodat je kan zien hoe hij rijdt... Moet er nog even achter komen hoe dat moet hehe ... :^)
Ruilen ik loop hier te blauwbekken van de kou en het vriest amper!