Iemand ervaring met zo'n vleeswond? (let op: foto's!!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:35

jaba@ _/-\o_

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 17:38

Bedankt voor je verhaal merrieveulen.

Als ik zo bedenk .. had zoiets de 1e keer ook al kunnen gebeuren.
En inderdaad.. de hand der liefde is niet altijd de beste. Ik kan wel concluderen dat het idd een dominant typje is. Vandaag en gisteren ook al gezien en gehoord; een klein miepje van haar.. en misschien een bokje.. omdat mevrouw moet drinken en moeders moet luisteren. Ze kreeg wel dr zin! Met hooi eten duwt moeders het veulen wel weg.. maar je kan duidelijk zien dat veulen haar zin wil. Ze bemoeit zich ook overal mee wat ik bijv met moeders doe of wat ze krijgt.
Ik ben wat meer op gaan letten en het is echt zo.
Ze is nu ook wat meer geirriteerd door de pijn. Als ik wat mest wil weghalen, staat ze met dr oren achterover en zint r niet.
Ze wil dan ook wel gemakkelijk bijten, zo ff snel.
Daarstraks aaide mn moeder op dr koppie (ik weet dat ze dat nu niet wil).. en ja, beet in dr arm.
Ik ga gewoon mn gang in de stal en wil ze me bijten, zeg ik wat en 'bijt' haar terug.

Iom de DA moet ik de wond gaan uitspoelen. Erna moet ik de mesitran aanbrengen. Dat eea open zou gaan, was tevoren al verwacht ivm druk. Maar hechtingen hebben nu geholpen om ook af te dichten ivm genezen eronder.
Pfff.. zie er al tegenop. Uitspoelen lukt redelijk in fases, maar moeten voor haar en ons oppassen.
DA had ook opgemerkt dat het een dominant typje was. Ik moet idd opvoedend optreden, anders wordt t erger. Ze moet ook leren hiermee om te gaan en te aanvaarden.
Het is ook een slim veulen, dat merkte ik al gauw. Ze kon in de 1e maand ook gewoon achterblijven en feilloos hoeken nemen om zo weer in moeders wei uit te komen. Of door gaatje nog wei uit te piepen als ik deze dicht wilde doen.
Vanaf zo 2,5 mnd..stond ze al de dag door bij de shets te staan in de paddock (lint tussen). Moeder gewoon 100mtr verder in de wei. Zelfs bij of in buitenstal staan welke echt einde paddock staat en verder van merrie.
Als dan een shet uit de paddock gehaald werd, NOU.. dan was ze kwaad! Hinniken, bokken en rennen.
Met binnenzetten.. merrie in dr stal..veulen bijna... en loopt ze weer terug naar de paddock, weer ophalen.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 19:08

@jaba, _/-\o_ daar ben ik het 100 procent mee eens... Je kunt het allemaal nog zo goed willen aanpakken, het kan altijd een keer anders lopen als dat je dacht (het blijven toch beesten) en dan zit een ongeluk in een klein hoekje (of haakje :o )..

@Branca, als je hulp nodig hebt met schoonmaken... je weet mijn nummer he...

Ariebren

Re: Iemand ervaring met zo'n vleeswond? (let op: foto's!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 19:12

Waarom moet zo'n jong veulen al naar de hoefsmid ??

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 19:34

Het komt vast helemaal goed.
Mijn nu 14 jarige merrie was vreselijk bij de eerste keer bekappen. Het was vlak voor de kerst en hartstikke koud. Mijn man hield haar vast, maar ze was zo raar aan het springen dat ik uit de buurt moest blijven.
De hoefsmid, mijn man en June waren helemaal zeiknat van het zweet. Ik weet niet meer hoe de keren daarna zijn gegaan, waarschijnlijk heel redelijk want ik kan het me niet herinneren.
Tot dat ze een maand of 8 was, was het niet een leuk (lees aanhankelijk) veulen. Daarna kwam ze een poosje in een weiland een stukje bij ons huis vandaan, samen met een vriendinnetje en toen pas begon ze me leuk te vinden. Ik kwam natuurlijk 2 a 3 keer per dag met eten langs.
Nu is het nog steeds wel een dominante tante maar niet naar mensen toe. In de omgang is het een heel erg makkelijk paard.
Succes met je veulen!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:42

die 'dominante' houding is wel iets om écht mee aan de slag te gaan! paarden met dergelijke karakters zijn vaak de best presterende, maar het is wel zaak dat vanaf het eerste basiscontact met dat karakter rekening wordt gehouden.

bij veulens is bijna alles 'speelgedrag', en daarmee relatief onschuldig (let op, NOG wel!). de reden dat ze haar moedermerrie 'haar wil kan opleggen', heeft NIETS te maken met het de baas zijn over de merrie. de merrie laat dit gedrag toe omdat dat volgens instinct het juiste is. hoe krachtiger (mentaal en fysiek) dit veulen blijft en wordt, hoe beter haar kansen zijn om later een goede positie in een kudde te bekleden. paarden blijven beesten en handelen volgens hun natuur, hoezeer ze ook door mensen gefokt en gekozen en gedomesticeerd zijn. de moedermerrie zorgt door het 'brutale' gedrag nu te stimuleren dat het veulen zich later in een groep goed kan handhaven, en zo het beste vreten krijgt. het ver weglopen in de weide, 'stout doen', is ook een manier om dit te trainen. dit veulen is een, naar paardenmaatstaven, potentiële leidmerrie, weet wat ze wil en is niet bang. zou ze in een natuurlijke groep verblijven dan zou ze fors en sterk opgroeien en de eerste positie krijgen als het gaat om veulens. er zit een bom aan zelfvertrouwen in (wat haar moeder uiteraard vergroot) en daar houden andere paarden van, de meeste paarden volgen immers liever dan dat ze leiden. andere paarden zullen dit paard dus als vanzelfsprekend volgen, en op latere leeftijd hoeft zij daar NIETS voor te doen. haar uitstraling en lichaamstaal zullen ervoor zorgen dat andere paarden gelijk begrijpen wat voor dame eraan komt.

zo'n paard, (over het algemeen tenminste, en ervan uitgaande dat haar natuurlijke ontwikkeling daarin niet wordt verstoord) dát maakt indruk. ook op jury's.

maar goed, trek mijn bovenstaande verhaal een stukje door, en dan is de enige logische conclusie dat een paard als deze een leider nodig heeft met nóg meer zelfvertrouwen en een nóg sterkere natuurlijke dominantie. en dat is wat de mens voor dit paard moet zijn. iemand die niet geschikt is als leider is ook niet geschikt om op te vertrouwen, immers, in de denkwereld van het paard kan één foutje fataal zijn, dus een paard geeft zich alleen dan volledig, wanneer de mens laat zien een leider te zijn.

daarmee zou ik dus aan de slag gaan, zorg dat ze tegen jou gaat opkijken, geef haar respect maar vraag het zelf ook! dagelijkse handelingen kan ze uiteraard prima aan, helaas zal er waarschijnlijk inmiddels een stuk angst bij komen kijken, het is dus zaak om niet alleen dominant maar ook vertrouwensvol op te treden. een paard alle eigen initiatief de kop indrukken maakt het dier op den duur slaafs en daarmee vergaat ook de natuurlijke glorie, dat is gewoon zonde.

vwb het leiden, als ik een paard heb dat niet direct volgt zorg ik dat ik een lang touw heb (minimaal 4 meter), en daarmee loop ik stomweg voor het dier uit, waarbij ik laat zien dat ik ervan uitga dat het gewoon meekomt. uiteraard doen ze dat dan niet, waarop je in een cirkel om het paard loopt, uitkomend in een rechte lijn richting de heup. loop gewoon door, alsof je dwars door de achterhand gaat heenlopen. het paard zal zijn voeten hoe dan ook gaan verplaatsen om jou te ontwijken, en daarmee de eerste voorwaartse beweging inzetten. daarvan maak je dan direct gebruik door weer naar voren te lopen, voor het dier uit, en zo door. misschien moet je dit de eerste keren een paar keer herhalen voor het kwartje valt, maar ELK PAARD gaat uiteindelijk volgen. bij de dominantere dieren kan het slim zijn om een zweepje in de hand te nemen, wanneer het paard niet van plan lijkt de achterhand voor je aan de kant te zetten, steek je het zweepje voor je uit, al wiebelend. reageert het paard daar nóg niet op, dan tik je 'm met het zweepje aan. het liefst zo zacht als een vlieg, maar indien nodig mag het ook best een tik zijn, het paard MOET leren respect te hebben voor jouw ruimte, en aangezien jij de dominante bent gaat zij aan de kant voor jou, en NOOIT andersom tenzij jij erom vraagt.

ga niet duwen of trekken, hiermee leer je het paard alleen maar de menselijke zwaktes, plus dat je de basis voor reactie op kleine hulpen (ook voor straks ohz) beschadigt. een duwend veulen is altijd sterker dan een terugduwend mens. bovendien zijn in een natuurlijke verhouding degenen die vechten niet de leidende dieren. jij moet als het ware tegen je dieren zeggen 'ik vind het zóóó vanzelfsprekend dat ik hier de baas ben', dat de paarden het geloofwaardig vinden. klinkt gek, maar zo werkt het overgrote deel wel.

goed, gaat ze eenmaal aan de kant, de eerste keren, beloon het dan duidelijk, maar hou er wel vaart in en ga zo snel mogelijk verder met de oefening, nl het voor haar uitlopen. een paard als deze zou ik persoonlijk minstens een meter achter me willen hebben, NIET naast me! naast je is al een dominantere positie dan achter je. komt ze dichterbij of wil ze inhalen, zwiep dan met het zweepje of touw achter je langs, draai als het écht nodig is om en zet haar terug uit jouw ruimte.

op deze manier manifesteer je jezelf als dominante leider en is er voor het paard eigenlijk geen andere optie meer dan gehoorzamen, en dat zullen ze dan ook met plezier doen, indien jij je voldoende bewijst.

voor het duidelijk maken van jouw dominantie zijn uiteraard meer manieren, met één simpel oefeningetje kom je er niet. was het maar zo simpel. het enige wat ik nog wil toevoegen is dat de paarden die ik gekend heb met vergelijkbare karakters, waarmee de verhouding/ relatie niet voldoende serieus werd genomen, allemaal tot aan het einde zijn blijven vechten. er blijven dan twee opties over, óf je moet het paard breken, óf je moet er constant kwaad op worden en ermee werken met harde middelen. een echte samenwerking, waarbij het paard meewerkt, meedenkt en dat ook met plezier doet (en dus maximaal kan presteren) is dan onmogelijk. natuurlijk heb je een keer een discussie, dat hoort bij elke echte relatie, maar die basis, dat is zóóó belangrijk! die moet gewoon goed voor elkaar zijn. niet alleen voor DA behandelingen of hoefsmeden, maar voor alles waarbij het paard in de toekomst met mensen te maken krijgt.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:08

Merrieveulen: wat heb je dit mooi opgeschreven!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 13:57

romeorowan schreef:
Merrieveulen: wat heb je dit mooi opgeschreven!

Nou inderdaad!! Ik heb het 2 x gelezen. Dankjewel.

Romeorowan, komt best goed dan.. ;)

Goed nieuws: vanmorgen uitgespoeld en mesitran erin (wel klein beetje sedasan gebruikt). Eerste fase ging goed, gewoon rustig an gedaan.. 2e fase zat ze te ruiken, naar die zalf. En ja, dat is ook direct contact met de wond, die nu ver open staat. Maar het zit erin! Jippieeeeee :D
Ik heb ze beloond met wat appelmoes en wortel. Ze was ook niet boos zeg maar 8-)

Joke13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:43

Goed nieuws, maar nu moet je inderdaad een paar keer per dag de viezigheid eruit spoelen en dan zalven .
Mooi verhaal van merrieveulen, heel goede raad!!

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 15:18

@merrieveulen, wat fijn dat je de moeite neemt om dit zo duidelijk mogelijk uit te leggen aan ons en die goede raad meegeeft aan Branca :j .

@Branca: +:)+ way to go... Nu maar hopen dat ze snel snapt dat het voor haar eigen bestwil is en ze het gemakkelijk over haar heen laat komen allemaal. Dan komt het helemaal goed met haar...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:25

graag gedaan!

mooi dat het behandelen zo goed gegaan is, denk wel dat ze nu ook snel zal doorkrijgen dat het allemaal wel meevalt.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:38

Sorry, ben niet op ruziepad hoor ;-) maar...
waarom heb je in godsnaam je veulen niet voorbereid op de smid-behandeling???
De 1e x ging al niet helemaal je-van-het, waarom laat je het de 2de x zo exploderen?

Vleeswond heelt wel: hier en daar zal een hoekje afsterven en die kan je er voorzichtig afpeuteren. Er zal een streep litteken overblijven vermoed ik... als je geluk hebt groeit er haar overheen en zie je er nix meer van.
Draineren heeft niet zoveel zin vaak: binnen 8 uur vult zo'n wond zich weer met wondvocht. Medicijnen die vocht afdrijven werken niet op wondvocht.

Succes ennuh veulentje wat beter opvoeden ;-) Heeft nix met dominantie te maken: dat is wel heel erg makkelijke beschuldiging. Veulentje was gewoon echt bang. En bange paarden, zelfs als ze verlegen en introvert zijn, zullen zich met hand en tand verdedigen bij een hoefsmid (indien niet goed opgevoed).

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:00

goed lezen, dan zie je dat dat al is gezegd. toch zijn reacties van angst en dominantie nauw met elkaar verbonden. een reactie uit angst die resultaat heeft verandert al gauw in een gevaarlijk en veellgebruikt 'wapen', als een paard één keer merkt dat bijv. steigeren uit angst of zelfverdediging een positief resultaat heeft, dan zal het paard (en zéker een jong, slim dier dat dus bliksemsnel leert) dat in een mum van tijd toevoegen aan de bekende 'trukendoos'.

mijns inziens, nogmaals, is het zaak om de hele basis van de omgangsrelatie zo te krijgen dat 'de trukendoos' niet open hoeft, simpelweg omdat het paard in de mens een betrouwbare leider vindt, en het dus niet nodig vindt om daaraan te twijfelen.
en om dat te bereiken MOET je dominant zijn tov het paard, en daarnaast een onfeilbaar baken van rust en vertrouwen vormen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:27

merrieveulen schreef:
goed lezen, dan zie je dat dat al is gezegd. toch zijn reacties van angst en dominantie nauw met elkaar verbonden. een reactie uit angst die resultaat heeft verandert al gauw in een gevaarlijk en veellgebruikt 'wapen', als een paard één keer merkt dat bijv. steigeren uit angst of zelfverdediging een positief resultaat heeft, dan zal het paard (en zéker een jong, slim dier dat dus bliksemsnel leert) dat in een mum van tijd toevoegen aan de bekende 'trukendoos'.

mijns inziens, nogmaals, is het zaak om de hele basis van de omgangsrelatie zo te krijgen dat 'de trukendoos' niet open hoeft, simpelweg omdat het paard in de mens een betrouwbare leider vindt, en het dus niet nodig vindt om daaraan te twijfelen.
en om dat te bereiken MOET je dominant zijn tov het paard, en daarnaast een onfeilbaar baken van rust en vertrouwen vormen.

Ik vind jouw verhaal hier en daar een beetje de plank mis slaan. Was het maar zo simpel allemaal ;-)
Daarnaast is een hele lap tekst neerzetten in zo'n topic niet zo effectief.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:45

@Scoxxx: ik denk dat je niet goed snapt wat draineren van een wonde inhoudt? Het is hierbij de bedoeling dat het vocht continu kan weglopen ipv op te stapelen in de wonde. Dat is namelijk een bron voor bacterieën en er komt te veel druk op de wondranden. Dus draineren is wel degelijk heel belangrijk en noodzakelijk voor dergelijke wondes, anders gaan ze dus open, zoals hier gebeurd is.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:02

Omdat Bokt een openbaar discussie forum is, stel ik opnieuw de vraag.
Waarom moet een jong veulen naar de hoefsmid ???

Daarnaast heeft elke dieren arts zijn manier van wond behandeling.
Ik heb er toevallig eentje, die heel goed kan hechten en preventief een drain mee hecht.
Gebruikt geen verband, lekker de wond laten helen aan de openlucht.

http://www.mijnalbum.nl/Album=KRDVLE7H

en na een paar maanden.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HKZYUWDZ.jpg

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:26

Omdat een jong dier ook bekapt kan worden??
Misschien keuring? Gewoonte omdat de HS toch komt....

Vind het de normaalste zaak hoor :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:57

een jong veulen moet naar de hoefsmid om het te leren, om mogelijk verkeerde standen tijdig de corrigeren, etc...

maar volgens mij was dat niet de kern van dit topic, maar was dat de verwonding...

mijn merrie had 4 drains in haar wond zitten, daar kwam echt enorm veel vocht uit, ik moest de wond ook steeds open maken en houden voor de afvoer van het vocht...

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:10

Natuurlijk is het normaal dat zo een veulen naar de smid gaat. Als er niets mis is, dan is dat gewoon oefening voor later! Maar stel je eens voor dat je veulen een bokvoetje krijgt? Of standafwijkingen ontwikkelt? Dan is het zeer belangrijk dat je veulen heel regelmatig bekapt wordt om dit op te lossen. Dus ja, een veulen hoort gewoon naar de hoefsmid te gaan. De TS heeft hier absoluut niets verkeerd gedaan en hoeft zich nergens voor te verantwoorden!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 13:27

Een hoefsmid is gewoon nodig. De 1e keer moest ze van haar veulenhoefjes af.. ze liep als ware op hoge hakken, niet om aan te zien. Nu waren ze ook wat lang en ze gaat gewoon met de ronde van de anderen mee.

Opvoeden, mja, dat probeer ik al. Maar vergis je niet; angst en dominantie. Ik zie echt wel het onderscheid. Dat laatste toonde ze daarstraks ook weer. Ze wil iets niet en maakt dat kenbaar. Ze is vanaf dag 1 al niet angstig, voor niemand niet. Ze staat overal bij en wil voorop. En de trucendoos, die trok ze beide keren bij de smid open.
Ik wilde wat sedasan geven, maar ze wilde niet.. Op een moment stond ze van..en nu? Ze miept wat en wil achter bokje geven. Ik roep bestraffend en meteen gaat ze weg, huppelend met haar bipsie.

Vandaag wond weer gedaan, spoelen en zalven. Ging goed. Je ziet het van binnen dichtgaan, staat wel wijd open.
Ze had ook wat rood bij dr mond, ze zit dus aan de wond.

Afbeelding

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:07

Branca, ik vind echt niet dat je je moet verantwoorden hoor. In mijn ogen (en voor de meesten in die topic) heb je helemaal niets verkeerd gedaan en er valt je dan ook totaal niets te verwijten. Ik weet uit eigen ervaring wat er gebeurt als je een dominant paard te laat in de hand neemt, omdat je het eerst rustig wil proberen en je denkt dat het angst is. Die fout zal ik dus ook nooit meer maken. Een veulen hoort in mijn ogen van jongs af in de hand te zijn en dient gewoon dagelijkse handelingen te kennen en te ondergaan. Je hoeft niet met een paard te vechten of te roepen of je geduld te verliezen, maar je moet ze ook zeker niet toegeven! Gewoon het negatieve gedrag zoveel mogelijk negeren, maar ondertussen verder doen met hetgeen je wilde doen. Ze moeten de mens als leider aanvaarden, anders krijg je potentieel heel gevaarlijke situaties!

De wonde ziet er op zich niet slecht uit, echt jammer dat het is opengegaan, maar zoals de meesten hier al zeiden, het zal tijd vragen, maar het komt helemaal in orde hoor!

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:20

Pff, wat een vreselijke gebeurtenis zeg.

Wat een nare wond. Wat fijn dat ze zich nu redelijk goed laat behandelen. Ik vind de wond er al fijner uit zien dan op de vorige foto's.

Heel veel succes en beterschap voor je veulen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:38

JA ervaring mee!... exact hetzelfde haakje met ook een jong paardje! (zat een groot hooinet aan)
Ook eerst moeten zoeken wat het was. ( en dat tegen 12 uur op zat avond)

haakje uiteraard meteen verwijderd. Wat een nare dingen zeg! Dat had ik niet verwacht. Nu voer ik uit een grote bak.

Wond zat op het hoofd zo'n 2-3 cm van eht oog af. Helemaal een rond opengehaalde wond. Meteen de DA gebeld, die de boel kwam nieten. Heb de wond nog wat zacht gehouden *met daarvoor bedoelde 'creme* ivm vochtwond wat dan weg kon. Nu ziet het er mooi uit. Het is nog te herkennen,.. maar dankbaar dat het haar oog niet is ben ik zeker!

Kan de foto's opzoeken..(geen fijn beeld) maar wie wil dat zien?

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:48

Als je ze in link zet kun je ze hier wel neerzetten.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 19:25

Vandaag is de DA geweest.. is morgen 2 weken.
Wond zag er goed uit, nu 2 x daags spoelen en de zalf aanbrengen. Dan gaat het nog sneller.
Ik moet zeggen, na het schoonmaken wond goed bekeken, maar is echt geen 'ravijn' meer waar je zo in keek. Dat was de zaterdag nog wel!
Ze mochten vanmiddag nog even buiten, niet te lang ivm rijke gras. Ik heb ze wel dagelijks gras gegeven :+
Had een paadje naar wei gemaakt..ja ja ze kon zich inhouden. En in wei een klein stukje afgezet. Die kleine wat bokjes en weg willen rennen, maar dat kon gelukkig niet.

Afbeelding

Hee, Knert.. ja, dat verwacht je niet he met zo'n gewone ordinaire haak! pfff