Hoefbevangen shetlander

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 17:25

Sees schreef:
Oh oh oh Bokt, in plaats van alles af te keuren wat TS doet, zou men beter met constructieve oplossingen kunnen komen :)* . Ik heb een aantal goede dingen voorbij zien komen maar helaas ook veel nuttelzoze reacties :(. Zo te lezen heeft TS al aardig wat ´experts´ er bij gehad en dat zijn dus NIET de mensen van Bokt, zéker niet als de een dit en de ander dat zegt.

TS, luister naar je DA maar vlak vooral ook je eigen gevoel niet uit, jij ziet het paardje iedere dag. En verder zou ik veel lezen lezen lezen. Er is ontzettend veel info over HB te vinden.

Een korf is niet zielig, een paard met HB is dat wel. Mijn haf heeft ook 24/7h een korf om. Het is niet zaligmakend maar wel één van de dingen die ik doe om o.a. zijn gewicht beter te monitoren. Gras is niet de enige aanleding voor HB overigens...

Heel veel sterkte en hopelijk binnenkort goed nieuws en nieuwe foto´s.

Hoi, dankjewel voor je tips, ik denk dat ik wel een graskorf ga kopen, het enige wat ze nu krijgt is hooi en klein piephandje muesli.
Ik heb nu onderhand er heeeel veel verstand van in ieder geval haha als eerst.
Ik plaats fotos volgende week.

capopjekop

Re: Hoefbevangen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:27

Ik weet niet welke musli je voert, maar veel muslies bevatten een hoog suiker- en zetmeelpercentage. Je kunt het beste voer nemen dat onder de 15 of beter nog 10% zit. Suiker en zetmeel samen. Je kunt op voervergelijk.nl kijken hoeveel suiker en zetmeel er in jouw voer zit. Zelf voer ik safe and sound van dodson and horrell.

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 17:34

capopjekop schreef:
Ik weet niet welke musli je voert, maar veel muslies bevatten een hoog suiker- en zetmeelpercentage. Je kunt het beste voer nemen dat onder de 15 of beter nog 10% zit. Suiker en zetmeel samen. Je kunt op voervergelijk.nl kijken hoeveel suiker en zetmeel er in jouw voer zit. Zelf voer ik safe and sound van dodson and horrell.

Is basismuesli goed van Subli?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:06

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:10

capopjekop schreef:
Sorry dat ik het zeg Sees, maar volgens mij zijn er heel wat mensen die met goede dingen aankomen. Toevallig zijn dit ook allemaal mensen die een bevangen paard hebben (gehad), dus allemaal ervaringsexperts.

Sees schreef:
Oh oh oh Bokt, in plaats van alles af te keuren wat TS doet, zou men beter met constructieve oplossingen kunnen komen :)* . Ik heb een aantal goede dingen voorbij zien komen maar helaas ook veel nuttelzoze reacties :D.

TS, hoe gaat het mu met de pony? Begint ze al te wennen? Staat ze nog op dat stukje van de foto? En er stonden andere pony's bij, toch? Kun je aan goed hooi komen?

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 12:46

We hebben nog hooi van afgelopen winter, dus het is zoiezo niet vers. Ze staat nog op het stukje van de foto en ik denk dat ik haar daar zoiezo altijd ga laten staan. Alleen dat weitje is nu alleen nog maar zand. En elke dag spuit ik het weitje een beetje nat, dat is beter voor haar hoeven. Het gaat al wel beter, volgende week ga ik weer foto's maken, en ik ga om half 4 naar haar toe.

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 12:47

capopjekop schreef:
Als je hier kijkt: http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... esli-subli zie je bij suiker en zetmeel 30% staan. Dat is dus veel te veel voor een hb pony!
Huuhhh, op de zak stond dat het goed was voor hb pony's? Dankje voor de tip, dat zal ik haar dus niet meer geven!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 13:36

Je kunt je hooi dan ook nog een half uurtje weken. Voedingsstoffen (vitamines enz) lopen snel terug in oud hooi, suiker breekt bijna niet af,dus oud hooi bevat bijna net zoveel suiker als vers hooi. Als je het weekt kun je een deel van de suikers uitspoelen.

Fabrikanten maken vaak misbruik van de goedgelovigheid van mensen. Zo is er een zak (volgens mij pavo natural oid) die pretendeert ook geschikt te zijn voor hb en ir paarden,omdat er maar 2% suiker in zit. Vervolgens vergeten ze te melden dat er nog 30% zetmeel inzit. Dit wordt door het lichaam omgezet in een suiker. En dus niet zo geschikt voor onze paardjes. Blijf altijd zelf goed kijken en geloof niet klakkeloos alles wat de fabrikant zegt.

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 10:25

Hoi allemaal!
Ze is zo goed als genezen en ze loopt alweer in de wei met de andere shetters.
Dit klinkt misschien niet slim, maar het gaat erg goed, en we hebben nog een klein weitje in de grote wei gemaakt en daar doen we haar dan om de dag in.
Ze loopt geweldig en zit echt lekker in haar vel, je ziet dat ze er geen last meer van heeft.
Bedankt voor alle tips en hulp!

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:07

Graag wil ik even reageren op de hele topic. Hoefbevangenheid is niet te genezen, maar te onderdrukken door het juiste te voeren en met misschien wat middelen om de suikers onder controlle te houden ( glucobalance)
Daarbij heb je een hoefsmid nodig die de hoeven in de juiste stand bekapt, zodat de pony geen pijn bevind aan de foute stand van de hoeven.
Mijn oude shet is heel erg hoefbevangen geweest en met al het boven genoemde is hij nu heel erg goed.
Beauty loopt zelfs op de wei, dit tussen 11 uur en een uur of 4, dan is het fructaan gehalte het gunstigst voor deze pony's. Binnen krijgt hij een handje daily plus en s'morgens een klein handje musli met zijn medicijnen.
En een klein beetje hooi.
En wat betreft een hoefbevangen merrie te laten dekken, mijn ervaring is dat een hoefbevangen merrie niet drachtig word omdat haar hele stofwisseling en misschien hormoon huishouding in de war is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:21

Mag ik vragen waar je dat vandaan hebt dat tussen 11 en 4 het fructaan het gunstigst is? Ik heb altijd geleerd dat het juist 's ochtends vroeg het beste is.

@ Ts: fijn dat de pony het weer goed doet. Houdt het dier goed in de gaten en zorg dat ze op goed gewicht blijft. Als je dan kleine verschillen merkt is het soms beter om de shet een dag of een paar dagen eraf te halen. Bijvoorbeeld als je merkt dat de manenkam weer dik aanvoelt en als je ziet dat ze wat stijver loopt. Kleine voortekenen dat het weer fout kan gaan. Maar hopelijk blijft het goed gaan.

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 11:22

capopjekop schreef:
Mag ik vragen waar je dat vandaan hebt dat tussen 11 en 4 het fructaan het gunstigst is? Ik heb altijd geleerd dat het juist 's ochtends vroeg het beste is.

@ Ts: fijn dat de pony het weer goed doet. Houdt het dier goed in de gaten en zorg dat ze op goed gewicht blijft. Als je dan kleine verschillen merkt is het soms beter om de shet een dag of een paar dagen eraf te halen. Bijvoorbeeld als je merkt dat de manenkam weer dik aanvoelt en als je ziet dat ze wat stijver loopt. Kleine voortekenen dat het weer fout kan gaan. Maar hopelijk blijft het goed gaan.

ze is nooit echt dik geweest. Maar ik let er zoiezo heel erg goed op! Dankje voor de tip!

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:34

capopjekop schreef:

Het fructaangehalte is het hoogst als het nat, koud en vochtig is. De nachten, avonden en de vroege ochtenden kunnen in nl erg kou, nat en/of vochtig zijn ( denk aan douw of mist) en na een uur of 11 is dit weg.
Deze info heb ik van mijn VA en dankzij deze man leeft mijn shet nog en kan hij zonder hoefbevangen te raken ook genieten van zijn dagen op de wei

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 17:18

Hoi!
Het gaat super met haar, heb haar gister en eergister geschoren (voor de eerste keer van mij en voor haar)
Ze deed net alsof het altijd al gebeurde, ging goed dus, alleen ben er zelf niet goed in haha!
Ik ga nu eventjes foto's van haar maken toen ze er net was, en hoe ze er nu uitziet.
Zoiezo beter! En zo voelt ze zicht ook!
Ben benieuwd naar de reacties naar de foto's!!
(heb trouwens een grasmasker gekocht wat dinsdag waarschijnlijk aankomt voor der)
Groetjes

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 19:19

Voor:
1.Afbeelding
2.Afbeelding
3.Afbeelding
4.Afbeelding
Waar ze om de dag staat:(de rest staat ze in de grote wei gewoon bij de anderen)
5.Afbeelding
Na:(Ik vind haar zo mooi! Ik ben echt fan van haar kleurtje! En dan gratis nog wel, ze is echt miljoenen waard!)
6.Haha net een hondje!
Afbeelding
7. Haar mooie zilveren sokjes(ben benieuwd wat voor veulen ze gaat geven als ze drachtig is)
Afbeelding
8. Ik ben echt trots op haar, ze is zo ontzettend lief! Ze komt in de wei gewoon hinnikend naar me toe rennen!
Afbeelding
9.Afbeelding
10. En de hengst die haar weer komt begroeten!
Afbeelding
11. Wat ze niet zo leuk vind, omdat ze misschien drachtig is :D
Afbeelding
12. En de hengst voelt zich gekwetst, hahah hij vond het in ieder geval niet leuk!
Afbeelding

Ik kan niet scheren, ik weet het, maar ze ziet er wel beter uit!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 19:43

Fijn dat ze zich goed voelt. Het valt me alleen wel op dat haar hoeven onwijs lang zijn, voornamelijk de teen. Een hb paard moet vaker naar de smid toe.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 19:45

naast het scheren vind ik ook dat ze veel beter kijkt, ze is weer bij de tijd zeg maar, dat was ze op eerdere foto's niet.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 19:47

capopjekop schreef:
Fijn dat ze zich goed voelt. Het valt me alleen wel op dat haar hoeven onwijs lang zijn, voornamelijk de teen. Een hb paard moet vaker naar de smid toe.

ja dat zie ik nu ook, de tenen zijn wel heel erg lang

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 19:53

op (nat) zand zetten wil ook helpen, let op dat er geen andere paarden bij staan want dat kan bij de andere paarden rotstraal veroorzaken.
Enkel en alleen hooi geen brokjes en lekkers dus.
benen tien minuutjes afspoelen, en er over het harde mee wandelen (ALS HET WEER WAT BETER GAAT!)
je goed laten adviseren door de DA en de HS

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 19:59

Waarom zou het bij een hb paard geen rotstraal veroorzaken en bij de andere wel? Zodra de acute fase over is en het paard weer beter gaat lopen kun je in mijn ogen beter wel een vitaminekorreltje bij voeren. Het lichaam is toch voor een deel ziek en heeft vitamines en minerales nodig om te genezen en in alleen hooi zit vaak niet genoeg. Formula4feet is een goed supplement dat naast ruwvoer gegeven kan worden.

Ik heb overigens maanden gewacht tot ik voorzichtig op straat en in de berm ben gaan wandelen. Daarvoor enkel in de wei, veel rechte lijnen en de wendingen groot maken.

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 20:08

Hoi!,
Ik weet dat de hoeven lang zijn, de laatste keer dat ze was bekapt was ergens in eind april.
De hoefsmid had ik van de week al gebeld en komt woensdag.
Ze groeien sneller dan ik had verwacht dat kan ik je zeggen haha!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:10

Grietje ging in het begin om de 6 weken naar de smid, dan waren de hoeven al aan de lange kant :)

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 20:11

Dankje trouwens voor de positieve reacties, ben ik blij om!

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 20:15

capopjekop schreef:
Grietje ging in het begin om de 6 weken naar de smid, dan waren de hoeven al aan de lange kant :)

Wow, om de anderhalve maand, dat is echt veel, zal daar dan ook maar eens op letten

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:25

Ik vind toch dat je je best hebt gedaan. Ze ziet er ech veel beter uit. Overleg ook even met je smid of hij ervaring heeft in het bekappen van hoefbevangen paarden. Deze worden op een speciale manier bekapt.
Maar ze ziet er al veel beter uit als eerst en haar vast zal zich goed herstellen tot een mooie wintervacht.