Leverbot bij paarden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees1980

Re: Leverbot bij paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:44

Mizzpoez lijkt heel erg verhaal van mijn fjord , succes en laat de uitkomst even weten !!

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:41

Nou de uitkomst van mijn merrie: haar bloedwaarden zijn helemaal in orde en er is niks afwijkends gevonden. Wel was aan de samenstelling van het bloed te zien dat het een 'ouder paard' betreft maar er zijn geen tekorten o.i.d. gevonden. Aan de ene kant wel blij maar aan de andere kant weet ik nu wel dat ze hard aan het afvallen is vanwege de leeftijd en daar is geen medicijn tegen :-( Ze is 'pas' 20, ik had gehoopt nog jaren door te kunnen rijden zoals ik nu deed maar helaas.

minibinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:10

mijn mini shet (ong 20 - 25 jaar) ging een paar jaar terug ook magerder worden waar ik zelf vooral 's winters niet blij mee was... heb vorig jaar van iemand de (voor mijn shet) gouden tip gekregen geweekte bietenpulp te geven en sinds dien ziet hij er weer goed uit, ze moeten er wel aan wennen, maar nu staat hij elke avond te wachten tot hij het krijgt, het zal voor ieder paard wel anders zijn, maar het is misschien te proberen... hij krijgt het elke dag, in de zomer 1 hand geweekt en in de winter 2 handen, maar het is natuurlijk een mini. kreeg pas nog de opmerking dat hij er zo goed uit ziet en dat er niet te zien is dat hij al zo oud is...

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:48

Maar bietenpulp is zo'n suikerbom en 2 jaar geleden had ze nog last van haar insulineresistentie dus ik weet niet of dat wel zo'n goed plan is.

Back on topic.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:57

mizzpoes:
zie mijn bericht op de vorige pagina over haptoglobinewaardes.
zou je voor me willen navragen aan jouw dierenarts of daar naar gekeken is?

zo nee,dan ben ik heel benieuwd waar dan naar gekeken word in het bloed of een paard al dan niet leverbot heeft.
als je dat voor me zou willen doen,dan heel graag! :j

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:59

@ ellepel:
Daar is zeker naar gekeken, ik had dit nog speciaal op een briefje geschreven voor de d.a. maar deze man heeft eerder leverbot bij paarden vastgesteld waar ik stiekem ook wel blij mee was: hij keek helemaal niet raar op toen ik er over begon bij het bloed afnemen.

Waar wel naar gekeken werd dat kan ik nu even niet oplepelen, ben niet thuis, maar dat waren enzymen en bepaalde afbraaksporen (?) afkomstig van lever en nieren.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:36

ook hier na de bloedtest geen leverbot maar een gewone worminfectie

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:08

Mijn paard ben ik nu inmiddels ook al weer een half jaar zoet om hem goed te krijgen na een leverbot besmetting. HIj zag super geel en is nu nog bang voor buiging rechts omdat dat zeer deed toen;)

Ik heb hem 2x moeten behandelen met fasinex gewoon spuit erin. Bloed moet nu nog opnieuw getest worden en hij heeft ook meteen een kuur 2x gehad tegen bloedwormen erachteraan. Pramox. Daarnaast krijgt hij nu drainage comp om alle afval te verwijderen en daarna een vitaminenkuur :EQUISTRO HAEMOLYTAN 400 dit zou volgens mijn dierenarts helpen bij het terug opknappen van mijn paard.

Hij is in ieder geval na flink te zijn afgevallen en dof zien en geel uiteindelijk. Nu flink aan het aankomen en veel happier in de weide rond aan het lopen. En hij is er nog lang niet want conditioneel is hij een puinhoop.

Ik ging verder zoeken omdat hij tijdens een les gewoon onderuit ging en bleef liggen. Schrok me rot. HIj gaf al zn rot gevoel met rijden van het wel willen lopen maar niet kunnen en een paar keer staan in eht gras met 4 benen en niet meer weg willen. Zeker als ik rechtsom reedt. De buiging moet hem echt zeer gedaan hebben omdat hij dus een kapotte lever aan het krijgen was. Nu rustig aan het opbouwen..heel rustig..met zijn werk..maar kom nog niet verder dan 15 minuten en dan is hij echt leeg.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:50

ik volg dit.
heb in het verleden al eens een leverbot besmetting aangekaart maar dat was niet mogelijk.
inmiddels is er een andere diagnose gesteld waar ik nog veel minder blij mee ben.
[ik praat over 2 paarden nu]
als ik dit hier zo lees sluit ik leverbot nog steeds niet uit alhoewel ze bij mij alletwee baggervet zijn/waren.

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:28

mizzpoez schreef:
Maar bietenpulp is zo'n suikerbom en 2 jaar geleden had ze nog last van haar insulineresistentie dus ik weet niet of dat wel zo'n goed plan is.

Back on topic.

In de slobber ( zupa van equifyt ) zit ook bietenpulp maar daar is alles al uitgehaald. Het is zonder melasse en goed voor paarden die maar weinig suikers mogen hebben. Mijn fjord is er super van bijgekomen.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:43

Ons vorige paardje is zelfs overleden aan leverbot.
Het kan van schapen of van de ganzen komen.
Helaas was hij te hard voor zichzelf en heeft hij te laat aangeven waar hij last van had.
Hij kon bijna niet meer plassen, en hij werd zelfs gevaarlijk. Uiteindelijk na veel medicijnen en
dagelijkse boosten en pijnstillers heeft hij het niet gehaald, zijn lever werkte nog maar voor 15%.
En na veel dokteren, werd het niet meer beter, dus besloten om hem in te laten slapen.

Wel vind ik het eng, mijn vorige haf heb ik ook een keer met fasinex behandeld.
Nu hebben de shetjes wel weer in de schapenwei gestaan dus vind het best wel eng.
Moet ik nu de paardjes wel behandelen of niet? De schaapjes worden altijd behandeld met ivomec
geen idee of dat ook voor leverbot is eigenlijk :o

Typfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:33

Mijn verzorgpaard heeft last van een leverbotinfectie. Het begon ons op te vallen dat ie sneller ademde en snel moe/lusteloos was. Hele vage symptomen, want verder had ie nergens last van: niet hoesten of snot uit de neus.

De dierenarts heeft toen naar hart & longen geluisterd - niks op aan te merken - en had bloed afgenomen, omdat hij meteen zat te denken aan leverbot (paard staat naast een weide waar schapen en ook weleens koeien lopen). De waardes die leverbot aangeven waren zo hoog dat de computer niet eens de exacte waardes aan kon geven. Afgelopen donderdag heeft hij ongeveer 70cc Fasinex gekregen en meneer is ontwormd met Equimax. Ook krijgt hij nu iedere dag 5 scheppen Equitop, om de conditie etc. helpen op te bouwen. Sinds zaterdag zijn we dan ook weer rustig aan het rijden; veel stappen en af en toe een drafje. Over een maandje weer bloedonderzoek, om te kijken of de waardes weer normaal zijn :)

Best interessant dit topic en leerzaam voor Bokkers met paarden die ook van die vage symptomen geven.

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:37

Met mijn fjord gaat het na 2 x farsinex eindelijk weer de goeie kant op , hij is lekker aan het bijkomen en we zijn weer langzaam aan het opbouwen met rijden.
5 december word hij weer geprikt dus ben heel benieuwd wat daar uit gaat komen.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 15:09

@Typfoudt: Billy heeft exact dezelfde symptomen. Zelfs wanneer hij stapt loopt hij met hele wijde neusgaten. Ondanks dat Billy vorig jaar heel ernstig besmet is geweest met leverbot heeft hij nooit last van diarree gehad of dat hij vermagerde.

Helaas is Billy weer besmet geraakt met leverbot en mijn andere pony ''Ben'' nu ook. Ook Ben heeft dezelfde symptomen als Billy en doordat ik Billy zijn bloed weer had laten testen en deze dus positief waren wist ik bij Ben meteen hoe laat het was. Ook is één van de symptomen dat het oogwit geel wordt en dit komt natuurlijk door de lever die aangetast wordt. Ben zijn oogwit is ook geel dus Ben heb ik niet laten testen maar meteen laten behandelen met Fasinex.

Beide heren worden over twee maanden opnieuw behandelt en dan weer een maand later zal ik ze allebei laten testen. Ook heb ik besloten om weg te gaan waar ik nu al ruim twee jaar sta.

Op deze site is heel goed te lezen hoe de cyclus verloopt en dat niet alleen schapen en koeien het oplopen, maar ook wild zoals reeen, hazen, konijnen, ganzen etc. Zelfs honden en mensen kunnen het krijgen.
http://info.vee.be/leverbot.php

Typfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:22

Oke, Bauke heeft dus ook helemaal geen last van vermageren, diarree en/of een geel gekleurd oogwit. Alleen dat snelle ademen en het lusteloze. Maar geven jullie dus meerdere keren Fasinex? Want Bauke heeft nu 1 keer ± 70cc gehad, wat we nu jaarlijks herhaald moet worden :j Goeie link van je!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:44

mag ik zo brutaal wezen om te vragen op wat voor een soort weide jullie paarden lopen?
is het veel nat,lopen er sloten langs of is er een wel aanwezig?

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 09:38

@Typfoudt: idd moet je na twee maanden ''minimaal'' fasinex herhalen omdat alleen het volwassen bot gedood wordt en het jongvolwassen bot na twee maanden volwassen is.
Om gewoon maar Fasinex ieder jaar te herhalen zou ik niet doen omdat Fasinex eigenlijk niet bedoelt is voor paarden en erg slecht is voor de nieren.
Dit is ook de reden waarom ik wegga waar ik sta omdat Billy nu al binnen één jaar drie keer behandelt is en dat eigenlijk te veel is.
Ik zit niet te wachten op een paard met nierproblemen.

@mariska32: het probleem zit idd in het land, als dat nat is en er sloten omheen liggen dan kan je ervan uitgaan dat het slakje aanwezig is.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:18

maar kan het slakje ook voorkomen zonder sloot of drinkput?
wel swinters nat.

Typfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:25

Dankjewel BillyBo, over een maandje wordt er weer bloedonderzoek gedaan, dus als dan de waardes niet normaal zijn dan zal ie wel weer Fasinex krijgen :j

Mariska32: Bauke staat op een weiland waar een sloot omheen loopt. Naast zijn weiland lopen regelmatig schapen, maar er hebben ook een tijdje koeien op dat stuk land gestaan. En verder is het land zelf gewoon erg nat nu :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:36

hebben die schapen ook leverbot ?

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 10:17

@Mariska32:
Waar ik nu nog sta is een groot bassin op het land om regen op te vangen voor de kwekerij.
Vooral als het veel geregend heeft is het rond het bassin zeiknat en duurt het ook erg lang voordat dat water wegtrekt''dit kan weken duren''
Ik heb het vermoede dat die slakjes zich vooral daar bevinden en zodra het droger wordt zij zich terugtrekken onder het doek van het bassin, waar het altijd vochtig is en zo dan de droogte overleven.

Nu is er 5 meter vanaf het bassin ook de sloot dus of die slakjes vanaf de sloot daar gekomen zijn en zich rond het bassin genesteld hebben??? Dat weet ik dus niet.

Maar hoe dan ook er moet een soort van vluchtroute zijn voor die slakjes .
Want zodra de droge periode aanbreekt heet het slakje water nodig om te overleven en of dat nu drassig land is of een sloot dat maakt niet uit,
Zodra het land droog is zal het slakje uitdrogen en dus doodgaan.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:27

oke,heel erg duidelijk! [bedankt voor jullie antwoorden]

ik vroeg het me af omdat mijn wei wel een heel klein stukje sloot heeft maar die staat vaak ook droog.
verder is het swinters vaak een zwembad,zomers wel droog.
de slak heeft dan dus idd heel weinig overlevings kans.....

mijn eigen DA dacht ook dat de kans heel erg klein was maar ik kon het toch niet goed loslaten.
leverbot is in mijn geval een betere uitkomst dan de stempel die hij nu heeft.

Typfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:12

Maris schreef:
hebben die schapen ook leverbot ?

Dat zou eigenlijk wel moeten, hoe kan anders mijn verzorgpaard eraan gekomen zijn?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 08:36

Ik weet dat dit topic niet echt actief meer is, maar aangezien mijn verhaal wél enorm topicgerelateerd is, probeer ik het toch maar zo...

Sinds oktober is ons ruintje ziek. Het begon met rabbige vacht, geen looplust meer en sterk vermageren. De da weet dit in eerste instantie aan het aanmaken van de wintervacht en daardoor niet lekker zijn/jeukerig zijn.
Echter, hij werd steeds slechter en jeukeriger. Inmiddels zag hij eruit als een bejaarde pony (slechts 6 jaar oud) dus de da maar weer laten komen voor een bloedonderzoek. Onderzoek wees sterk afwijkende leverwaarden aan. Da heeft op leverbot laten onderzoeken en uitgesloten dat dat het is. We kregen druppels (drainage compositum en levercompositum) en moesten tweemaaldaags druppelen. De week erna een mestonderzoek laten doen wat op een wormbesmetting duidde. Hij kreeg Equest en ondertussen doorgaan met druppelen. Twee weken later...het lijkt iets beter te gaan, wederom een bloedonderzoek en leverwaarden zijn iets verbeterd. Op advies van de da doorgegaan met druppelen. Gisteren komen we bij de wei, heeft hij zijn hele hals kaalgeschuurd...hij stikt van de jeuk, heeft daarbij ook nog drie weidepalen gebroken. Weer de da. gebeld, die komt morgen. Ik denk dat ik toch wil aandringen op het behandelen met Fasinex. (O.a. ook op aanraden vorige eigenaresse van Katli, die is parasitologe)
Herkent iemand dit ziektebeeld? dus eigenlijk alleen heeeeeeeeeeeeeeeeel veel jeuk en een rabbige vacht icm afwijkende leverwaarden?

minibinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:54

heeft de da al onderzoek gedaan naar bijv. luizen/mijten of iets dergelijks? vorig jaar kregen mijn shetlanders ook extreem veel jeuk (ook de hals kapot geschuurd) en de da een afkrabsel laten onderzoeken en dat waren luizen. daarnaast zal ik hem (als het mijn paard is) ook willen laten behandelen tegen leverbot