Zou je dit paard in laten slapen????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:38

Ik zou het niet eens als een keuze zien, imo is het geen keuze.
Pas op dat je het niet teveel vermenselijkt, ik zou het arme dier in laten slapen/slager.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:39

Ik denk dat het hier geen situatie is waar de minuten tellen, Echwel. Te stellen dat je in deze situatie niet de reacties van bokkers af kunt wachten vind (zelfs!) ik een tikje overdreven ;)

Waarschijnlijk werd TS ook enigszins misselijk bij de wetenschap dat paardje er zo aan toe is en dat er zonder dit feit te weten toch gereden is.

m8eld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:42

Wat ontzettend vervelend. Ik snap heel goed dat je twijfelt, ook al weet je miss wel wat in dit geval de beste optie is. Het is wel je paard waar je, waarschijnlijk een goede band mee hebt opgebouwd. Die keuzes zijn altijd verschrikkelijk moeilijk. Ik heb, en kom waarschijnlijk weer, in hetzelfde schuitje gestaan. Mijn 12 jarige ruin is afgekeurd voor de sport en een paar maanden geleden ging het heel slecht met hem. Hij stond op 3 benen en stond ook op het punt een dierenarts te bellen. Gelukkig is hij opgeknapt maar ik houd het nog steeds erg in de gaten. Wat ik hiermee zeggen wil is dat ik begrijp hoe moeilijk dit is en ik zou zeggen kijk goed naar je paardje, is het voor hem nog eerlijk om zo verder te leven. Als mijn paard zo zou vallen en struikelen op de wei alleen al, dan had ik het ook wel geweten. Ik wens je heel veel sterkte..

viaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:44

Wat een vreselijk moeilijke keuze. Eigenlijk is die keuze alleen door jou te maken.
Je paard is nog erg jong en als weidepaard houdt ie t wel lang uit. Maar wel met pijn..
Als eigenaren moeten we onze dieren beschermen. Ook al is die keus zo drastisch.
Zij hebben geen keuze, zijn volledig van ons afhankelijk.
Ik zou er alle begrip voor hebben als je je paard in laat slapen.
Er gaan paarden met veel mindere klachten naar de slager...

Heel veel sterkte!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:45

geerke schreef:
dat dacht ik dus ook...dan zou hij incontinent moeten zijn.
TS een een second opinion geen idee?

Dat hoeft niet perse, ligt er maar net aan waar de dwarslaesie zit en in hoeverre er zenuwen beschadigt zijn.

TS: Volgens mij weet je zelf al heel goed wat je moet doen, maar wil je hart er nog niet aan, wat begrijpelijk is.

Sterkte met je beslissing :(:)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:46

Ik zou voor mezelf zeker kiezen dit dier te laten gaan. 15% is nog altijd 15% en dit dier is nog jong.
Op de wei is ook maar zoiets dan staat zo'n dier met een beetje pijn nog 20 jaar op een vierkant weiland waar verder niets te beleven is.
Kan ie nog wel samen met andere paarden, want ook dat lijkt me lastig als het paard "op slot" staat in de wei?

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:55

85% niet slecht??? Paard heeft een gebroken rug...

Ik vind dat een paard van 6 jaar oud moet kunnen rennen, spelen en gekkigheid uithalen. Dat gaat niet met een gebroken rug. Plus het feit dat hij altijd pijn heeft (wat waarschijnlijk alleen maar erger wordt) en misschien wel gaat vergroeien omdat hij zijn rug anders gebruikt. Dan zou voor mij de keus heel snel gemaakt zijn. Hoeveel pijn mij dat ook zou doen. Liefde is helaas ook afscheid nemen. Ik zou namelijk niet met volle teugen van mijn paard kunnen genieten als ik weet dat hij (door mijn beslissing) nog 20 jaar pijn heeft.

Mixx

Re: Zou je dit paard in laten slapen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 13:11

@ Echt wel

Als ik voor het inrijden had geweten dat hij dit had, had ik hem natuurlijk nooit ingereden!
Ben 2,5 jaar aan het dokteren met hem geweest omdat ze nooit echt een oorzaak konden vinden (ja dat is achteraf gezien heel slecht van de kliniek die hem behandeld heeft)
Omdat hij zichzelf kan 'ontlasten' door op slot te staan denk ik niet dat ik binnen een dag moet beslissen...

De behandeling die aangeboden wordt is het injecteren van goudkorrels om de pijn voor 85% weg te nemen.
Iemand hier nog ervaring mee?

yevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:18

Ik denk dat je op zo'n moment niet egoistisch mag zijn, en moet kijken naar wat het paard je vertelt.
Als hij zichzelf gaat ontlasten door zich op slot te zetten krijg ik al mijn vraagtekens. Is dat wat je wil voor je paard? wil je dat hij zoveel last van zichzelf heeft, dat hij zelf dingen gaat doen/verzinnen waardoor hij geen pijn heeft? In mijn ogen is dat niet eerlijk, ik zou hem af laten maken.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:23

Wanneer een paard niet meer pijnvrij kan leven zou ik hem in laten slapen.

Heel veel sterkte met deze verschrikkelijke situatie.

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:30

Ik zou naar het paard kijken....op mn gevoel afgaan.....zelf beoordelen of het dier helse pijnen lijdt of wel te hanteren is met goede pijnstilling en eventueel massage bij een goede fysio...en dan een besluit nemen. Maar ik realiseer mij dat niet iedereen dat van nature aan kan voelen, dan wordt het een stuk lastiger en zou ik van het oordeel van de dierenarts uitgaan.

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:32

Jeetje zeg een nachtmerrie :(
Ik sluit me wel aan bij bovenstaande, dat in laten slapen waarschijnlijk de beste optie is. En natuurlijk ook de moeilijkste. En gezien wij het hier over een paard van een ander hebben is het makkelijker om voor ons dat te roepen. Zou er niet aan moeten denken dat over een van mijn eigen dieren te moeten beslissen. Maar toch denk ik dat ik mijn eigen paard ook zou laten gaan als dit de diagnose zou zijn.

Je moet je wel afvragen of het paard wel wat heeft aan 14 jaar op de weide staan. Zonder zich optimaal te kunnen bewegen.

Succes met je beslissing!

(mag dit paard trouwens uberhaupt wel naar de slacht, gezien het al drie jaar medicatie kreeg?! Of waren het geen zware medicijnen?!) (is misschien beetje offtopic en ook niet je vraag, maar geizen die discussie op pagina 1).

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:33

Als ik het goed begrijp, geldt die 85% pijnvrij pas na behandeling. Oftewel: nu lijdt het paard, onbehandeld, meer pijn... Overigens geven (dieren)artsen weliswaar percentages, maar dat kunnen ze vantevoren niet met 100% zekerheid zeggen, het is meestal een schatting, er zijn in zulke gevallen geen garanties. Het is mogelijk dat het paard na behandeling zelfs met meer pijn rondloopt. Of minder, dat zou je dan nog kunnen hopen, maar hoe reëel dat is, tja, dat weet je pas ècht na behandeling.

Staat je paard nu op pijnstillers? Zo nee, dan zou ik die geven (je wil je paard toch niet slachten, en met pijnstillers mag niet geslacht worden voor consumptie).
Als je verschil in gedrag ziet, dan weet je dat je paard normaal gesproken behoorlijk veel pijn heeft...
Op dit moment kan je paardje, zoals ik het begrijp, niet eens lekker gek doen in de wei, of sprintjes trekken, terwijl het nog zo jong is. Ik denk niet dat ik zo'n leven zou willen voor een paard.

Wat het inslapen betreft: ik kan me voorstellen dat je eerst voor jezelf moet verwerken wat je te horen hebt gekregen...
Aangezien het jouw paard is, is het jouw beslissing wat je doet, we kunnen hooguit de voors en tegens noemen.
Sterkte en wijsheid wens ik je... :(:)

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:48

Het feit dat je aangeeft dat hij struikelt of valt is toch echt een reden om hem te laten gaan hoe moeilijk ook.

thunderking

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:55

ook mijn mening is in laten slapen, hoe moeilijk dat ook is! 6 jaar is nog zo jong! Het beest zou lekker moet rennen bokken springen. Soms is het maar goed dat wij zulke beslissingen kunnen en mogen maken voor dieren. Scheelt weer een hele lijdens weg.

Sterkte met je besluit

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:57

Als een dier geen dierwaardig bestaan meer heeft, vind ik dat wij als mensen daarin een keuze moeten maken om het van zijn lijden te verlossen.
Jouw paard heeft duidelijk geen paardwaardig bestaan...
Veel sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:02

Marietje_007 schreef:
(mag dit paard trouwens uberhaupt wel naar de slacht, gezien het al drie jaar medicatie kreeg?! Of waren het geen zware medicijnen?!) (is misschien beetje offtopic en ook niet je vraag, maar geizen die discussie op pagina 1).

Slachten mag altijd. Dier mag dan alleen niet geconsumeerd worden.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:11

Mijn keuze.. net als die van vele anderen. In laten slapen, en niet meer door laten lopen. Hij moet zichzelf op slot zetten om nog iets te kunnen doen, je ziet hem ook al struikelen en vallen in de wei.. Laat hem gaan, voor hem en jou het beste, hoe hard het ook is.

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:13

Mixx schreef:
Dit was de laatste kliniek waar ik nog heen wilde.. Ben dus al bij meerder klinieken geweest.
Fysio en osteopaat is erbij geweest...
De verlamming treedt dus op zodra hij gewicht moet gaan dragen.. Ook zie ik hem in de wei wel een vallen of struikelen...

Dat zou voor mij dus al helemaal de doorslag geven. Een paard hoort te kunnen lopen. ik weet dat het heel moeilijk is maar het is wel het beste. Ik had hem laten gaan, met veel pijn, wetend dat het beter is voor het paard.
sterkte met je besluit.

Mixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 14:14

Wel eens vallen of struikelen he...
Het is niet zo dat ik hem continu zie vallen...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:16

Mixx, ik denk dat je het aan het afzwakken bent... ik zou proberen om realistisch te blijven, of het nou regelmatig is of niet, feit blijft dat je paard niet in orde is en pijn heeft.

No offense, niet om vervelend te doen, maar ik merk dat veel mensen de problemen gaan afzwakken als ze meer en meer bij het punt komen de beslissing te nemen.

Mixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 14:18

Oke...

En de behandeling met goudkorrels?
Daar ervaring mee??

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:19

Geen ervaring mee, maar wat zou je daar eventueel mee bereiken?

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:20

Niet vervelend bedoeld...maar welk antwoord wil je horen van anderen?

Tuurlijk hou je dat wat je dierbaar is zo lang mogelijk bij je, maar om een paard pijn te laten hebben omdat jij de beslissing nu niet helemaal kan maken voor je gevoel...dat is sowieso niet eerlijk.

Dat hij met de oren naar voren op je af komt is leuk, maar als hij struikeld en de overige 23 uur op de dag op de wei wel pijn heeft...weegt dat dan op tegen elkaar?

Ik wil niet zeggen dat je hem gelijk een spuitje moet geven, ga hem of gelijk behandelen tegen de pijn of neem die moeilijke beslissing wel. En laat je niet verleiden tot allerlei ge-experimenteer waar een dierenarts meer aan heeft dan jouw paard, behandelingen zelf kunnen ook erg vervelend zijn voor een paard en beter wordt hij niet meer.

Mixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 14:20

85% pijnvrij maken...