Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marleen_

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:13

Interessant topic, ik begin er nu dus ook aan te denken om er eentje te kopen, op aanraden van mijn juffie :-). Mijn haf vreet zich letterlijk dood heb ik het idee en hoeveel we ook rijden of longeren meneer weigert om maar af te vallen, dus ook al vind ik het zielig (gewoon het idee he) is het toch maar het proberen waard, aankomende week maar eens een maskertje kopen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:35

In combinatie met armer hooi, meer beweging, doet het een hoop wonderen! Maar ook zonder dat merkte ik al verschil. Mijn shetlief heeft een tijdje zonder gestaan en plofte na een paar dagen uit elkaar. Met grasmasker wordt ze niet gelijk enorm slank, maar wordt ze iig niet veel dikker. Met masker is ze van harde manenkam naar zachtere gegaan, terwijl ze toch 24/7 op gras loopt en nieuwe stukken erbij krijgen. Dus ja, het werkt wel. En helemaal in combinatie met armer voer en beweging was ze vorig jaar best flink veel afgevallen.

Ik heb de greenguard overigens.
http://img.photobucket.com/albums/v177/ ... 40x480.jpg

Haha, dat filmpje op de eerste pagina, heeeel herkenbaar voor een eerste keer :')

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:49

Voordat iedereen naar de winkel rent om zo'n ding aan te schaffen en hem bij z'n paard om gaat doen:

Het is altijd fijner voor een paard om zonder masker door het leven te gaan en zoals Tancreda4 hierboven noemt minder (armer) hooi en meer beweging, minder gras is altijd nog een betere optie!

Edit: maar als dit echt moeilijk te realiseren is, dan is het wellicht een optie. Desnoods voor tijdelijk.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:14

Het is zeker ook niet de ideale oplossing voor mij, maar een ziek, te zwaar en hoefbevangen paard daar zit ik al helemaal niet op te wachten, en als dit het e.a. kan voorkomen of het risico kan verminderen dan wil ik het zeker proberen.

Ook al staat hij op een vrij schraal land nu toch wordt hij steeds dikker en dikker dus op een gegeven moment is er geen andere optie meer of ga je toch dingen uitproberen om hem beter in zijn vel te krijgen, ook al hebben sommige maatregelen niet mijn voorkeur, maar ik vertik het om hem binnen te houden terwijl alle andere paarden lekker buiten staan, dan maar een maskertje op en hopen dat dit een goede oplossing voor hem is.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:18

Mijn shet heeft er al jaren een... En dan wel de greenguard dus niet zo'n ronde... Hij heeft hem 24uur oper dag om en blijft netjes slank, terwijl voor ik hem met vreetmasker had hij tonnetje rond werd zomers. Het is bij mij of zo'n masker of hij kan niet bij mijn andere paarden of hij moet snachts in zijn uppie in de paddock of op stal.. Voor hem is het dus wel een zeer goede oplossing

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:33

Mijn shetje staat er al sinds de lente mee, en ik vind haar niet ongelukkig :) Fijne makkelijke manier op deze manier, waardoor ze wel gewoon bij de grote paarden kan lopen. Anders had ik ze apart moeten houden, en eerlijk is eerlijk ik heb haar voor gezeldschap voor mijn grote gekocht, en ik vind uit elkaar halen geen optie.
Mevrouw weet dat masker = naar weide, betekend, en doet er helemaal neit moeiljk om.

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:15

Ik ga er ook eentje aanschaffen voor mijn Hafje.
Ze staat 24/7 in de wei in de polder.. Ik heb niet echt een mogelijkheid er steeds heen te gaan om hem af of om te doen.
Zou ik hem gewoon de hele dag om laten?(en dan af en toe eens even af.. ben er sowieso wel elke dag) Of om de dag?
Graag advies :j

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 17:59

Ik heb 'm nooit hele dagen op bij mijn haf :n Dat vind ik een beetje too much.. Ik heb mijn haf vanmiddag om 1 uur op stal gezet en straks gaat ze weer in het land met muilkorf om. Ik doe hem altijd wel meer om dan af, ik heb haar liever niet meer dan een dag (dus bvb van 8 tot 8) zonder staan, anders wordt ze echt fatsig.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:40

e_horse schreef:
Voordat iedereen naar de winkel rent om zo'n ding aan te schaffen en hem bij z'n paard om gaat doen:

Het is altijd fijner voor een paard om zonder masker door het leven te gaan en zoals Tancreda4 hierboven noemt minder (armer) hooi en meer beweging, minder gras is altijd nog een betere optie!

Edit: maar als dit echt moeilijk te realiseren is, dan is het wellicht een optie. Desnoods voor tijdelijk.

Maar minder gras betekent vaak ook minder buiten. Of in een paddock (waar vaak zand in ligt) met weer de gevaren van zandkoliek.
Ik heb liever dat mijn pony lekker de hele dag buiten kan grazen met een graaskorf op, dan op stal staat of in een paddock waar ze niets te doen heeft. Dat is nog altijd natuurlijker.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 10:27

Niet minder eten; minder gras. Dus wel hooi geven als het paard van het gras af is.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 10:32

Lanita schreef:
Ik ga er ook eentje aanschaffen voor mijn Hafje.
Ze staat 24/7 in de wei in de polder.. Ik heb niet echt een mogelijkheid er steeds heen te gaan om hem af of om te doen.
Zou ik hem gewoon de hele dag om laten?(en dan af en toe eens even af.. ben er sowieso wel elke dag) Of om de dag?
Graag advies :j

mijn shet heeft hem op de wei altijd op.. behalve als er weinig gras meer staat, maar dat is met dit weer niet het geval, of als ik met mijn paard aant rijden ben dan staat hij apart van mijn hengst en daar staat weinig gras.. denk dat hij ong 2uur per dag hem afheeft..

Ben met andere eens dat het fijner is voor ze zonder, maar voor zoals ik ze hou is het de beste oplossing.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:46

e_horse schreef:
Niet minder eten; minder gras. Dus wel hooi geven als het paard van het gras af is.

Van hooi wordt mijn Haf ook dik. Dus ze krijgt ook maar weinig hooi.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:35

1810naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 23:00

Zo'n graasmasker werkt goed!
Mijn verzorgshet wordt heel snel hoefbevangen en met dit masker gaat het goed.
Ze heeft er nu geen last van.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 05:34

@ Nadita; graszaadhooi is ideaal. Altijd wat te knabbelen, maar ze komen er nauwelijks van aan. Ik vind het belangrijk dat een paard 24/7 iets te knabbelen heeft. Mijn paarden lopen op het land, shetlief met korf, maar hebben daarnaast ook ruim voldoende hooi eventueel een pluk stro om op te knabbelen voor als ze met het gras klaar zijn. Ze eten ondanks het gras nog een boel hooi weg, maar mijn merrie blijft dit jaar mooi op gewicht. En dat laatste is vrij nieuw voor beide merries :)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:30

En eet de shet dan het hooi ook met korf? Of gaat het dan af?

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:14

e_horse schreef:
En eet de shet dan het hooi ook met korf? Of gaat het dan af?

Hier ben ik ook zeer benieuwd naar!

Daarbij heb ik nog een vraag. Mijn shet is niet dik maar nu wel hoefbevangen.
Volgens de dierenarts door de vele suikers in het land (door alle regenval, etc, gras gaat snel groeien, veel suikers)
Ik vraag mij dan af of het daar voor werkt, of dat dan niet mijn shet te mager word, aangezien hij nu goed in conditie is.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:35

Tancreda4 schreef:
@ Nadita; graszaadhooi is ideaal. Altijd wat te knabbelen, maar ze komen er nauwelijks van aan. Ik vind het belangrijk dat een paard 24/7 iets te knabbelen heeft. Mijn paarden lopen op het land, shetlief met korf, maar hebben daarnaast ook ruim voldoende hooi eventueel een pluk stro om op te knabbelen voor als ze met het gras klaar zijn. Ze eten ondanks het gras nog een boel hooi weg, maar mijn merrie blijft dit jaar mooi op gewicht. En dat laatste is vrij nieuw voor beide merries :)

zo heb ik het ook, ze kunnen bij mij zelf naar binnen en buiten, hooi ligt binnen en gras staat buiten dus ze kiezen zelf.. Hooi eten gaat ook met de korf, maar ik heb wel zo'n greenguard en dus niet zo één met alleen een gaatje aan de onderkant.

@_Chendo_ mss is het dan een optie om hem op te toen tegen het vele gras eten, maar daarbij dagelijks meer hooi te voeren tegen het afvallen?? Al moet ik zeggen dat mijn shet niet afvalt met de kap maar gewoon op gewicht blijft.. het is jaren geleden dat hij te dik was...

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:50

Tancreda4 schreef:

Dat is een goede tip Tancreda. Ik zal eens kijken of dat hier in de buurt te koop is....
Geef nu regelmatig wat stro bij (ze staan op vlas). Mijn paarden lopen 4 - 8 uur per dag buiten. Beetje verschillend per dag. De Haf dus met de korf.
Daarnaast krijgen ze nog 2x per dag hooi. Of maar 1x als ze de hele dag buiten lopen.
Maar dat graszaadhooi is iig voor de winter een goed alternatief om verveling tegen te gaan.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:56

mijn lieve shettenmerrie is helaas drie weken terug hoefbevangen geraakt.
staat nu op een kleine met spoed aangelegde paddock en zit nog aan dr medicatie.

als ze weer even het land op mag gaat ze ook met maskertje het land op.
mn ruin is niet hoefbevangen maar wel te dik, ik kan hem niet meer trainen dan ik momenteel doe dus ook hij moet er binnenkort aan geloven, ben benieuwd

fysio_juul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:01

Haha inderdaad hoelang heeft die shet het volgehouden om kwaad te zijn?

evalien77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:06

ik vind het ondingen, die gewone dan. Mijn paard werd er zwaar gestrest door. heb hem nooit meer omgehad :D

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 05:53

evalien77 schreef:
ik vind het ondingen, die gewone dan. Mijn paard werd er zwaar gestrest door. heb hem nooit meer omgehad :D

Je zou ook de greenguard kunnen proberen. Ik heb het idee dat ze daarmee een stuk makkelijker kunnen eten. Bij de paardendrogist kun je een testweek aanvragen. Mocht het niet bevallen, dan kun je 'm weer terug sturen en ben je maar een paar euro kwijt.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:23

Weet iemand de bezorgkosten van agradi waar ze in de aanbieding zijn?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:41

Mijn shet heeft er ook eentje, zo'n bloempotmodel. Vorig jaar was hij bevangen, vandaar.
Hem apart zitten vind ik niet echt een optie, omdat hij dan alleen staat. Dus loopt hij met de twee grote paarden in de grote wei (geen koeiengras, maar gemengde vegetatie, afgewisseld met stukjes bos) met zijn graasmasker op.
Ik doe het dagelijks even af (uurtje of wat... ligt eraan) om het schoon te maken (is echt wel nodig) Zolang gaat hij dan de paddock in. (staat ook wat gras in, maar slechts minimaal en oud gras)
Het masker omdoen is geen probleem, Hij steekt er zelf de neus in. Masker om betekent terug naar de grote paarden in de grote wei.
Ik overweeg wel een greenguard. Als ik naast hem zit en hij heeft het huidige masker om, doet ie me in ademhaling denken aan hannibal in silence of the lambs. Of die zwarte slechterik uit star wars.

Ik begrijp dat de greenguard goed bevalt?

Ik vind overigens dat hij er nog dusdanig op los graast met het masker, dat ik soms wel twijfel aan het nut. Hoewel hij toch niet dikker is geworden , volgens mij.