Zeer erge zomerexceem... en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aisie

Re: Zeer erge zomerexceem... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:48

Mijn merrie ziet er binnen een dag ook zo uit of nog erger als ik haar onbedekt buiten zet. Die heeft ook een zeer extreme vorm van zomerexceem. Ik heb sinds vorig jaar ook nog een sleezy onder de rambo deken en daar overheen nog weer een dicht masker. Dan nog krijgt ze nog wel eens plekjes. Wij smeren haar hoofd ook nog in met zalf of babyolie voor ze naar buiten gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:52

Mijn paard schuurt zijn hoofd ook zo, zijn voorpluk ook.
Hij kreeg het toen hij drie jaar werd. Vaak gaat de deken al in maart op en in november pas weer af. Toch zit het er in, waardoor hij in de winter soms ook door schuurt. Maar ook ik heb ze erger gezien.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:53

oh, dit valt mij ook alleszins mee!
Gaat helemaal goedkomen, dat weet ik nu wel zeker :)

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:59

Hoi,

Ik ga een ongelofelijk-maar-waar verhaal delen. Ik heb een middel op 12 paarden geprobeerd, waarvan bij 11 de jeuk volledig verdween en bij 1 de jeuk aanzienlijk afnam. Het waren in eerste instantie alleen maar staartschuurders (waar ook al niets fatsoendelijk tegen te vinden is) en ik had een hard hoofd over helpen bij zomerexceem. Kassa voor de leveranciers, maar niemand gaf iets dat echt werkte. En daarom reageert iedereen ook terecht sceptisch als ik met 'mijn' druppeltjes aan kom zetten. Maar ik zal je zeggen, het laatste paard had al jaren exceem en staat deze zomer voor het eerst ZONDER deken buiten. Ook die eigenaresse zei me niet te geloven het te proberen om mijn ongelijk te laten zien.

Het maakt mij niet uit, ik vind 11 op 12 een ongelofelijke score en heb ook geen aandelen in het middel :)

Enige punt: met deze druppels moet je officieel in maart beginnen. Maar mijn merrie is veel later aangesloten en haar staart blijft ook volledig in tact nu. Dus in ieder geval iets voor volgend jaar, maar misschien ook nog iets voor nu, daar heb ik geen ervaring mee. De dosering is voor mijn paarden ook teveel, ik geef ze gewoon 15 druppels per dag op brood, als ik op stal ben, dus ook niets eens voor het eten. Het gaat er gewoon om dat het mondvlies schoon is als ze het binnen krijgen.

Dit zijn ze: http://www.paardendrogist.nl/product/105/120/puur_culico/101813/
En voor de echte jeukers deze toevoeging: http://www.paardendrogist.nl/product/105/120/puur_allergie/101826/

Succes!

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 20:18

mariska32 schreef:
ik heb ze erger gezien.
wat me het meeste zorgen baart is dat het al zo erg op zo'n jonge leeftijd is.

En dat was waar de veearts ook bang voor is!
Het wordt met de week erger.
Het paard is niet meer zichzelf. Alles draaide om het krabben, als hij naar je toe komt wil hij alleen maar schuren.
En hoe graag ik hem ook hier wilde houden, als Stef zich bij Aerdenhout beter gaat voelen, zonder al teveel jeuk is het dit allemaal waard!

We hebben het redelijk onder controle kunnen houden, de deken helpt zeker een deel, we hebben hem hier helemaal ingepakt.
Maar hij heeft zo'n jeuk.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 20:39

Even wat voorbeelden, om je hoop te geven :D

mijn eerste pony had als veulen heel erg jeuk in de winter, eerste keer was het rainrot. Tweede keer (jaar erop)was het onverklaarbaar. Geen schimmel/schurft/mijt wat dan ook, helemaal niets te vinden. Huidbiopten laten nemen en naar Utrecht gestuurd voor onderzoek, enige wat eruit kwam, was dat hij veel talg produceerde en waarschijnlijk in de rui was. Maar dat wist ik ook wel ;) Jaar erop weer jeuk, dit keer niets aan gedaan want we konden immers toch niets vinden. Hij hapte naar achteren omdat hij jeuk op zijn kont had en kon soms zo midden op het fietspad gaan liggen rollen als ik aan het wandelen was, om vervolgens al bokkend weer overeind te springen. Was erg naar, hij had zoveel last en we wisten niet wat het was...
Die zomer -hij werd toen 3- kreeg hij zomereczeem. Sindsdien in de winter niets meer aan de hand. 's zomers ingepakt en middeltjes geprobeerd, was mijn eerste eczemer dus had er nog geen verstand van.

We gingen van dit
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3CYQG8OG.jpg

naar dit
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8GCJKIKK.jpg

naar dit :(:)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NRD7JDPU.jpg

Als ik had geweten wat ik nu weet, had hij het die jaren waarschijnlijk een stuk gemakkelijk gehad.
Uiteindelijk had hij het weer zo, puur door op voeding te letten, deken op te doen en drainage te geven;
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RB6WPFGQ.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ALCQMNCX.jpg

Nu staat hij (sinds 2jaar) redelijk dichtbij de kust en is helemaal eczeemvrij :)

Mijn haflinger kreeg eczeem op zijn 3e. Zijn moeder had het ook, dus het verbaasde mij niet.
Hij had het heel licht, moest gewoon niet bij bomen staan want dan ging hij schuren, verder grotendeels met vliegendeken met hals op en het was voldoende. Is bui huidige eigenaar (niet aan de kust) eczeemvrij.

Hij ging van dit
http://www.mijnalbum.nl/Foto-N6ZWFICO.jpg

naar dit
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XK7WJPNM.jpg

naar dit
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JEJKJBLC.jpg

En tot sluit mijn huidige paard, als tweejarige hengst eczeem gekregen, als 3jarige hengst door mij gekocht.

toen ik hem kocht (april)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-S8GT8PDB.jpg

in september
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IVDM37MU.jpg

jaar erop
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GVRC8GJD.jpg

nu (2jaar in mijn bezit)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7ERNFTUS.jpg

Mijn huidige paard smeer ik met Derfen, manen zijn wel gevoelig want ik mag hem niet invlechten. Volgend jaar nog bloedprikken en gericht bijvoeren. Denk dat ik hem over een jaar ook goed voor elkaar heb.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 20:46

Jeetje opisop_shop wat een ongeloofelijk verschil!
Dat geeft de burger moed *\o/*
Ik hoop werkelijk dat nu Stef aan de kust staat hij ook vooruit gaat.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 20:46

Ach, je niet gek laten maken omwille van die leeftijd. ;)
Er ken er genoeg die als veulen/jaarling al begonnen zijn en waarbij het daarna ook gewoon goed onder controle te houden is.
Aan de hand van de foto's vind ik dit paard trouwens nog niet zo enorm extreem.
Er staat nog haar op en de huid ziet er nog niet uit als geribbelde varkenshuid.
Die plekken op het hoofd etc. zijn ook niet abnormaal voor een eczemer.
Ik zie het eigenlijk wel positiever in dan ik aanvankelijk dacht, nu ik die foto's gezien heb.
Hier moet echt wel verbetering mee te halen zijn!

Het is dat ik nooit foto's gemaakt heb van mijn paard, want anders zou ik je die tonen.
Maar onbehandeld was de mijne in haar jonge jaren alleszins ook niet om aan te gluren. En die ziet er nu ook schitterend uit.

Ik vind hem wel een beetje te dik voor een 2-jarige (en vermoed daar al een mogelijke oorzaak)
Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:20

Ik heb wel foto's en ik moet ze even opsnorren. Mijn paard was drie jaar en had geen manen meer, het hoofd kapot geschuurd, allemaal kale plekken. Voorpluk weggeschuurd en een staart ala pleeborstel.
Het is nu goed onder controle te houden en behalve een deken doe ik er weinig aan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:39

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:47

Hier zijn bij de voorpluk ook wondjes en op het hoofd. Manen en staart zijn nu onder controle. De manen afgeknipt ivm warmte onder de deken. Als het heel warm is, is hij onrustig.
TS, volgens mij valt het te doen, als ik op de foto's af ga iig.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 08:59

Goed nieuws...buiten dat hij duidelijk een beetje van slag af is en nog af en toe om zijn vriendjes staat te roepen eet hij goed zijn hooi en staat heel af en toe even met zijn hals tegen de bezems te schuren die aan de zijkant van de deur zijn geplaatst. Je kan hem heel voorzichtig aaien op het hoofd, al vind hij dat nog niet echt fijn.
Nu is er op stal iemand die apothekers assistente is en die gaat in overleg met haar baas eens kijken of er een smeerseltje is wat voor mensen echt goed helpt tegen de jeuk.
Zoals hij er nu bij staat heb ik al goede hoop. DE eczeem deken blijft in elk geval vandaag nog af om te kijken wat er gebeurd. Hij staat in het zicht, dus zodra we merken dat hij last krijgt is die zo om.

Wat een leuke foto's Anke!! Ik ben ook heel blij dat hij al meteen een vriendje heeft, als hij nu gaat spelen zou het helemaal geweldig zijn, want dan voelt hij zich ook beter.
Het is echt een ontzetten lief dier in de omgang, menig ander paard zou zuur zijn geworden met zo veel jeuk.
Hij is keurig opgevoed en met liefde behandeld, dat kan je aan alles zien. Daarvoor alleen al groot compliment!

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 11:16

aerdenhout1 schreef:
Wat een leuke foto's Anke!! Ik ben ook heel blij dat hij al meteen een vriendje heeft, als hij nu gaat spelen zou het helemaal geweldig zijn, want dan voelt hij zich ook beter.
Het is echt een ontzetten lief dier in de omgang, menig ander paard zou zuur zijn geworden met zo veel jeuk.
Hij is keurig opgevoed en met liefde behandeld, dat kan je aan alles zien. Daarvoor alleen al groot compliment!

Dank je :o
Ik was zo blij om te zien dat hij gelijk een vriendje had gemaakt.. Hij is echt heel speels, dat zal hij binnenkort ook wel laten zien denk ik :P
Het wennen zal wel nog even duren, hij is nog nooit van huis geweest.

Aaien op zijn hoofd!? Dat is echt heel goed nieuws!! Zouden we zo snel al verbetering zien??
Wat heerlijk om te horen dat jullie zo goed voor Stef zijn.
Al heb ik wel een beetje buikpijn, het missen is er niet minder om..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:18

aerdenhout1 schreef:
Nu is er op stal iemand die apothekers assistente is en die gaat in overleg met haar baas eens kijken of er een smeerseltje is wat voor mensen echt goed helpt tegen de jeuk.

Ik wens je erg veel succes aerdenhout, deze eerste berichten klinken iig al hoopgevend!
Kijk wel even uit met 'humane' smeersels.
De zuurgraad van mensen is heel anders, en producten die niet geschikt zijn voor de paardenhuid kunnen de boel al snel behoorlijk verergeren.

De mensen in het eczeemtopic kunnen je wel wat tips geven!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:23

funnyhorses schreef:
ik denk dat er beter aan het afweer systeem gewerkt kan worden,dus eerst van binnenuit proberen op te lossen.
Wat de smeersels betreft zal het voor ieder paard verschillend zijn.
Ik zou de oplossing in de voeding zoeken.

Dat is juist wat Cavalesse doet. Het zorgt voor een beter afweersysteem en voor een gezonde huid.
Voor nu wellicht te laat maar volgend jaar vanaf begin maart starten en dan is echt geen deken of andere toestanden nodig.
En om de kosten hoef je het ook niet te laten, nog geen euro per dag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:46

Mag ik vragen waarom je de eczeemdeken af laat?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:56

Omdat het nogal een zware is en met dit warme weer gaan ze daar snel onder zweten.
Hij staat nu al de hele morgen in de bak en heeft nog geen keer staan jeuken of zelfs maar schudden met zijn hoofd!!
Hij zoekt de schaduw op en staat lekker te dromen... ik ben heeeeeel blij!!!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:18

ik zou de deken ook gewoon omlaten. Je moet zorgen dat de jeuk helemaal uit het systeem gaat en dus echt prikken zien te voorkomen. Als ze schaduw hebben is er niets aan de hand, dan gaan ze daar toch lekker staan?

Eigenlijk denk ik dat dit paard helemaal niet zo erg eczeem had; een echte eczemer kun je echt niet zo even op stal zetten zonder zich kapot te schuren, en zie je echt niet in 1 dag al resultaat op een andere plek, zeker niet als hij daar bloot loopt. Zou maar zo kunnen dat het gewone eczeem was wat zich qua gedrag heeft verergerd en het paard in een viceuse cirkel heeft geplaatst, en dat hij dat nu heeft doorbroken omdat hij op een andere plek staat en dus andere dingen aan zijn hoofd heeft.
Desalniettemin ben ik natuurlijk erg blij dat het goed gaat en hoop ik op nog meer verbetering +:)+

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:21

te gek gewoon!!!.....ik volg jullie nog even!

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 13:27

opisop_shop schreef:
Eigenlijk denk ik dat dit paard helemaal niet zo erg eczeem had; een echte eczemer kun je echt niet zo even op stal zetten zonder zich kapot te schuren, en zie je echt niet in 1 dag al resultaat op een andere plek, zeker niet als hij daar bloot loopt. Zou maar zo kunnen dat het gewone eczeem was wat zich qua gedrag heeft verergerd en het paard in een viceuse cirkel heeft geplaatst, en dat hij dat nu heeft doorbroken omdat hij op een andere plek staat en dus andere dingen aan zijn hoofd heeft.
Desalniettemin ben ik natuurlijk erg blij dat het goed gaat en hoop ik op nog meer verbetering +:)+

Het is zeker geen gewone lichte exceem..
Anders zou ik hem toch nooit zomaar verhuizen? We hebben zoveel geprobeerd maar het paard was zo somber.
Daarnaast hebben er 2 veeartsen behandeld, en Utrecht is er bij betrokken geweest.
Hebben we vanalles uitgeprobeerd en was dit de laatste optie (ook Utrecht was het daarmee eens!)
Ik moet ook zeggen dat ik het heel naar vindt dat er zo'n opmerking geplaats wordt. Alsof ik zomaar zo'n dierbaar bezit weg zou doen ;(

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:29

je begrijpt me verkeerd ;) Ik zeg niet dat je hem onnodig hebt weggedaan of dat hij lichte eczeem heeft.
Maar als hij echt heel erg eczeem had, hadden ze hem bij aerdenhout niet op stal kunnen zetten of meteen bloot in de bak want dan had hij zich tot bloedens toe kapot geschuurd. Ik denk dus dat er een andere factor heeft meegespeeld en misschien dus wel alleen de plaats waar hij stond qua vicuese cirkel, die nu doorbroken lijkt te zijn.
Ik denk dus niet dat dit een standaard zware eczemer was, want dan was er nu nog geen resultaat te zien.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 13:36

We hebben speciaal voor Stef een stuk verder dan onze eigen grond een heel stuk weide erbij gehuurd.
De veearts had nog de hoop dat hem een stukje verhuizen hem misschien zou helpen. Helaas heeft dit ook niet mogen helpen. Mijn eigen veearts heeft in al die jaren pas 1 ander paard gezien waarbij de zomerexceem zo snel ontwikkelde en zo snel erger werd.
Hij omschreef het als zeer zware exceem.
Wij hebben er voor ons idee gewoon ook echt alles aan gedaan om het hem hier in zuid limburg makkelijker te maken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:41

Is het eigenlijk de bedoeling dat je paard bij Aerdenhout blijft voor vast?
Of na verloop van tijd, als het beter gaat, dat ze weer bij jou thuis komt?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:26

Ik zou de deken ook zeker omlaten ook als het warm is. Die van mij die lopen onder dezelfde deken en die houden hem altijd om ook als het warm is. En echt je kunt niet in zo'n korte tijd verbetering zien. Ben het verder helemaal eens met Opisop.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:51

We zijn een dag verder, hij heeft vanmiddag op het land gestaan en nog steeds geen teken van jeuk.
Hij heeft geen dek op, en alleen een vliegennetje dus geen masker.
Ook ik kan dit echt niet verklaren. Nu zijn er hier totaal geen vliegen of mugjes te zien, wat eigenlijk ook vreemd is, want normaal staan de andere paarden om deze tijd zonder netjes behoorlijk te schudden met hun hoofd en nu helemaal niets!
Op het land staat een briesje maar de zon schijnt volop.
Zou het dan toch tussen de oren hebben gezeten?? `Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen.
Misschien hebben we hier wel hele goede aardstralen?? NU ik nadenk heeft er een jaar geleden een Tinker gestaan die binnen kwam zonder manen, ook uit Brabant volgens mij. Die is afgelopen weekend naar de keuring geweest en kreeg een 10 voor zijn behang, de manen hangen nu tot borst hoogte!
Hier nooit geen last meer gehad van jeuk.
Het dek is, als hij zo is, niet nodig en daar ga ik hem dan ook niet mee plagen. Voorlopig gaat hij gewoon mee in het ritme van al de paarden hier, dus zelfde voer, zelfde behandeling.
Ook word er niet gesmeerd als het niet nodig is, alleen vanmorgen wat vaseline op de plekjes op zijn hoofd en oren gedaan om te verzachten en als bescherming tegen de zon.
ER is een filmpje gemaakt van hoe hij in de bak staat en op het land, als het lukt worden die vandaag nog op bokt gezet.