Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 10:41

is ze gevoelig over haar hele lijf?
Of alleen op de rug?
Ik zit echt aan magnesium gebrek te denken....mijn paard heeft dit ook gehad,die mocht ik ook niet meer aanraken.Werd hij helemaal humeurig van.

nenab8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 10:45

hoop dat het snel wordt opgelost....
Succes

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:00

Hm ik ben benieuwd naar de uitkomst. Na het filmpje dacht ik spontaan aan buikpijn, ook vanwege het optillen richting buik van het achterbeen. Maar ik kan er dus zeer goed naast zitten

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 11:10

optillen van achterbeen heeft ze niet meer gedaan.ik denk dus niet richting haar buik.
geerke,het zou een oorzaak kunnen zijn echter gaan daar de vermoedens niet naar uit.
Wel komt de sensibiliteit bij aanraking overeen.

Ik heb overigens zojuist steffie van de laarse gemaild,misschien kan zij ons nog helpen al hoorde ik dat zij ook niet meer aan huis komt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:22

nog even vragen hoor,doet ze het alleen als ze aangeraakt word?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 11:41

Ja,dat klopt. alleen bij haar hoofd reageerd ze niet.
verder is ze nukkiger tegenover de andere paarden,als deze niet voor haar opzij gaan/in haar ruimte komen bijt ze ook zichzelf.
verder loopt ze soms een aantal passen vreemd als ik haar uit de paddock/wei haal.Dit corrigeerd zich.
Aan de longe is er niets te zien.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:53

op amerikaanse sites kom ik toch veel tegen dat het wel hormonaal kan zijn.
maar ook gedragsprobleem

ik heb een stukje voor je gekopieerd:
Citaat:
Self-mutilation:
This may be due to an underlying medical problem (eg, a dermatologic or GI condition involving colic and parasitemia). The progression of the problem should help differentiate a medical problem from one that is primarily behavioral.
In horses, most self-mutilation involves biting of the limbs, chest, or flanks.
Self-mutilation can appear in sexually frustrated (usually male) or socially incompatible horses, or as a manifestation of an obsessive-compulsive disorder. Treatment should involve correction of the underlying condition.
Self-mutilation associated with sexual frustration can be addressed by castration, pasturing with a mare, removing all mares (or horses that induce the behavior.
if the problem is primarily social) from the environment, increasing exercise, increasing roughage and decreasing grain, and treatment with progestins or opiate blockers. In the case of an obsessive-compulsive disorder, treatment should involve beha-vioral and environmental modification and antianxiety or anti-obsessive-compulsive medication

komt er dus toch op neer dat een aantal paarden er mee begint als ze sexueel actief/volwassen zijn.
maar het kan dus ook een gedragsprobleem zijn waarbij een paard niet goed met de situatie om kan gaan en zichzelf dus gaat bijten.
ze vergelijken het ook nog wel met het Tourettesyndroom bij mensen.

ergens zou je moeten kijken wat er gebeurd als je het paard in een andere omgeving zou zetten?
kan ze wel met in elk geval 1 ander paard goed overweg?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:36

uhm ja hoe breng je dit wil niet dat je het verkeerd opvat,

nee ze bijt je niet maar probeert het wel of dreigt ermee laten we het zo zeggen terwijl ze jou op heel veel andere manieren kan laten weten dat het niet fijn is wat je doet. (dus daar mag je best op letten vind ik )

ik vind dat ze erg reageert op haar achterhand, haar staart staat omhoog niet van de ontspanning (komt bijna niet voor in stilstand alleen onder arbeid vanwege goed rug gebruik) meer vanwege spanning, ze gebruikt haar mond duidelijk (kauwen) ook van ergenis maar haar staart zwiept niet echt uit irritatie.... ze mest uit spanning tilt haar linker achterbeen op en houd hem even omhoog(op het filmpje) als ik zo alles bekijk denk ik dat het of in haar staart of kruisbanden zit, sowieso in de achterhand.

dus ja laten nakijken is het beste en dat is niet onmogelijk want een dieren-arts of osteopaat is gewend dat ze niet altijd meewerken!

ben erg benieuwd naar wat het is.... komt er lichamelijk niks uit hoor ik het graag!!!!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 21:15

Ik vat het zeker niet verkeerd op.Het filmpje is de beginperiode geweest,ze dreigt nu helemaal niet met bijten,bijt juist direct zichzelf. en Nee ik ga ze hier zeer zeker niet voor straffen, als dit is wat je bedoelt met er op letten.

Steffi is gemaild,is een dierenarts ;-)
De osteopaat komt a.s. vrijdag dus ook deze was al ingeschakeld.
Overigens heeft mijn 1e dierenarts haar niet onderzocht,maar had gelijk een conclusie ; een allergie.
Bedankt voor je reactie ik neem deze zeker mee.
Overigens tilt ze nu haar been helemaal niet op.

Ze is vandaag overigens een stukje mee gaan wandelen,ze is trager als anders maar loopt keurig mee zoals ze altijd heeft gedaan.ik heb haar overigens niet gepoetst vantevoren.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 19:43

Helaas niets terug gehoord van steffie.
Vandaag viel me een reactie op van haar haren/huid bij aanraking,het is net of ze deze overeind zet.
Indien we vrijdag niets wijzer worden gaat ze naar de kliniek voor uitgebreid onderzoek.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:03

Ik heb je verhaal gelezen wat naar als je voelt dat het niet oke is maar je kan er de vinger niet opleggen..
Haar huid lijkt in het filmpje plots heel gevoelig..
Tja, een zenuwblokkade door een scheve wervel? Joh ik hoop dat Steffi reageert. Heb goeie dingen gezien van haar.
Sterkte met je paard!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 20:04

IMJ dat is wel waar nu aan gedacht word.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:08

Ja dat snap ik.
En misschien heb ik er overheen gelezen maar hoe doet ze wanneer andere paarden haar aanraken?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 20:11

exact hetzelfde,oren plat en bijten.behalve bij mijn ruin als die in haar manen kriebelt.Maar haar manen kan ik ook kammen en aanraken.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:24

Goh..
Ik hoop dat jullie achter de oorzaak komen.
Denk ook niet dat straffen zin heeft. Ik vind het er niet op lijken dat ze gericht naar jou bijt. Ze ziet er inderdaad hevig geïrriteerd uit en geeft wat aan, maar wat? Als ze jou zou willen bijten had ze het gedaan.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 20:36

Inderdaad of me een schop verkocht of wat dan ook.
Ze had me makkelijk kunnen bijten,maar kiest ervoor zichzelf te bijten.het is gewoon een lieverd..
Hopelijk geeft de osteo meer duidelijkheid vrijdag.Ze komt om half 9 dus ik zal hier nog haar bevindingen achter laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:07

http://www.equiproco.be/index.php?optio ... 16&lang=nl

Bel ze eens en vraag eens wat ze weten over automutilatie waar dit door komt om van gedachten te wisselen.

Is er een uitgebreid bloedbeeld gemaakt om te zien of er tekorten zijn, allergenen.Borstelen is een vorm van massage en dan komt er een proces opgang wat een reaktie op de huid kan geven en als er wat is veranderd, hormonen lees ik of andere zaken die een vervelende reaktie geeft, kan het zijn dat ze gaat bijten.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:59

Hoe gaat het met de merrie?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:45

Ik ben ook steeds aan het kijken of er al een nieuw bericht is geplaatst.
TS: hoe gaat het nu?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:10

Ja ben ook erg benieuwd naar wat het nou is....

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 15:19

Afgelopen vrijdag is de osteopaat langs geweest en heeft mijn paard behandeld.Geen schokkende afwijkende dingen.Over 5 weken komt ze terug.
Ze denkt aan vervuiling van de lever. (in die richting) Een drainage kuur zou hiertegen moeten helpen.

Gister is een 'kennis 'langs geweest die al heel wat gekke dingen heeft gezien.
De huid van mijn merrie is ook onrustig/bobbelig, niet extreem maar je voelt het.
Vermoedelijk een allergische reactie op een insektenbeet/plant etc.
Prednison gaan we niet geven omdat daar de rotzooi niet mee uit het lijf gaat.
We gaan beginnen met een drainage kuur en volgens beide moet ik het lichaam de kans geven om zo een deel zelf op te lossen.Verder gaan we opbouwen en haar weer meer op conditie brengen.
Bepaalde gebieden kan ik met aanraking overslaan en zo zal dit op te lossen zijn.
Het gaat tijd kosten denk ik...en nu hopen dat de vorst vroeg invalt zodat alle insekten verdwijnen zodat we die kunnen uitsluiten.

Helaas geen duidelijk diagnose of oplossing.
We gaan het proberen en hopen dat het helpt.
Overigens heeft mijn paard er op het moment geen last van lijkt.Behalve bij aanraking op bepaalde gebieden.

Bedankt voor de interesse!Stel ik zeer op prijs!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:03

Tja...wel Steffie en niet Eric? waarom ga je niet gewoon een keer naar Laarakkers toe? Hij heeft veel ervaring hiermee en ik heb zelf gezien hoe dit opgelost werd door hem zoals je weet.
Niet geschoten is altijd mis toch...... ik hoop dat Stef wel reageert....ze is bijns net zo goed als Eric, maar dat is niet zo gek....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:25

op zich kan ze nu wel wat met de adviezen gegeven door de osteopaat toch?
leverproblemen kan heel goed,paarden worden daar heel gevoelig van op de huid en het een dier reageerd nou eenmaal anders dan de ander.
:j
drainage kuur is heel goed om te doen,zou wel rustig aan opbouwen daarmee, heb je dat al eens eerder gebruikt bij een paard timokyana?

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:03

Sluit me bij Ellepel aan, de huid is de spiegel van het inwendige van het paard, dus de huidreactie kan ook bij de lever wegkomen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:38

Als je een drainage kuur doet(hebben we het over iets als drainage compositum?) zou ik heel langzaam beginnen, en zeker niet zo hoog gaan als de gewone dosering.
Eigenlijk zou ik het in dit geval niet eens doen zonder te overleggen met een alternatieve therapeut (zoals Eric Laarakker)